• Порядок подання авансового звіту



Чи вважається порушенням порядку видачі готівки під звіт i її використання, якщо працівник після повернення з відрядження до закінчення триденного терміну відбув терміново у нове відрядження та не повернув до каси підприємства залишку невикористаних коштів за умови подання авансового звіту?

Відповідно до пп. 1.1 п. 1 розділу першого Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Нацбанку України від 19.02.2001 р. № 72 та зареєстрованого в Мін’юсті України 15.03.2001 р. за № 237/5428 (далі — Положення), вимоги цього Положення поширюються на юридичних осіб (крім установ банків i підприємств поштового зв’язку) незалежно від їх організаційно-правових форм i форм власності, їх відокремлені підрозділи, представництва іноземних організацій i фірм, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі — підприємства), а також на зареєстрованих у встановленому порядку фізичних осіб, які є суб’єктами підприємницької діяльності без створення юридичної особи (далі — підприємці), які здійснюють операції з готівкою в національній валюті, та є обов’язковими для виконання ними.
Згідно з п. 2.15 розділу другого Положення видача готівки під звіт провадиться з кас підприємств за умови повного звіту конкретної підзвітної особи за раніше виданими під звіт сумами, тобто в разі подання до бухгалтерії авансового звіту про витрачені (частково витрачені) кошти та одночасного повернення до каси підприємства залишку готівки, виданої під звіт.
Підзвітні особи зобов’язані подати до бухгалтерії підприємства разом із невикористаним залишком готівки авансовий звіт про витрачання одержаних у касі сум у такі терміни: за відрядженнями — протягом трьох робочих днів після повернення з відрядження; на закупівлю сільськогосподарської продукції, продуктів її переробки та заготівлю вторинної сировини, крім металобрухту (далі — закупівля сільгосппродукції та заготівля вторсировини), — протягом десяти робочих днів з дня видачі готівки під звіт; на всі інші виробничі (господарські) потреби — наступного робочого дня після видачі готівки під звіт.
Якщо з каси підприємства підзвітній особі одночасно видано готівку на відрядження та для вирішення у цьому відрядженні виробничих (господарських) питань (у тому числі й для закупівлі у населення сільгосппродукції та заготівлі вторсировини), то підзвітна особа незалежно від терміну відрядження протягом трьох робочих днів після повернення з відрядження повинна подати до бухгалтерії підприємства повний звіт про суми, що були їй видані для вирішення виробничих (господарських) питань i безпосередньо на відрядження.
У разі придбання працівником підприємства за власні готівкові кошти товарів (продукції, послуг) або використання цих коштів у відрядженні для потреб підприємства він звітує за витрачені кошти у вищезазначеному порядку.
Згідно з пп. 5.8.10 Положення подання авансового звіту до бухгалтерії в установлені терміни без одночасного повернення до каси підприємства невикористаних підзвітних сум є порушенням порядку видачі готівки під звіт i її використання.
Щодо порушення видачі конкретному працівнику під звіт готівкового авансу за наявності в нього раніше одержаних підзвітних коштів, за якими в установленому порядку не було складено авансовий звіт, то незалежно від того, закінчився чи ні термін, на який ці кошти було видано, штраф за таке порушення (25% одержаної під звіт суми) повинен розраховуватися виходячи із суми попередньо одержаних i не повернених до каси підприємств підзвітних коштів, щодо яких не було складено звіт. У разі своєчасного повернення лише частини підзвітних коштів штраф розраховується щодо суми не повернених до каси підзвітних коштів.
У разі виявлення порушень установленого порядку ведення операцій з готівкою органи Державної податкової служби України застосовують до порушників штрафні санкції згідно з Указом Президента України від 12.06.95 р. № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» (зі змінами та доповненнями).


Консультують фахівці Головного управління податкового аудиту та валютного контролю ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 38 жовтень 2002 року