П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про підсумки парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні" ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2002, N 47, ст.356 ) Враховуючи висновки та пропозиції учасників парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні", Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Затвердити Рекомендації парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні" (додаються). Вважати одним із найважливіших, стратегічних державних завдань забезпечення виконання законодавства України про загальну середню освіту в повному обсязі. 2. Кабінету Міністрів України під час доопрацювання проекту Державного бюджету України на 2003 рік, прийняття нормативно-правових актів, розробки державних програм щодо розвитку загальної середньої освіти враховувати рекомендації, зауваження і пропозиції, висловлені учасниками парламентських слухань. 3. Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти разом з комітетами Верховної Ради України з питань бюджету, з питань фінансів і банківської діяльності, з питань соціальної політики та праці, з питань молодіжної політики, фізичної культури, спорту і туризму, з питань культури і духовності та іншими комітетами вжити відповідних заходів щодо виконання цієї Постанови. 4. Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти в 2004 році поінформувати Верховну Раду України про стан виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні та Постанови Верховної Ради України "Про підсумки парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні". Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м. Київ, 24 жовтня 2002 року N 210-IV Затверджено Постановою Верховної Ради України від 24 жовтня 2002 року N 210-IV РЕКОМЕНДАЦІЇ парламентських слухань "Про виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні" Учасники парламентських слухань, проаналізувавши стан виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні, відзначають, що державою не повною мірою реалізуються конституційні права громадян на здобуття повної обов'язкової загальної середньої освіти. Незважаючи на те, що законодавча база в галузі освіти в основному сформована і прийняті освітянські закони є фактично модельними законами для країн Центральної і Східної Європи, а Кабінет Міністрів України, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування вживають певних заходів щодо розвитку сфери освіти, Міністерство освіти і науки України здійснює кроки, спрямовані на осучаснення змісту освіти, створення навчальних програм і підручників, у державі ще не створено відповідних умов для реалізації законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти, Національної доктрини розвитку освіти, відповідних законів України та постанов Кабінету Міністрів України. Відсутній належний контроль за дотриманням державних стандартів освіти та якості освіти. Порушуються права громадян на здобуття загальної середньої освіти, а також права педагогічних, науково-педагогічних працівників щодо належного їх соціального захисту. Престижність професії вчителя постійно знижується. Рівень оплати праці педагогічних працівників більш ніж удвічі нижчий порівняно з рівнем оплати праці у промисловості. Повільно оновлюється зміст освіти, послаблені міжнаукові, міжпредметні зв'язки. Потребує удосконалення мережа загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладів різних форм власності. Слабо розвивається мережа загальноосвітніх навчальних закладів для здібної і обдарованої учнівської молоді: спеціалізованих шкіл, гімназій, колегіумів, ліцеїв. Продовжується руйнування системи дошкільного і позашкільного виховання. У кризовому стані опинилася сільська школа. Втрачаються досягнуті здобутки в кадровому забезпеченні загальноосвітніх навчальних закладів. Причиною цього є значне зменшення рівня фінансування загальноосвітніх навчальних закладів, що призвело навчальні заклади, значну частину учнівської молоді, педагогічних і науково-педагогічних працівників до зубожіння. Низька заробітна плата педагогічних працівників, невиконання статей 57 та 61 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ), статті 25 Закону України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ) не сприяють зростанню їхнього професійного рівня і є однією з основних причин зниження успішності учнів та ефективності організації навчально-виховного процесу. Погіршується фізичне і духовне здоров'я дітей. Різко зросла кількість загальноосвітніх навчальних закладів, що потребують капітального ремонту або перебувають в аварійному стані. Учасники парламентських слухань вбачають у такому стані загрозу національній безпеці України і майбутньому держави та вважають, що безумовне дотримання Конституції України ( 254к/96-ВР ), законодавства з питань загальної середньої освіти, збереження надбань освітянської і наукової галузей, їх ефективне використання є невідкладним завданням органів державної влади, громадських організацій, всього суспільства. З метою максимального задоволення освітніх потреб та забезпечення рівного доступу громадян України до отримання загальної середньої освіти, збереження і подальшого розвитку освітянської галузі, посилення ролі освіти і науки в економічному, соціальному, інноваційному розвитку суспільства, держави учасники парламентських слухань рекомендують: 1. Запропонувати Президенту України: 1.1. Рішуче посилити контроль за виконанням у повному обсязі норм Конституції України ( 254к/96-ВР ) та вимог законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про дошкільну освіту" ( 2628-14 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), "Про позашкільну освіту" ( 1841-14 ), "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ), інших нормативно-правових актів у сфері освіти та про державний бюджет. 1.2. Відродити почесне звання "Народний учитель України". 2. Кабінету Міністрів України: 2.1. Створити умови щодо безумовного виконання норм Конституції України ( 254к/96-ВР ) та вимог у повному обсязі законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про дошкільну освіту" ( 2628-14 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), "Про позашкільну освіту" ( 1841-14 ), "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ), інших нормативно-правових актів у сфері освіти та про державний бюджет. 2.2. Протягом I кварталу 2003 року внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про освіту" з метою приведення його у відповідність з Конституцією України ( 254к/96-ВР ) і законами України у сфері освіти. 2.3. При доопрацюванні проекту Державного бюджету України на 2003 рік передбачити ріст заробітної плати педагогічних, науково-педагогічних працівників не менше ніж в 1,5-2 рази, погашення боргів через невиплату коштів, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ), та оплату комунальних послуг педагогічним працівникам, які проживають у сільській місцевості. 2.4. Розробити і внести у встановленому порядку на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до відповідних законодавчих актів щодо поліпшення умов роботи загальноосвітніх навчальних закладів у селах, селищах, містах, закріплення за загальноосвітніми навчальними закладами у постійне користування земель, на яких вони знаходяться, в тому числі і дослідних станцій, навчальних господарств сільськогосподарських навчальних закладів, а також обов'язкового виділення місцевими радами за клопотанням навчальних закладів земельних ділянок педагогам для ведення особистих підсобних господарств, створення навчальних господарств із земель запасу та земель, наданих для розвитку фермерських господарств. 2.5. З метою забезпечення навчальних закладів підручниками, здешевлення їх вартості розглянути питання щодо подальшого розвитку Державного спеціалізованого підприємства "Освіта", інших видавничих потужностей, що спеціалізуються на виробництві навчальних програм, підручників, посібників, енциклопедій. 2.6. Внести пропозиції щодо змін до законодавства (про бюджет, власність, підприємництво) з метою забезпечення додаткових надходжень коштів на освітянські цілі та забезпечення розвитку підприємств, які випускають навчальні програми, підручники, посібники, атласи, зошити, щоденники, канцтовари, розробляють і виготовляють технічні засоби навчання, унаочнення тощо: збільшення ставки податку на прибуток банків, грального бізнесу та спрямування зазначених коштів на потреби освіти; спрямування на потреби загальної середньої освіти частини доходів, які надходять до державного бюджету у вигляді штрафних санкцій, що накладаються на підприємства і організації за рішеннями органів державної податкової служби і контрольно-ревізійної служби. 2.7. З метою подальшого розвитку загальної середньої освіти прискорити розробку державних стандартів загальної середньої освіти та забезпечити їх затвердження у визначені терміни; ввести науково обгрунтовані навчальні плани і програми, погоджені з Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти та затверджені Міністерством освіти і науки України, Національною академією наук України, Академією педагогічних наук України; забезпечити підготовку підручників, посібників для загальноосвітніх навчальних закладів у повній відповідності з навчальними програмами і у визначених обсягах. 2.8. Внести зміни до законодавства щодо збільшення нормативів фінансування дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладів та інститутів післядипломної освіти. 