ГАРАНТОВАНИЙ РЕМОНТ


Як захистити свої права споживачеві, якому виробник відмовляє у здійсненні гарантійного ремонту?


Протягом гарантійного терміну експлуатації, що не повинен бути меншим ніж шість місяців, споживач має право на безоплатне технічне обслуговування товару (якщо вони передбачені для певного виробу). У разі ж виявлення недоліків (відхилення від вимог нормативних документів) — на безоплатний ремонт чи заміну товару або повернення його вартості згідно з вимогами Закону України „Про захист прав споживачів" та Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів № 506 від 11.04.2002 року (далі— Порядок).

Причому виробник, продавець, виконавець (далі — продавець), гарантує відповідність товару вимогам нормативних документів за умови дотримання споживачем правил, що викладені в експлуатаційних документах. У такому випадку роботи з гарантійного ремонту виконуються для споживача безоплатно. Після закінчення гарантійного терміну вичерпується дія гарантійних зобов'язань продавця (п. 6 Порядку).

Спори, що виникають між споживачем та продавцем у процесі виконання гарантійних зобов'язань, розв'язуються у судовому порядку, встановленому Законом "Про захист прав споживачів", іншими законодавчими актами.

Так, відповідно до ст. 24 Закону "Про захист прав споживачів" (далі — Закон), споживачі за власним вибором звертаються до суду за місцем свого проживання, чи знаходження відповідача, або заподіяння шкоди, чи виконання договору. Жоден із цих судів не вправі відмовити у прийнятті позовної заяви або переслати її до іншого суду з мотивів непідсудності. Заява про захист прав споживача має відповідати вимогам ст. 137 Цивільного процесуального кодексу щодо форми й змісту, зокрема, містити відомості: яке право споживача порушено; коли і в чому це виявилося; способи захисту, які належить вжити суду; розмір сум, щодо яких заявлено вимоги, з відповідними розрахунками і обгрунтуванням; докази, що підтверджують позов. До заяви повинні бути додані необхідні документи — залежно від заявлених вимог (наприклад, договір, квитанція-зобов'язання, чек).

Слід також мати на увазі, що згідно з ч. 4 ст. 24 Закону споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, пов'язаними з порушенням їх прав. Відповідно до п. 10 ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів "Про державне мито" від оплати цим митом відповідних заяв звільняються також Державний комітет у справах захисту прав споживачів і його органи, громадські організації (об'єднання! споживати слати її до Іншого суду з мотивів непідсудності. Заява про захист прав споживача має відповідати вимогам ст. 137 Цивільного процесуального кодексу щодо форми й змісту, зокрема, містити відомості: яке право споживача порушено; коли і в чому це виявилося; способи захисту, які належить вжити суду; розмір сум, щодо яких заявлено вимоги, з відповідними розрахунками і обгрунтуванням; докази, що підтверджують позов. До заяви повинні бути додані необхідні документи — залежно від заявлених вимог (наприклад, договір, квитанція-зобов'язання, чек).

Слід також мати на увазі, що згідно з ч. 4 ст. 24 Закону споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, пов'язаними з порушенням їх прав. Відповідно до п. 10 ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів "Про державне мито" від оплати цим митом відповідних заяв звільняються також Державний комітет у справах захисту прав споживачів і його органи, громадські організації (об'єднання) споживачів.

Оскільки за змістом ст. 13 Закону продавець зобов'язаний забезпечити протягом гарантійного строку нормальну роботу товару, в тому числі комплектуючих виробів, то необхідні спеціальна установка (підключення чи складання), технічне обслуговування (налагодження тощо), ремонт у цей період мають провадитися без додаткової плати.

За змістом п. 6 ст. 15 Закону під відповідальністю продавця за недоліки виконаних робіт або наданих послуг слід розуміти його обов'язок безоплатно усунути ті з них, які виникли не з вини самого споживача (п. 11 постанови Пленуму Верховного Суду № 5 від 12.04.96 "Про практику розгляду цивільних справ за позовами про захист прав споживачів").

Сторінку підготувала Тетяна НІКОЛАЄВА

По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 25 від 22 - 28 червня 2002 року;