Чи можна оформляти листки непрацездатності раніше
дати, зазначеної в них, якщо працівник став до роботи
раніше строку, вказаному в цьому листку?
Вихід працівника на роботу раніше зазначеного в листку
непрацездатності строку розцінюється як порушення режиму,
встановленого йому лікарем.
Відповідно до п. 2 ст. 36 Закону України від 18.01.2001
р. № 2240-III «Про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності
та витратами, зумовленими народженням та похованням»
(далі — Закон № 2240-III) у такому випадку застрахована
особа втрачає право на виплату допомоги з дня допущення
порушення.
Оскільки право на призначення допомоги по тимчасовій
втраті працездатності надано Комісії із соціального
страхування, то вона i повинна прийняти рішення про
втрату права на допомогу.
У разі виявлення робочими органами Фонду соціального
страхування з тимчасової втрати працездатності (далі
— Фонд) порушень щодо призначення допомоги по тимчасовій
непрацездатності відповідальність за порушення порядку
використання страхових коштів несе страхувальник відповідно
до чинного законодавства.
Чи повинні страхувальники використовувати кошти Фонду
відповідно до «Кошторису страхувальника», який направляється
Фондом щокварталу? Чи можна перевищувати ліміти витрат,
встановлені кошторисом, щодо допомоги по тимчасовій
втраті працездатності?
Інструкцією про порядок складання та виконання бюджету
Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності,
затвердженою постановою правління Фонду від 26.06.2001
р. № 15 (далі — Інструкція № 15), передбачено, що робочі
органи відділень Фонду розробляють, затверджують відповідно
до бюджету відділення Фонду та доводять до страхувальників
із чисельністю працюючих 300 i більше чоловік кошториси
по коштах Фонду. Страхувальникам із чисельністю працюючих
менше 300 чоловік затверджується зведений кошторис по
коштах Фонду.
Пунктом 6.9 Інструкції про порядок надходження, обліку
та витрачання коштів Фонду соціального страхування з
тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою
правління Фонду від 26.06.2001 р. № 16, передбачено,
що якщо витрати, проведені страхувальником-роботодавцем
за звітний квартал, перевищують нараховану суму страхових
внесків та інших платежів, то різниця між сумою витрат
i сумою страхових внесків зараховується в рахунок сплати
наступного кварталу.
Якщо ж витрати не можуть бути покриті страховими внесками
i в наступному кварталі, то сума перевищення, з урахуванням
очікуваного результату в наступному кварталі, відшкодовується
страхувальнику-роботодавцю після одержання від нього
звіту за формою № 4-ФСС ТВП за минулий квартал.
Відшкодування страхувальнику-роботодавцю суми перевищення
над сумою страхових внесків у випадках, коли належна
сума страхових внесків не покриває витрат, може провадитись
i до одержання звіту при обов’язковому поданні довідки-розрахунку
за підписом керівника, головного бухгалтера, завіреної
печаткою підприємства.
Відшкодування здійснюються органом реєстрації шляхом
перерахування відповідних сум на поточний рахунок страхувальника.
Інших норм щодо лімітів кошторису правлінням Фонду не
прийнято.
Оскільки кошти на санаторно-курортне лікування використовуються
тільки в межах затвердженого правлінням бюджету Фонду
i на ці видатки не передбачено резервування коштів Фонду,
то робочі органи Фонду вимагають жорстко дотримуватися
встановлених лімітів.
На витрати щодо матеріального забезпечення застрахованих
осіб Законом № 2240-III передбачено створення резерву,
оскільки вони в окремі періоди можуть бути непередбачуваними.
До цих витрат застосовується принцип, закладений у вищезазначеному
Законі, — солідарності та субсидування. За об’єктивних
причин по цих видатках кошториси страхувальника можуть
перевищуватися.
Який відсоток коштів, перерахованих Фонду, можна
використовувати на оздоровлення працівників? Якими документами
це визначено?
Згідно з Інструкцією № 15 сума витрат за статтею «Оздоровчі
заходи» планується пропорційно чисельності працюючих
з урахуванням галузевої структури із розрахунку витрат
на одного працюючого.
У подальшому суми витрат на оздоровлення застрахованих
осіб доводяться до страхувальника в кошторисі його витрат.
Чи можна вимагати від Фонду надання путівок на 12
календарних днів чи розподілу путівки на 24 календарних
дні на дві рівні половини?
Відповідно до п. 2.2.12 Інструкції про порядок планування,
обліку, видачі путівок на санаторно-курортне лікування
на оздоровлення застрахованих осіб i членів їх сімей,
придбаних за рахунок коштів Фонд соціального страхування
з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою
правління Фонду від 24.12.2001 р. № 51, комісія (уповноважений)
із соціального страхування в окремих випадках може приймати
рішення про розподіл путівки для спільного санаторно-курортного
лікування застрахованої особи та працюючого члена сім’ї
за умови письмового погодження з адміністрацією санаторно-курортного
закладу i терміну лікування кожної особи не менше 12
діб.