ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ N 14-20-11/3433 від 01.07.2002 Щодо переукладання договору Держкомзем України розглянув звернення групи власників земельних часток (паїв) з с.Хромівка Артемівського району Донецької обл. щодо деяких питань земельного законодавства. Громадяни, що уклали договори оренди земельних часток (паїв), вправі реалізувати своє право на землю шляхом виділення її в натурі та одержання державного акта на право приватної власності на землю, якщо інше не передбачено в Договорі. Відтак об'єкт раніше укладеного договору оренди земельної частки (паю) перестає існувати. Отже, якщо договір оренди було укладено на підставі сертифікату на право на земельну частку (пай), але потім, із виділенням цієї частки в натурі (на місцевості) виготовлено державний акт на право приватної власності на землю, то має відбутися припинення зобов'язання угодою сторін шляхом переукладання договору (на підставі ч.1 ст.220 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) або припинення зобов'язання у зв'язку з неможливістю виконання (оскільки відсутній предмет договору) - тобто розірвання договору (ст.222 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ). Громадяни вправі обрати один із запропонованих варіантів поведінки, але слід зазначити, що і зміна, і розірвання договору допускається лише за згодою сторін. У разі недосягнення згоди спір вирішується у судовому порядку. Щодо вимоги Артемівської райдержадміністрацїї про проведення зборів усіх власників сертифікатів про визначення першочерговості полів, яка, на погляд заявників, суперечить указу Президента України N 1529/99 ( 1529/99 ) від 03.12.99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки", повідомляємо таке. Згідно з цим указом ( 1529/99 ), відповідні органи державної влади забезпечують протягом 2000-2002 років видачу у встановленому порядку державних актів на право приватної власності на землю усім бажаючим власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай). Порядок видачі державних актів визначається Земельним кодексом України ( 2768-14 ) та іншими нормативно-правовими актами. Статтею 29 Земельного кодексу ( 2768-14 ) встановлено, що місце розташування земельних ділянок визначається з урахуванням вимог раціональної організації території і компактності землекористування відповідно до землевпорядних проектів, які затверджуються зборами власників земельних часток (паїв). Тобто вимога Артемівської райдержадміністрації про проведення вищезгаданих зборів не суперечить чинному законодавству і спрямована на запобігання виникненню суперечок щодо місця розташування земельних ділянок шляхом колегіального вирішення власниками сертифікатів на право на земельну частку (пай) цих питань. Тому у діях Артемівської райдержадміністрації немає ознак порушення права власності на землю, визначених у ст.154 Земельного кодексу України ( 2768-14 ). Щодо запитання про підстави відмови власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай) у виділенні земельних ділянок єдиним масивом, чинним земельним законодавством таких підстав не передбачено. Навпаки, згідно з пунктом 9 Перехідних положень Земельного кодексу України ( 2768-14 ), абзацу восьмого пункту "а" статті 1 указу Президента України N 1529/99 ( 1529/99 ) від 03.12.99 виділення земельних ділянок групі власників земельних часток (паїв), які звернулися із заявами про відведення земельних ділянок в натурі з метою їх спільного використання, бажано здійснювати єдиним масивом, звичайно, з урахуванням наявних можливостей щодо надання земель. Заступник голови комітету К.Радченко "Урядовий кур'єр", N 127, 16.07.2002 р.