Мене було звільнено з роботи в останній  день  моєї  щорічної
відпустки без моєї згоди за п. 2 ст. 40 КЗпП України як державного
службовця,  котрий не пройшов атестацію. До звільнення був головою
профспілкового комітету установи,  а на момент звільнення - членом
профспілкового комітету.  Також на момент  звільнення  в  установі
була рівнозначна вакантна посада, на яку я написав заяву, але мені
було відмовлено в переведенні,  мотивуючи тим,  що не  маю  повної
вищої освіти. На час звільнення мав неповну вищу освіту (технікум)
за  фахом,  а  також  навчався  на  четвертому  курсі  Таврійської
аграрної академії за відповідним фахом. Під час погодження питання
про звільнення в обласному  і  нашому  профкомах  мене  навіть  не
запросили на ці засідання.  Чи правомірно чинила адміністрація,  і
які статті законів було порушено під час звільнення мене з роботи?
                                      М.Токар,
                                      с. Трояни Миколаївської обл.

     Відповідно до Положення про  проведення  атестації  державних
службовців,  затвердженого  постановою  Кабінету Міністрів України
від 28.12.2000 р.  N 1922 (  1922-2000-п  ),  з  метою  підвищення
ефективності  діяльності  державних службовців та відповідальності
за доручену справу в  державних  органах  один  раз  на  три  роки
провадиться  їхня  атестація,  під  час якої оцінюються результати
роботи, ділові та професійні якості, виявлені працівниками під час
виконання     службових     обов'язків,     визначених    типовими
професійно-кваліфікаційними характеристиками посад і  відображених
у  посадових інструкціях,  що затверджуються керівниками державних
органів відповідно  до  Закону  України  "Про   державну   службу"
( 3723-12   )   та  інших  нормативно-правових  актів.  Згідно  із
процедурою проведення атестації,  визначеною  цим  Положенням,  на
засідання  комісії  запрошуються працівник,  який атестується,  та
його безпосередній керівник. Якщо державний службовець не з'явився
на  засідання  комісії  без  поважних  причин,  комісія  має право
провести атестацію за його відсутності.

     У разі  ухвалення  рішення  про  невідповідність   державного
службовця   обійманій   посаді   комісія   рекомендує  керівникові
перевести цього  державного  службовця  за  його  згодою  на  іншу
посаду,  що  відповідає  його професійному рівню,  або звільнити з
обійманої посади.  Державний службовець,  визнаний за результатами
атестації таким, що не відповідає обійманій посаді, звільняється з
роботи за п.  2 ст.  40 КЗпП України ( 322-08 ).  Статтею 40  КЗпП
передбачено  розірвання  трудового  договору з ініціативи власника
або уповноваженого ним  органу,  і  звільнення  на  підставі  цієї
статті не потребує згоди працівника.

     Згідно зі  ст.  252  КЗпП  ( 322-08 ) звільнення з ініціативи
власника або уповноваженого ним органу  осіб,  обраних  до  складу
профспілкових  органів  і не звільнених від роботи,  допускається,
крім додержання загального порядку звільнення, лише за попередньою
згодою  профспілкового  органу,  членами  якого вони є,  а голів і
членів профспілкових органів на підприємстві, крім того, - лише за
згодою   відповідного  об'єднання  профспілок.  Законодавством  не
передбачено обов'язковою присутність працівника на цих засіданнях.

     Отже, якщо обласний профком і профспілковий комітет  установи
дали  згоду  на  звільнення,  згідно із законодавством власник або
уповноважений  ним  орган  за  результатами  атестації  має  право
розірвати   трудовий  договір  з  працівником.  Проте,  якщо  було
порушено  порядок  проведення  атестації,  працівник   має   право
звернутися   до  суду  щодо  правомірності  висновку  атестаційної
комісії про невідповідність обійманій посаді.

     Т.ОЛІЙНИК, радник   Державного   департаменту   нагляду    за
додержанням законодавства про працю.