Взаємодія приватного підприємця
з податковими органами

Станом на 1 січня 2002 року в органах державної податкової служби України зареєстровано понад 1,3 млн. суб’єктів підприємницької діяльності — фізичних осіб або приватних підприємців. З них близько 80 відсотків сплачують ті чи інші податки i збори до бюджету.
Зважаючи на те, що ці платники податків працюють практично самостійно, не мають штату бухгалтерів та юристів, їм доводиться особисто звертатися до податкових органів, починаючи з постановки на облік як платників податків i закінчуючи оскарженням дій працівників податкових органів у разі незгоди з ними.
Непросто таким громадянам розібратися в особливостях застосування податкового законодавства, своєчасно дізнатися про його зміни. А на участь у семінарах або відвідування підрозділів по роз’ясненню податкового законодавства податкових інспекцій не завжди вистачає часу.
Це призводить до того, що дана категорія платників податків не дотримується встановленого порядку вирішення питань з податковими органами та порушує чинне податкове законодавство. Минулого року фахівцями податкових органів за результатами контрольної роботи до цієї категорії платників податків було застосовано штрафних (фінансових) санкцій на суму 48,4 млн. грн., пені на суму 9,7 млн. грн., складено 92,7 тис. протоколів про правопорушення та стягнення адміністративних штрафів.
У зв’язку з цим звертаємо увагу приватних підприємців на деякі правила спілкування з податковими органами.


Як стати на облік у податковому органі?
В органах державної податкової служби створено постійно оновлюваний Реєстр фізичних осіб — платників податків — суб’єктів підприємницької діяльності. Фактично це банк даних платників, який створюється для забезпечення єдиного податкового обліку в органах державної податкової служби i є складовою Державного реєстру фізичних осіб — платників податків.
Порядок ведення цього Реєстру регламентується Інструкцією про порядок обліку платників податків в редакції наказу ДПА України від 17.11.98 р. № 552, зареєстрованого в Мін’юсті України 14.12.98 р. за № 791/3231 (зі змінами та доповненнями).
Приватний підприємець після одержання Свідоцтва про державну реєстрацію має у п’ятиденний термін звернутися до податкової інспекції за своїм місцем проживання для взяття на податковий облік з такими документами:
заява за формою № 5-ОПП (додаток 5 до зазначеної вище Інструкції);
копія свідоцтва про державну реєстрацію;
документ, що посвідчує особу (паспорт).
Приватні підприємці, що підпадають під визначення платників податку на додану вартість (треба уважно ознайомитися зі ст. 2 Закону України «Про податок на додану вартість»), зобов’язані зареєструватися як платники цього податку в тому ж податковому органі.
Порядок реєстрації регламентується Положенням про Реєстр платників податку на додану вартість, затвердженим наказом ДПА України від 01.03.2000 р. № 79, зареєстрованим у Мін’юсті України 03.04.2000 р. за № 208/4429.
Відповідно до цього документа приватний підприємець подає до податкової інспекції за місцем проживання у встановлені п.13 терміни реєстраційну заяву за формою № 1-Р (додаток 1 до Положення), а також платіжний документ про сплату встановленої суми за бланк Свідоцтва про реєстрацію, яке отримає в десятиденний термін.
Після взяття на облік податкова інспекція видає приватному підприємцю довідку за формою
№ 4-ОПП (а для пред’явлення в банк або інші органи — її копії), яка підтверджує взяття на податковий облік, а також Свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість.
Не слід забувати, що існує певний порядок повідомлення податкової інспекції про відкриття (закриття) приватному підприємцю рахунків в установах банків.
Якщо реєстрацію та формування справи приватного підприємця здійснює підрозділ обліку платників податків, то зберігається вона в підрозділі з питань оподаткування фізичних осіб у податкового інспектора, за яким закріплюється цей платник податків.
Протягом періоду перебування приватного підприємця на обліку трапляються випадки внесення змін до установчих документів або зміна місця проживання приватного підприємця без проведення перереєстрації тощо. Слід пам’ятати, що всі ці зміни потребують повідомлення податкової інспекції у встановлені зазначеними вище Інструкцією та Положенням терміни шляхом подання певного переліку документів.
У більшості податкових органів у зручному місті розміщено тематичний стенд з питань реєстрації платників податків, де наведено не тільки зразки та перелік необхідних для подання документів, а й номер кімнати, куди вони подаються.
Отже, податкова інспекція внесе приватного підприємця як платника податків до певних облікових реєстрів i контролюватиме його діяльність в межах своєї компетенції.


