Коментар фахівця


 

На виконання Закону України від 11.07.2003 р. № 1127-ІV «Про внесення змін до статті 18 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», який набрав чинності з 6 серпня 2003 р. (далі — Закон № 1127-IV), ДПА України розробила і направила підпорядкованим державним податковим органам Порядок списання та розстрочення податкового боргу, пов’язаного з виплатою заробітної плати негрошовою формою розрахунків шляхом взаємозаліку заборгованості по позиках та/або товарному кредиту, затверджений наказом ДПА України від 05.09.2003 р. № 425 і зареєстрований у Мін’юсті України 19.09.2003 р. за № 828/8149.
Виходячи зі змісту цього Закону, під час проведення процедур списання та розстрочення таких податкових боргів слід очікувати виникнення значної кількості запитань як з боку державних органів, так і платників податків.
Тому насамперед слід звернути увагу на таке. Після видання Указу Президента України від 07.05.2001 р. № 292/2001 «Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати» широкого використання набула форма погашення боргів із заробітної плати працівникам підприємств у вигляді заліків по позиках та товарних кредитах.
Під час такої виплати заборгованості із заробітної плати у негрошовій формі виникали податкові зобов’язання щодо прибуткового податку з громадян, внесків до Пенсійного фонду, зборів до інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, які здебільшого залишилися несплаченими і згідно із зазначеним Законом мають бути списані або розстрочені.
При цьому норми Закону № 1127-IV не поширюються на списання та розстрочення податкових боргів, що утворилися в результаті виплати заробітної плати в натуральній формі, тобто продукцією власного виробництва або товарами сторонніх виробників, коли грошова компенсація вартості такої продукції з боку працівника відсутня.
Інакше кажучи, в разі натуроплати заробітна плата нараховується в натуральній формі згідно з нормативами, установленими положеннями ст. 97 Кодексу законів про працю України.
Поняття «товарний кредит» слід розуміти у значенні, наведеному в пп. 1.11.2 п. 1.11 ст. 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а поняття «позика» – у значенні, наведеному у ст. 374 Цивільного кодексу України.
Порядком № 425 визначено, що органи державної податкової служби здійснюють списання та розстрочення податкового боргу (включаючи пеню та штрафні санкції) лише з прибуткового податку з громадян і, на відміну від попередньої практики, не тільки тих сум, що знайшли відображення в картках особових рахунків платників податків у податковому обліку, а і даних бухгалтерського обліку, після складання актів звірення.
Що стосується інших нарахувань на заробітну плату, то Пенсійний фонд, інші фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування списання і розстрочення боргів по внесках і зборах у зв’язку з особливостями їх розрахунків, сплати і обліку здійснюватимуть самостійно відповідно до розроблених ними положень.
Як і під час списання та розстрочення податкового боргу, пов’язаних зі скасуванням картотеки, платнику податків надано право самостійно виявити податкові зобов’язання, які виникли виключно у зв’язку з погашенням кредиторської заборгованості із заробітної плати взаємозаліком дебіторської заборгованості по позиках і товарному кредиту, і заявити їх для застосування відповідної процедури протягом 60 календарних днів з дня набрання чинності пп. 18.3.3 Закону № 1127-ІV.
Регіональні державні податкові органи було зобов’язано в засобах масової інформації роз’яснити платникам податків, що вони повинні до 4 жовтня поточного року звернутися до органу державної податкової служби за місцем реєстрації або за місцем обліку такого податкового боргу із заявою та письмовим розрахунком цих сум у довільній формі, оскільки податкові декларації з прибуткового податку з громадян не передбачено. Час і умови самостійно виявлених податкових зобов’язань обов’язково треба підтвердити аудиторським висновком.
Залежно від кількості поданих заяв державний податковий орган має визначитися щодо дати здійснення документальної перевірки заявлених згідно з пп. 18.3.3 п. 18.3 ст. 18 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» до списання або розстрочення сум податкового боргу.
Складні питання, що виникатимуть у процесі практичної реалізації Порядку № 425, вирішуватимуться шляхом надання окремих податкових роз’яснень.

Валентина СІРЕНКО,
начальник управління методології стягнення
податкового боргу Департаменту стягнення
податкового боргу ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 37 жовтень 2003 року