П О С Т А Н О В А
                      ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

             Про Рекомендації парламентських слухань
       "Українська культура: стан та перспективи розвитку"


     Зважаючи на  висновки  та пропозиції учасників парламентських
слухань  "Українська  культура:  стан  та  перспективи  розвитку",
Верховна Рада України  п о с т а н о в л я є:

     1. Схвалити  Рекомендації  парламентських слухань "Українська
культура:  стан та  перспективи  розвитку"  (далі  -  Рекомендації
парламентських слухань), що додаються.

     2. Кабінету   Міністрів   України   під   час   доопрацювання
Державного бюджету України на 2003 рік та наступні роки, прийняття
нормативно-правових   актів,   розробки   державних  програм  щодо
розвитку та реформування галузі культури враховувати рекомендації,
зауваження  і  пропозиції,  висловлені  учасниками  парламентських
слухань.

     3. Комітетам Верховної  Ради  України  з  питань  культури  і
духовності,  з  питань  бюджету,  з  питань фінансів і банківської
діяльності у другому півріччі  2004  року  поінформувати  Верховну
Раду   України  про  стан  виконання  Рекомендацій  парламентських
слухань.

     4. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на  Комітет
Верховної Ради України з питань культури і духовності.


 Голова Верховної Ради України                            В.ЛИТВИН

 м. Київ, 26 грудня 2002 року
          N 405-IV


                                              СХВАЛЕНО
                                 Постановою Верховної Ради України
                                      від 26 грудня 2002 року
                                              N 405-IV

                           РЕКОМЕНДАЦІЇ
           парламентських слухань "Українська культура:
                  стан та перспективи розвитку"


     Учасники парламентських слухань "Українська культура: стан та
перспективи   розвитку",   які  відбулися  11  грудня  2002  року,
обговоривши  питання  реалізації  державної  політики   в   галузі
культури,  відзначають,  що стан розвитку культури в Україні та її
державна підтримка є незадовільними. Це не відповідає прагненням і
можливостям  незалежної  держави,  яка  декларує  свої наміри щодо
створення суспільства загального добробуту.

     Українське законодавство перебуває в  стадії  реформування  і
вдосконалення.    Порівняно    із   законодавством   інших   країн
законодавство  України  в  галузі  культури  є  досить  широким  і
специфікованим  по різних сферах.  Загалом Верховною Радою України
ухвалено понад 300 нормативно-правових актів, що стосуються питань
культури.  Такий  широкий  масив  законодавчих актів з об'єктивних
причин має непослідовний і,  в багатьох випадках,  неузгоджений та
суперечливий  характер.  Зокрема,  у  законодавчих актах положення
щодо ринкових відносин співіснують поряд з  елементами  державного
монополізму в галузі культури.

     Основними причинами,   що  зумовили  існуючий  стан  у  сфері
культури, на думку учасників парламентських слухань, є:

     невиконання або   ігнорування   органами   державної    влади
ухвалених  законодавчих  актів  у  сфері культури,  які стосуються
фінансування культури чи соціального захисту працівників культури;

     систематичне порушення     органами      державної      влади
конституційних   прав   громадян  і  невідповідність  українського
законодавства   міжнародно-правовим   зобов'язанням   у    частині
гарантованого  доступу до культурних цінностей,  що проявляється у
скороченні мережі закладів культури і зниженні  якості  культурних
послуг;

     недостатнє врахування   інтересів   культури  в  законах,  що
регулюють суспільно-економічні сфери життя, зокрема в податкових і
фінансово-бюджетних;

     недосконалість галузевого   законодавства  у  сфері  культури
(потребує оновлення законодавство про мови в Україні, про державні
соціальні  стандарти  у сфері культурних послуг,  про неприбуткові
організації в галузі культури  тощо);  деякі  сфери  діяльності  у
галузі   культури   досі  перебувають  поза  межами  законодавчого
регулювання   (не   прийнято   закони   про   гастрольно-концертну
діяльність,  про  механізми  громадського  контролю над прийняттям
рішень у сфері культури, про соціальний захист митців тощо);

     недостатня інформаційна  та  правова  обізнаність  з   діючим
законодавством,  зокрема  щодо  неприбуткових організацій у галузі
культури (Закон України "Про внесення змін до Основ  законодавства
України про культуру" від 4 жовтня 2001 року ( 2756-14 );

     недотримання норм   законодавства  України  про  культуру  та
невідповідність деяких його положень  європейським  нормам  у  цій
галузі;

     порушення норм  статті  10 Конституції України ( 254к/96-ВР )
щодо функціонування державної мови в Україні;

     найнижча заробітна   плата   працівників   галузі    культури
порівняно із середньою у народному господарстві.

