• Штраф за відчуження активів, які перебувають
у податковій заставі



Підприємство в 1998 р. отримало повідомлення про виникнення податкової застави (зазначені у повідомленні борги було списано та реструктуризовано), а у 2002 р. — отримало податкову вимогу, в якій було зазначено суму податкового боргу, але вже значно меншу. Під час перевірки за відчуження активів без узгодження з податковими органами було нараховано штраф виходячи із суми, зазначеної в повідомленні. На якій підставі податкові органи використали повідомлення, розроблене відповідно до Указу Президента України від 04.03.98 р. № 167/98 «Про заходи щодо підвищення відповідальності за розрахунки з бюджетами та державними цільовими фондами» (у зв’язку з набранням чинності Законом України від 21.12.2000 р. № 2181-III дію цього Указу зупинено згідно з п. 4 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України)? Чому враховано суму списаного та реструктуризованого боргу при нарахуванні штрафних санкцій?

Підпунктом 17.1.8 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III визначено, що у разі коли платник податків, активи якого перебувають у податковій заставі, відчужив такі активи без попередньої згоди податкового органу, якщо отримання такої згоди є обов’язковим згідно з цим Законом, платник податків додатково сплачує штраф у розмірі ста відсотків суми податкового боргу, щодо якого виникло право податкової застави.
Згідно зі ст. 8 Закону № 2181-III попередня згода податкового органу при реалізації активів з податкової застави є обов’язковою та надається в письмовому вигляді.
Законом України № 2181-III лише запроваджено штраф за відчуження активів, які перебувають у податковій заставі, без згоди податкового органу та встановлено, що для розрахунку суми такого штрафу використовується сума податкового боргу, яка стала причиною виникнення права податкової застави, незалежно від стану погашення (списання або реструктуризації) такого податкового боргу на день застосування цього штрафу.
Якщо податкова застава активів платника податків виникла в силу чинності Указу Президента України від 04.03.98 р. № 167/98 «Про заходи щодо підвищення відповідальності за розрахунки з бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Указ № 167/98), то податкова вимога є тільки підставою для застосування заходів щодо стягнення, передбачених ст. 10 Закону № 2181-III.
Для розрахунку штрафу за відчуження активів, які перебувають у податковій заставі, без погодження з органами державної податкової служби використовуються 100% суми податкового боргу, зазначеного у податковому повідомленні, надісланому платнику податків згідно з вимогами Указу № 167/98.
Таким чином, зазначений розрахунок штрафів за відчуження активів, які перебувають у податковій заставі, без отримання попередньої згоди органів державної податкової служби є цілком правомірним.

Консультують фахівці Головного управління стягнення податкового боргу ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 41 ЛИСТОПАД 2002 року