Відповідальність за порушення "лікарняного" законодавства

     Закон України  "Про  загальнообов'язкове  державне  соціальне
страхування  у  зв'язку  з  тимчасовою  втратою  працездатності та
витратами, зумовленими народженням і похованням" від 18.01.2001 р.
N 2240-III ( 2240-14 ),  зі змінами та доповненнями, діє майже два
роки.  Однак  деякі  його  положення,  зокрема  щодо  застосування
штрафних  санкцій,  не  зовсім  зрозумілі.  У  цій  публікації  ми
спробуємо розібратися з цим питанням.

     У цій  публікації  мова   піде   про   відповідальність,   що
покладається  на платників внеску до Фонду соціального страхування
з тимчасової втрати  працездатності  (далі  -  фонд  з  тимчасової
втрати працездатності).

     Для цього будуть використані такі документи:
     - Закон України "Про загальнообов'язкове  державне  соціальне
страхування  у  зв'язку  з  тимчасовою  втратою  працездатності та
витратами, зумовленими народженням і похованням" від 18.01.2001 р.
N 2240-III  ( 2240-14 ),  зі змінами та доповненнями (далі - Закон
N 2240);
     - Інструкція про порядок надходження,  обліку  та  витрачання
коштів   Фонду   соціального   страхування   з  тимчасової  втрати
працездатності, затверджена постановою правління Фонду соціального
страхування з тимчасової втрати працездатності від  26.06.2001  р.
N 16   (  v0016503-01  ),  зі  змінами  та  доповненнями  (далі  -
Інструкція N 16).

     Насамперед хотілося б зауважити,  що положення Закону України
"Про   порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків  перед
бюджетами та державними цільовими фондами"  від  21.12.2000  р.  N
2181-III ( 2181-14 ),  зокрема положення щодо штрафних санкціях та
пені,  не поширюються на  внески  до  Фонду  з  тимчасової  втрати
працездатності  (див.  лист  виконавчої дирекції Фонду соціального
страхування з тимчасової втрати працездатності від  11.03.2002  р.
N 01-16-341 ( v-341598-02 ).

     Тому для  визначення  відповідальності  платників  внеску  до
Фонду з тимчасової втрати працездатності необхідно виходити тільки
з положень   Закону  N  2240  (  2240-14  )  та  Інструкції  N  16
( v0016503-01 ).

     Відповідальність платників  внеску  до  Фонду  з   тимчасової
втрати працездатності   визначено   у  статті  30  Закону  N  2240
( 2240-14 ).

     Так, згідно    з     цією     статтею     (     2240-14     )
страхувальник-роботодавець  несе  відповідальність за ухилення від
реєстрації як платника страхових внесків,  несвоєчасність сплати і
неповну сплату страхових внесків,  у тому числі страхових внесків,
які сплачують застраховані особи  через  рахунки  роботодавців,  а
також за порушення порядку використання страхових коштів.

     Виходячи з  цього  розглянемо  окремо   відповідальність   за
вищезазначені види порушень, а також відповідальність, передбачену
за  несвоєчасне  подання  або  неподання  за  встановленою  формою
звітності (4-ФССзТВП ( v0025598-02 ).

           Відповідальність за ухилення від реєстрації
                  як платника страхових внесків

     Згідно зі   ст.   30  Закону  N  2240  (  2240-14  )  у  разі
несвоєчасної сплати  страхових  внесків  страхувальником,  у  тому
числі  внаслідок  ухилення  від  реєстрації  як платника страхових
внесків  або  неповної  їх  сплати,  страхувальник  сплачує   суму
донарахованих  контролюючим  органом страхових внесків (недоїмки),
штраф та пеню.

     За порушення строку  реєстрації  страхувальника  як  платника
страхових  внесків  на  нього  накладається  штраф  у  розмірі  50
відсотків суми  належних  до  сплати  страхових  внесків  за  весь
період,   що   минув  від  дня,  коли  страхувальник  повинен  був
зареєструватися.

