Мінімальні ціни на алкогольні напої зросли


 

Коментар фахівця

Відповідно до Указу Президента України від 10.06.97 р. № 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту прийняття, якщо більш пізній строк набрання чинності не передбачено в цих актах. Акти Кабінету Міністрів України, які визначають права і обов’язки громадян, набирають чинності не раніше дня їх опублікування в офіційних друкованих виданнях.
Враховуючи це, 27 серпня 2003 р. почали діяти нові розміри мінімальних цін на імпортні та вітчизняні алкогольні напої, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2001 р. № 700 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2003 р. № 1356). Цією постановою регулюється нижній граничний рівень цін на алкогольні напої, що реалізуються в Україні підприємствами оптової та роздрібної торгівлі, громадського харчування, підприємствами-виробниками незалежно від форм власності та фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності.
Нові розміри мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін встановлено на алкогольні напої відповідно до кодів виробів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (Закон України від 05.04.2001 р. № 2371-III «Про Митний тариф України», група 27 «Алкогольні і безалкогольні напої та оцет»).
Мінімальні оптово-відпускні ціни на горілку, лікеро-горілчані вироби, віскі, ром, джин, лікери, солодкі наливки та інші алкогольні напої (коди 2208 30 — 2208 90 78 00, 2208 20) зросли майже на 5%, а мінімальні роздрібні — на 14%.
Якщо раніше на пляшку горілки вітчизняного та імпортного виробництва місткістю 0,5 літра і міцністю 40% мінімальна оптово-відпускна ціна становила 4,97, а мінімальна роздрібна — 5,47 грн., то тепер мінімальна оптово-відпускна ціна становить 5,2, а мінімальна роздрібна — 6,24 грн.
Суттєво підвищилися мінімальні оптово-відпускна та роздрібна ціни на коньяки і бренді (коди 2208 20 12 00, 2208 20 29 00) — відповідно в 2,1 та в 2,7 раза, оскільки раніше такі мінімальні ціни було встановлено за 1 літр 100-відсоткового спирту, а тепер у цілому за 1 літр продукції. Якщо раніше мінімальна роздрібна ціна на пляшку коньяку (незалежно від витримки) місткістю 0,5 літра та міцністю 40% становила так само, як і на горілку, 5,47 грн., то тепер вона досягає (незалежно від витримки) 15 грн. А на такі елітні напої, як арманьяк та грапа (коди 2208 20 14 00 та 2208 20 26 00), мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни залишилися встановленими за 1 літр 100-відсоткового спирту.
Право встановлювати мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку та лікеро-горілчані вироби надано Кабінету Міністрів України ст. 18 Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі — Закон № 481/95-ВР).
На такі алкогольні напої, як вина плодово-ягідні та виноградні (як кріплені, так і сухі), вина ігристі та шампанське, вермути і сидр мінімальні ціни не встановлюються.
На внутрішньому ринку, наприклад, Російської Федерації, також запроваджено мінімальні ціни на алкогольну продукцію, які є одним із важелів економічного впливу на тіньовий обіг нелегальної продукції.
Згідно зі ст. 1 Закону № 481/95-ВР мінімальні оптово-відпускні ціни на коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку та лікеро-горілчані вироби обраховуються виходячи з найнижчої оптової ціни на вітчизняну або контрактної вартості на імпортну продукцію та податків і зборів, які відповідно до чинного законодавства підлягають сплаті з одиниці продукції вітчизняними виробниками й імпортерами, та з урахуванням вартості тари (скляної пляшки, сувенірної пляшки, художньо оформленого посуду із скла або глазурованої кераміки тощо).
Мінімальні роздрібні ціни на зазначену продукцію визначаються виходячи з мінімальних оптово-відпускних цін на цю продукцію та торговельної надбавки.
На даний час Порядок визначення та застосування мінімальних цін на вітчизняні та імпортні горілку і лікеро-горілчані вироби затверджено наказом Мінфіну України, Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України та Мінагрополітики України від 08.08.2001 р. № 371/168/239, зареєстрованим у Мін’юсті України 27.08.2001 р. за № 751/5942.
Мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни при реалізації (продажу) вітчизняних та імпортних горілки і лікеро-горілчаних виробів різного вмісту спирту у тарі різної місткості визначаються як добуток відповідних затверджених мінімальних цін, міцності за об’ємом у відсотках та місткості тари в літрах, ділений на 100.
Приклад. Розрахунок мінімальної роздрібної ціни (МРЦ) горілки вітчизняного виробництва та імпортної міцністю 40% у пляшці місткістю 0,5 літра:

