У К А З ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ Про внесення змін до Статуту Київського національного університету імені Тараса Шевченка Внести до Статуту Київського національного університету імені Тараса Шевченка, затвердженого Указом Президента України від 14 січня 2000 року N 64 ( 64/2000 ) (зі змінами, внесеними Указом від 1 серпня 2000 року N 943 ( 943/2000 ), зміни, що додаються. Президент України Л.КУЧМА м. Київ, 4 березня 2003 року N 194/2003 ЗАТВЕРДЖЕНО Указом Президента України від 4 березня 2003 року N 194/2003 ЗМІНИ, що вносяться до Статуту Київського національного університету імені Тараса Шевченка ( 64/2000 ) 1. У розділі 1: а) абзац перший пункту 1.1 після слів "є провідним" доповнити словом "національним"; б) пункт 1.2 після абзацу першого доповнити абзацом такого змісту: "Юридична адреса Університету: 010033, Україна, м. Київ, вул. Володимирська, 60"; в) у пункті 1.3 слова "Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ) замінити словами "Законів України "Про освіту", "Про вищу освіту" ( 2984-14 ); г) у пункті 1.6: абзац другий після слова "науково-дослідної" доповнити словом "виховної"; абзац четвертий викласти в такій редакції: "самостійне визначення форм і обсягу оплати праці працівників, порядку використання коштів, отриманих за рахунок надання платних послуг, ураховуючи встановлення їх частки, яка виділяється на оплату праці та матеріальне заохочення"; доповнити пункт абзацами такого змісту: "надавати додаткові освітньо-наукові послуги; здійснювати спільну діяльність на підставі угод з іншими вищими навчальними закладами, підприємствами, установами та організаціями"; д) пункт 1.7 викласти у такій редакції: "1.7. Для сприяння належному функціонуванню Університету створюється Наглядова рада, склад якої затверджується Кабінетом Міністрів України. Положення про Наглядову раду затверджує Голова Наглядової ради за погодженням із Міністерством освіти і науки України"; е) пункт 1.8 після слова "рухів" доповнити словами "під час навчального процесу". 2. У розділі 2: а) назву розділу викласти у такій редакції: "Мета, завдання, права та обов'язки Університету"; б) у пункті 2.1: доповнити пункт абзацом першим такого змісту: "Основною метою діяльності Університету є створення навчально-методичних, науково-дослідних, виховних, організаційних, матеріальних та інших умов, необхідних для здобуття громадянами вищої освіти, забезпечення потреб суспільства і держави у висококваліфікованих фахівцях". У зв'язку з цим абзаци перший - дванадцятий вважати відповідно абзацами другим - тринадцятим; абзац другий викласти у такій редакції: "Головними завданнями Університету є"; абзац четвертий після слова "соціально-економічного" доповнити словом "науково-технічного"; абзац тринадцятий після слова "докторантів" доповнити словами "ветеранів війни і праці Університету"; доповнити пункт абзацом такого змісту: "здійснення інших завдань відповідно до Закону України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ); в) у пункті 2.2: абзац одинадцятий викласти у такій редакції: "створювати на власній базі дошкільні навчальні заклади, школи, ліцеї, коледжі, інститути підвищення кваліфікації, інші структурні підрозділи, бути засновником (співзасновником) юридичних осіб, що здійснюють свою діяльність відповідно до напрямів навчально-науково-виробничої діяльності Університету"; абзац двадцять четвертий викласти у такій редакції: "видавати багатотиражну газету, здійснювати інші види видавничої діяльності, розвивати власну поліграфічну базу"; доповнити пункт після абзацу тридцять другого абзацом такого змісту: "надавати послуги телефонного зв'язку відповідно до ліцензійних умов провадження цього виду господарської діяльності". У зв'язку з цим абзац тридцять третій вважати абзацом тридцять четвертим; г) абзац другий пункту 2.3 після слів "Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ) доповнити словами "Про вищу освіту" ( 2984-14 ). 3. Розділ 3 викласти у такій редакції: "Органи управління та самоврядування 3.1. Керівництво діяльністю Університету в межах своєї компетенції та згідно зі Статутом здійснює ректор, який діє на засадах єдиноначальності і несе повну відповідальність за результати роботи Університету. Претендент на посаду ректора обирається шляхом таємного голосування конференцією трудового колективу за результатами конкурсу в порядку, встановленому Законом України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ). Ректор призначається на посаду і звільняється з посади Президентом України. Висувати кандидатури на посаду ректора для обрання конференцією трудового колективу мають право Вчена рада Університету, вчені ради факультетів (інститутів) та члени трудового колективу Університету. На посаду ректора може бути рекомендовано особу, яка є громадянином України, вільно володіє українською мовою і має науковий ступінь доктора наук, стаж науково-педагогічної діяльності не менше ніж