     Пеня обчислюється виходячи з величини 120 відсотків облікової
ставки  Національного  банку  України,  що діяла на момент сплати,
нарахованої на повну суму недоїмки  (без  урахування  штрафів)  за
весь її строк.

     Розглянемо окремо  порядок нарахування контролюючими органами
страхових внесків (недоїмки), штрафу та пені.

     Що стосується визначення донарахованої суми страхових внесків
(недоїмки), то вона розраховується таким чином.

     Приклад 1. Припустимо, що у вересні 2002 року на підприємство
з  перевіркою  прийшли  працівники  Фонду  з   тимчасової   втрати
працездатності.  Це підприємство було зареєстроване у виконкомі 27
червня 2002 року.  Працівників було прийнято на роботу з  1  липня
2002  року.  За  даними  бухгалтерського  обліку  заробітна  плата
працівників за липень і серпень становила по 350 грн.  Чисельність
працівників -  15 чоловік.  Підприємство в період своєї діяльності
не   реєструвалося   в   органах   Фонду   з   тимчасової   втрати
працездатності і відповідно внески до Фонду при виплаті заробітної
плати не сплачувало.

     Звертаємо вашу увагу,  що в цьому  прикладі  заробітна  плата
нараховувалася    та    виплачувалася.    Якби   заробітна   плата
нараховувалася,  але не виплачувалася, штрафні санкції застосовано
б не було.

     Розрахуємо суму  донарахованих  страхових  внесків до Фонду з
тимчасової втрати працездатності.

     Нарахування - 5250 х 2,9 : 100 = 152,25 грн.,
     де 5250  -  сума  фонду   оплати   праці,   що   обкладається
прибутковим податком (15 х 350);
     2,9% -   розмір   внеску   до   Фонду   з  тимчасової  втрати
працездатності для роботодавців.

     Утримання - 350 х 0,5 : 100 х 15 = 26,25 грн.,
     де 350 -  сума  оплати  праці  працівників,  що  обкладається
прибутковим податком;
     0,5% -   розмір   внеску   до   Фонду   з  тимчасової  втрати
працездатності для найманих працівників.

     Загальна сума   донарахованих  страхових  внесків  на  місяць
склала 178,50 грн. (152,25 + 26,25).

     Загальна сума донарахованих страхових  внесків  за  липень  -
серпень склала - 357,00 грн. (178,50 + 178,50).

     Сума   штрафу  в  цьому  випадку  становитиме  50%  від  суми
донарахованих  страхових  внесків  за  липень-серпень  2002 року і
дорівнює 178,50 грн.

     Що стосується  порядку  нарахування  пені,  то  зупинимося на
ньому докладніше.

     Як уже   зазначалося,   згідно   зі  ст.  30  Закону  N  2240
( 2240-14 ) пеня обчислюється виходячи зі 120 відсотків  облікової
ставки НБУ,  що діяла на момент сплати,  нарахованої на повну суму
недоїмки (без урахування штрафів) за весь її строк.

     В Інструкції N 16 ( v0016503-01 )  щодо  порядку  нарахування
пені зазначено таке.

     Пеня обчислюється виходячи зі 120 відсотків облікової  ставки
НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки
(без  урахування  штрафів)  за  весь  її  строк.  Моментом  сплати
вважається день виникнення недоїмки.

     Як бачимо,  в  Інструкції  N  16   (   v0016503-01   )   дещо
підкориговано положення Закону N 2240 ( 2240-14 ).  Отже, згідно з
Інструкцією N 16  пеня  обчислюється  виходячи  зі  120  відсотків
облікової ставки НБУ, що діяла на день виникнення недоїмки.

     На нашу  думку,  якби саме це малося на увазі в Законі N 2240
( 2240-14 ), то так прямо і було б написано. А так у Законі N 2240
зазначено,  що облікова ставка НБУ для розрахунку пені приймається
на  момент  сплати  (найімовірніше,  момент  сплати  донарахованих
страхових платежів).

