Збір за використання радіочастотного ресурсу України:
запроваджено обов’язкове подання податкових декларацій



Нормативно-правове забезпечення збору за використання радіочастотного ресурсу України
Правові, організаційні та економічні засади управління й використання радіочастотного ресурсу України, а також права та обов’язки користувачів радіочастотного ресурсу визначені Законом України від 01.06.2000 р. № 1770-III «Про радіочастотний ресурс України» (зі змінами та доповненнями, далі — Закон № 1770-III).
Мовою фізичних термінів, під радіочастотним ресурсом слід розуміти ту частину радіочастотного спектра, яка придатна для передавання (приймання) електромагнітної енергії. Радіочастотним спектром визначено безперервний інтервал радіочастот (електромагнітних хвиль у просторі без штучного спрямовуючого середовища), не вищий за 3 ТГц (терагерц), тобто не вищий за 3 х 1012 Гц.
З правової точки зору радіочастотний ресурс як природний ресурс України відповідно до ст. 13 Конституції України є об’єктом права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади. Згідно зі ст. 16 Основного Закону України обов’язком держави є забезпечення екологічної рівноваги.
У зв’язку з цим Законом № 1770-III (ст. 4) однією з основних засад управління у сфері радіочастотного ресурсу України визначено здійснення заходів щодо запобігання та недопущення перевищення встановлених рівнів електромагнітного впливу на навколишнє природне середовище i здоров’я людини.
Тому відповідно до ст. 24 Закону № 1770-III використання радіочастотного ресурсу в Україні здійснюється на платній основі, а збір за використання радіочастотного ресурсу України справляється з метою формування джерела коштів на фінансування заходів щодо ефективного його використання.
Зазначеним Законом внесено зміни до ст. 14 Закону України від 25.06.91 р. № 1251-XII «Про систему оподаткування» (у редакції Закону України від 18.02.97 р. № 77/97-ВР) — основоположного закону у сфері оподаткування, яку доповнено новим п. 24 такого змісту: «24) збір за використання радіочастотного ресурсу». Таким чином, збір за використання радіочастотного ресурсу включено до системи оподаткування як загальнодержавний збір.
Важливою особливістю Закону № 1770-III є те, що цим Законом Верховна Рада України делегувала Кабінету Міністрів України право встановлювати ставки збору за використання радіочастотного ресурсу України.
Керуючись наданим правом, Кабінет Міністрів України постановою від 31.01.2001 р. № 77 «Про ставки щомісячних зборів за використання радіочастотного ресурсу України» (далі — постанова № 77) затвердив ставки збору за використання радіочастотного ресурсу.
Стаття 9 Закону України від 26.12.2002 р. № 380-IV «Про Державний бюджет України на 2003 рік» (далі — Закон № 380-IV) визначає окремі питання обчислення збору за використання радіочастотного ресурсу України, термін подання податкових декларацій з цього збору та порядок нарахування пені за несвоєчасне внесення до бюджету належної до сплати суми збору, який поширюється також на порядок погашення податкових зобов’язань зі збору за використання радіочастотного ресурсу України.
Законом України від 21.12.2002 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями, далі — Закон № 2181-III) встановлено порядок погашення зобов’язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків i зборів (обов’язкових платежів), нарахування i сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами.

Платники збору
Відповідно до Закону № 1770-III платниками збору за використання радіочастотного ресурсу України є користувачі радіочастотного ресурсу (юридичні та фізичні особи, діяльність яких пов’язана з використанням радіоелектронних засобів або радіовипромінювальних пристроїв), які отримали в установленому порядку ліцензію на використання радіочастот. Тобто сплачувати збір повинна саме юридична особа за всі смуги дозволених ліцензією для використання радіочастот в усіх регіонах, а не її філії. Необхідність отримання ліцензії передбачено ст. 19 Закону № 1770-III.
Використанням радіочастотного ресурсу визначено діяльність користувачів радіочастотного ресурсу, пов’язану з випромінюванням електромагнітної енергії в межах радіочастотного спектра. Радіоелектронний засіб — це технічний засіб, призначений для передавання або приймання радіосигналів радіослужбами, а радіовипромінювальний пристрій — це технічний засіб (крім радіоелектронних засобів), що випромінює електромагнітну енергію в межах радіочастотного ресурсу.