Як отримати консультацію в податковому органі?
Як правило, приватні підприємці не утримують бухгалтерів, а складають свої звіти, ведуть облік господарської діяльності самостійно. Це потребує певної допомоги з боку податкових органів.
У податковій інспекції приватний підприємець під час постановки на облік може одразу звернутися до підрозділу по роз’ясненню податкового законодавства за консультацією щодо порядку та строків подання податкової звітності, сплати податків, переліку законів та нормативних документів з питань оподаткування.
Деякі податкові органи проводять семінари саме для платників податків, які щойно зареєструвалися в податковому органі. Інформацію щодо дати та часу проведення такого семінару приватний підприємець знайде на інформаційному стенді в податковому органі.
Отримати консультацію з питань оподаткування, які належать до компетенції податкової служби, приватний підприємець може, звернувшись у встановлений час до відділу (сектору) по роз’ясненню податкового законодавства податкової інспекції, де він перебуває на обліку, або надіславши до інспекції листа. В цьому відділі приватний підприємець має можливість ознайомитися також з податковими роз’ясненнями, виданими ДПА України з питань, що стосуються оподаткування його доходів.
Практично в кожному великому місті — обласному центрі, а також у містах Києві та Севастополі працює телефонна довідково-інформаційна служба «007», яка надає платникам відповідну інформацію.
За рекомендацією ДПА України в кожному податковому органі оформлено тематичний стенд, де роз’яснено платникам їхні права у взаємовідносинах з податковими органами. Слід зазначати, що цей інформаційний стенд є для платника-початківця своєрідним спеціалізованим юридичним довідником.


Як подавати звітність до податкового органу?
Терміни подання та форми звітності встановлюються Законом України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Закон № 2181-III), спеціальними законами з питань оподаткування та розробленими до них нормативно-правовими актами. З ними можна ознайомитися в підрозділі по роз’ясненню податкового законодавства податкової інспекції, де перебуває на обліку приватний підприємець, або відкривши Web-сайт ДПА України чи ДПА в АР Крим та областях у мережі Internet (електронна адреса Web-сайта ДПА України: http: www. sta. gov. ua.).
Крім того, податковий календар, де відображено терміни подання звітності, розміщується щомісяця на тематичних стендах податкових органів, а також публікується у «Віснику податкової служби України» та інших друкованих виданнях органів державної податкової служби.
Податкова звітність за встановленими формами подається приватним підприємцем до податкової інспекції особисто або надсилається поштою. Слід пам’ятати: якщо останній день строку подання податкової декларації або розрахунку того чи іншого податку припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається наступний за вихідним або святковим робочий день. Крім того, граничні строки подання податкових звітів можуть бути подовжені керівником (його заступником) податкового органу за письмовим запитом приватного підприємця, але лише у випадках, передбачених п. 15.4 ст. 15 Закону № 2181-III.


Куди сплачувати податки та як повернути зайво сплачені?
Про терміни погашення податкового зобов’язання (простіше кажучи — сплати того чи іншого податку) можна дізнатися із Закону № 2181-III, а також спеціальних законів з відповідного податку та розроблених до них нормативно-правових актів.
Для того щоб не помилитися у відображенні в платіжних документах банківських реквізитів того чи іншого податку, доцільно уважно переписати їх з інформації, розміщеної на тематичному стенді в податковій інспекції, або уточнити у податкового інспектора, за яким ви закріплюєтесь як приватний підприємець.
Слід пам’ятати, що недотримання встановлених термінів як сплати податків, так i подання податкової звітності тягне за собою застосування податковими органами штрафних санкцій, передбачених ст.17 Закону № 2181-ІІІ.
Зайво сплачені суми податків, зборів (обов’язкових платежів) платник може за своєю заявою повернути протягом 1095 днів з моменту виникнення такої переплати. Пункт 15.4 ст. 15 Закону № 2181-III передбачає в окремих випадках подовження навіть цього, досить тривалого терміну.


