При визначенні права на соціальну допомогу та розрахунку її розміру на сьогодні застосовується Методика обчислення сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги, затверджена спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерства фінансів, Державного комітету статистики, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму № 486/202/524/455/3370 від 15.11.2001 року, її положення поширюються й на призначення житлових субсидій. Відповідно до п. 2 названого документа особи, які зараховуються до складу сім'ї при визначенні права на соціальну допомогу та розрахунку її розміру, перелік документів про їх доходи для призначення соціальної допомоги, окремі види допомоги, які не враховуються в сукупному доході, визначаються в нормативно-правових актах, що встановлюють відповідні види соціальної допомоги.
Так, умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також — один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива визначає Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене постановою Кабінету Міністрів № 848 від 21.10.1995 року (у редакції постанови Кабміну № 1050 від 22.09.1997 року). Відповідно до нього субсидія на придбання палива призначається у разі, коли жиле приміщення не забезпечується електро-, тепло- або газопостачанням для опалення.
Вказані субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати у межах норм споживання з урахуванням пільг, які надаються відповідно до чинного законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів обов'язкового відсотка платежу. При цьому норма володіння чи користування загальною площею житла та нормативи користування комунальними послугами встановлюються, виходячи з 21 кв. метра на наймача і кожного прописаного у жилому приміщенні (будинку) та додатково 10,5 кв. метра на всіх прописаних, а для громадян, які проживають в однокімнатній квартирі, — на загальну площу незалежно від розміру квартири.
Коли у жилих приміщеннях (будинках) прописані і проживають тільки непрацюючі пенсіонери та інші непрацездатні громадяни, джерелом існування яких є лише доходи від особистого підсобного господарства, земельних ділянок, наданих для потреб городництва, сінокосіння і випасання худоби, пенсія та інші соціальні виплати, і середньомісячний сукупний дохід на одного прописаного не перевищує вартісної величини межі малозабезпече-ності, за рішеннями районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або утворених ними комісій можливе звільнення цих громадян від сплати визначеної частки витрат на оплату твердого та рідкого пічного побутового палива з одночасним відповідним .зменшенням норми забезпечення цим паливом.
Таким чином, для призначення субсидій громадяни на підставі паспорта або іншого документа, що засвідчує особу, подають до відділів субсидій або уповноваженій особі заяву та відомості про забезпеченість жилою площею, комунальними послугами, вартість скрапленого газу та твердого палива в межах норм споживання, склад проживаючих у жилому приміщенні (будинку), які заповнюються і видаються тими організаціями, що надають послуги, та доходи кожного з проживаючих. Відомості про осіб, які не проживають у приміщенні, на яке оформляється житлова субсидія, подавати немає потреби.
Сторінку підготувала Тетяна НІКОЛАЄВА
По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 36 ВЕРЕСЕНЬ 2002 р.