Пільги щодо збору
Згідно із Законом № 1770-III від сплати збору за використання радіочастотного ресурсу звільнено спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу, до яких відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.12. 2000 р. № 1871 віднесено:
Міністерство внутрішніх справ України;
Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
Міністерство оборони України;
Державний комітет у справах охорони державного кордону України;
Службу безпеки України;
Управління державної охорони України;
Національне космічне агентство України;
Державний департамент України з питань виконання покарань;
Державну податкову адміністрацію України (в частині застосування радіоелектронних засобів податковою міліцією);
Міністерство транспорту України (в частині застосування радіоелектронних засобів: об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України та забезпечення польотів; берегової служби забезпечення безпеки судноплавства; забезпечення безпеки руху поїздів);
Державне управління справами (в частині застосування радіоелектронних засобів Управлінням спецтелекомунікацій та комп’ютерних систем);
Державну митну службу України (в частині застосування радіоелектронних засобів оперативними підрозділами митної служби).
Інших звільнень, пільг чи відступів від загального порядку сплати збору не передбачено.

Об’єкт обчислення збору
Відповідно до ст. 9 Закону № 380-IV сума збору за використання радіочастотного ресурсу України розраховується платниками самостійно, виходячи з розміру встановлених ставок та ширини смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України, щодо кожного регіону окремо. Тобто об’єктом обчислення збору є ширина смуги радіочастот у мегагерцах (1 МГц = 105 Гц), яку зазначено у ліцензії.
Збір за використання радіочастотного ресурсу сплачується окремо щодо кожного регіону — Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва i Севастополя. Тобто при здійсненні певного виду радіозв’язку збір за використання однієї й тієї самої смуги радіочастот, дозволеної для використання у двох регіонах (наприклад, в м. Києві та одній області або в двох областях), обчислюється i сплачується за кожний регіон окремо. Іншими словами, для визначення об’єкта обчислення збору ширина смуги радіочастот, визначена ліцензією для використання в декількох регіонах, обраховується щодо кожного регіону окремо: наприклад, при здійсненні певного виду зв’язку дозвіл на використання смуги радіочастот довжиною 2 МГц у трьох регіонах утворює об’єкт обчислення збору величиною 6 МГц (2 МГц + 2МГц + 2 МГц).

Ставки збору
Ставки щомісячних зборів за використання радіочастотного ресурсу України затверджено постановою № 77.
Ставки встановлено залежно від виду радіозв’язку й діапазону радіочастот, в якому здійснюється випромінювання, в гривнях за 1 МГц смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України, у кожному регіоні та наведено в додатку до постанови. Під смугою радіочастот слід розуміти частину радіочастотного ресурсу, визначену певним інтервалом радіочастот.
Згідно із Законом № 1770-III (ст. 24) ставки збору можуть переглядатися та змінюватися Кабінетом Міністрів України не частіше одного разу на рік, у зв’язку з чим п. 2 постанови № 77 доручено Держкомзв’язку України спільно з Мінекономіки i Мінфіном України щороку, але не пізніше 15 серпня, подавати до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо внесення змін до ставок збору з відповідними економічним обгрунтуванням.

Базовий звітний (податковий) період для збору
Базовим звітним (податковим) періодом для збору за використання радіочастотного ресурсу України є місяць.
Згідно з пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону № 2181-III протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, подаються податкові декларації за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює календарному місяцю. У зв’язку з цим Законом № 380-IV встановлено, що користувачі радіочастотного ресурсу України зобов’язані щомісяця протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, подавати до органів державної податкової служби податкові декларації.

Порядок сплати збору
Відповідно до пп. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону № 2181-III платник зобов’язаний сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, встановленого для подання податкової декларації.
Таким чином, за звітні місяці, починаючи з 1 січня 2003 р., збір за використання радіочастотного ресурсу України сплачується протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого для подання податкової декларації, тобто протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
За звітні періоди до 1 січня 2003 р. збір за використання радіочастотного ресурсу України сплачувався відповідно до ст. 25 Закону № 1770-III щомісяця до 15 числа кожного поточного місяця.
Згідно з п. 4 ст. 24 Закону № 1770-III кошти, що надходять від користувачів радіочастотного ресурсу у вигляді зборів i платежів, зараховуються до Державного бюджету України.

