П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про Рекомендації парламентських слухань "Підтоплення земель в Україні: проблема та шляхи подолання" Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Підтоплення земель в Україні: проблема та шляхи подолання" (додаються). 2. Роботу Кабінету Міністрів України щодо реалізації заходів, спрямованих на попередження та ліквідацію підтоплення земель в Україні, визнати недостатньою. 3. Кабінету Міністрів України у вересні 2003 року поінформувати Верховну Раду України про хід виконання Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою. 4. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м Київ, 6 березня 2003 року N 609-IV СХВАЛЕНО Постановою Верховної Ради України від 6 березня 2003 року N 609-IV РЕКОМЕНДАЦІЇ парламентських слухань "Підтоплення земель в Україні: проблема та шляхи подолання" Учасники парламентських слухань, які відбулися 19 лютого 2003 року, обговоривши питання "Підтоплення земель в Україні: проблема та шляхи подолання", відзначають, що підтоплення земель та пов'язані з ним проблеми набули значного поширення в Україні. Площі природного та техногенного підтоплення охоплюють близько 70 тис. кв. км, або 12 відсотків території держави. Підтоплюються населені пункти, сільськогосподарські угіддя, погіршуються умови функціонування господарських об'єктів, знижується родючість земель, виникають надзвичайні ситуації. За останні 15 років загальна площа земель та кількість міст і селищ із сталими проявами підтоплення зросли вдвічі. Ним охоплено території 541 міста і селища, а в 97 з них площа підтоплення займає понад 50 відсотків території. У підтопленому стані знаходяться 454 сільські населені пункти, з них 223 - у зонах впливу зрошуваного землеробства та великих водосховищ. Через підтоплення земель пошкоджується близько 12 тисяч архітектурно-історичних пам'яток України. Площа підтоплених земель сільськогосподарського призначення становить близько 118 тис. га. За експертними оцінками, від підтоплення земель тією чи іншою мірою потерпають до 16 млн. чоловік, соціально-економічні збитки становлять від 300 до 500 гривень на один гектар уражених територій у сільській місцевості та 10-12 тис. гривень на один гектар території міст. Головними причинами, які призвели до такого стану, є: втрати в системах водопостачання та водовідведення; незадовільне функціонування чи повна відсутність зливової каналізації, інших систем водовідведення у населених пунктах; порушення природного стоку на забудованих територіях та територіях, покритих транспортними комунікаціями; зарегульованість річок водосховищами та ставками; замулення та засмічення водних об'єктів; надмірне зрошення орних земель без відповідного дренажу; пошкодження, замулення та засмічення дренажних систем, призначених для попередження процесів підтоплення територій населених пунктів і сільськогосподарських угідь; інженерне непідготовлене виведення з експлуатації вугільних шахт та кар'єрів; скорочення площ лісових насаджень та природних ландшафтів. Чинне законодавство дозволяє здійснювати реалізацію заходів, спрямованих на ліквідацію загрозливої ситуації, що склалася внаслідок підтоплення, та забезпечити попередження його виникнення в майбутньому. Ці питання врегульовані законами України "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), "Про страхування" ( 85/96-ВР ), Водним кодексом України ( 213/95-ВР ), Загальнодержавною програмою розвитку водного господарства ( 2988-14 ), в тому числі Комплексною програмою захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь в Україні у 2001-2005 роках та прогнозом до 2010 року ( 1173-2000-п ), Комплексною програмою розвитку меліорації земель та поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь у 2001-2005 роках та прогнозом до 2010 року ( 1704-2000-п ), Комплексною програмою першочергового забезпечення сільських населених пунктів, що користуються привізною водою, централізованим водопостачанням у 2001-2005 роках і прогнозом до 2010 року ( 1735-2000-п ), а також Комплексною програмою ліквідації наслідків підтоплення територій в містах і селищах України ( 160-2002-п ). Разом з тим вимоги законодавства не дотримуються, затверджені програми реалізуються вкрай незадовільно, а заходи, що здійснюються, спрямовані, головним чином, на ліквідацію наслідків підтоплення, а не на запобігання чинникам його виникнення. Економічний механізм реалізації програм не забезпечує їх системного та ефективного виконання. Фінансування затверджених програм здійснюється переважно з Державного бюджету України в обсягах, що не перевищують 10-15 відсотків від передбачених щорічних витрат. Недостатньо використовуються кошти місцевих бюджетів, не розроблено фінансові механізми залучення кредитів, інших джерел фінансування. Не організовано систематичне