     Але, як показує  практика,  працівники  контролюючих  органів
щодо нарахування  пені  застосовують  положення  Інструкції  N  16
( v0016503-01   ).   Тому  далі  на  умовному  числовому  прикладі
розглянемо порядок нарахування пені з урахуванням вимог Інструкції
N 16.

     Використаємо дані числового прикладу 1.

     Припустимо, що   день   виплати   заробітної  плати  в  банку
встановлено  як  5  число  місяця.  Заробітна  плата   працівникам
підприємства виплачувалася із коштів, отриманих у банку. При цьому
підприємство не сплачувало страхових внесків до Фонду з тимчасової
втрати  працездатності,  оскільки  не  було зареєстроване в ньому.
Донараховані суми страхових внесків були погашені 1 жовтня.

     Розрахуємо суму пені,  що нараховується на донараховані  суми
страхових внесків щодо заробітної плати за липень і серпень.

     Одноденний розмір пені = (8% х 120% : 100% : 365) = 0,026%,
     де 8%  - облікова ставка НБУ на момент  виникнення  недоїмки.
Оскільки  на  дати  виникнення  недоїмки  щодо заробітної плати за
липень  і  серпень  облікова  ставка  НБУ  не   змінювалася,   для
розрахунку    суми   пені   щодо   кожної   суми   недоїмки   буде
використовуватися однаковий розмір одноденної пені (0,026 %).

     Порядок розрахунку сум пені щодо недоїмки із заробітної плати
за липень, серпень і вересень покажемо в таблиці.

--------------------------------------------------------------------------------------
|Дата виплати| Сума страхових   |Сума       |Кількість|Облікова|Відсоток   |Сума     |
|заробітної  |    внесків       |простро-   |днів     |ставка  |одноденного|нарахова-|
|плати і дата|------------------|ченого     |простро- |НБУ     |розміру    |ної пені |
|фактичної   |підлягає|сплачено,|платежу    |чення    |        |пені       |         |
|сплати      |сплаті, |грн.     |(недоїмки),|         |        |           |         |
|            |грн.    |         |грн.       |         |        |           |         |
|------------+--------+---------+-----------+---------+--------+-----------+---------|
|05.08       | 178,5  |  -      | 178,5     |  31     |  8     |  0,026    |   1,43  |
|------------+--------+---------+-----------+---------+--------+-----------+---------|
|05.09       | 178,5  |  -      | 357,0     |  26     |  8     |  0,026    |   2,41  |
|------------+--------+---------+-----------+---------+--------+-----------+---------|
|01.10       |    -   | 357,0   |    -      |   х     |  х     |   х       |    х    |
|------------+--------+---------+-----------+---------+--------+-----------+---------|
|Разом       | 357,0  | 357,0   |    х      |   х     |  х     |   х       |   3,84  |
--------------------------------------------------------------------------------------

     При розрахунку  пені  потрібно  враховувати  такі   положення
Інструкції N 16 ( v0016503-01 ).

     Пеня нараховується  на  суми  простроченого  платежу  в цілих
гривнях.  Так,  у розглядуваному нами прикладі сума  простроченого
платежу  щодо заробітної плати за липень становить 178,5 грн.  Для
розрахунку суми  пені  копійки  відкидаються,  сума  простроченого
платежу дорівнює 178 грн.

     Визначивши відповідальність   підприємств   за  ухилення  від
реєстрації   як    платника    страхових    внесків,    розглянемо
відповідальність   підприємств  за  несвоєчасну  сплату  страхових
внесків.

              Відповідальність за несвоєчасну сплату
                        страхових внесків

     Перш ніж  розглянути  порядок нарахування штрафних санкцій за
несвоєчасну сплату страхових внесків,  наведемо в  таблиці  строки
своєчасної   сплати   внесків   до   Фонду   з  тимчасової  втрати
працездатності.