2.9. Підготувати проекти законів України про державну програму розвитку освіти в Україні на 2003-2005 роки, про післядипломну освіту, спрямовані на поліпшення соціального статусу, професійної майстерності працівників освіти (матеріальне заохочення за досягнення в педагогічній діяльності, перегляд розміру доплат, перепідготовка, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів тощо). 2.10. Сприяти забезпеченню профільності та спеціалізації навчання в загальноосвітніх навчальних закладах III ступеня, особливо в спеціалізованих школах, гімназіях, колегіумах, ліцеях. Розширити мережу загальноосвітніх навчальних закладів повного дня та загальноосвітніх навчальних закладів з групами продовженого дня. 2.11. Передбачити відповідне фінансування на виконання законодавства України у сфері освіти, у галузі "Здоров'я і фізична культура", цільових комплексних програм, у тому числі "Україна - дітям", "Фізичне виховання - здоров'я нації" ( 963а/98 ), "Вчитель" ( 379-2002-п ). 2.12. Упорядкувати систему фінансування ДЮСШ (СДЮШОР) з місцевого бюджету відповідно до Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ), забезпечивши їх фінансування через Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. 2.13. Прискорити доопрацювання проектів постанов Кабінету Міністрів України про районні (міські) відділи (управління) освіти, про районні (міські) методичні кабінети (науково-методичні центри) педагогічних працівників, а також щодо надання тренеру-викладачу ДЮСШ (СДЮШОР) статусу педагогічного працівника. 2.14. Вважати недопустимим та розглядати як грубе порушення Конституції України ( 254к/96-ВР ), прав громадян України відключення навчальних закладів від електроенергії, водопостачання, теплоносіїв. 3. Кабінету Міністрів України доручити: 3.1. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерству фінансів України спільно з Міністерством освіти і науки України розробити та запровадити механізм нормативного фінансування навчання одного учня (від потреби) з різних джерел, передбачивши елементи прямого, нецентралізованого фінансування загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі і з бюджетів різних рівнів, визначення переліку платних освітніх та інших послуг для учасників навчально-виховного процесу, визначення джерел фінансування державної системи післядипломної освіти. 3.2. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерству фінансів України, Міністерству праці та соціальної політики України спільно з Міністерством освіти і науки України розробити і впровадити механізм соціального захисту учасників навчально-виховного процесу; розробити державну програму підтримки учнів із багатодітних та малозабезпечених сімей, дітей-сиріт, дітей-напівсиріт, у тому числі тих, які навчаються у школах-інтернатах, професійно-технічних навчальних закладах без відриву від виробництва; запровадити державні гарантії отримання професії здібною і обдарованою учнівською молоддю, переможцями державних, міжнародних олімпіад, змагань, турнірів. 3.3. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України спільно з Міністерством праці та соціальної політики України, Міністерством освіти і науки України та іншими центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться загальноосвітні, професійно-технічні та вищі навчальні заклади, розробити науково обгрунтовану методику визначення потреби держави в спеціалістах з різним рівнем кваліфікації та обсягів державного замовлення на підготовку фахівців у вищих та професійно-технічних навчальних закладах, особливу увагу приділивши підготовці педагогічних, науково-педагогічних працівників та обслуговуючого персоналу для сфери освіти. 3.4. Міністерству фінансів України, Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України, Державному казначейству України своєчасно і в повному обсязі фінансувати витрати, пов'язані з випуском навчальних програм, підручників, навчально-методичних посібників для загальноосвітніх, професійно-технічних, інших навчальних закладів, та поновити видання серії "Шкільна бібліотека", "Директор школи", "Молодому учителю", енциклопедій для дітей і учнів, педагогічної енциклопедії, а також здійснювати випереджувальне фінансування витрат для випуску підручників до наступного навчального року. 3.5. Міністерству фінансів України за рахунок коштів державного бюджету спільно з Державним комітетом інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України забезпечити отримання кожним загальноосвітнім навчальним закладом газет "Освіта України", "Освіта", "Педагогічна газета", науково-методичних, фахових журналів, передбачити виконання тематичних державних програм випуску навчальної літератури, посилити контроль за раціональним використанням фінансових і матеріальних ресурсів, передбачених на видання підручників та навчально-методичної літератури центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають навчальні заклади. 