десять років та вік, що не перевищує шістдесяти п'яти років. Ректор вступає на посаду з дня підписання Указу Президента України про його призначення. Оголошення цього Указу і складення ректором Присяги відбуваються на розширеному засіданні Вченої ради Університету. Текст Присяги ректора і порядок проведення цього засідання визначаються Вченою радою Університету. Ректор Університету відповідно до законодавства діє від імені Університету, представляє його без доручення в усіх органах, організаціях, установах, розпоряджається майном Університету, укладає угоди (контракти), дає доручення, відкриває в установах банків рахунки Університету. У межах своєї компетенції ректор: подає Президентові України на затвердження проекти Статуту Університету, змін та доповнень до нього; видає накази і розпорядження з усіх напрямів діяльності Університету; затверджує рішення Вченої ради Університету; призначає проректорів, визначає їх службові обов'язки, делегує їм частину своїх повноважень; затверджує структуру Університету, його штатний розпис, затверджує та виконує кошторис; укладає з трудовим колективом Університету колективний договір, який від імені колективу підписується профспілковим комітетом як його повноважним представником; подає спільно з профспілковою організацією на затвердження конференції трудового колективу Університету правила внутрішнього розпорядку та колективний договір і після затвердження підписує їх; забезпечує охорону праці, додержання вимог законодавства, Статуту Університету, правил внутрішнього розпорядку; приймає на роботу та звільняє з роботи працівників, визначає їх функціональні обов'язки, делегує частину своїх повноважень керівникам структурних підрозділів; формує контингент осіб, які навчаються в Університеті; звітує щорічно про результати діяльності перед конференцією трудового колективу Університету; здійснює інші повноваження відповідно до законодавства. Ректор має право порушити питання на засіданні Вченої ради Університету про невідповідність декана, директора інституту, директора наукової бібліотеки, завідувача кафедри, завідувача відділення тощо займаній посаді до закінчення строку їх повноважень. При виході на пенсію ректор, який пропрацював на цій посаді не менше двох строків підряд, може бути призначений на посаду почесного ректора у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з виплатою грошового утримання за рахунок коштів Університету в розмірі середньої заробітної плати, яку він отримував перед виходом на пенсію. 3.2. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування Університету є конференція трудового колективу, сімдесят п'ять відсотків загальної чисельності делегатів якої становлять науково-педагогічні працівники та яка: приймає за поданням Вченої ради Статут Університету, вносить зміни та доповнення до нього; обирає шляхом таємного голосування претендента на посаду ректора, готує і вносить свої пропозиції Президентові України; розглядає, ухвалює або відхиляє колективний договір; обирає комісію з трудових спорів; заслуховує щорічні звіти ректора та оцінює його діяльність; розглядає за мотивованим поданням Наглядової ради або Вченої ради Університету питання про дострокове припинення повноважень ректора; затверджує положення про органи студентського самоврядування; затверджує правила внутрішнього розпорядку Університету; розглядає в межах своєї компетенції інші питання діяльності Університету. 3.3. Організацію підготовки і проведення конференції здійснюють керівництво Університету та профспілковий комітет як представник трудового колективу. Загальна чисельність делегатів конференції та чисельність делегатів від кожного структурного підрозділу Університету визначаються таким чином: від факультетів, інститутів, інших структурних підрозділів - по 10 делегатів, які є науково-педагогічними працівниками; від наукової бібліотеки, студентського містечка, адміністративно-господарської частини - по 3 делегати; від інших структурних підрозділів Університету - по 1 делегату. Делегати на конференцію трудового колективу Університету обираються на загальних зборах (конференціях) працівників структурних підрозділів. Строк повноважень делегатів становить не менше двох років. 3.4. Конференція скликається не рідше ніж один раз на рік. Конференція вважається правомочною, якщо на ній були присутні дві третини від загальної кількості обраних делегатів. Рішення на конференції приймаються простою більшістю голосів. 