Чи може відповідна рада чи адміністрація, керуючись вимогами чинного законодавства, надавати в оренду земельну частку (пай), власник якої не реалізував свого права, тобто ця частка залишається невитребуваною. Якими мають бути дії власника сертифіката земельної частки (паю) у разі його виявлення та який порядок сплати орендної плати за землю? (М. Мартинюк, с. Степанівка, Луганська обл.) При приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються їх працівникам, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю) безоплатно (ст. 25 Земельного кодексу ( 2768-14 ). Рішення про приватизацію таких земель приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Проте є випадки, коли земельна частка (пай) залишається невитребуваною, тобто особа, якій належить зазначене право, його не реалізує. До розмежування земель державної і комунальної власності повноваження на розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади (п.12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу ( 2768-14 ). Це підтверджується й тим, що відповідно до статей 26, 43 Закону N 280/97-ВР ( 280/97-ВР ) до компетенції органів місцевого самоврядування належить вирішення питань регулювання земельних відносин, а відповідно до відання місцевих державних адміністрацій - питань щодо використання землі, природних ресурсів та охорони довкілля, як визначено ст. 13 Закону N 586-XIV ( 586-14 ). Таким чином, відповідна рада чи адміністрація, керуючись зазначеними положеннями, може надавати в оренду земельну частку (пай), власник якої не реалізував свого права, включивши до договору оренди положення про термін договору (наприклад, про те, що договір діє до настання певної умови - виявлення власника або звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця). Водночас відповідна рада чи адміністрація при здійсненні такого розпорядження повинна врахувати і додаткові вимоги щодо правового режиму зазначених земельних часток (паїв), зокрема паї не можуть передаватися у власність інших суб'єктів, окрім власників права на земельну частку (пай). Орендна плата за користування такою часткою має надходити до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади і не підлягає поверненню власнику сертифіката, оскільки орендодавцем виступала рада чи адміністрація, яка відповідно до договору і є отримувачем орендної плати. У разі виявлення власника він може скористатися належним йому правом на земельну частку (пай), тобто вимагати виділення земельної частки в натурі (на місцевості) або переукласти договір оренди, укладений радою від свого імені, чи припинити його дію. Володимир ГОРОХОВ, заступник начальника управління місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів - начальник відділу моніторингу застосування нормативно-правових актів Департаменту, Віктор ФІНАШКА, головний державний податковий ревізор-інспектор.