• Оренда приміщення для виробництва алкогольних напоїв


Суб’єкт підприємницької діяльності орендуватиме приміщення та виробниче обладнання у Фонду держмайна України, але попереднє підприємство-орендар залишило великі податкові борги. Чи може такий суб’єкт отримати ліцензію на виробництво алкогольних напоїв у зазначеному випадку? В іншому випадку суб’єкт господарювання збирається розливати як виноградні, так i плодово-ягідні вина i орендувати для цього приміщення та виробниче обладнання у їх власника. Підприємство-власник одну частину виробничого обладнання може повністю передати в оренду на тривалий термін, а інше обладнання — надати в оренду для користування орендатором у другу та третю зміни, оскільки сам власник використовує це обладнання лише в першу зміну. Чи можна у такому разі суб’єкту отримати ліцензію на виробництво алкогольних напоїв на обладнанні та в приміщенні, що орендуються у іншого суб’єкта?

 

Статтею 3 Закону № 481/95-BP встановлено, що ліцензії на виробництво як спирту, так i алкогольних напоїв видаються суб’єктам підприємницької діяльності, які на момент подання заяви про видачу ліцензії є власниками або відповідно до інших, не заборонених законодавством підстав володіють та/або користуються приміщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, коньячного i плодового, спирту етилового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового та алкогольних напоїв, за умови, що використання таких приміщень та обладнання здійснює лише один суб’єкт підприємницької діяльності. Зазначеним Законом (ст. 1) визначено, що повний технологічний цикл виробництва — це сукупність приміщень, технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, які забезпечують переробку сировини у продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу, а також лабораторій, акредитованих органами виконавчої влади, уповноваженими відповідно до законодавства. Таким чином, Законом № 481/95-ВР не заборонено оренду виробничого обладнання та приміщень для виготовлення алкогольних напоїв (оренда може здійснюватися на підставі договорів суб’єкта з Фондом держмайна України та на підставі договорів суб’єкта з іншим суб’єктом підприємницької діяльності). Водночас отримати ліцензію на виробництво алкогольних напоїв i виробляти ці напої суб’єкт підприємницької діяльності зможе, якщо він один використовуватиме орендовані обладнання i приміщення та якщо ці приміщення i обладнання забезпечують повний технологічний цикл виробництва. Якщо ж суб’єкт підприємницької діяльності, який отримав ліцензію на виробництво алкогольних напоїв, передасть іншому суб’єкту підприємницької діяльності у власність, володіння та/або користування приміщення та обладнання, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва алкогольних напоїв, то згідно зі ст. 3 Закону № 481/95-ВР, якою визначено перелік ліцензійних умов, ліцензія цього суб’єкта підлягає анулюванню. Анулювання ліцензії здійснюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі документа, який засвідчує передачу іншому суб’єкту підприємницької діяльності у власність, володіння та/або користування приміщень та обладнання, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва алкогольних напоїв.
Оскільки суб’єкт підприємницької діяльності — орендар використовуватиме орендовані обладнання i приміщення та здійснюватиме виробництво вин разом із суб’єктом підприємницької діяльності — орендодавцем, а також враховуючи те, що обладнання i приміщення, які передаються в оренду, забезпечують повний технологічний цикл виробництва, такий суб’єкт-орендар не має права на отримання ліцензії на виробництво алкогольних напоїв на обладнанні i в приміщеннях, що орендуються.
Щодо оренди державного майна у Фонду держмайна України, то відносини оренди державного майна, майна, що належить АР Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, Законом № 2269-XII та іншими нормативно-правовими актами. Орендодавцями цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), яке є державною власністю, виступає Фонд держмайна України, його регіональні відділення та представництва (ст. 5 Закону № 2269-XII).
Відповідно до вимог вищезазначеного Закону та Типового договору оренди цілісного майнового комплексу державного підприємства (структурного підрозділу підприємства) орендар вступає у строкове платне користування цілісним майновим комплексом державного підприємства (структурного підрозділу підприємства), необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності у термін, зазначений у договорі, а передача такого комплексу державного підприємства (структурного підрозділу підприємства) в оренду не тягне за собою виникнення у орендаря права власності на це майно, яке враховується окремо від іншого майна орендаря, на окремому балансі із зазначенням того, що це майно є орендованим.
Згідно зі ст. 14 Закону № 2269-XII припинення діяльності підприємства або його структурного підрозділу здійснюється шляхом його реорганізації через приєднання до орендаря, а структурного підрозділу — шляхом виділення з підприємства з наступним приєднанням до орендаря з дати видання про це відповідного наказу органу, уповноваженого управляти майном.
Орендар державного майна стає правонаступником прав та обов’язків підприємства, у тому числі з погашення податкових зобов’язань (податкового боргу) відповідно до договору оренди, а у разі оренди цілісного майнового комплексу структурного підрозділу — також правонаступником прав та обов’язків підприємства, пов’язаних з діяльністю цього структурного підрозділу (ст. 15 Закону № 2269-XII).
Згідно зі ст. 34 Закону № 887-ХІІ до реорганізації відносяться злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення, а в разі приєднання одного підприємства до іншого до останнього переходять усі майнові права та обов’язки приєднаного підприємства. Порядок погашення податкових зобов’язань або податкового боргу в разі реорганізації платника податків встановлено ст. 13 Закону № 2181-III.
Відповідно до умов Типового договору оренди цілісного майнового комплексу державного підприємства (структурного підрозділу підприємства) орендар має право розпоряджатися або іншим чином передавати третім особам належні йому право оренди та інші права (повністю чи в певній частині), які випливають з Типового договору, лише за попередньою згодою орендодавця, якщо інше не передбачено цим договором або чинним законодавством України. Згідно зі ст. 22 Закону № 2269-XII передачу цілісних майнових комплексів у суборенду заборонено, а орендар має право передати в суборенду нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно (окремі верстати, обладнання, транспортні засоби, нежилі приміщення тощо), якщо інше не передбачено договором оренди.
У разі оренди суб’єктом підприємницької діяльності приміщень та обладнання на підставі договору з Фондом держмайна України однією з умов для отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв також є те, що орендовані обладнання i приміщення повинні забезпечувати повний технологічний цикл виробництва i використовувати їх повинен лише цей один орендатор — суб’єкт підприємницької діяльності.

Консультують фахівці Департаменту громадських зв’язків та масово-роз’яснювальної роботи ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 35 вересень 2003 року