Податок, котрий цікавить усіх водіїв

     Триває державний технічний огляд транспортних засобів.  Кожен
з водіїв, кого стосується цей захід, знає, що органи ДАІ вимагають
пред'явлення квитанції або платіжного доручення про сплату податку
з власників транспортних засобів, а тим, хто звільнений від сплати
цього податку,  - відповідної довідки (документа), що дає право на
користування пільгами.
     Оскільки водіям   буде   цікаво   знати,  на  яких  підставах
стягується і як обчислюється цей  податок,  про  нього  розповідає
заступник  начальника  Головного управління оподаткування фізичних
осіб - начальник відділу організації справляння податків на майно,
земельного податку з громадян, з власників транспортних засобів та
державного мита ДПА України С.ЛАТИНІН.

     - Сергію Івановичу,  громадянам,  напевне, потрібно знати, що
цей податок установлено не ДАІ.

     Звичайно, так.  Цей  податок  установлено  державою,  а  саме
Законом України  від  25.06.91  р.  N  1251-XII  (  1251-12 ) "Про
систему оподаткування".  Чинним є і спеціальний Закон "Про податок
з  власників  транспортних  засобів  та  інших  самохідних машин і
механізмів" від  11.12.91  р.  за  N  1963-XII  (  1963-12  )   (з
подальшими  змінами і доповненнями).  Саме ним і визначено основні
засади справляння цього податку.

     - Хто ж має сплачувати цей податок?

     Платниками податку  з власників транспортних засобів та інших
самохідних  машин  і  механізмів  є  підприємства,   установи   та
організації,  які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, а
також  громадяни  України,  іноземні  громадяни   та   особи   без
громадянства,  які  мають  зареєстровані в Україні згідно з чинним
законодавством власні транспортні  засоби,  визначені  як  об'єкти
оподаткування  під  відповідним  кодом  за Гармонізованою системою
опису та  кодування  товарів  (  995_079 ) у ст.2 названого Закону
( 1963-12 ).  Якщо ми говоримо про платників податків  -  фізичних
осіб,  то  вони сплачують податок з власників транспортних засобів
перед  реєстрацією,  перереєстрацією,  а  також  перед  техоглядом
транспортних  засобів  щороку  або  один  раз на два роки,  але не
пізніше першого півріччя року,  в якому проводиться  техогляд,  за
річними ставками.

     - Чи всіх транспортних засобів стосується цей податок?

     У ст.2   згаданого   Закону   від   11.12.91  р.  N  1963-XII
( 1963-12 ) чітко  визначено  транспортні  засоби,  що  підлягають
оподаткуванню,  і  ті,  за які податок сплачувати не потрібно.  До
останніх, приміром, належать:
     - трактори на гусеничному ходу - код 870130;
     - автомобілі  спеціального  призначення  швидкої  допомоги та
пожежні - код 8705;
     - вантажні, самохідні транспортні засоби, що використовуються
на заводах,  складах,  у  портах  та  аеропортах  для  перевезення
вантажів на короткі відстані - код 8709;
     - машини і механізми для сільськогосподарських робіт та деякі
інші - код 8432, 8433.

     - Чи залежить розмір податку від видів транспортних засобів?

     Так, залежить.  Крім  того,  податок  з  власників   наземних
транспортних  засобів  обчислюють  виходячи з об'єму циліндрів або
потужності двигуна кожного виду і марки  транспортних  засобів,  а
податок  з  власників  водних  транспортних  засобів  - виходячи з
довжини  транспортного  засобу  за  ставками,  встановленими  ст.3
Закону ( 1963-12 ).
     За придбані  протягом  року  юридичними  особами  транспортні
засоби  податок  сплачується перед їхньою реєстрацією за термінами
сплати (за кварталами),  які не настали,  починаючи з кварталу,  в
якому зареєстровано транспортний засіб.
     Якщо транспортні засоби фізичними особами придбано в  другому
півріччі,  податок  сплачується в половинному розмірі встановленої
суми.

     - Сергію Івановичу,  повернімося до стягнення цього податку з
громадян. Чи існують для них якісь пільги?