Порядок заповнення податкової декларації про збір за використання радіочастотного ресурсу
До 2003 р. подання податкових декларацій про збір за використання радіочастотного ресурсу до органів державної податкової служби законодавством не передбачалося.
Податкова декларація про збір за використання радіочастотного ресурсу України подається за місцем податкової реєстрації платника (місцем перебування на податковому обліку в органах державної податкової служби).
Форму податкової декларації про збір за використання радіочастотного ресурсу України, за якою платники звітуватимуться, затверджено наказом ДПА України від 24.01.2003 р. № 24, зареєстрованим у Мін’юсті України 05.01.2003 р. за № 91/7412.
Податкова декларація про збір за використання радіочастотного ресурсу України складається окремо за кожний звітний податковий період, що дорівнює календарному місяцю, виходячи виключно з об’єкта оподаткування звітного податкового місяця.
Фома податкової декларації містить дві частини: «1. Розрахунок сум збору в розрізі видів радіозв’язку» i «2. Розрахунок загальної суми збору».
За рядком 01 у графі «Звітна декларація» робиться позначка (X), якщо подається звітна декларація про збір за звітний (податковий) місяць.
За рядком 01 у графі «Нова (уточнена) декларація» робиться позначка (X), якщо подається нова (уточнена) декларація про збір, що містить виправлені показники.
Розділ 1 «Розрахунок сум збору в розрізі видів радіозв’язку»
Розділ складається з 8 колонок, показники яких використовуються для обчислення суми збору за використання радіочастотного ресурсу України за звітний (податковий) місяць у розрізі видів радіозв’язку i регіонів.
У рядках колонок 2.1, 2.2 i 2.3 платник зазначає назву, дату i номер документа, що підтверджує дату початку фактичного використання радіочастотного ресурсу України.
У рядках колонки 3 «Вид радіозв’язку» платник зазначає види радіозв’язку, на які він отримав ліцензію.
Рядки колонки 4 «Потужність (Вт, кВт)» заповнюються платниками, які отримали ліцензію на використання радіочастотного ресурсу для передавання звуку, передавання та ретрансляції телевізійного зображення. Інші платники рядки цієї колонки не заповнюють i проставляють у них прочерки.
У рядках колонки 5 «Ставка за 1 МГц смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України, у кожному регіоні» проставляються окремо щодо кожного виду радіозв’язку ставки збору за використання радіочастотного ресурсу України, встановлені постановою № 77.
У рядках колонки 6 «Назва регіону (АР Крим, область, м. Київ, м. Севастополь)» платник зазначає назву відповідного регіону, в якому він згідно з ліцензією здійснює користування радіочастотним ресурсом України. Наприклад, якщо платник використовує в м. Києві два види радіозв’язку, то йому необхідно заповнити два рядки, що відповідають двом видам радіозв’язку, i двічі записати назву м. Києва.
У рядках колонки 7 «Ширина смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України (МГц)» платник зазначає всю ширину смуги радіочастот, що визначена в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України в даному регіоні, незалежно від повноти її використання у звітному періоді.
У рядках колонки 8 «Нараховано збору за звітний місяць» проставляються суми збору, які розраховуються як добуток відповідних рядків колонок 5 i 7.
Розділ 2 «Розрахунок загальної суми збору»
Цей розділ складається з однієї загальної колонки i шести рядків (2.1 — 2.6).
У рядку 2.1 «Нараховано збору усього» проставляється загальна нарахована сума збору за використання радіочастотного ресурсу України за звітний (податковий) місяць, яка дорівнює сумі рядків колонки 8 розділу 1.
Пункт 5.1 ст. 5 Закону № 2181-III надає право платникам податків виправляти допущені й виявлені ними помилки при обчисленні податкового зобов’язання зі збору, зобов’язуючи їх при цьому подавати нову (уточнену) декларацію, що містить виправлені показники.
У зв’язку з цим розділ 2 податкової декларації містить рядки 2.2 — 2.6, заповнення яких дає змогу платникам виправити допущену i згодом виявлену ними помилку, визначити й задекларувати суму заниження або завищення податкового зобов’язання, а також самостійно нарахувати суму 10-відсоткового штрафу від суми недоплати (у разі виявлення заниження податкового зобов’язання) та викласти зміст допущеної помилки.
При цьому внаслідок того, що податкові декларації про збір за використання радіочастотного ресурсу України складаються окремо за кожний звітний (податковий) місяць, помилка в одній з поданих декларацій (скажімо, заниження об’єкта оподаткування) не призведе до помилкових показників наступних декларацій, що подаються.
Рядки 2.2 — 2.6 заповнюються у разі подання нової (уточненої) декларації збору, що містить виправлені показники, з використанням показників звітної декларації за відповідний місяць.
У разі подання звітної декларації рядки 2.2 — 2.6 не заповнюються i в них відповідно проставляються прочерки.
У рядку 2.2 «Нараховано збору за даними раніше поданої податкової декларації, що уточнюється, усього» проставляється відповідно показник рядка 2.1 звітної декларації за місяць, показники якої виправляються.
У рядку 2.3 «Сума збору (недоплата), яка збільшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки» проставляється різниця значень рядків 2.1 i 2.2 нової (уточненої) декларації збору, що містить виправлені показники.
У рядку 2.4 «Сума збору, яка зменшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки» проставляється різниця значень рядків 2.2 i 2.1 нової (уточненої) декларації збору, що містить виправлені показники.
У рядку 2.5 «Сума штрафу у розмірі 10% від суми недоплати» проставляється сума, яка становить 10 відсотків суми за рядком 2.3 нової (уточненої) декларації збору, що містить виправлені показники.
У рядку 2.6 «Зміст помилки» платник стисло зазначає причину, що вплинула на розмір податкового зобов’язання зі збору за використання радіочастотного ресурсу України.
Наведемо умовний приклад складання податкової декларації про збір за використання радіочастотного ресурсу України.