     Зважаючи на те, що реалізація державної культурної політики у
галузі культури вимагає,  в  першу  чергу,  чіткого  законодавчого
регулювання, учасники парламентських слухань рекомендують:

     1) Верховній Раді України:

     сприяти створенню   ефективної  законодавчої  бази  у  галузі
культури,   що   передбачає,   насамперед,   прийняття   концепції
реформування законодавства в галузі культури та Закону України про
культуру;

     враховувати інтереси культури у законах, що регулюють питання
економічних   та   суспільних   відносин  -  насамперед  у  новому
податковому  законодавстві  (податковий  режим  для  неприбуткових
організацій   в   галузі   культури   з   урахуванням  можливостей
високоприбуткових  (шоу-бізнес)  і  малоприбуткових   (бібліотеки,
музеї)   організацій,   а   також   у   законах,   що   стосуються
адміністративного, фінансового та бюджетного регулювання;

     розробити механізми залучення громадськості (через громадські
організації  та  представників  мистецтва)  до  участі у прийнятті
рішень в галузі культури;

     2) Кабінету Міністрів України:

     розробити та подати до Верховної Ради України на затвердження
проект концепції реформування законодавства в галузі культури, яка
визначатиме спрямованість і обсяг державної  підтримки  культурної
діяльності,  а також загальнонаціональні пріоритети та перспективи
регіонального розвитку;

     розробити та подати  на  розгляд  Верховної  Ради  України  у
2003 році проект Закону України про культуру;

     розробити та  подати  на  розгляд  Верховної  Ради  України у
2003 році загальнодержавну Програму розвитку української  культури
на 2003-2008 роки;

     передбачити розробку  нових  законів та підготовку пропозицій
щодо внесення змін і доповнень до  діючих  галузевих  законів  про
культуру;

     підвищити рівень  заробітної  плати  працівників  культури до
рівня середнього  у  народному  господарстві,  а  також  відновити
міжпрофесійні (міжкваліфікаційні) співвідношення;

     передбачити у  проекті  Закону  України  про Державний бюджет
України на 2004 рік відповідні кошти у  сумі  25  млн.  гривень  з
наступним   затвердженням   Програми  розвитку  та  функціонування
української мови;

     відновити у структурі Кабінету  Міністрів  України  сектор  з
мовної політики;

     у проектах  законів  України  про Державний бюджет України на
черговий рік у кодах бюджетної  класифікації  видатків  виокремити
код  на придбання книг та передплату періодичних видань відповідно
до Закону  України  "Про   бібліотеки   та   бібліотечну   справу"
( 32/95-ВР );

     передбачити у проекті Закону  України  про  Державний  бюджет
України  на 2004 рік збільшення коштів на розвиток архівної справи
у порівнянні з 2003 роком на 2,1 млн.  гривень,  а також виділення
Київській,   Тернопільській   обласним,  Севастопольській  міській
держадміністраціям  цільових  коштів  на  завершення   будівництва
державних архівів;

     визначити, відповідно   до  статті  39  Закону  України  "Про
Національний архівний фонд та архівні установи" ( 3814-12 ), умови
оплати праці працівників архівних установ;

     надати статус   соціальних  установ  архівним  установам,  що
надають архівні довідки,  необхідні для  забезпечення  соціального
захисту громадян;

     вирішити питання   матеріально-технічної   бази  Центрального
державного  науково-технічного  архіву  України  та   Центрального
державного архіву-музею літератури і мистецтва України;

     внести пропозиції до розробки державних соціальних стандартів
у сфері культурних послуг і визначення  фінансових  нормативів  на
забезпечення гарантованих державних соціально-культурних послуг;

     розробити механізми  громадського контролю за виконанням норм
законодавства в галузі культури;

     здійснити всебічний  аналіз  сучасного   стану   культури   у
порівнянні   з   показниками  культурного  розвитку  інших  країн,
розробити  ефективну  систему  оцінки  культурної  діяльності   та
створити  належну базу даних для постійного моніторингу культурної
галузі;

     до 1 липня 2003 року розробити і  подати  до  Верховної  Ради
України  на  затвердження  загальнодержавну  Програму  розвитку  і
використання об'єктів культурної спадщини;

     передбачити у проекті Закону  України  про  Державний  бюджет
України  на 2004 рік кошти на охорону об'єктів культурної спадщини
для   Міністерства   внутрішніх   справ   України   як   головного
розпорядника коштів;

     створити умови  для поширення правових та інформаційних знань
у   галузі   культури   та   навчання   з    питань    менеджменту
соціально-культурної сфери.