Оскільки юридична особа Чехії як генеральний підрядник здійснюватиме будівництво об'єкта терміном більше року, то така діяльність регламентується Конвенцією між Урядом України і Урядом Чеської Республіки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень щодо податків на доходи і майно, ратифікованою Законом України від 17.03.1999 року № 503-ХІV (за текстом — Конвенція). Абзацом "а" п. З ст. 5 Конвенції будівельний майданчик або конструкцію, монтажний чи складальний об'єкт, або супервайзорську діяльність, пов'язану з ними, визначено як постійне представництво лише в тому разі, якщо такий майданчик, об'єкт або діяльність існує більше дванадцяти місяців. Отже, нерезидент зобов'язаний зареєструвати на території України постійне представництво.
Пунктом 1.17ст. 1 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.1994 року № 334/94-ВР термін "постійне представництво нерезидента в Україні" визначено як постійне місце діяльності, через яке повністю або частково здійснюється господарська діяльність нерезидента на території України.
Постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи з джерел їх походження з України або виконують агентські (прсдсташіицькі) функції щодо таких нерезидентів або їх засновників, є платниками податку на прибуток та забов'язані до початку своєї господарської діяльності стати на облік у податковому органі за своїм місцезнаходженням. Водночас у зв'язку із введенням обов'язкової реєстрації постійних представництв нерезидентів як платників податку державна реєстрація таких постійних представництв нерезидента не застосовується (ст. 2 Закону № 334/94-ВР ).
Порядок оподаткування нерезидентів встановлено ст. 13 Закону № 334/94-ВР, згідно з п.13.8 якої суми прибутків нерезидентів, що здійснюють свою діяльність на території України через постійне представництво, оподатковуються у загальному порядку. При цьому таке постійне представництво прирівнюється з метою оподаткування до платника податку, який здійснює свою діяльність незалежно від такого нерезидента.
У разі якщо нерезидент здійснює свою діяльність не лише в Україні, а й за її межами і при цьому не визначає прибуток від своєї діяльності, що провадиться ним через постійне представництво в Україні, сума прибутку, що підлягає оподаткуванню в Україні, визначається на підставі складення нерезидентом відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності.
У разі неможливості шляхом прямого підрахування визначити прибуток, одержаний нерезидентами з джерелом його походження з України, оподатковуваний прибуток визначається податковим органом як різниця між валовим доходом ти валовими витратами, визначенними шляхом застосування до суми одержаного (нарахованого) валового доходу коефіцієнта 0,7.
Крім того, згідно з п. 13.2 ст. 13 Закону № 334/94-ВР резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в гривнях), крім доходів, зазначених у пунктах 13.3-13.6, зобов'язані утримувати податок з таких доходів, зазначених у п. 13.1 цієї статті, за ставкою у розмірі 15 відсотків від їх сууш та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено нормами міжнародних угод, які набрали чинності.
Слід зауважити, що пільг при оподаткуванні доходів від комерційної діяльності, що здійснюється представництвами нерезидентів на території України, Конвенцією не передбачено. Порядком складання розрахунку податку на прибуток нерезидента, що проводить дальність на території України через постійне представництво, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації від 31.07.1997 року № 274, передбачено ведення постійним представництвом бухгалтерського обліку та звітності згідно із законодавством України і щоквартальне подання державному податковому органу за місцезнаходженням декларації про прибуток.
Враховуючи викладене, якщо генеральний підрядник об'єкта будівництва, що триватиме на території України більше року, — юридична особа Чехії, то він зобов'язаний зареєструвати будівельний майданчик як представництво, вести бухгалтерський облік згідно з законодавством України, сплачувати податок на прибуток на загальних підставах, а під час виплати доходу на користь нерезидента утримувати та додатково сплачувати до бюджету у встановленому законодавством розмірі податок на репатріацію доходів нерезидента.
Окремо слід зауважити, що у ст. 9 Закону "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" від 01.06.2000 року № 1775-ІІІ визначено конкретний перелік видів діяльності у сфері будівнитства, що підлягають ліцензуванню.
Сторінку підготувала Тетяна НІКОЛАЄВА
По материалам газеты "Юридичний вісник України" № 39 (431) 27 вересня- 3 жовтня 2003 р.