3.5. Органом громадського самоврядування факультету, інституту, іншого структурного підрозділу є загальні збори (конференція) працівників відповідного структурного підрозділу. Загальні збори проводяться у структурних підрозділах, загальна чисельність працівників у яких не перевищує 100 осіб; конференція - у структурних підрозділах, загальна чисельність працівників у яких перевищує 100 осіб. Загальні збори (конференція) працівників факультету, інституту, іншого структурного підрозділу скликаються не рідше одного разу на рік керівником відповідного структурного підрозділу і профспілковим бюро. Загальні збори (конференція) працівників відповідного структурного підрозділу: дають оцінку діяльності декана факультету, директора інституту, керівника іншого структурного підрозділу; затверджують річний звіт про діяльність відповідного структурного підрозділу; вносять пропозиції Вченій раді факультету (інституту) щодо кандидатури на посаду керівника відповідного структурного підрозділу; обирають делегатів на конференцію трудового колективу як вищий колегіальний орган громадського самоврядування Університету; обирають кандидатури до Вченої ради Університету та виборних представників до Вченої ради факультету (інституту), іншого структурного підрозділу; вирішують інші питання відповідно до законодавства України. Порядок скликання та роботи загальних зборів (конференції) працівників факультету, інституту, іншого структурного підрозділу визначається Положенням про відповідний структурний підрозділ". 4. У розділі 4: а) викласти пункт 4.1 у такій редакції: "4.1. Основними структурними підрозділами Університету є: факультети - біологічний, географічний, геологічний, економічний, історичний, кібернетики, механіко-математичний, радіофізичний, соціології та психології, фізичний, філософський, хімічний, юридичний, підготовчий; інститути - військовий, журналістики, міжнародних відносин, післядипломної освіти, фізіології, філології; відділення сходознавства, кафедра фізичного виховання, центр підготовки та перепідготовки іноземних громадян, навчальна частина, науково-дослідна частина, адміністративно-господарська частина, в тому числі автобаза, управління міжнародних зв'язків, планово-фінансовий відділ, юридичний відділ, відділ кадрів, відділ підготовки, перепідготовки та атестації науково-педагогічних і наукових кадрів, бухгалтерія, канцелярія, астрономічна обсерваторія, наукова бібліотека, студентське містечко, ботанічний сад, санаторій-профілакторій, студентська поліклініка, Канівський природний заповідник, інформаційно-обчислювальний центр, видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", навчальні науково-виробничі майстерні, культурно-мистецький центр, молодіжний центр розвитку освіти, науки та культури, центр працевлаштування студентів та аспірантів, центр українознавства, експериментально-дослідний завод, клуб Університету, оздоровчо-спортивний комплекс в с. Берегове, спортивно-оздоровчий табір "Мрія" в с. Плюти, дошкільні навчальні заклади, підприємства громадського харчування N 1, N 2, N 3 та інші структурні підрозділи"; б) викласти пункт 4.4 у такій редакції: "4.4. Керує факультетом (інститутом, науковою установою) декан (директор), який виконує свої повноваження на постійній основі. Декан (директор) призначається на посаду та звільняється з посади ректором відповідно до Закону України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ). Декан (директор) призначається на посаду строком на сім років з числа науково-педагогічних працівників, які мають вчене звання професора, доцента і науковий ступінь. Граничний вік кандидата на посаду декана (директора) не може перевищувати шістдесяти років. Декан (директор) може бути звільнений з посади ректором за пропозицією органу громадського самоврядування відповідного структурного підрозділу Університету. Заступники декана (директора) призначаються на посаду на строк повноважень декана (директора) і звільняються з посади ректором у встановленому порядку"; в) пункт 4.6 після слів "директорів інститутів" доповнити словами "наукової бібліотеки"; г) доповнити розділ пунктом 4.7 у такій редакції: "4.7. Кафедра - базовий структурний підрозділ Університету (його філій, інститутів, факультетів), що проводить навчально-виховну і методичну діяльність з однієї або кількох споріднених спеціальностей, спеціалізацій чи навчальних дисциплін і здійснює наукову, науково-дослідну та науково-технічну діяльність за певним напрямом. Кафедра створюється рішенням Вченої ради Університету за умови, якщо до її складу входить не менше ніж п'ять науково-педагогічних працівників, для яких кафедра є основним місцем роботи, і не менше ніж три з яких мають науковий ступінь або вчене звання". 5. У розділі 5: а) пункт 5.1 викласти у такій редакції: "5.1. Для розгляду найважливіших питань діяльності Університету утворюється Вчена рада, не менше сімдесяти п'яти відсотків загальної чисельності складу якої становлять науково-педагогічні працівники Університету. До складу Вченої ради за посадами входять: ректор (голова), проректори, декани факультетів, директори інститутів, начальник військового інституту, головний бухгалтер, керівники окремих структурних підрозділів, голова профспілкового комітету, голова Ради ветеранів та Ради старійшин, представники органів громадського самоврядування студентів, аспірантів та докторантів, вчений секретар. До складу Вченої ради входять також виборні представники факультетів (інститутів), інших структурних підрозділів, які обираються з науково-педагогічних, наукових, інших працівників Університету конференцією трудового колективу Університету за поданням органів громадського самоврядування факультетів (інститутів), наукових підрозділів (по два представники від кожного факультету (інституту) та по одному представнику від інших структурних підрозділів). Персональний склад Вченої ради Університету затверджується наказом ректора строком до 7 років. Засідання Вченої ради вважається правомочним, якщо на ньому присутні дві третини від загальної кількості членів Вченої ради. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні членів Вченої ради. Вчена рада Університету: розробляє проекти Статуту Університету, змін і доповнень до нього та передає їх на розгляд конференції трудового колективу; вносить на розгляд конференції трудового колективу кандидатуру на посаду ректора; бере участь у вирішенні питань організації навчально-виховного процесу; визначає обсяг педагогічного навантаження; ухвалює основні напрями наукових досліджень, оцінює науково-педагогічну діяльність факультетів (інститутів), інших структурних підрозділів; подає пропозиції ректору щодо призначення на посади та звільнення з посад проректорів, директорів інститутів, наукової бібліотеки та головного бухгалтера; вносить рекомендації ректору щодо ліквідації, реорганізації лабораторій, кафедр, інститутів, факультетів та інших структурних підрозділів; обирає на посаду таємним голосуванням завідувачів кафедр і професорів; присвоює в установленому порядку почесні звання Університету: "Почесний доктор Київського національного університету імені Тараса Шевченка", "Заслужений професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка", "Заслужений науково-педагогічний працівник Київського національного університету імені Тараса Шевченка", "Заслужений науковий співробітник Київського національного університету імені Тараса Шевченка", "Заслужений працівник Київського національного університету імені Тараса Шевченка"; розглядає питання щодо рекомендації робіт студентів, аспірантів, докторантів, науково-педагогічних та наукових працівників на здобуття різноманітних премій, участь у конкурсах тощо; утворює комісії для вивчення та підготовки окремих питань на розгляд Вченої ради; вносить пропозиції щодо розподілу між факультетами та іншими структурними підрозділами коштів, передбачених у Державному бюджеті України на фінансування Університету, щодо відрахувань від надходжень за угодами, укладеними структурними підрозділами, а також відповідних фондів; приймає в установленому порядку рішення про призначення почесного ректора; приймає рішення щодо кандидатур для присвоєння вчених звань доцента, професора, старшого наукового співробітника; розглядає основні питання економічного і соціального розвитку Університету; розробляє символіку Університету; розглядає інші питання діяльності Університету відповідно до законодавства. Порядок денний засідання Вченої ради формується ректоратом з урахуванням пропозицій факультетів, інститутів, а також за пропозиціями більшості членів Вченої ради. Рішення Вченої ради Університету вводяться в дію рішеннями ректора Університету"; б) у пункті 5.2: абзац перший викласти у такій редакції: "Для розгляду питань навчально-виховної та наукової діяльності структурного підрозділу створюється Вчена рада факультету (інституту, наукової установи). До складу Вченої ради факультету (інституту, наукової установи) за посадами входять: декан (директор), його заступники, завідувачі кафедр (відділень), голова профспілкового бюро, керівники органів самоврядування студентів та аспірантів, представники організації ветеранів війни і праці факультету (інституту, наукової установи), а також виборні представники, які обираються з числа науково-педагогічних, наукових працівників та інших працівників органами громадського самоврядування факультету (інституту, наукової установи) за поданням підрозділів, в яких вони працюють (по одному представнику від кожного структурного підрозділу). При цьому не менш як сімдесят п'ять відсотків загальної чисельності складу Вченої ради факультету (інституту, наукової установи) мають становити науково-педагогічні працівники. Персональний склад Вченої ради факультету (інституту, наукової установи) затверджує ректор"; в абзаці восьмому слова "доцентів та асистентів" виключити; доповнити пункт після абзацу десятого абзацами такого змісту: "обирає на посаду таємним голосуванням асистентів, викладачів, старших викладачів, доцентів та декана; ухвалює навчальні програми та навчальні плани; ухвалює фінансовий план і звіт факультету". У зв'язку з цим абзац одинадцятий вважати абзацом чотирнадцятим; доповнити пункт абзацом такого змісту: "Рішення Вченої ради факультету (інституту, наукової установи) вводяться в дію рішенням декана факультету (директора інституту, наукової установи). Рішення Вченої ради факультету (інституту, наукової установи) може бути скасовано Вченою радою Університету". 