ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ Л И С Т N 14-22-11/719 від 06.02.2002 Державний комітет по земельних ресурсах розглянув лист щодо роз'яснення питань: "Чи є товариство платником земельного податку за земельну ділянку, право користування на яку до нього перейшло при переході права власності на будівлю в разі, якщо не оформлені правовстановлювальні документи на цю земельну ділянку не з вини товариства? У разі коли товариство є платником, то як визначити площу, за яку справляється земельний податок?" Відповідно до статті 2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.90 р. N 509-XII ( 509-12 ) (зі змінами) одним із завдань органів державної податкової служби є роз'яснення законодавства з питань оподаткування серед платників податків. Роз'яснення Державної податкової адміністрації з порушених питань опубліковано у "Віснику податкової служби України", 2001 р., N 10, с.47: "Відсутність державного акта, що посвідчує право власності або користування земельною ділянкою, не може бути підставою для несплати земельного податку, оскільки ст.2 Закону N 378/96-ВР ( 378/96-ВР ) визначено, що використання землі в Україні є платним, а статтею 13 цього ж Закону встановлено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру". Щодо площі земельної ділянки, то пунктом 3 Постанови Верховної Ради України "Про земельну реформу" ( 563-12 ) від 18.12.90 р. було зобов'язано місцеві ради провести інвентаризацію земель усіх категорій і розглянути обгрунтування потреб у земельних ділянках підприємств, установ і організацій. Тому матеріали інвентаризації земель попереднього землекористувача і, зокрема, площа наданих йому земель, які затверджені відповідним рішенням місцевої ради і які прийняті при обліку кількості земель (складова частина державного земельного кадастру), є підставою для нарахування земельного податку. Стосовно права користування земельною ділянкою, яке перейшло до товариства при переході права власності на будівлю відповідно до статті 30 Земельного кодексу України від 13.03.92 р. N 2196-XII ( 2196-12 ) та не було оформлене до 01.01.2002 р., то повідомляємо, що набрали чинності з 01.01.2002 р. положення Земельного кодексу від 25.10.2001 р. N 2768-III ( 2768-14 ), а саме: пунктом 1 "Перехідних положень" цього Кодексу встановлено, що рішення про надання і користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення і дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу; статтею 120 встановлено, що при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходить на підставі цивільно-правових угод, а право користування - на підставі договору оренди; частиною 2 статті 92 встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише підприємства, установи та організації, що належать до державної або комунальної власності; пунктом 6 "Перехідних положень" Земельного кодексу ( 2768-14 ) визначено, що громадяни та юридичної особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2005 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них. Виходячи з вищевикладеного, зазначена земельна ділянка у цей час може бути надана ТОВ на умовах оренди або викуплена ним у місцевої ради. Заступник Голови Комітету К.Радченко "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації", N 32/1-2, 05.08.2002