Підприємство «Марс» отримало ліцензію на використання стільникового радіозв’язку в містах Києві й Херсоні та транкінгового радіозв’язку в м. Києві.
Ширина смуги, визначена в ліцензії, становить для стільникового радіозв’язку в м. Києві 0,5 МГц, у м. Херсоні — 0,2 МГц, для транкінгового радіозв’язку в м. Києві — 0,7 МГц.
Дозволи на право використання (експлуатації) стільникового радіозв’язку видано: для використання у м. Києві — з 1 лютого 2003 р. за № 45, у м. Херсоні — з 15 березня 2003 р. за № 190.
Дозвіл на право використання (експлуатації) транкінгового радіозв’язку в м. Києві видано 1 березня 2003 р. за № 57.
За лютий 2003 р. підприємство «Марс» сплачує збір за використання стільникового радіозв’язку в м. Києві у розмірі 500 грн. (0,5 МГц х
х 1000 грн.).
Податкову декларацію за лютий 2003 р. підприємству необхідно скласти таким чином:


з/п
Документ, що підтверджує дату початку фактичного використання Вид радіозв’язку Потужність*
(Вт, кВт)
Ставка за 1 МГц смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України, у кожному регіоні Назва регіону (АР Крим, область, м. Київ,
м. Севастополь)
Ширина смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання
радіочастотного ресурсу України (МГц)
Нараховано збору за звітний
місяць
(гр. 5 х гр. 7)
назва дата номер
1 2.1 2.2 2.3 3 4 5 6 7 8
1. Розрахунок сум збору в розрізі видів радіозв’язку**
1.1 Дозвіл на право використання (експлуатації) стільникового зв’язку 01.02.2003 р. 45 Стільниковий 1000 м. Київ 0,5 500
1.2
1.3
2. Розрахунок загальної суми збору
2.1 Нараховано збору усього (сума рядків розділу 1)     500
2.2. Нараховано збору за даними раніше поданої декларації, що уточнюється, усього (р. 2.1 декларації, що уточнюється)***
2.3. Сума збору (недоплата), яка збільшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки (р. 2.1 – р. 2.2)***
2.4. Сума збору, яка зменшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки (р. 2.2 – р. 2.1)***
2.5. Сума штрафу в розмірі 10% від суми недоплати (нараховується платником самостійно відповідно до п. 17.2 ст. 17 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» ) (р. 2.3 х 10%)***
2.6. Зміст помилки***


