Порядок подання звітності до Пенсійного фонду України та відповідальність за порушення термінів Платникам збору на обов'язкове державне пенсійне страхування потрібно здавати звіти до управлінь Пенсійного фонду України (далі - ПФУ). Обов'язковість подання передбачено законодавчими та нормативними актами України. Порядок подання та відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності передбачено Інструкцією про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх надходження до Пенсійного фонду України, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 19.10.2001 р. N 16-6 ( z0998-01 ) та зареєстрованою у Мін'юсті України 29.11.2001 р. за N 998/6189 (далі - Інструкція N 16-6). Інструкцію ( z0998-01 ) розроблено відповідно до законів України від 26.06.97 р. N 400/97-ВР ( 400/97-ВР ) "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" та від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181-III). З урахуванням цих законів внесено суттєві зміни до раніше діючого порядку подання звітності. Змінено форму розрахунку, терміни, порядок подання. Форма звіту в Інструкції набагато простіша і не така об'ємна. З 01.01.2002 р. запроваджено два види звітів: квартальний і місячний. Додаток 4 до Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ) "Розрахунок зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування" - для квартальної звітності, а додаток 22 до Інструкції N 16-6 "Розрахунок зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування" - для місячної звітності. Відповідно до п. 1.11 ст. 1 Закону N 2181-III ( 2181-14 ) розрахунок віднесено до податкової декларації, тобто це документ, що подається платником до контролюючого органу в терміни та за формою, які встановлено законодавством. На підставі розрахунків здійснюється нарахування збору, а сплата збору відображається в особовому рахунку платника, що ведеться в органах Пенсійного фонду. Така відмінність від раніше діючої форми звіту (4ПФ) призводить до значних помилок, тому що платники не враховують метод нарахування, а проставляють суми збору, сплачені через банк. Тому звертаємо увагу платників, що при заповненні розрахунку всі графи мають значення "нараховано", а сплачений збір проставлено в особовому рахунку на підставі виписок банку. Відповідно до пп. 4.1.1 п. 4.1. ст. 4 Закону N 2181-III ( 2181-14 ) платник податків самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає в податковій декларації, крім випадків, коли контролюючий орган згідно із законами з питань оподаткування є відповідальною особою за нарахування збору. Принципово нове правило під час прийому звітності: органи ПФУ приймають розрахунки без попередньої перевірки зазначених у них показників, що передбачено в п. 13. 12 Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ). Розрахунки подають до приймальної, де їх приймає відповідальний працівник. Звіт реєструють у журналі реєстрації "Розрахунків зобов'язань зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування". До ПФУ платники збору подають оригінал звіту, а на другому примірнику, який залишається в бухгалтерії платника, проставляється відмітка про здачу розрахунку до органу ПФУ. Потім розрахунок передається до фахівця, який заносить його до особового рахунку платника. Фахівці працюють із розрахунками та камерально перевіряють їх. Платники - суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форми власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи й організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників, відповідно до п. 13.10 Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ) щомісяця складають та подають у двох примірниках розрахунок зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. В розрахунку зазначаються самостійно обчислені суми зобов'язань за формою згідно з додатком 22 до Інструкції N 16-6. Фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які не використовують працю найманих працівників, а також адвокати, їхні помічники, приватні нотаріуси, інші особи, які не є суб'єктами підприємницької діяльності та займаються діяльністю з одержанням доходу, подають до органів ПФУ щокварталу розрахунок зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування за формою згідно з додатком 4 до Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ). Терміни подання розрахунків визначено пп. 4.1.4 "а" та "б" п. 4. 1 ст. 4 Закону N 2181-III ( 2181-14 ), а також підпунктами 13.10 та 13.11 Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ). Розрахунки додатка 22 подають протягом 20 календарних днів, наступних за останнім днем звітного місяця, розрахунки додатка 4 - протягом 40 календарних днів, наступних за останнім днем звітного кварталу. Для того, щоб подати звіт, платникам не обов'язково приходити до управлінь ПФУ, звіт можна відправити і поштою, але не пізніше ніж за 10 днів до закінчення терміну подання звітів з повідомленнями про вручення. У платників, які не провадять господарської діяльності, виникають питання щодо необхідності здавання звіту. Звіт подають до органів ПФУ незалежно від результатів та стану фінансово-господарської діяльності платника збору. У розрахунку додатка 22 є продовження "Обчислення суми, що зазначається у рядку 7 розрахунку зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування". Продовження додатка 22 слід подавати платникам, у яких є заборгованість щодо невиплаченої заробітної плати. Для заповнення продовження додатка 22 термін "заборгованість щодо заробітної плати" має таке значення: платникам збору, які виплачують заробітну плату не лише за звітний місяць, але й провадять виплату заробітної плати за попередні періоди (тобто якщо в січні вони виплачують аванс за січень та заробітну плату за грудень), слід заповнювати продовження додатка 22. Якщо платниками збору допущено помилки в попередніх поданих звітах, вони мають право виправити свої помилки і подати новий уточнюючий розрахунок за місяць, у якому було допущено помилку, що передбачено в п. 5.1 ст. 5 Закону N 2181-III ( 2181-14 ) та п. 12.4 Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ). У разі якщо помилки призвели до заниження податкового зобов'язання, то платнику слід самостійно нарахувати 10 відсотків штрафної санкції на суму заниження та сплатити занижену суму зобов'язання і самостійно нараховану штрафну санкцію. Якщо останній день терміну подання розрахунку зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем подання звіту вважається перший робочий день після вихідного або святкового дня. Законом N 2181-III ( 2181-14 ) передбачено продовження термінів подання розрахунку за письмовим запитом платника податків до податкового органу за умови наявності рішення про продовження граничних строків, прийнятого керівником податкового органу або його заступником. За неподання чи несвоєчасне подання встановленої звітності до органів ПФУ передбачено відповідальність згідно з чинним законодавством. Так, платники збору, які не подали чи несвоєчасно подали розрахунок до органів ПФУ в терміни, визначені законом, сплачують штраф у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або несвоєчасне подання, що передбачено пп. 17.1.1 п. 17 ст. 17 Закону N 2181-III ( 2181-14 ) та пп. 12.3.1 Інструкції N 16-6 ( z0998-01 ). При місячному терміні подання звітності у разі неподання звітів за весь рік платникам збору нараховується штрафна санкція в розмірі 2040 грн. (170 х 12). Також несуть адміністративну відповідальність і службові особи підприємств, підприємці й адвокати: на них накладається штраф за неподання або несвоєчасне подання звітів та інших документів про нарахування і сплату внесків на соціальне страхування у розмірі від восьми до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на сьогодні - від 136 до 255 грн.), а якщо протягом року відбулося повторне таке порушення, то штраф накладається у розмірі від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімум в доходів громадян (від 170 до 340 грн.). Від своєчасного подання розрахунку та сплати зобов'язань залежить своєчасність фінансування виплати пенсій та контроль за цільовим використанням коштів. Зміни в порядку звітності платників, запровадження місячного періоду подання звітів зміцнюють платіжну дисципліну та посилюють контроль за цільовим використанням коштів. Олена ТКАЧ.