Коментар фахівця
Відповідно до Указу Президента України від 10.06.97 р. № 503/97 «Про
порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання
ними чинності» нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України набирають
чинності з моменту прийняття, якщо більш пізній строк набрання чинності
не передбачено в цих актах. Акти Кабінету Міністрів України, які визначають
права і обов’язки громадян, набирають чинності не раніше дня їх опублікування
в офіційних друкованих виданнях.
Враховуючи це, 27 серпня 2003 р. почали діяти нові розміри мінімальних
цін на імпортні та вітчизняні алкогольні напої, затверджені постановою
Кабінету Міністрів України від 21.06.2001 р. № 700 (у редакції постанови
Кабінету Міністрів України від 27.08.2003 р. № 1356). Цією постановою
регулюється нижній граничний рівень цін на алкогольні напої, що реалізуються
в Україні підприємствами оптової та роздрібної торгівлі, громадського
харчування, підприємствами-виробниками незалежно від форм власності
та фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності.
Нові розміри мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін встановлено
на алкогольні напої відповідно до кодів виробів згідно з Українською
класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (Закон України
від 05.04.2001 р. № 2371-III «Про Митний тариф України», група 27 «Алкогольні
і безалкогольні напої та оцет»).
Мінімальні оптово-відпускні ціни на горілку, лікеро-горілчані вироби,
віскі, ром, джин, лікери, солодкі наливки та інші алкогольні напої (коди
2208 30 — 2208 90 78 00, 2208 20) зросли майже на 5%, а мінімальні роздрібні
— на 14%.
Якщо раніше на пляшку горілки вітчизняного та імпортного виробництва
місткістю 0,5 літра і міцністю 40% мінімальна оптово-відпускна ціна
становила 4,97, а мінімальна роздрібна — 5,47 грн., то тепер мінімальна
оптово-відпускна ціна становить 5,2, а мінімальна роздрібна — 6,24 грн.
Суттєво підвищилися мінімальні оптово-відпускна та роздрібна ціни на
коньяки і бренді (коди 2208 20 12 00, 2208 20 29 00) — відповідно в
2,1 та в 2,7 раза, оскільки раніше такі мінімальні ціни було встановлено
за 1 літр 100-відсоткового спирту, а тепер у цілому за 1 літр продукції.
Якщо раніше мінімальна роздрібна ціна на пляшку коньяку (незалежно від
витримки) місткістю 0,5 літра та міцністю 40% становила так само, як
і на горілку, 5,47 грн., то тепер вона досягає (незалежно від витримки)
15 грн. А на такі елітні напої, як арманьяк та грапа (коди 2208 20 14
00 та 2208 20 26 00), мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни
залишилися встановленими за 1 літр 100-відсоткового спирту.
Право встановлювати мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на
коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку
та лікеро-горілчані вироби надано Кабінету Міністрів України ст. 18
Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання
виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних
напоїв та тютюнових виробів» (далі — Закон № 481/95-ВР).
На такі алкогольні напої, як вина плодово-ягідні та виноградні (як кріплені,
так і сухі), вина ігристі та шампанське, вермути і сидр мінімальні ціни
не встановлюються.
На внутрішньому ринку, наприклад, Російської Федерації, також запроваджено
мінімальні ціни на алкогольну продукцію, які є одним із важелів економічного
впливу на тіньовий обіг нелегальної продукції.
Згідно зі ст. 1 Закону № 481/95-ВР мінімальні оптово-відпускні ціни
на коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку
та лікеро-горілчані вироби обраховуються виходячи з найнижчої оптової
ціни на вітчизняну або контрактної вартості на імпортну продукцію та
податків і зборів, які відповідно до чинного законодавства підлягають
сплаті з одиниці продукції вітчизняними виробниками й імпортерами, та
з урахуванням вартості тари (скляної пляшки, сувенірної пляшки, художньо
оформленого посуду із скла або глазурованої кераміки тощо).
Мінімальні роздрібні ціни на зазначену продукцію визначаються виходячи
з мінімальних оптово-відпускних цін на цю продукцію та торговельної
надбавки.
На даний час Порядок визначення та застосування мінімальних цін на вітчизняні
та імпортні горілку і лікеро-горілчані вироби затверджено наказом Мінфіну
України, Мінекономіки та з питань європейської інтеграції України та
Мінагрополітики України від 08.08.2001 р. № 371/168/239, зареєстрованим
у Мін’юсті України 27.08.2001 р. за № 751/5942.
Мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни при реалізації (продажу)
вітчизняних та імпортних горілки і лікеро-горілчаних виробів різного
вмісту спирту у тарі різної місткості визначаються як добуток відповідних
затверджених мінімальних цін, міцності за об’ємом у відсотках та місткості
тари в літрах, ділений на 100.
Приклад. Розрахунок мінімальної роздрібної ціни (МРЦ) горілки вітчизняного
виробництва та імпортної міцністю 40% у пляшці місткістю 0,5 літра:
МРЦ = ----------------------------- = 6,24 (грн.),
де 31,22 — затверджена мінімальна роздрібна ціна за 1 літр вітчизняних
та імпортних горілки і лікеро-горілчаних виробів у перерахунку на 100-відсотковий
спирт, грн.;
40 — міцність горілки, %;
0,5 — місткість пляшки, л.
При визначенні конкретних мінімальних оптово-відпускних та роздрібних
цін на горілку і лікеро-горілчані вироби округлення цін здійснюється
відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.96 р. № 1002 «Про переоцінку товарів (робіт, послуг) та механізм контролю за
переглядом цін та формуванням вартісних показників в умовах грошової
реформи».
Згідно зі ст. 17 Закону № 481/95-ВР до суб’єктів підприємницької діяльності
застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 100% вартості
отриманої партії товару, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних
або роздрібних цін, але не менше 1000 грн., у разі оптової або роздрібної
торгівлі коньяком, алкогольними напоями, виготовленими за коньячною
технологією, горілкою та лікеро-горілчаними виробами за цінами, нижчими
від встановлених мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на
коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку
та лікеро-горілчані вироби.
Порядком застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону
України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового,
коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 р. № 790, визначено,
що підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій
є:
акт перевірки додержання суб’єктом підприємницької діяльності встановлених
законодавством вимог, обов’язкових для виконання під час здійснення
оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими
виробами, складений органом, що видав ліцензію, в якому зазначаються
зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства;
результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами
виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб’єкта підприємницької
діяльності, пов’язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних
напоїв та тютюнових виробів;
матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади
щодо недотримання суб’єктами вимог законодавчих та інших нормативно-правових
актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових
виробів.
Рішення про застосування фінансових санкцій у разі оптової або роздрібної
торгівлі алкогольними напоями за цінами, нижчими від встановлених мінімальних
оптово-відпускних або роздрібних цін, приймаються керівником, а у разі
його відсутності — заступником керівника органу, який видав ліцензію
на право виробництва і торгівлі алкогольними напоями (Департамент з
питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та
обігом підакцизних товарів ДПА України, його регіональні управління
та їх територіальні підрозділи, Мінекономіки та з питань європейської
інтеграції України), чи керівником (його заступником) органів МВС України,
Міністерства охорони здоров’я України, ДПА України, Держкомстату України,
Держспоживстандарту України в межах їх компетенції, визначеної законодавством.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у разі виявлення
порушень у сфері виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і
плодового, алкогольних напоїв зобов’язані повідомити про ці порушення
орган, який видав ліцензію на провадження зазначеного виду діяльності.
Щодо здійснення бартеру алкогольними напоями, на які встановлено мінімальні
ціни, то згідно зі ст. 7 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР
«Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України
від 22.05.97 р. № 283/97-ВР) зі змінами та доповненнями (далі — Закон
№ 334/94-ВР) товарообмінні операції є операціями особливого виду, а
доходи і витрати від їх здійснення визначаються платником податку виходячи
з договірної ціни таких операцій, але не нижчої за звичайні ціни.
Визначення звичайної ціни дає п. 1.20 ст. 1 Закону № 334/94-ВР, а саме:
звичайна ціна — ціна продажу товарів (робіт, послуг) продавцем, включаючи
суму нарахованих (сплачених) процентів, вартість іноземної валюти, яка
може бути отримана у разі їх продажу особам, не пов’язаним з продавцем
при звичайних умовах ведення господарської діяльності.
У разі коли ціни підлягають державному регулюванню згідно із законодавством,
звичайною вважається ціна, встановлена відповідно до принципів такого
регулювання.
Державне регулювання цін і тарифів відповідно до ст. 8 Закону України
від 03.12.90 р. № 507-XII «Про ціни і ціноутворення» здійснюється шляхом
встановлення державних фіксованих цін (тарифів) та граничних рівнів
цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і
тарифів.
Тобто незалежно від видів господарських операцій розрахунки за алкогольні
напої на всіх етапах реалізації можуть здійснюватися лише виходячи з
таких мінімальних цін. Звичайно, і в договорах (контрактах), якими оформлюються
господарські операції, оцінка цих товарів має здійснюватися на базі
мінімальних цін як початкових.