За березень 2003 р. підприємство «Марс» сплачує збір за використання стільникового радіозв’язку в містах Києві й Херсоні та за використання транкінгового радіозв’язку в м. Києві.
При цьому збір за використання стільникового радіозв’язку в м. Херсоні платнику необхідно обрахувати не за весь березень, а починаючи з 15 числа — за 17 днів березня, оскільки дозвіл на право використання (експлуатації) видано 15 березня.
Сума збору за березень 2003 р. для даного підприємства становитиме 1043,68 грн. (0,5 МГц х 1000 грн. + 0,7 МГц х 620 грн. + (0,2 МГц х
х 1000 грн. /31 день х 17 днів)).
Податкову декларацію про збір за використання радіочастотного ресурсу України за березень 2003 р. підприємству «Марс» необхідно скласти таким чином:


з/п
Документ, що підтверджує дату початку фактичного використання Вид радіозв’язку Потужність*
(Вт, кВт)
Ставка за 1 МГц смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання радіочастотного ресурсу України, у кожному регіоні Назва регіону (АР Крим, область, м. Київ,
м. Севастополь)
Ширина смуги радіочастот, визначеної в ліцензії на використання
радіочастотного ресурсу України (МГц)
Нараховано збору за звітний
місяць
(гр. 5 х гр. 7)
назва дата номер
1 2.1 2.2 2.3 3 4 5 6 7 8
1. Розрахунок сум збору в розрізі видів радіозв’язку**
1.1 Дозвіл на право використання (експлуатації) стільникового зв’язку 01.02.2003 р. 45 Стільниковий 1000 м. Київ 0,5 500
1.2 Дозвіл на право використання (експлуатації) стільникового зв’язку 01.03.2003 р. 57 Транкінговий 620 м. Київ 0,7 434
1.3 Дозвіл на право використання (експлуатації) транкінгового зв’язку 15.03.2003 р. 190 Стільниковий 1000 м. Херсон 0,2 109,68
(1000 х 0,2/31 х х 17)
2. Розрахунок загальної суми збору
2.1 Нараховано збору усього (сума рядків розділу 1)     1043,68
2.2. Нараховано збору за даними раніше поданої декларації, що уточнюється, усього (р. 2.1 декларації, що уточнюється)***
2.3. Сума збору (недоплата), яка збільшує податкове зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки (р. 2.1 – р. 2.2)***
2.4. Сума збору, яка зменшує податкові зобов’язання у зв’язку з виправленням помилки (р. 2.2 – р. 2.1)***
2.5. Сума штрафу в розмірі 10% від суми недоплати (нараховується платником самостійно відповідно до п. 17.2 ст. 17 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» ) (р. 2.3 х 10%)***
2.6. Зміст помилки***


Відповідальність за дотримання строків подання податкових декларацій та порядку сплати збору
Відповідно до пп. 17.1.1 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III платник, що не подає податкову декларацію у строки, визначені законодавством, сплачує штраф у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або затримку.
Згідно з пп. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону № 2181-III у разі, коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов’язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, такий платник податку зобов’язаний сплатити штраф у таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків такої суми;
при затримці від 31 до 90 календарних днів включно, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов’язання, — у розмірі 20 відсотків такої суми;
при затримці, що є більшою 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов’язання, —
у розмірі 50 відсотків такої суми.
З 2003 р. відповідно до Закону № 380-IV за несвоєчасне внесення до бюджету належної до сплати суми збору за використання радіочастотного ресурсу України нараховується пеня з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Нацбанку України, що діє на день виникнення заборгованості або на день її (її частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Законом № 1770-III та постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 р. № 112 установлено також i іншу відповідальність за порушення термінів сплати збору, а саме: у разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців відповідна ліцензія на використання радіочастотного ресурсу України, а також дозволи на використання відповідних радіоелектронних засобів i радіовипромінювальних пристроїв анулюються без компенсації збитків користувачу зі стягненням суми заборгованості в судовому порядку.

Оксана ПЕТРИЧЕНКО,
заступник начальника відділу методології місцевих податків i зборів, ресурсних, рентних i неподаткових платежів
Головного управління методології ДПА України

 
   
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 8 лютий 2003 року