3.6. Міністерству освіти і науки України спільно з Міністерством праці та соціальної політики України покращити в загальноосвітніх навчальних закладах професійну орієнтацію учнівської молоді шляхом ознайомлення її з розвитком трудових ресурсів України, формуванням робочих місць, пріоритетними напрямами розвитку науки, економіки, мистецтва, сфери обслуговування, туризму, спорту, а також з найбільш необхідними та найбільш поширеними професіями. 3.7. Міністерству освіти і науки України спільно з Національною академією наук України, Академією педагогічних наук України із залученням педагогічної громадськості розробити і затвердити єдині вимоги до створення, апробації і оцінки якості нових навчальних програм, підручників для всіх типів загальноосвітніх навчальних закладів, процедури апробування і запровадження в практику нових Державних стандартів освіти, передбачених Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів" від 5 серпня 1998 року N 1239 ( 1239-98-п ). 3.8. Міністерству освіти і науки України, Міністерству культури і мистецтв України, Державному комітету України у справах сім'ї та молоді спільно з Національною академією наук України, Академією педагогічних наук України розробити комплексні програми "Громадянська освіта", "Культура Миру", "Українська школа", концепцію виховання громадянина України та підготувати проект Закону України про виховання дітей та молоді. 3.9. Міністерству освіти і науки України, Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерству праці та соціальної політики України, Державному комітету України у справах сім'ї та молоді, Національній академії наук України, Академії педагогічних наук України розробити і затвердити систему організаційних, фінансових, науково-методичних заходів з питань відбору, навчання і виховання здібної, обдарованої і талановитої учнівської молоді та створення умов для її саморозвитку, самовираження, інтелектуальної праці, соціального захисту і ефективного використання в різних сферах економіки. 3.10. Державному комітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України вжити невідкладних заходів, спрямованих на удосконалення дитячих і молодіжних радіо- і телепрограм, підвищення їх якості, не допускати пропаганди та трансляції на телеекрані насильства, еротики і порнографії; вивчити питання щодо організації проведення науково-пізнавальних, навчальних телепрограм під час уроків, канікул, в робочі дні з 16 до 20 години. Відшукати можливості щодо створення навчального телевізійного каналу. 3.11. Державному комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерству освіти і науки України спільно з Національною академією наук України та Академією педагогічних наук України сприяти створенню всеукраїнських дитячих, учнівських та молодіжних об'єднань, основною метою яких має бути виховання громадянина України, гармонійно розвиненої особистості із почуттям власної гідності. 4. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським, сільським, селищним, міським радам, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям у межах своїх повноважень: 4.1. Проаналізувати до кінця 2002 року виконання законодавства щодо розвитку загальної середньої освіти. 4.2. Спрямувати свою діяльність на забезпечення дотримання законодавства в галузі загальної середньої освіти. З цією метою активізувати роботу постійних комісій і депутатських груп. 4.3. Ширше залучати до забезпечення розвитку та фінансової підтримки загальноосвітніх навчальних закладів підприємства і організації всіх форм власності, розташовані на підпорядкованій території, благодійні, освітянські фонди. 4.4. Давати принципову оцінку фактам безвідповідального ставлення до розв'язання проблем загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів. 4.5. Добитися поліпшення умов праці і побуту педагогічних працівників. 4.6. Сприяти підвищенню відповідальності батьків або осіб, які їх замінюють, за виховання дітей в сім'ї. 4.7. Більш широко залучати громадські науково-педагогічні об'єднання до реалізації освітньо-виховних завдань, що постають перед педагогами, та надавати їм всебічну допомогу. 5. Місцевим органам виконавчої влади і органам місцевого самоврядування спільно з Фондом державного майна України забезпечити ефективний захист майнових прав навчальних закладів. Не допускати вилучення і передачу об'єктів освіти та земельних ділянок, на яких вони розташовані, для використання не за призначенням. 