Відповідно до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом - сільським, селищним, міським головою зберігається, але не більш як шість місяців, середня заробітна плата, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. Чи зараховується до страхового стажу період виплати таким особам середньої заробітної плати? Чи мають право на допомогу по безробіттю в розмірі залежно від страхового стажу колишні депутати, сільські, селищні, міські голови, які звернулися до служби зайнятості через шість місяців після звільнення через закінчення терміну повноважень, а саме після шести місяців, протягом яких за ними зберігалася середня заробітна плата? В.Рижук, м. Городок Хмельницької обл. Відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" ( 1533-14 ) страховий стаж обчислюється як сума періодів, протягом яких особа підлягала страхуванню на випадок безробіття та сплачувала страхові внески. Обов'язковому страхуванню підлягають наймані працівники (найманий працівник - це фізична особа, яка працює за трудовим договором (контрактом) на підприємстві, в установі та організації або в фізичної особи). Страхові внески сплачуються найманими працівниками із сум оплати праці, які підлягають обкладенню прибутковим податком з громадян, та роботодавцями - із сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що підлягає обкладенню прибутковим податком з громадян. Відповідно до Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" ( 93-15 ) депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому, або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації. Лише в разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом зберігається, але не більш як шість місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. Ця особа вже не є найманим працівником, з його середньої заробітної плати, що зберігається, не утримуються страхові внески, на відповідні суми з бюджету рада також не нараховує внески. Якщо страхові внески було сплачено, то вони підлягають поверненню. Тому цей період під час визначення розміру допомоги по безробіттю не може враховуватися ні як страховий стаж, ні як період роботи зі сплатою страхових внесків перед настанням безробіття. Отже, перерва в роботі такої особи починається з наступного дня після дня звільнення, тобто якщо вона зареєструвалася в державній службі зайнятості і її визнано в установленому порядку безробітною за межами шестимісячного періоду збереження заробітної плати на період працевлаштування, допомога по безробіттю їй визначається без урахування страхового стажу, оскільки в такому випадку вона протягом 12 місяців, що передували початку безробіття, працювала та сплачувала страхові внески менш як 26 календарних тижнів. Т.УСТИНОВА, начальник відділу, Л.СЛІТИНСЬКА, головний спеціаліст відділу страхування на випадок безробіття Міністерства праці та соціальної політики України.