Про проведення регуляторної реформи в Україні вже говорять майже три роки. Однак більшість або не звертає уваги, або не цікавиться цим процесом, то й не має уяви, що саме є регуляторною реформою. Втім процес регуляторної реформи має зацікавити багатьох громадян, оскільки вона спрямована на підтримку підприємницької діяльності, на розвиток економіки нашої країни.
Чинним законодавством поняття "регуляторна реформа" не закріплене. Однак існує поняття "регуляторна політика", на основі якої провадиться регуляторна реформа. Так, Указом Президента України від 22 січня 2000 року № 89/2000 "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва" єдиною державною регуляторною політикою у сфері підприємництва визначено діяльність, спрямовану на досягнення оптимального регулювання державою підприємницької діяльності, усунення правових, економічних та адміністративних перешкод у реалізації права на неї. Здійснюється єдина державна регуляторна політика шляхом упорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності.
Крім зазначеного Указу, проведення регуляторної реформи здійснюється на підставі наступних нормативно-правових актів: Указу Президента України від 3 лютого 1998 року № 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності",
постанови КМУ від 6 травня 2000 року № 767 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо підготовки обгрунтування проектів регуляторних актів", постанови КМУ від 31 липня 2000 року № 1182 "Про затвердження Положення про порядок підготовки проектів регуляторних актів" тощо.
Регуляторну реформу можна розглядати як діяльність, спрямовану на реформування, впорядкування законодавства, що регулює підприємницьку діяльність. Таке реформування поєднує в собі низку процесів:
Слід зазначити, що нормативно-правовим актам, які регулюють підприємницьку діяльність, було надано власну назву — регуляторні акти. Це нормативно-правові акти, директивні листи, що встановлюють або роз'яснюють правила діяльності суб'єктів підприємництва.
Упорядкування законодавства, що регулює підприємницьку діяльність, спрямоване на спрощення вимог до ведення бізнесу та на стимулювання розвитку підприємництва. При цьому має зберігатися баланс між інтересами держави (досягнення оптимального регулювання державою підприємницької діяльності) та підприємців, задля яких мають усуватися правові, економічні та адміністративні перешкоди у реалізації їх прав на підприємницьку діяльність. Цьому сприяє як прийняття нових регуляторних актів, що відповідають принципам регуляторної реформи, так і дерегулювання існуючих. Де-регулювання — проведення заходів, спрямованих на зменшення втручання державних органів у підприємницьку діяльність, усунення обмежень, перешкод, які стримують розвиток підприємництва.
Реформування процесу прийняття нормативно-правових актів, що регулюють підприємницьку діяльність, органами виконавчої влади полягає в особливому порядку їх прийняття. Так, проекти регуляторних актів, які готуються органами виконавчої влади, мають супроводжуватися спеціальним документом, аналізом регуляторного впливу, та підлягають обов'язковому погодженню з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва. Аналіз регуляторного впливу — документ, на підставі якого має прийматися рішення про затвердження того чи іншого регуляторного акта. Цей документ, крім визначення проблеми та цілей регулювання, має містити дослідження щодо можливих витрат і вигоди запровадження певного регулювання як для держави, так і для населення, підприємців.
Особлива увага у проведенні регуляторної реформи приділена встановленню діалогу між громадськістю та органами влади, залученню громадськості до участі у прийнятті регуляторних актів. Цьому сприяє процедура публічного обговорення регуляторних актів. Якщо проекти регуляторних актів суттєво впливають на ринкове середовище, права та інтереси підприємців, вони підлягають опублікуванню для обговорення. Всі пропозиції, отримані протягом публічного обговорення, мають бути розглянуті та прийняті до уваги при розробці регуляторного акта.
Проведення регуляторної реформи є важливим процесом створення сприятливого середовища для розвитку підприємницької діяльності в Україні. Причому, зацікавленими у цьому процесі мають бути як держава, так і підприємці.
По материалам газеты "Юридичний вісник України" №44 листопад 2002 р.