6. Міністерству освіти і науки України, іншим центральним органам виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться загальноосвітні, професійно-технічні та вищі навчальні заклади, спільно з Національною академією наук України, Академією педагогічних наук України та іншими галузевими академіями наук вжити додаткових заходів, спрямованих на: поліпшення змісту освіти, навчально-виховного процесу, запровадження інноваційних освітніх технологій у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах, навчальних закладах післядипломної освіти; розширення мережі курсів, факультетів, інститутів з підготовки до вступу до вищих навчальних закладів та забезпечення доступності до них старшокласників, особливо з сільської місцевості; забезпечення наступності навчання учнівської молоді під час завершення навчання в загальноосвітніх навчальних закладах та вступу до вищих навчальних закладів на основі Державних стандартів загальної середньої освіти та єдиної системи оцінювання знань учнів. Вважати неприпустимим використання в навчальному процесі підручників, посібників, учнівських зошитів, щоденників та навчального приладдя, не затверджених Міністерством освіти і науки України. Добиватися вдосконалення форм і методів навчання і виховання учнів, глибокого опанування ними основ наук та професійних знань. Посилити контроль за дотриманням законодавства щодо світського характеру освіти. Послідовно поліпшувати підготовку і перепідготовку працівників освітянської галузі, використання кадрового потенціалу. Вжити заходів щодо закріплення педагогічних кадрів, насамперед випускників педагогічних вищих навчальних закладів I-II, III-IV рівнів акредитації. Розробити і внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо підвищення стипендій студентам професійно-технічних та вищих навчальних закладів, вдосконалення цільового прийому до педагогічних вищих навчальних закладів випускників загальноосвітніх навчальних закладів на контрактній основі з визначеним терміном обов'язкового відпрацювання в загальноосвітніх навчальних закладах після закінчення ними навчання. 7. Голові Верховної Ради України порушити перед Президентом України питання про присвоєння директору загальноосвітнього навчального закладу I-III ступеня с. Сахнівки Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, дійсному члену Академії педагогічних наук України, Заслуженому вчителю України, Народному учителю Захаренку Олександру Антоновичу звання Героя України (посмертно). 8. Народним депутатам України, відповідним комітетам, фракціям та групам Верховної Ради України: при затвердженні Державного бюджету України на 2003 рік передбачити додаткові видатки на розвиток освітянської та наукової галузей відповідно до вимог законів України "Про освіту" ( 1060-12 ) та "Про наукову і науково-технічну діяльність" ( 1977-12 ); вивчити питання щодо запровадження пенсії педагогічним працівникам на рівні з науково-педагогічними працівниками; забезпечити постійні зустрічі народних депутатів України, обраних як в одномандатних виборчих округах, так і за виборчими списками політичних партій, виборчих блоків політичних партій, із педагогічною громадськістю, постійними комісіями з питань освіти і науки Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад; внести відповідні зміни до статей 87-90, 100 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) щодо фінансового забезпечення створення індустрії технічних засобів навчання і оснащення ними навчальних закладів; внести зміни до Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) щодо фінансування дошкільних та позашкільних навчальних закладів при формуванні бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районів (міст) та передбачити можливість фінансування загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності з різних бюджетів; внести законодавчі пропозиції щодо звільнення від прибуткового податку учнів, студентів за виконану роботу під час навчання. Вивчити питання про внесення змін до статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) щодо звільнення від оподаткування випуску технічних засобів навчання; продовжити роботу над удосконаленням законодавства у сфері освіти. Підготувати до розгляду в 2003 році на сесії Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про освіту", поданий Кабінетом Міністрів України; встановити відповідальність посадових і службових осіб, у тому числі нотаріусів, за неправомірне відчуження житла неповнолітніх та забезпечити контроль за захистом прав дітей; взяти участь у підготовці та розгляді проектів законів України про Державну програму розвитку освіти в Україні, про післядипломну освіту, про виховання дітей та молоді; розглянути питання щодо законодавчого закріплення соціальних гарантій бібліотечних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, освітянських бібліотек, включення до переліку посад педагогічних працівників посади "педагог-бібліотекар"; ініціювати створення Вищої ради освіти при Верховній Раді України з числа представників громадськості, Уряду, народних депутатів України.