К О М Е Н Т А Р Враховуючи кризовий стан лотерейної галузі в Україні, який склався за останні роки, значення документа, що встановлює загальні принципи розвитку цього сектору економіки і побудований на засадах, закладених в основу функціонування лотерейних ринків провідних європейських країн, важко переоцінити. Відсутність прозорої та чіткої системи державного регулювання лотерейного ринку призвело до невизначеності та непослідовності розвитку галузі. Лотерейний ринок протягом останніх років розвивався хаотично, його роль як джерела залучення коштів до державного бюджету залишалася незначною. Саме тому спеціалісти, що займаються питаннями державного регулювання цього виду діяльності, сприйняли зазначений Указ ( 813/2002 ) як важливий і вкрай актуальний. Фактично з набранням чинності цим документом розпочинається новий етап розвитку лотерейної справи в Україні - етап вироблення і впровадження чітких механізмів державного контролю за випуском та проведенням лотерей, які мають стати потужним джерелом наповнення державного бюджету та позабюджетного фінансування соціальної сфери. Слід зазначити, що вперше в незалежній Україні на державному рівні визначено соціальну спрямованість лотерей. Крім того, Кабінету Міністрів України доручається невідкладно затвердити програму розвитку лотерейної галузі на найближчі роки, передбачивши заходи щодо цільового використання коштів, отриманих від проведення лотерей, на фінансування соціальних програм. Указом ( 813/2002 ) заборонено проведення недержавних (напівлегальних) лотерей, поширення яких в Україні останнім часом набуло ознак масовості. Документом визначено, що одним із заходів щодо посилення державного регулювання лотерейної діяльності в Україні є висвітлення в засобах масової інформації порядку проведення лотерей та прав їх учасників, що дасть змогу уникнути випадків шахрайства у цій сфері. Разом з тим процес становлення лотерейної системи в Україні очікується складним і тривалим. Це пов'язано з регулюванням лотерейних відносин на різних рівнях ієрархії нормативних актів. Так, у лотерейному законодавстві ще немає документа, що визначає правову та технологічну базу діяльності, - ліцензійних умов. Відсутність цього нормативного акта, як і деяких інших документів, стало однією з основних причин сучасного кризового стану лотерейної галузі, і зрозумілою є необхідність прийняття цього важливого документа. Саме тому Указом Президента України ( 813/2002 ) встановлено досить жорсткий - місячний строк для затвердження зазначеного документа. Щоб уникнути непорозумінь у питаннях надання дозволів на проведення лотерей, необхідно внести зміни і до Інструкції про умови і правила провадження підприємницької діяльності (ліцензійні умови) зі створення та утримання гральних закладів, організації азартних ігор та контроль за їх утриманням, затвердженої наказом Ліцензійної палати України від 11.09.98 р. N 86 ( z0610-98 ), зареєстрованим у Мін'юсті України 29.09.98 р. за N 610/3050. Це викликано тим, що відповідно до цього документа під визначення "азартна гра" підпадають лотереї (крім державних), а ліцензії на організацію азартних ігор видаються місцевими органами виконавчої влади. Зазначена норма суперечить положенням постанови Кабінету Міністрів України від 14.11.2000 р. N 1698 ( 1698-2000-п ) "Про затвердження переліку органів ліцензування", якою визначено, що ліцензування лотерейної діяльності здійснює Міністерство фінансів України. На сьогодні в Україні відсутній комплексний нормативний акт, який на законодавчому рівні регулював би лотерейну діяльність. Періодично до Верховної Ради України надходили законопроекти, які так і не були схвалені вищим законодавчим органом країни. Враховуючи важливість законодавчого врегулювання лотерейного ринку в Україні, Президент України своїм Указом ( 813/2002 ) доручив Кабінету Міністрів у двомісячний термін подати на розгляд до Верховної Ради України законопроект про лотереї та азартні ігри. Цей документ має стати своєрідною конституцією лотерейної справи в Україні. У ньому, безумовно, знайдуть відображення всі основні принципи, визначені в Указі ( 813/2002 ). І це зрозуміло, адже норми щодо впровадження державної монополії на випуск і проведення лотерей та конкурсного відбору операторів повинні мати законодавчу основу. Звичайно, один Указ Президента ( 813/2002 ) не може відразу змінити правовідносини в лотерейній галузі, встановлення яких віднесено до повноважень вищого законодавчого органу України. Тому, зокрема, принцип державної монополії на лотерейну діяльність має бути підтверджений нормами Закону України "Про лотереї та азартні ігри". Слід зазначити, що з підписанням зазначеного Указу ( 813/2002 ) зроблено рішучий крок у напрямі упорядкування справ у лотерейній галузі, яка має працювати виключно в інтересах держави. Володимир ДЬЯЧКОВ, начальник відділу управління організації оперативного контролю Головного управління податкового аудиту та валютного контролю ДПА України