Що таке «податкове повідомлення» та «податкова вимога»?
Приватному підприємцю необхідно знати, що він може отримати від податкової інспекції податкове повідомлення за встановленою формою, якщо податковий орган самостійно зробив розрахунок або перерахунок податкового зобов’язання стосовно того чи іншого податку, тобто виявив якусь помилку або порушення податкового законодавства. У податковому повідомленні вказується не лише сума нарахованого податку (збору), а й підстава для такого нарахування, штрафні санкції, терміни сплати цих сум, граничні терміни, передбачені законом для оскарження нарахованих сум у разі незгоди з ними приватного підприємця.
У разі коли приватний підприємець не сплачує узгоджену суму податкового зобов’язання в установлені строки, тобто порушує їх, податковий орган надсилає йому податкову вимогу.
Податкова вимога, крім зазначених вище відомостей, містить посилання на підставу її виставлення, суму податкового боргу приватного підприємця, нарахованих пені та штрафних санкцій, перелік запропонованих заходів щодо забезпечення погашення податкового боргу.
Про ці документи та умови їх направлення податковим органом приватному підприємцю більш детально можна дізнатися зі ст. 6 Закону № 2181-III. ДПА України розробила та затвердила наказом від 21.06.2001 р. № 253, зареєстрованим у Мін’юсті України 06.07.2001 р. за № 267/5758, Порядок направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків.
Відповідно до змін, внесених наказом ДПА України від 11.03.2001 р. № 98, зареєстрованим у Мін’юсті України 02.04.2002 р. за № 328/6616, приватний підприємець може отримати від податкового органу i такий документ, як податкове повідомлення-рішення. Цей документ є практично податковим повідомленням, яке направляється платнику податків, якщо він за рішенням податкового органу має сплатити одну з наведених нижче сум:
розраховану за результатами перевірки суму податкового зобов’язання (у тому числі штрафних (фінансових) санкцій);
штраф за порушення граничних строків сплати узгодженого податкового зобов’язання;
штраф за самостійне відчуження активів, які перебувають у податковій заставі.
Нині цей документ замінює для платника податків два раніше заповнюваних податковим органом документи — Рішення та Податкове повідомлення про обов’язок сплатити суму податкового зобов’язання. Податкові повідомлення та податкові вимоги, які з певних причин не знайшли свого адресата, розміщуються на дошці податкових оголошень (повідомлень).


Чи можна розстрочити сплату податкового зобов’язання або перенести її термін?
Приватний підприємець, як i всі інші платники податків, має змогу відстрочити або розстрочити нараховане податкове зобов’язання з будь-якого податку.
Розстрочення податкового зобов’язання — це своєрідне надання бюджетного кредиту платнику податку під певний процент, розмір якого є не меншим від ставки Національного банку України, визначеної за спеціальними правилами.
Що ж стосується відстрочення податкового зобов’язання, то це фактично перенесення терміну його сплати на прохання платника податку на пізніший термін також під певний процент, розмір якого є не меншим від ставки Національного банку України, визначеної за спеціальними правилами.
Розстрочення та відстрочення податкового зобов’язання надаються податковим органом за заявами приватних підприємців, але не в кожному випадку.
Підставою для розстрочення податкового зобов’язання є надання приватним підприємцем доказів щодо існування загрози виникнення податкового боргу, а також економічного обгрунтування, яке свідчить, що він планує застосувати у своїй діяльності такі заходи, які сприятимуть поліпшенню його матеріального становища та сплаті зобов’язань перед бюджетом.
Підставою ж для відстрочення податкового зобов’язання є надання приватним підприємцем доказів щодо його скрутного фінансового становища в результаті дії обставин непереборної сили, а також економічного обгрунтування, яке свідчить, що він планує застосувати у своїй діяльності такі заходи, які сприятимуть поліпшенню його матеріального становища та сплаті зобов’язань перед бюджетом.
Порядок та умови застосування розстрочення та відстрочення податкових зобов’язань регламентовано ст.14 Закону № 2181-III, а також Порядком розстрочення та відстрочення податкових зобов’язань платників податків, затвердженим наказом ДПА України від 18.09.2001 р. № 378, зареєстрованим у Мін’юсті України 29.10.2001 р. за № 912/6103.