31,22 х 40 х 0,5
МРЦ = ----------------------------- = 6,24 (грн.),
100


де 31,22 — затверджена мінімальна роздрібна ціна за 1 літр вітчизняних та імпортних горілки і лікеро-горілчаних виробів у перерахунку на 100-відсотковий спирт, грн.;
40 — міцність горілки, %;
0,5 — місткість пляшки, л.
При визначенні конкретних мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на горілку і лікеро-горілчані вироби округлення цін здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.96 р. № 1002 «Про переоцінку товарів (робіт, послуг) та механізм контролю за переглядом цін та формуванням вартісних показників в умовах грошової реформи».
Згідно зі ст. 17 Закону № 481/95-ВР до суб’єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 100% вартості отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, але не менше 1000 грн., у разі оптової або роздрібної торгівлі коньяком, алкогольними напоями, виготовленими за коньячною технологією, горілкою та лікеро-горілчаними виробами за цінами, нижчими від встановлених мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку та лікеро-горілчані вироби.
Порядком застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 р. № 790, визначено, що підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є:
акт перевірки додержання суб’єктом підприємницької діяльності встановлених законодавством вимог, обов’язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, складений органом, що видав ліцензію, в якому зазначаються зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства;
результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб’єкта підприємницької діяльності, пов’язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб’єктами вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Рішення про застосування фінансових санкцій у разі оптової або роздрібної торгівлі алкогольними напоями за цінами, нижчими від встановлених мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, приймаються керівником, а у разі його відсутності — заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі алкогольними напоями (Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України, його регіональні управління та їх територіальні підрозділи, Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України), чи керівником (його заступником) органів МВС України, Міністерства охорони здоров’я України, ДПА України, Держкомстату України, Держспоживстандарту України в межах їх компетенції, визначеної законодавством.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у разі виявлення порушень у сфері виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв зобов’язані повідомити про ці порушення орган, який видав ліцензію на провадження зазначеного виду діяльності.
Щодо здійснення бартеру алкогольними напоями, на які встановлено мінімальні ціни, то згідно зі ст. 7 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР) зі змінами та доповненнями (далі — Закон № 334/94-ВР) товарообмінні операції є операціями особливого виду, а доходи і витрати від їх здійснення визначаються платником податку виходячи з договірної ціни таких операцій, але не нижчої за звичайні ціни.
Визначення звичайної ціни дає п. 1.20 ст. 1 Закону № 334/94-ВР, а саме: звичайна ціна — ціна продажу товарів (робіт, послуг) продавцем, включаючи суму нарахованих (сплачених) процентів, вартість іноземної валюти, яка може бути отримана у разі їх продажу особам, не пов’язаним з продавцем при звичайних умовах ведення господарської діяльності.
У разі коли ціни підлягають державному регулюванню згідно із законодавством, звичайною вважається ціна, встановлена відповідно до принципів такого регулювання.
Державне регулювання цін і тарифів відповідно до ст. 8 Закону України від 03.12.90 р. № 507-XII «Про ціни і ціноутворення» здійснюється шляхом встановлення державних фіксованих цін (тарифів) та граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.
Тобто незалежно від видів господарських операцій розрахунки за алкогольні напої на всіх етапах реалізації можуть здійснюватися лише виходячи з таких мінімальних цін. Звичайно, і в договорах (контрактах), якими оформлюються господарські операції, оцінка цих товарів має здійснюватися на базі мінімальних цін як початкових.

Юрій ВІЛЬХОВИЙ,
заступник начальника управління —
начальник відділу роботи з платниками податків
у мережі Інтернет Департаменту громадських зв’язків та масово-роз’яснювальної роботи ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 34 вересень 2003 року