Вексель як гарантія цільового використання спирту З 1 січня 2003 р. до Закону України від 07.05.96 р. N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) "Про ставки акцизного збору і ввізного мита на спирт етиловий та алкогольні напої" внесено зміни Законом України від 24.10.2002 р. N 195-IV ( 195-15 ) "Про внесення змін до деяких законів України про оподаткування, виробництво та обіг підакцизних товарів" (далі - Закон N 178/96-ВР). Суттєво змінено, зокрема, ст. 3 цього Закону, яку викладено у новій редакції. По-перше, нову і єдину ставку акцизного збору у розмірі 2 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту встановлено на спирт етиловий, що використовується закладами та установами охорони здоров'я для забезпечення лікувально-діагностичного процесу і виконання лабораторних досліджень та виробниками - суб'єктами підприємницької діяльності для виготовлення вибухових речовин, парфумів, нітроцелюлози, напівфабрикатів (до них відносяться спиртовані соки, морси, настої, які реалізуються для промислової переробки і не підлягають реалізації в роздрібній торгівлі), пектину, оцту спиртового, лікарських засобів (у тому числі компонентів крові та виготовлених з них препаратів), крім лікарських засобів у вигляді бальзамів. За такою самою ставкою оподатковуватиметься і спирт технічний, що використовується для виробництва лише тієї продукції, перелік якої затверджується урядом. У цьому переліку немає вже харчових есенцій і лікарських засобів у вигляді бальзамів. Водночас з 1 січня 2003 р. спирт етиловий, що використовується для виготовлення цієї продукції, оподатковується за повною ставкою акцизного збору у розмірі 16 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту. Натомість цей перелік доповнено такою продукцією, як виноградні, плодові та інші виноматеріали і сусло, тому й спирт етиловий, що використовуватиметься підприємствами первинного виноробства для виготовлення цієї продукції, підлягатиме оподаткуванню акцизним збором також за ставкою 2 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту. По-друге, змінено Порядок отримання спирту етилового ( 247-2003-п ), що використовується на вищезазначені цілі, і саме на цей Порядок необхідно звернути особливу увагу тим суб'єктам, які у своїй діяльності використовують такий спирт. Основною вимогою Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) є те, що ще до отримання спирту етилового необхідно подати до податкового органу за місцем реєстрації суб'єкта податковий вексель, який повинен бути авальований банком, і строк його дії не може перевищувати 90 календарних днів. У податковому векселі необхідно зазначити суму, яка розраховується виходячи із обсягів спирту, що отримується, та ставки акцизного збору, визначеного як різниця між повною ставкою у розмірі 16 грн. за 1 л 100-відсоткового спирту та ставкою дві гривні. Законом N 178/96-ВР також встановлено, що: податковий вексель може бути видано лише особою, яка є виробником вищезазначених товарів; обов'язки з погашення податкового векселя не можуть передаватися іншим особам незалежно від їх взаємовідносин з векселедавцем; за користування податковим векселем не нараховуються відсотки або інші види плати, передбачені законодавством для інших видів векселів; векселевласником є орган державної податкової служби за місцем реєстрації векселедавця; податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтвердження факту використання спирту етилового на виготовлення зазначених вище товарів; у разі непогашення податкового векселя у визначений у ньому строк, протест у неплатежі не здійснюється, а зазначена у векселі сума вважається податковим боргом і підлягає погашенню у встановленому законом порядку. (У цьому випадку необхідно керуватися вимогами Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"). Водночас на виконання вимоги Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) Кабінет Міністрів України постановою від 24.02.2003 р. N 247 ( 247-2003-п ) (далі - постанова N 247) затвердив Порядок випуску, обігу та погашення податкових векселів, що видаються до отримання спирту етилового, який використовується на виготовлення окремих видів товарів (далі - Порядок). Крім вимог, зазначених у Законі N 178/96-ВР, у Порядку відображено й інші норми, які стосуються як порядку отримання спирту етилового за пільговими ставками, так і контролю за його цільовим використанням. Зокрема, в Порядку ( 247-2003-п ) визначено, яке значення мають терміни "податковий вексель", "векселедавець", "векселевласник" та "аваль". Для зручності суб'єктів підприємницької діяльності в ньому наведено формулу, за якою обчислюється сума акцизного збору для занесення до податкового векселя, а саме: S = (С - 2) х V, де S - сума акцизного збору; С - повна ставка акцизного збору за 1 л 100-відсоткового спирту у