вивчення, моніторинг та прогноз розвитку процесів підтоплення земель, не проведено інвентаризацію та оцінку стану потенційно небезпечних територій, їх картографування, не визначений перелік об'єктів, які потребують першочергової уваги. Грубо порушується встановлений законодавством режим господарської діяльності у водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах та на водозборах. Зважаючи на нагальну необхідність створення дієвої системи заходів правового, організаційного, фінансового, науково-технічного та інформаційного характеру, спрямованих на запобігання виникненню процесів підтоплення земель та скорочення їх масштабів, Верховна Рада України рекомендує: 1. Кабінету Міністрів України: 1) створити Урядову комісію з проблем підтоплення; 2) до 1 жовтня 2003 року подати до Верховної Ради України пропозиції щодо вдосконалення економічного механізму реалізації екологічних програм; 3) при формуванні Державного бюджету України на 2004 рік передбачити: у видатках відповідних головних розпорядників бюджетних коштів за окремими кодами програмної класифікації кошти на фінансування Загальнодержавної програми розвитку водного господарства ( 2988-14 ), Комплексної програми ліквідації наслідків підтоплення територій в містах і селищах України, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року N 160 ( 160-2002-п ), Комплексної програми розвитку водопровідно-каналізаційного господарства, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року N 1269 ( 1269-97-п ); зарахування у повному обсязі до спеціального фонду Державного бюджету України коштів від збору за спеціальне використання води водних об'єктів та їх спрямування на здійснення заходів з охорони, відтворення водних ресурсів і підтримання водних об'єктів у належному стані, а також на виконання робіт, пов'язаних з попередженням шкідливої дії вод і ліквідацією її наслідків; включення видатків на здійснення протипаводкових і протизсувних заходів до переліку захищених статей загального фонду Державного бюджету України; 4) розробити і затвердити порядок спільного фінансування заходів з ліквідації підтоплення земель, причиною якого є діяльність об'єктів гідроенергетики, за участю органів місцевого самоврядування і підприємств гідроенергетики; 5) до 1 січня 2004 року внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про затвердження Загальнодержавної програми розвитку водопровідно-каналізаційного господарства; 6) до 1 січня 2005 року внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про затвердження Загальнодержавної програми поліпшення екологічного стану гірничодобувних регіонів України; 7) до 1 липня 2004 року розробити та затвердити програму укріплення берегів поверхневих водних об'єктів і узбережжя морів та їх інженерного захисту; 8) до 1 січня 2004 року затвердити перелік невідкладних заходів, спрямованих на ліквідацію підтоплення територій населених пунктів України, та забезпечити їх реалізацію у рамках Загальнодержавної програми розвитку водного господарства та Комплексної програми ліквідації наслідків підтоплення територій в містах і селищах України, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року N 160 ( 160-2002-п ); 9) до 1 грудня 2003 року внести зміни до Програми "Українське вугілля", затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2001 року N 1205 ( 1205-2001-п ), передбачивши перелік першочергових заходів щодо попередження підтоплення та ліквідації його наслідків у вугледобувних регіонах України; 10) забезпечити розробку та реалізацію заходів із запобігання шкідливій дії вод при проведенні гірничодобувних робіт та закритті шахт і кар'єрів; 11) до 1 серпня 2003 року розробити заходи щодо усунення загрози підтоплення земель та ліквідації підтоплень архітектурно-історичних пам'яток України загальнодержавного значення; 12) забезпечити збереження регіонального ландшафтного парку "Гранітно-степове Побужжя"; 13) до 1 січня 2004 року забезпечити розроблення регіональних програм з ліквідації наслідків підтоплення територій населених пунктів відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року N 160 ( 160-2002-п ) "Про затвердження Комплексної програми ліквідації наслідків підтоплення територій в містах і селищах України"; 14) вжити заходів щодо недопущення відключення від енергопостачання об'єктів, які забезпечують захист від шкідливої дії вод та очищення стічних вод; 15) переглянути та внести відповідні зміни до діючих нормативно-правових актів з питань проектування та будівництва захисних гідротехнічних споруд; 16) запропонувати Урядовій комісії з ліквідації наслідків стихійного лиха в Закарпатській області розглянути питання берегоукріплення річки Тиса в районі села Дротинці Виноградівського району Закарпатської області та вжити заходів щодо прискорення проведення відповідних