• Власні переробні потужності


Чи має переробне підприємство право на користування особливим режимом оподаткування, встановленим абзацом першим п. 11.21 ст. 11 Закону «Про податок на додану вартість», якщо у підприємства немає сукупності власних переробних потужностей (обладнання та інвентарю), достатніх для проведення повного комплексу переробки м’яса в живій вазі?

 


До 1 січня 2004 р. сума ПДВ, що повинна сплачуватися до бюджету переробними підприємствами усіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, у повному обсязі спрямовується виключно для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко i м’ясо в живій вазі (абзац перший п. 11.21 ст. 11 Закону № 168/97-ВР).
Порядок нарахування i використання зазначених коштів встановлено постановою № 805, абзацом другим п. 1 якої передбачено, що нарахування i виплата дотацій здійснюються переробними підприємствами всіх форм власності, які мають власні переробні потужності.
Таким чином, норми Порядку, затвердженого постановою № 805, не поширюються на переробні підприємства, які не мають власних переробних потужностей, а здійснюють переробку молока та м’яса на орендованих потужностях.
Право власності — це врегульовані законом суспільні відносини щодо володіння, користування та розпорядження майном (ст. 86 Цивільного кодексу України та ст. 2 Закону № 697-ХІІ). На відміну від зазначеного, договір оренди передбачає лише користування майном, а право розпорядження та право володіння залишаються за власником. Тобто орендовані виробничі потужності не можуть вважатися власними (згідно з договором оренди майно належить орендодавцю, а не орендарю, при цьому обліковується таке майно в орендаря на позабалансових рахунках бухгалтерського обліку).
Необхідно також брати до уваги вимоги Санітарних правил для підприємств м’ясної та птахопереробної промисловості, затверджених Міністерством м’ясної i молочної промисловості СРСР i Головним санітарно-епідеміологічним управлінням Міністерства охорони здоров’я СРСР 16.04.70 р.
Зазначеними Санітарними правилами, зокрема, регламентовано вимоги щодо утримання й експлуатації підприємств з переробки м’яса та обумовлено обов’язкову наявність на підприємствах, які переробляють м’ясо в живій вазі, певних приміщень та певного обладнання (відкриті загони з навісами для попереднього ветеринарно-санітарного огляду i вибіркової термометрії худоби; санбійня або санітарна камера; очисні споруди; виробничі та допоміжні приміщення, збудовані та обладнані з дотриманням певних вимог, серед яких приміщення для санітарної обробки холодною та гарячою водою інвентарю, приміщення для первинної переробки худоби тощо). Також даним документом встановлено, що необхідною умовою організації переробки м’яса в живій вазі є дотримання певних ветеринарно-санітарних правил та норм. Таким чином, зазначеними Санітарними правилами фактично визначено весь комплекс основних засобів, які в Порядку, затвердженому постановою № 805, узагальнені терміном «переробні потужності», та необхідні умови для їх функціонування.
З урахуванням вищенаведеного, до категорії переробних підприємств у розумінні Порядку, затвердженого постановою № 805, можуть бути віднесені виключно підприємства, які мають у власності переробні потужності, тобто повну сукупність необхідного обладнання та інвентарю, розміщених у спеціально призначених для цього приміщеннях, які відповідають затвердженим санітарним нормам i правилам та контролюються ветеринарною службою.
Отже, якщо підприємство не має сукупності власних переробних потужностей (обладнання та інвентарю), достатніх для проведення повного комплексу переробки м’яса в живій вазі, воно не має права на користування особливим режимом оподаткування, встановленим п. 11.21 ст. 11 Закону № 168/97-ВР.

Консультують фахівці департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 25 липень 2003 року