Як зареєструвати в податковій інспекції РРО?
Якщо приватний підприємець на вимогу чинного законодавства застосовує у своїй діяльності реєстратор розрахункових операцій (РРО), він повинен ретельно вивчити Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом ДПА України від 01.12.2000 р. № 614, зареєстрованим у Мін’юсті України 05.02.2001 р. за № 107/5298.
Реєстрація РРО приватного підприємця здійснюється в податковій інспекції за місцем його проживання. У разі використання РРО на території іншої адміністративно-територіальної одиниці його необхідно до початку використання поставити на облік у податковій інспекції за місцем використання (крім випадків використання РРО на об’єктах виїзної торгівлі). Реєстрація та взяття на облік РРО податковою інспекцією здійснюється безоплатно, реєстрація — не пізніше двох робочих днів з моменту подання документів, а взяття на облік — у день подання необхідних документів.
Для реєстрації або взяття на облік РРО необхідно подати до податкової інспекції певні документи, перелік яких наведено у зазначеному вище Порядку.
За результатами реєстрації РРО приватний підприємець отримує Довідку про резервування фіскального номера РРО за встановленою формою, яка є підставою для звернення до центру сервісного обслуговування з метою опломбування РРО та отримання відповідної довідки. I лише надавши до податкової інспекції цю довідку, приватний підприємець отримає реєстраційне посвідчення встановленого зразка.
Про взяття на облік РРО, що використовується на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, свідчить відмітка податкової інспекції адміністративно-територіальної одиниці в реєстраційному посвідченні на РРО.
Чи можна подати зауваження або скаргу на дії органу державної податкової служби?
Відповідно до Закону України від 10.02.96 р. № 393/96-ВР «Про звернення громадян» керівні працівники кожного податкового органу за встановленим графіком провадять прийом громадян. Графік прийому розміщується на інформаційному стенді в приміщенні податкового органу. Прийшовши на такий прийом, приватний підприємець, як i кожен громадянин, має можливість висловити свої зауваження та пропозиції щодо роботи податкового органу, з’ясувати питання, які вирішують саме керівні працівники. Зауваження та пропозиції можна також направити до податкового органу письмово.
Щодо скарг на рішення податкових органів, то вони подаються обов’язково в письмовій формі з дотриманням вимог Положення про порядок розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби в редакції наказу ДПА України від 02.03.2001 р. № 82, зареєстрованого в Мін’юсті України 15.03.2001 р. за № 238/5429.
Положення встановлює певні вимоги до оформлення та термінів подання таких скарг, а також порядок та послідовність проходження ними різних рівнів органів державної податкової служби.
Слід пам’ятати, що органи державної податкової служби розглядають скарги платників податків стосовно податкових повідомлень про суми податкових зобов’язань з податків i зборів (обов’язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім ввізного та вивізного мита, акцизного збору та податку на додану вартість та інших податків, зборів (обов’язкових платежів), які відповідно до законів справляються при ввезенні (пересиланні) товарів i предметів на митну територію України або вивезенні (пересиланні) товарів i предметів з митної території України, внесків до Пенсійного фонду України, внесків до Фонду соціального страхування України. Розглядом цих питань займаються інші контролюючі органи.
Ми зупинилися на найважливіших питаннях організації роботи податкових органів, знання яких та дотримання вимог чинного законодавства допоможуть приватному підприємцю уникнути порушень та штрафних санкцій.

Лідія ЯРОШ,
начальник відділу організації роботи
по роз’ясненню податкового законодавства
Головного управління масово-роз’яснювальної роботи
ДПА України

По материалам журнала "ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ" № 32 СЕРПЕНЬ 2002 року;