------------------------------------------------------------------
|Порядок виплати заробітної  |Строки сплати внесків до Фонду     |
|плати                       |з тимчасової втрати працездатності |
|----------------------------+-----------------------------------|
|Грошові кошти для виплати   |Одночасно з  отриманням  коштів  на|
|заробітної плати надійшли   |оплату  праці  в установах банків  |
|з банку                     |У разі виплати заробітної плати  за|
|                            |другу  половину  або  іншу  частину|
|                            |місяця нараховані  страхові  внески|
|                            |мають бути перераховані до Фонду не|
|                            |пізніше  дня,   встановленого   для|
|                            |виплати  заробітної  плати за другу|
|                            |половину місяця                    |
|----------------------------+-----------------------------------|
|Заробітна плата             |У день перерахування коштів        |
|перераховується своїм       |У разі   перерахування   заробітної|
|працівникам на поточні      |плати на рахунки фізичних  осіб  за|
|рахунки в установах банків  |першу  половину  або  іншу  частину|
|                            |місяця нараховані  страхові  внески|
|                            |мають бути перераховані до Фонду не|
|                            |пізніше  дня,   встановленого   для|
|                            |виплати  заробітної  плати за другу|
|                            |половину місяця                    |
|----------------------------+-----------------------------------|
|Заробітна плата             |Не пізніше  наступного  дня   після|
|виплачується з виручки від  |здійснення виплат                  |
|реалізації товарів (робіт,  |У випадку виплати заробітної  плати|
|послуг)                     |з  виручки  за  реалізацію  товарів|
|                            |(робіт, послуг) нараховані страхові|
|                            |внески  мають  бути перераховані до|
|                            |Фонду не пізніше дня, встановленого|
|                            |для  виплати  заробітної  плати  за|
|                            |другу половину місяця              |
|----------------------------+-----------------------------------|
|У разі виплати заробітної   |Не пізніше   наступного  дня  після|
|плати натуроплатою          |здійснення виплат                  |
|                            |У разі   виплати  заробітної  плати|
|                            |натуроплатою  нараховані   страхові|
|                            |внески  мають  бути перераховані до|
|                            |Фонду не пізніше дня, встановленого|
|                            |для  виплати  заробітної  плати  за|
|                            |другу половину місяця              |
------------------------------------------------------------------

     У випадку  несплати  підприємством   внесків   до   Фонду   з
тимчасової  втрати  працездатності в зазначені строки Закон N 2240
( 2240-14 ) передбачає такі міри покарання за це порушення.

     Штраф - у  розмірі  50  відсотків  суми  належних  до  сплати
страхових  внесків.  Пеня  -  виходячи  зі 120 відсотків облікової
ставки НБУ, що діяла на момент виникнення недоїмки.

     Незважаючи на те, що розмір штрафу в разі несвоєчасної сплати
страхових  внесків  до  Фонду  з  тимчасової втрати працездатності
такий же,  як  і  у  разі  коли  підприємство  не  зареєструвалося
своєчасно  в  органах  Фонду  з  тимчасової втрати працездатності,
порядок його нарахування дещо інший.

     Із прикладу,  наведеного в листі Фонду  з  тимчасової  втрати
працездатності ( v1155598-02 ),  випливає,  що прострочені платежі
погашаються точно у  хронологічній  послідовності  їх  виникнення.
Інакше  кажучи,  підприємство  не  має  права  самостійно вибирати
послідовність погашення прострочених платежів.

     Покажемо в таблиці умовний числовий приклад  2,  що  ілюструє
порядок нарахування штрафу за прострочення сплати внесків до Фонду
з тимчасової втрати працездатності.