робіт; 17) забезпечити у 2003 році пріоритетне фінансування заходів з ліквідації підтоплення у місті Світловодську Кіровоградської області, місті Кременчуці Полтавської області, місті Золотоноші Черкаської області, у Жовтневому та Кам'янобрідському районах міста Луганська, в районі Дарницького вагоноремонтного заводу в місті Києві, у місті Харкові в районі річки Немишля, а також ліквідації наслідків підтоплень та руйнування узбережжя Азовського моря в межах міста Маріуполя, берегоукріплення річки Тиса в районі села Дротинці Виноградівського району Закарпатської області, у Вижницькому, Сторожинецькому, Путильському та Кіцманському районах Чернівецької області; 18) виділити з резервного фонду Кабінету Міністрів України на 2003 рік кошти Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи для вжиття заходів з попередження підтоплення територій під час весняного водопілля та визначення регіонів з потенційною загрозою підтоплення. 2. Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи визначити регіони з потенційною загрозою підтоплення в результаті весняного водопілля та вжити заходів з його попередження. 3. Міністерству аграрної політики України, Державному комітету України по водному господарству разом з органами місцевої виконавчої влади: 1) забезпечити додержання технологічних режимів експлуатації зрошувальних систем та впровадження науково обгрунтованих водозберігаючих норм та режимів поливу сільськогосподарських угідь; 2) до 1 січня 2004 року забезпечити постійне функціонування системи моніторингу меліорованих земель. 4. Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству аграрної політики України, Міністерству України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Державному комітету України по водному господарству, Державному комітету України з будівництва та архітектури, Державному комітету України з питань житлово-комунального господарства: 1) до 1 січня 2004 року провести інвентаризацію, паспортизацію та оцінку технічного стану потенційно небезпечних об'єктів з метою визначення переліку невідкладних заходів з ліквідації їх підтоплення; 2) до 1 січня 2004 року розробити та видати інформаційно-довідкові матеріали та рекомендації щодо попередження підтоплення земель для використання в роботі органами місцевої виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, а також для підвищення рівня обізнаності населення; 3) до 1 січня 2005 року здійснити інженерно-геологічне довивчення територій існуючого і потенційного підтоплення, провести класифікацію території України за причинами підтоплення та виконати картографування підтоплених територій; 4) вдосконалити систему моніторингу підтоплених територій на державному, регіональному, місцевому та об'єктовому рівнях. 5. Міністерству екології та природних ресурсів України, Державному комітету України по водному господарству, Національній академії наук України: 1) з метою мінімізації впливу каскаду дніпровських водосховищ на підтоплення прилеглих територій здійснити наукове обгрунтування оптимізації роботи каскаду, еколого-економічну оцінку поступового зниження рівня водосховищ та надати відповідні пропозиції Кабінету Міністрів України; 2) до 1 січня 2005 року забезпечити проведення оцінки довгострокової динаміки процесів підтоплення земель по регіонах та здійснити їх прогноз до 2010 року. 6. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування: 1) при формуванні місцевих бюджетів передбачати обов'язкове виділення коштів на виконання робіт з вертикального планування населених пунктів, будівництва чи реконструкції зливової каналізації, захисних дамб та споруд, інженерних систем дренажу; 2) вжити заходів щодо скорочення втрат води у мережах водопостачання та водовідведення, розчищення та відновлення систем зливової каналізації у межах населених пунктів; 3) забезпечити дієвий контроль за безумовним дотриманням режиму використання територій водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, порядку використання земель у зонах їх можливого затоплення внаслідок повеней та паводків; 4) вжити заходів щодо відновлення природної дренуючої здатності територій та недопущення замулення, забудови, засмічення і руйнування природних дренуючих систем; 5) забезпечити систематичне проведення роз'яснювальної роботи серед населення з метою підвищення обізнаності щодо причин підтоплення та заходів з його попередження; 6) вирішити у 2003 році питання щодо виділення земельної ділянки для будівництва муніципального полігону твердих побутових відходів для міста Харкова. 7. Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи забезпечити підготовку до розгляду на третій сесії Верховної Ради України проекту Закону України про мораторій на проведення суцільних рубок та вивезення за кордон деревини та пиломатеріалів (реєстр. N 3137).