6. У розділі 6: а) абзац шостий пункту 6.1 доповнити словами "(спеціалісти, старші лаборанти, методисти тощо)"; б) у пункті 6.2 слова "Законом України "Про освіту" замінити словами "Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ); в) у пункті 6.4: абзац перший викласти у такій редакції: "Основною і визначальною ланкою навчально-виховного процесу в Університеті є кафедра, яка несе повну відповідальність за проведення навчально-виховної, методичної роботи і здійснення науково-дослідної та науково-технічної діяльності за певним напрямом"; доповнити пункт після абзацу другого абзацом такого змісту: "Керівництво кафедрою здійснює завідувач, який обирається на цю посаду за конкурсом Вченою радою Університету строком на сім років. Із завідувачем кафедри укладається контракт". У зв'язку з цим абзац третій вважати абзацом четвертим. 7. У розділі 7: а) пункт 7.7 викласти у такій редакції: "7.7. Професор, що має стаж бездоганної роботи на цій посаді в Університеті (для чоловіків - 20 років, для жінок - 15 років) і особливі заслуги перед Університетом, може бути удостоєний почесного звання "Заслужений професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка" із врученням йому відповідного диплома. Інші працівники, які безперервно пропрацювали в Університеті (чоловіки - 25 років, жінки - 20 років), можуть бути удостоєні почесних звань "Заслужений науково-педагогічний працівник Київського національного університету імені Тараса Шевченка", "Заслужений науковий співробітник Київського національного університету імені Тараса Шевченка", "Заслужений працівник Київського національного університету імені Тараса Шевченка" із врученням їм відповідного диплома. Посадові оклади працівників, які удостоєні почесних звань Університету, збільшуються на 15 відсотків"; б) доповнити розділ пунктами 7.11-7.15 такого змісту: "7.11. Повноправними членами трудового колективу Університету є ветерани війни і праці, які своєю самовідданою багаторічною працею зробили вагомий внесок у розбудову Університету як провідного освітньо-наукового центру України, незмінно заслуговуючи на увагу, пошану, соціально-психологічну підтримку та допомогу. 7.12. Організація ветеранів війни і праці, основу якої становлять ветерани Великої Вітчизняної війни, створена як важлива ланка громадського самоврядування Університету. Ветеранами праці Університету визнаються науково-педагогічні працівники, наукові працівники, інші працівники, стаж роботи яких в Університеті становить для чоловіків не менше 25 років, для жінок не менше 20 років. За особливі заслуги перед державою і Університетом ветерани війни та ветерани праці Університету можуть бути удостоєні почесного звання "Почесний ветеран Київського національного університету імені Тараса Шевченка". 7.13. Вищим органом самоврядування організації ветеранів війни і праці є загальні збори (конференція) ветеранів, яка обирає Раду ветеранів, її президію, визначає основні напрями діяльності цієї організації, заслуховує та обговорює звіти Ради ветеранів та Ради старійшин. 7.14. Рада ветеранів формує Раду старійшин як консультативно-дорадчий орган у складі організації ветеранів війни і праці, визначає основні завдання та напрями її роботи серед ветеранів-старійшин у трудовому колективі Університету. 7.15. Права і обов'язки ветеранів війни і праці визначаються Положенням про організацію ветеранів війни і праці та Раду ветеранів Університету, що затверджується ректором". 8. У розділі 8: а) абзац перший пункту 8.1 викласти в такій редакції: "Вищим органом самоврядування студентів та аспірантів Університету є загальні збори (конференція) студентів та аспірантів Університету, на яких ухвалюється положення про студентське самоврядування, обираються виконавчі органи студентського самоврядування, визначаються їх структура, повноваження, порядок обрання, строк повноважень, заслуховується звіт"; б) пункт 8.7 викласти в такій редакції: "8.7. Особи, які навчаються в Університеті (студенти, аспіранти, докторанти), можуть бути відраховані з Університету за наказом ректора чи уповноваженої ним особи: за власним бажанням; за невиконання навчального плану; за порушення умов контракту; в інших випадках, передбачених законами"; в) пункти 8.8 та 8.9 виключити. 9. Пункт 9.5 розділу 9 викласти в такій редакції: "9.5. Науково-дослідна робота в Університеті ведеться штатними працівниками та особами, залученими до роботи на умовах сумісництва, в тому числі ветеранами війни і ветеранами праці Університету відповідно до їх наукової кваліфікації. Наукові дослідження здійснюють науково-педагогічні та наукові працівники, докторанти, аспіранти, студенти, стажисти, а також фахівці інших організацій відповідно до законодавства, в тому числі на основі трудових угод, договорів підряду тощо". 10. Пункт 12.2 розділу 12 виключити.