Чи може відповідна рада чи адміністрація,  керуючись вимогами
чинного  законодавства,  надавати  в оренду земельну частку (пай),
власник  якої  не  реалізував  свого  права,   тобто   ця   частка
залишається   невитребуваною.   Якими   мають  бути  дії  власника
сертифіката земельної частки (паю) у разі його виявлення  та  який
порядок сплати орендної плати за землю?
                                      (М. Мартинюк,
                                      с. Степанівка,
                                      Луганська обл.)

     При приватизації    земель    державних     і     комунальних
сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні
ділянки передаються їх працівникам, а також пенсіонерам з їх числа
з визначенням  кожному  з  них  земельної  частки (паю) безоплатно
(ст. 25 Земельного кодексу ( 2768-14 ).  Рішення про  приватизацію
таких   земель   приймають  органи  виконавчої  влади  або  органи
місцевого  самоврядування  відповідно   до   їх   повноважень   за
клопотанням  працівників цих підприємств,  установ та організацій.
Проте  є  випадки,  коли   земельна   частка   (пай)   залишається
невитребуваною,  тобто особа,  якій належить зазначене право, його
не реалізує.
     До розмежування  земель  державної  і  комунальної  власності
повноваження  на  розпорядження землями в межах населених пунктів,
крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні
сільські,  селищні,  міські ради,  а за межами населених пунктів -
відповідні органи  виконавчої  влади  (п.12  розділу  X "Перехідні
положення" Земельного кодексу ( 2768-14 ).
     Це підтверджується й тим,  що відповідно  до  статей  26,  43
Закону N 280/97-ВР ( 280/97-ВР ) до компетенції органів  місцевого
самоврядування  належить  вирішення  питань  регулювання земельних
відносин, а відповідно до відання місцевих державних адміністрацій
-  питань  щодо використання землі,  природних ресурсів та охорони
довкілля, як визначено ст. 13 Закону N 586-XIV ( 586-14 ).
     Таким чином,  відповідна  рада  чи  адміністрація,  керуючись
зазначеними  положеннями,  може  надавати в оренду земельну частку
(пай),  власник якої  не  реалізував  свого  права,  включивши  до
договору оренди положення про термін договору (наприклад,  про те,
що договір діє до настання певної умови - виявлення  власника  або
звернення   за  земельною  часткою  (паєм)  спадкоємця).  Водночас
відповідна   рада   чи   адміністрація   при   здійсненні   такого
розпорядження  повинна врахувати і додаткові вимоги щодо правового
режиму зазначених земельних часток (паїв),  зокрема паї не  можуть
передаватися у власність інших суб'єктів, окрім власників права на
земельну частку (пай).
     Орендна плата  за користування такою часткою має надходити до
органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої  влади  і  не
підлягає  поверненню  власнику сертифіката,  оскільки орендодавцем
виступала рада чи адміністрація,  яка відповідно до договору  і  є
отримувачем орендної плати.
     У разі виявлення власника він може скористатися належним йому
правом   на   земельну  частку  (пай),  тобто  вимагати  виділення
земельної частки в натурі (на місцевості) або переукласти  договір
оренди, укладений радою від свого імені, чи припинити його дію.

     Володимир ГОРОХОВ,  заступник начальника управління місцевих,
ресурсних,  рентних та неподаткових платежів -  начальник  відділу
моніторингу  застосування  нормативно-правових актів Департаменту,
Віктор ФІНАШКА, головний державний податковий ревізор-інспектор.