• Захворювання або травма, не пов’язані з нещасним випадком на виробництві


Як оплачувати перші п’ять днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства у разі, коли заклад охорони здоров’я видає працівнику декілька листків непрацездатності підряд. Листки непрацездатності оформлені як первинні, а не як продовження попереднього, при тому що діагноз не змінюється. У такому випадку підприємство зобов’язане кожного разу здійснювати оплату перших п’яти днів непрацездатності, збільшуючи таким чином валові витрати. Чи несе відповідальність за видачу листків непрацездатності у таких випадках заклад охорони здоров’я?

 


Норма ст. 2 Закону № 2213-III стосовно оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця поширюється на кожний окремий страховий випадок, пов’язаний з тимчасовою непрацездатністю застрахованої особи, i визначається за заключним висновком лікаря, що записується в листку непрацездатності.
Тому, якщо працівнику видано декілька листків непрацездатності, оплата перших п’яти днів за кожним листком непрацездатності за рахунок коштів роботодавця здійснюється у випадку, коли в заключному висновку першого листка непрацездатності зазначено, що працівник має стати до роботи (код — 1). Наступний випадок захворювання незалежно від встановленого діагнозу, дати видачі листка непрацездатності вважається іншим страховим випадком, i перші п’ять днів непрацездатності за цим випадком оплачуються за рахунок коштів роботодавця.
Якщо в заключному висновку листка непрацездатності зазначено, що працівник продовжує хворіти (код — 2), то наступний листок непрацездатності вважається продовженням попереднього незалежно від встановленого діагнозу. У такому разі перші п’ять днів непрацездатності за рахунок коштів роботодавця оплачуються лише за першим листком непрацездатності.
Відповідно до частини першої ст. 51 Закону № 2240-III порядок i умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я за погодженням з Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Тому питання правомірності видачі лікарем листка непрацездатності наступного дня після закриття попереднього з одним i тим самим діагнозом належить до компетенції Міністерства охорони здоров’я.
Пунктом 8.2 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом № 455, встановлено, що відповідальність за стан організації та якості експертизи тимчасової непрацездатності несе керівник закладу охорони здоров’я. А відповідно до п. 8.3 цієї Інструкції за порушення порядку видачі та заповнення листків непрацездатності лікарі несуть відповідальність згідно із законодавством України.
Слід зазначити, що контроль за правильністю видачі та продовження листків непрацездатності має право здійснювати комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства. У разі виникнення питання щодо правильності видачі та заповнення листка непрацездатності комісія (уповноважений) із соціального страхування може звернутися до фахівців виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, які займаються експертизою тимчасової непрацездатності.
Також комісія із соціального страхування підприємства здійснює контроль за правильним нарахуванням i своєчасною оплатою листків непрацездатності застрахованим особам.

Консультують фахівці Міністерства праці та соціальної політики України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 35 вересень 2003 року