------------------------------------------------------------------
|Дата      |      Сума      |Сума    |Несплачена|Розмір|Сума     |
|встановле-|----------------|простро-|сума      |штрафу|нарахова-|
|них       |підлягає|сплаче-|ченого  |внесків   | (%)  |ного     |
|строків   |сплаті  |но     |платежу |поточного |      |штрафу   |
|платежів  |        |       |        |платежу   |      |         |
|та дата   |        |       |        |          |      |         |
|фактичної |        |       |        |          |      |         |
|сплати    |        |       |        |          |      |         |
|----------+--------+-------+--------+----------+------+---------|
|05.07     |  500   |  -    |  500   |  500     |  50  |  250    |
|----------+--------+-------+--------+----------+------+---------|
|05.08     |  300   | 300   |  500   |  300     |  50  |  150    |
|----------+--------+-------+--------+----------+------+---------|
|05.09     |  400   | 600   |  300   |  300     |  50  |  150    |
|----------+--------+-------+--------+----------+------+---------|
|04.10     |  500   | 700   |  100   |  100     |  50  |   50    |
|----------+--------+-------+--------+----------+------+---------|
|10.10     |  -     | 100   |    -   |    -     |   -  |    -    |
|----------+--------+-------+--------+----------+------+---------|
|Усього    | 1700   |1700   |    -   |    -     |  50  |   600   |
------------------------------------------------------------------

     Як бачимо,  з  прикладу  випливає,  що  якщо підприємство при
настанні чергової дати платежу щодо внесків до Фонду з  тимчасової
втрати  працездатності  не  погасить  недоїмку  щодо  попереднього
простроченого платежу,  то на поточну  суму  належного  до  сплати
платежу  щодо  внесків до Фонду з тимчасової втрати працездатності
буде нараховано штраф  у  розмірі  50%  несплаченої  суми  внесків
поточного платежу.

     Так, 05.08 підприємство сплатило 300 грн. Оскільки ця сума не
погасила заборгованість щодо суми страхових  внесків,  що  виникла
станом   на   05.07,   на   суму   поточного  платежу  (300  грн.)
нараховується штраф у розмірі 50 % недоїмки - 150 грн.

     Що стосується  пені,  то  вона  нараховується  в   загальному
порядку.   Оскільки   у  прикладі  1  ми  вже  розглядали  порядок
нарахування пені, у цьому прикладі повторюватися не будемо.

                Відповідальність за неповну сплату
                        страхових внесків

     Згідно зі  ст.  30  Закону N 2240 ( 2240-14 ) у разі неповної
сплати страхових внесків підприємство сплачує  суму  донарахованих
контролюючим органом страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню.

     За неповну   сплату   страхових   внесків  на  страхувальника
накладається  штраф  у   розмірі   прихованої   (заниженої)   суми
заробітної плати,  на  яку відповідно до Закону N 2240 ( 2240-14 )
нараховуються страхові внески,  а в разі повторного порушення -  у
трикратному розмірі зазначеної суми.

     Найпоширенішими випадками,  в результаті яких страхові внески
до Фонду з тимчасової втрати працездатності сплачено не  повністю,
є такі.

     1. Ненарахування  та відповідно несплата сум внесків до Фонду
з  тимчасової  втрати  працездатності   щодо   заробітної   плати,
нарахованої працівникам підприємства - сумісникам.  Нагадаємо,  що
на заробітну плату  сумісників  потрібно  нараховувати  внесок  до
Фонду  з  тимчасової втрати працездатності (2,9 %) та утримувати з
неї внесок (0,25%,  або  0,5%).  Часто  цю  категорію  працівників
плутають із фізичними особами,  які виконують роботу за договорами
підряду.  При цьому сума винагороди,  виплачувана таким особам  за
договорами   підряду,   внесками  до  Фонду  з  тимчасової  втрати
працездатності не обкладається.

     2. На суму компенсації за невикористану відпустку  відповідно
до Закону  N  2240  (  2240-14  )  слід нараховувати та утримувати
внесок до Фонду  з  тимчасової  втрати  працездатності.  Дехто  на
практиці  забуває  про  зміни,  що відбулися у зв'язку з набранням
чинності Законом N 2240. Нагадаємо, що раніше, до набуття чинності
цим  Законом,  на суму компенсації за невикористану відпустку збір
до Фонду соціального страхування України, правонаступником якого є
Фонд з тимчасової втрати працездатності, не нараховувався.

