ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ

                             Л И С Т

 N 14-22-11/719 від 06.02.2002




     Державний комітет по земельних ресурсах розглянув  лист  щодо
роз'яснення питань:  "Чи є товариство платником земельного податку
за земельну ділянку,  право користування на яку до нього  перейшло
при переході  права власності на будівлю в разі, якщо не оформлені
правовстановлювальні  документи на цю земельну ділянку не  з  вини
товариства?  У разі  коли товариство є платником,  то як визначити
площу, за яку справляється земельний податок?"

     Відповідно до статті 2 Закону України "Про державну податкову
службу в  Україні"  від  04.12.90  р.  N  509-XII  (  509-12 ) (зі
змінами) одним із завдань органів державної  податкової  служби  є
роз'яснення  законодавства  з питань оподаткування серед платників
податків.  Роз'яснення  Державної   податкової   адміністрації   з
порушених   питань   опубліковано  у  "Віснику  податкової  служби
України", 2001 р., N 10, с.47:
     "Відсутність державного акта,  що посвідчує  право  власності
або  користування  земельною ділянкою,  не може бути підставою для
несплати земельного податку,  оскільки  ст.2  Закону  N  378/96-ВР
( 378/96-ВР  )  визначено,  що  використання  землі  в  Україні  є
платним, а статтею 13 цього ж Закону встановлено, що підставою для
нарахування  земельного  податку  є  дані  державного   земельного
кадастру".
     Щодо площі  земельної  ділянки,  то   пунктом   3   Постанови
Верховної Ради  України  "Про  земельну  реформу"  (  563-12 ) від
18.12.90 р.  було зобов'язано місцеві ради провести інвентаризацію
земель   усіх   категорій  і  розглянути  обгрунтування  потреб  у
земельних  ділянках  підприємств,  установ  і  організацій.   Тому
матеріали  інвентаризації земель попереднього  землекористувача і,
зокрема,  площа наданих йому земель,  які затверджені  відповідним
рішенням  місцевої ради і які прийняті при обліку кількості земель
(складова частина державного земельного кадастру), є підставою для
нарахування земельного податку.
     Стосовно права користування земельною ділянкою, яке  перейшло
до товариства  при  переході права власності на будівлю відповідно
до статті 30 Земельного кодексу України від 13.03.92 р. N 2196-XII
(   2196-12   )   та  не  було  оформлене  до  01.01.2002  р.,  то
повідомляємо,  що  набрали  чинності  з  01.01.2002  р.  положення
Земельного кодексу  від  25.10.2001 р.  N 2768-III ( 2768-14 ),  а
саме:
     пунктом 1 "Перехідних положень" цього Кодексу встановлено, що
рішення про надання і  користування земельних ділянок, а також про
вилучення (викуп) земель,  прийняті  відповідними органами, але не
виконані    на    момент    введення    і   дію   цього   Кодексу,
підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу;
     статтею 120 встановлено,  що при переході  права власності на
будівлю і  споруду право власності  на  земельну  ділянку  або  її
частину  може  переходить на підставі  цивільно-правових угод,   а
право користування - на  підставі  договору  оренди;
     частиною 2   статті   92  встановлено,  що  право  постійного
користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної
власності  набувають  лише  підприємства, установи та організації,
що належать до державної  або комунальної  власності;
     пунктом     6     "Перехідних    положень" Земельного кодексу
( 2768-14 ) визначено,  що громадяни та юридичної особи, які мають
у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не
можуть  мати  їх  на  такому  праві,  повинні до 1 січня 2005 року
переоформити у встановленому порядку  право  власності  або  право
оренди на них.
     Виходячи з вищевикладеного,  зазначена земельна ділянка у цей
час  може  бути  надана  ТОВ  на умовах оренди або викуплена ним у
місцевої ради.

 Заступник Голови Комітету                              К.Радченко

 "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
 N 32/1-2, 05.08.2002