     Так, ст.4   Закону   України   "Про   податок   з   власників
транспортних засобів  та  інших  самохідних  машин  і  механізмів"
( 1963-12  )  передбачено  деякі  пільги для громадян.  Від сплати
цього податку звільняються:
     1. Особи,  зазначені  в  п.1  і  2  ст.14  Закону України від
28.02.91 р.  N 796-XII ( 796-12 ) "Про статус і соціальний  захист
громадян,  які  постраждали  внаслідок Чорнобильської катастрофи";
ст.4-11 Закону України від 22.10.93 р. N 3551-XII ( 3551-12 ) "Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; ст.6 і 8
Закону України від 16.12.93 р. N 3721-XII ( 3721-12 ) "Про основні
засади  соціального  захисту  ветеранів  праці  та  інших громадян
похилого віку в Україні",  а також інваліди  незалежно  від  групи
інвалідності  (у  тому  числі  діти-інваліди  за  поданням органів
соціального  захисту)   -   щодо   одного   легкового   автомобіля
(мотоколяски)  з  об'ємом  циліндрів  двигуна  до  2500 куб.см або
одного мотоцикла з об'ємом циліндрів двигуна до  650  куб.см,  або
одного  човна  моторного  або катера (крім спортивного) з довжиною
корпуса до 7,5 м.
     2. Особи,  зазначені  в  п.3  і  4  ст.14  Закону  N  796-XII
( 796-12 ),  щодо одного легкового автомобіля з об'ємом  циліндрів
двигуна  до  2500  куб.см або одного мотоцикла з об'ємом циліндрів
двигуна до 650 куб.см,  чи одного човна моторного або катера (крім
спортивного)  з  довжиною  корпуса  до  7,5  м  до їх відселення і
протягом трьох  років  після  переселення  із  зони  гарантованого
добровільного  відселення  чи  зони  посиленого  радіоекологічного
контролю.
     3. На 50%  зменшується податок для громадян, у власності яких
є легкові  автомобілі  (код  8703),  вироблені  в  країнах  СНД  і
поставлені на облік в Україні до 1990 р. включно. Пільга надається
останньому власнику легкового автомобіля,  якщо цей автомобіль  до
1990   р.  включно  було  зареєстровано  в  Україні  за  будь-яким
власником.
     Не буду   детально   спинятися   на   тому,   яких   громадян
безпосередньо  стосуються  ці  пільги,  адже  зацікавлені   особи,
безперечно, володіють нормами законів "Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального  захисту"  (  3551-12  ),  "Про  статус  і
соціальний    захист    громадян,    які   постраждали   внаслідок
Чорнобильської катастрофи" (  796-12  )  та  "Про  основні  засади
соціального  захисту  ветеранів  праці  та інших громадян похилого
віку в Україні" ( 3721-12 ).

     - Якщо громадянин,  приміром, ухилився від технічного огляду,
податок з власників транспортних засобів  практично  не  сплачено,
податок може залишитися і не сплаченим?

     Власники, які  в  установлені  терміни  не подали транспортні
засоби  на  державний  технічний  огляд,   притягуються   ДАІ   до
адміністративної відповідальності.
     Що ж стосується податку з власників транспортних  засобів  та
інших самохідних машин і механізмів,  то особи, які своєчасно його
не сплатили,  все ж таки притягуються до  сплати  після  перевірки
податковим  органом.  За наслідками перевірки складається акт,  що
підписується  платником  (узгоджується  податкове   зобов'язання),
приймається  рішення  податкового органу та надсилається податкове
повідомлення,  де зазначається підстава для нарахування, посилання
на  норму  податкового  закону,  відповідно  до якої було зроблено
розрахунок,  сума податку,  належна до  сплати,  граничний  термін
погашення податкового зобов'язання, попередження про наслідки його
несплати,  граничні терміни,  передбачені законом  для  оскарження
нарахованого податкового зобов'язання.
     Податкове зобов'язання має  бути  сплаченим  протягом  десяти
днів від дня одержання податкового повідомлення.
     Якщо платник  -  фізична  особа  не  сплачує  узгоджену  суму
податкового зобов'язання в установлені терміни,  цю суму може бути
стягнено за рішенням суду.

     Підготувала Л.ЯРОШ,  начальник відділу  Головного  управління
громадських зв'язків та масово-роз'яснювальної роботи ДПА України