     Тепер про розмір самого штрафу.

     Аналізуючи положення  Закону N 2240 ( 2240-14 ) відразу після
набрання  ним  чинності,   ми   відзначали   "драконівську"   міру
відповідальності  підприємств  за неповну сплату внеску до Фонду з
тимчасової втрати працездатності.

     Наведемо приклад  3.  Припустимо,   що   працівнику-суміснику
виплачено заробітну плату в розмірі 200 грн.  Із цієї суми не було
сплачено внески до Фонду з тимчасової втрати працездатності.

     Донарахована сума внеску становитиме:
     нарахування - 200 х 2,9 : 100 = 5,8 грн.;
     утримання 200 х 0,5 : 100 = 1 грн.
     Загальна сума донарахованих страхових внесків складе 6,8 грн.

     При цьому   штраф   відповідно   до  ст.  30  Закону  N  2240
( 2240-14 ) складе 200 грн.,  що  у  29  разів  більше,  ніж  сума
недоїмки.

     Тривалий час багато хто сумнівався,  що  ці  жорстокі  заходи
покарання   за   таке   порушення  будуть  запроваджені  в  життя.
Підтвердженням цього також стали положення п.  5.2 Інструкції N 16
(  v0016503-01  ) у першій своїй редакції.
     "5.2. За неповну сплату страхових внесків  на  страхувальника
накладається штраф у розмірі прихованої (заниженої) суми страхових
внесків,  виходячи із суми заробітної плати,  на яку відповідно до
Закону   України   "Про   загальнообов'язкове  державне  соціальне
страхування у  зв'язку  з  тимчасовою  втратою  працездатності  та
витратами, зумовленими  народженням  і  похованням"  (  2240-14  )
нараховуються  страхові внески,  а у разі повторного порушення - у
трикратному розмірі відзначеної суми".

     Однак перемога   здорового   глузду   була   недовготривалою.
Постановою правління Фонду соціального  страхування  з  тимчасової
втрати працездатності від 29.03.2002 р.  N 4 ( v0004598-02 ) (див.
"Податки та бухгалтерський облік",  2002, N 32) до Інструкції N 16
( v0016503-01 ) було внесено зміни,  відповідно до яких  положення
п. 5.2  цієї  Інструкції  було приведено у відповідність до Закону
N 2240 ( 2240-14 ). Все повернулося на кола свої.

     Так що  бухгалтерам  ніяк не можна помилятися при нарахуванні
внесків до Фонду з тимчасової втрати працездатності.

     Що стосується  нарахування  пені  в  разі   неповної   сплати
страхових  внесків,  то  таке нарахування провадиться в загальному
порядку.

              Відповідальність за порушення порядку
                   витрачання страхових коштів

     За порушення   порядку   витрачання  страхових  коштів  штраф
накладається у  розмірі  50  відсотків  належної  до  сплати  суми
страхових внесків.

     Перш ніж  розглянути порядок визначення суми зазначеного вище
штрафу,  зазначимо, які витрати можуть здійснюватися підприємством
за рахунок коштів Фонду з тимчасової втрати працездатності.

     Згідно з  п.  6.7   Інструкції   N   16   (   v0016503-01   )
страхувальником здійснюються витрати на:
     - виплату допомог по тимчасовій непрацездатності,  вагітності
та пологах,  при народженні дитини та по  догляду  за  дитиною  до
досягнення нею трирічного віку, на поховання;
     - здійснення      витрат      на      часткове      утримання
санаторіїв-профілакторіїв,   що   перебувають   на  господарському
утриманні  страхувальника,  в   межах   асигнувань,   передбачених
кошторисом;
     - проведення витрат на  позашкільне  обслуговування  дітей  і
часткове утримання дитячих оздоровчих таборів.