гривнях, встановлена ст. 1 Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ); 2 - ставка акцизного збору за 1 л 100-відсоткового спирту у гривнях, встановлена ст. 3 зазначеного Закону ( 178/96-ВР ); V - обсяг отримуваного спирту етилового у перерахунку на 100-відсотковий спирт, у літрах. Наприклад, планується отримати 100 дал безводного спирту. Покупець спирту сплачує безпосередньо спиртовому заводу акцизний збір у сумі 2 тис. грн. (2 грн. х 100 дал), а у податковому векселі зазначає суму у розмірі 14 тис. грн. [(16 грн. - 2 грн.) х 100 дал]. Погашення податкового векселя здійснюється протягом 90 календарних днів на підставі документального підтвердження факту цільового використання спирту. Таким підтвердженням є довідка векселедавця про цільове використання спирту етилового, форма якої розробляється і найближчим часом буде затверджена наказом ДПА України, як це, до речі, передбачено п. 9 Порядку ( 247-2003-п ). Тобто податковий вексель є гарантією цільового використання спирту протягом законодавчо встановленого строку. Він складається у двох примірниках: перший - це оригінал вексельного бланка, придбаного векселедавцем в установі банку; другий, який має однаковий з першим примірником номер, - це ксерокопія оригіналу вексельного бланка. Кожен примірник податкового векселя заповнюється окремо. Записи в них повинні бути тотожними. Перший примірник податкового векселя залишається у векселевласника, а другий, з відміткою податкового органу про взяття на облік, повертається векселедавцю. Використання неавальованих податкових векселів забороняється. Крім того, що запровадження авальованого податкового векселя посилює контроль за використанням спирту, нова ст. 8 Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) встановлює ще й відповідальність за його нецільове використання. Зазначеною статтею визначено, що у разі нецільового використання суб'єктами підприємницької діяльності спирту етилового або спирту етилового денатурованого (спирту технічного) з таких суб'єктів справляється штраф у розмірі, який обчислюється виходячи із обсягів використаного не за призначенням спирту етилового або спирту етилового денатурованого (спирту технічного) та ставки акцизного збору, передбаченої ст. 1 цього Закону, збільшеної в 1,5 раза. Тому на підставі цієї норми таку відповідальність передбачено і п. 17 зазначеного Порядку ( 247-2003-п ). Тобто якщо у вищенаведеному прикладі 100 дал безводного спирту буде використано не за призначенням, то такий суб'єкт зазнає збитків на суму 38 тис. грн. Ця сума складається із суми у розмірі 14 тис. грн., яка зазначена у податковому векселі, та із 24 тис. грн. штрафу (100 дал х 16 грн. х 1,5). Неважко підрахувати, які значні фінансові збитки нестимуть ті суб'єкти підприємницької діяльності, що використовуватимуть спирт у більших обсягах, ніж у наведеному прикладі. А уникнути цього можна лише одним шляхом - використовувати спирт виключно на ті цілі, на які він отримувався. Тому фінансовий стан таких господарюючих суб'єктів залежатиме від того, як вони будуть розпоряджатися спиртом. Оскільки згідно з Законом N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ) податковий вексель видається лише особою, яка є виробником зазначених у ст. 3 цього Закону товарів, то такий Порядок ( 247-2003-п ) не поширюється на заклади та установи охорони здоров'я, які отримують спирт етиловий за пільговими ставками і використовують його лише для забезпечення лікувально-діагностичного процесу і виконання лабораторних досліджень. Необхідно звернути увагу, що постанова N 247 ( 247-2003-п ), якою затверджено цей Порядок, набирає чинності з дня опублікування. Тобто залишається слідкувати за інформацією, надрукованою у газеті "Урядовий кур'єр", оскільки саме з дати опублікування в цій газеті постанови N 247 набере чинності зазначений Порядок*. _______________ * Від редакції, постанову Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 р. N 247 ( 247-2003-п ) надруковано в газеті "Урядовий кур'єр" від 05.03.2003 р. N 42. Таким чином, віднині в акцизному законодавстві існуватимуть два Порядки, якими встановлено правила видачі та погашення податкових векселів. Перший Порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.99 р. N 275 ( 275-99-п ), а другий - постановою N 247 ( 247-2003-п ). Основна відмінність їх у тому, що згідно з першим Порядком правила видачі та погашення податкових векселів застосовуються у разі отримання спирту етилового для виготовлення іншої підакцизної продукції, а згідно з другим - у разі отримання спирту етилового для виготовлення товарів, визначених ст. 3 Закону N 178/96-ВР ( 178/96-ВР ). Саме ці відмінності повинні бути визначальними у разі оформлення відповідних податкових векселів. Григорій СИНИЦЯ, заступник начальника Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України