     Найпоширенішою помилкою,    внаслідок    якої    відбувається
порушення порядку витрачання  коштів  Фонду  з  тимчасової  втрати
працездатності,  є надмірно заявлена сума до відшкодування з Фонду
з тимчасової втрати працездатності щодо сум "лікарняних".

     Наведемо приклад 4.  Припустимо, що сума страхових внесків за
місяць  склала  400  грн.  При цьому за рахунок Фонду з тимчасової
втрати працездатності за лікарняним  листком  (починаючи  із  6-го
календарного дня тимчасової втрати працездатності) зараховано суму
в розмірі 70 грн. Разом із тим насправді до заліку підлягала сума,
що дорівнює 60 грн.

     Це порушення    відбулося    в    результаті    неправильного
використання положень статті 37 Закону N 2240 ( 2240-14 ),  в якій
зазначено, що допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується
застрахованим   особам   залежно  від  страхового  стажу  в  таких
розмірах:
     60 відсотків   середньої   заробітної   плати   (доходу)    -
застрахованим особам, які мають страховий стаж до п'яти років;
     80 відсотків   середньої   заробітної   плати   (доходу)    -
застрахованим особам, які мають страховий стаж від п'яти до восьми
років;
     100 відсотків   середньої   заробітної   плати   (доходу)   -
застрахованим особам,  котрі  мають  страховий  стаж  понад  вісім
років;
     100 відсотків   середньої   заробітної   плати   (доходу)   -
застрахованим особам, віднесеним до 1-4 категорії осіб, потерпілих
унаслідок Чорнобильської катастрофи;  одному з батьків  чи  особі,
яка  їх  замінює  та доглядає за хворою дитиною віком до 14 років,
потерпілою  від  Чорнобильської  катастрофи;  ветеранам  війни  та
особам,  на  яких  поширюється  дія  Закону  України  "Про  статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" ( 3551-12 ).

     Оплату лікарняного  листка  було  здійснено  в  розмірі   80%
середньої заробітної плати замість 60%, що і призвело до завищення
сум,  які підлягають  відшкодуванню  Фондом  з  тимчасової  втрати
працездатності.

     У результаті  такого  порушення  за  результатами перевірки у
підприємства до заліку не приймається сума, що дорівнює 10 грн., і
на це підприємство накладається штраф у розмірі 5 грн.

     Звертаємо вашу  увагу:  якщо за одним лікарняним листком було
допущено  помилку,   в   результаті   якої   суму,   заявлену   до
відшкодування  з  Фонду  з тимчасової втрати працездатності,  було
завищено,  а за іншим - занижено,  такі суми зарахувати на  момент
проведення перевірки не можна.

                 Адміністративна відповідальність

     Статтею 165-1 КУпАП ( 80731-10 ) установлено  адміністративну
відповідальність посадових осіб підприємства за такі порушення.
     1. За    приховування    (заниження)    посадовими    особами
підприємства сум доходів, з яких обчислюються страхові внески.
     2. За  порушення  строків  перерахування  внесків  до Фонду з
тимчасової втрати працездатності.
     3. За порушення встановленого порядку  витрачання  коштів  на
зазначений вид страхування.
     4. За несвоєчасне подання або неподання звіту за встановленою
формою (4-ФССзТВП ( v0025598-02 ).

     За зазначені  порушення   на   посадових   осіб   підприємств
накладається  адміністративний  штраф  у  розмірі  від  восьми  до
п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

     Ті ж дії, вчинені особою, на яку протягом року було накладено
адміністративне  стягнення  за  одне  із правопорушень,  згадане в
частині першій цієї статті,  - тягнуть за собою накладення  штрафу
від   десяти   до  двадцяти  неоподатковуваних  мінімумів  доходів
громадян.

     За ухилення  підприємств  від реєстрації у Фонді з тимчасової
втрати працездатності адміністративну  відповідальність  посадових
осіб не передбачено.

          Відображення в бухгалтерському та податковому
                   обліку результатів перевірки

     Що стосується   сум  нарахованих  за  результатами  перевірки
штрафних санкцій та пені,  то вони не  відносяться  в  податковому
обліку на валові витрати підприємства.

     Що стосується  суми  недоїмки,  то вона включається до складу
валових витрат підприємства згідно з  п.п.  5.2.7  Закону  України
"Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) у  редакції
від 22.05.97   р.  N  283/97-ВР  (  283/97-ВР  ),  зі  змінами  та
доповненнями,  як сума витрат,  не врахованих у минулих податкових
періодах  у  зв'язку  з допущенням помилок та виявлених у звітному
періоді в розрахунку податкового зобов'язання.

     При цьому  підприємству  слід  пам'ятати  про  обов'язковість
подання уточненої декларації про прибуток підприємства.

     У бухгалтерському   обліку   донарахована   сума    недоїмки,
нараховані штрафні санкції та пеня відображаються такими записами:

------------------------------------------------------------------
| N |         Зміст операції             | Кореспондуючі рахунки |
|з/п|                                    |-----------------------|
|   |                                    |   дебет   |  кредит   |
|---+------------------------------------+-----------+-----------|
| 1 |Нараховано штрафні санкції та пеню  |     948   |    652    |
|---+------------------------------------+-----------+-----------|
| 2 |Донараховано суму недоїмки          |     949   |    651    |
|---+------------------------------------+-----------+-----------|
| 3 |Сплачено суми недоїмки, штрафних    |           |           |
|   |санкцій та пені                     |     652   |    311    |
------------------------------------------------------------------

     На закінчення  розгляду  відповідальності  підприємств   щодо
внесків  до  Фонду  з  тимчасової втрати працездатності хотілося б
зауважити таке.

     Згідно з п.  15.14 Інструкції про порядок проведення  ревізій
та  перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової
втрати працездатності,  затвердженої  постановою  правління  Фонду
соціального  страхування  з  тимчасової  втрати працездатності від
19.09.2001 р.   N   38   (   va038503-01   )   (див.  "Податки  та
бухгалтерський облік",  2002,  N 85),  за наявності заперечень або
зауважень до акта ревізії (перевірки) керівник, головний бухгалтер
або інші особи,  які підписують акт,  у день його передачі роблять
застереження  перед своїми підписами із зазначенням дати,  а також
запис "з вимогами  п.  15.14  Інструкції  про  порядок  проведення
ревізій  та  перевірок  по  коштах Фонду соціального страхування з
тимчасової  втрати  працездатності  від   19.09.2001   р.   N   38
ознайомлений", і не пізніше ніж через п'ять календарних днів з дня
підписання  акта  із  зауваженнями  надають  до   нього   письмові
пояснення   або  заперечення.  Якщо  протягом  зазначеного  строку
пояснення або зауваження  не  надійдуть,  акт  ревізії  вважається
узгодженим,   а   контрольно-ревізійний  відділ  має  право  вжити
належних заходів щодо матеріалів ревізії. У виняткових випадках за
письмовим   зверненням   керівника   підприємства   строк  подання
пояснення або  зауваження  може  бути  продовжено  керівником,  за
дорученням  якого проводилася ревізія.  Контролюючий орган Фонду з
тимчасової втрати працездатності  зобов'язаний  не  пізніше  п'яти
календарних  днів  з  дня  отримання  зауважень  розглянути  їх та
винести мотивоване рішення,  яке вручається заявнику під  розписку
або направляється платнику поштою з повідомленням про вручення.

     Сподіваємося, що наведена у  публікації  інформація  допоможе
вам  уберегтися від помилок,  а якщо це вже трапиться - перевірити
ще раз  контролюючі  органи  щодо  правильності  нарахування  ними
штрафних санкцій та пені.

     Тетяна ОНИЩЕНКО,   економіст-аналітик   Видавничого   будинку
"Фактор"