Законом № 313/96-ВР встановлено перелік підакцизної продукції та ставки
акцизного збору на неї відповідно до кодів виробів за Гармонізованою
системою опису та кодування товарів (далі — ГС). До цього переліку включено
різні види нафтопродуктів, що визначаються за ГС у товарній групі 2710
00. Коди за ГС можуть визначатися торгово-промисловими палатами на підставі
експертиз (об’єктами експертизи можуть бути проби продукції та/або нормативно-технічна
документація на неї).
Платниками акцизного збору з нафтопродуктів є виключно суб’єкти підприємницької
діяльності (їх філії, відділення (інші відокремлені підрозділи)) — виробники
нафтопродуктів на митній території України, у тому числі з давальницької
сировини. Дата виникнення податкових зобов’язань з продажу нафтопродуктів
визначається за датою тієї події, яка відбувається раніше:
або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок
платника акцизного збору як оплата товарів (продукції), що продаються;
або дата відвантаження (передачі) товарів (продукції).
Умовою відвантаження виробником (переробником) готової продукції, у
разі виготовлення її з давальницької сировини, його власнику або за
його дорученням іншій особі є документальне підтвердження банку про
перерахування відповідної суми акцизного збору на розрахунковий рахунок
виробника (переробника) (Декрет № 18-92).
Згідно зі змінами, внесеними Законом № 347-IV до Закону № 195-IV, починаючи
з 01.01.2003 р. до 01.01.2004 р. на бензини моторні (ГСТУ 320.00149943.015-2000)
сумішеві із вмістом не менш як 5% високооктанових кисневих добавок (ВКД)
за ТУУ 30183376.001 або етил-трет-бутилового ефіру (ЕТБЕ) А-76Ек, А-80Ек,
А-92Ек, АІ-93Ек, А-95Ек, А-98Ек встановлено ставку акцизного збору у
розмірі 60 євро за 1000 кг. На бензини моторні А-72, А-76, А-80, А-90,
А-91,
А-92, АІ-93, А-95, А-96, А-98 та інших марок акцизну ставку встановлено
у такому самому розмірі.
Законом № 195-IV віднесено до конкретної нормативної документації як
самі бензини моторні сумішеві (ГСТУ 320.00149943.015-2000), так i ВКД
до цих бензинів (ТУУ 30183376.001). З 1 січня 2004 р. на бензини моторні
сумішеві із вмістом не менш як 5% ВКД або ЕТБЕ ставка акцизного збору
передбачається в розмірі 30 євро за 1000 кг. Це має економічно стимулювати
застосування екологічно чистих бензинів моторних сумішевих із вмістом
ВКД або ЕТБЕ порівняно з іншими бензинами (ставка акцизного збору на
бензини моторні сумішеві із вмістом не менше 5% ВКД або ЕТБЕ має бути
вдвічі меншою за акцизну ставку (60 євро) на інші бензини моторні).
Згідно зі змінами, внесеними цим Законом до ст. 1 Закону № 313/96-ВР,
знижену ставку в розмірі 30 євро за 1000 кг з 01.01.2004 р. зможуть
застосовувати при виробництві бензинів моторних сумішевих із вмістом
не менш як 5% ВКД або ЕТБЕ виключно ті нафтопереробні підприємства,
які визначить Кабінет Міністрів України.
Уряд постановою № 127 затвердив Перелік нафтопереробних підприємств,
що вироблятимуть бензини моторні сумішеві, та Перелік державних спиртових
заводів, що вироблятимуть високооктанові кисневмісні добавки до бензинів.
Ця постанова набула чинності 07.02.2003 р. Однак Перелік нафтопереробних
підприємств, що вироблятимуть бензини моторні сумішеві, набирає чинності
з 01.01.2004 р., тобто з тієї дати, з якої згідно із Законом № 347-IV
передбачено введення зниженої ставки акцизного збору в розмірі 30 євро
за 1000 кг на бензини моторні сумішеві із вмістом не менш як 5% ВКД
або ЕТБЕ. До цього переліку увійшли всі 7 нафтопереробних підприємств
України — ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття», ВАТ «НПК — Галичина», ВАТ «Лукойл-Одеський
НПЗ», ЗАТ «Укртатнафта», ВАТ «Лисичанськнафтооргсинтез», ВАТ «Херсоннафтопереробка»,
Шебелинський газопереробний завод ДК «Укргазвидобування». Тобто виробляти
бензини моторні сумішеві із вмістом не менш як 5% ВКД або ЕТБЕ i реалізовувати
їх за зниженою ставкою у розмірі 30 євро за 1000 кг зможуть лише ці
нафтопереробні підприємства. Також цією постановою затверджено й перелік
33 державних спиртових підприємств, які можуть виробляти ВКД до бензинів.
Тепер щодо отримання на нафтопереробному заводі низькооктанових бензинів
i подальшої переробки їх у високооктанові шляхом змішування різних товарних
бензинів, а також добавлення до низькооктанових бензинів інших присадок
(ніж ВКД або ЕТБЕ) для отримання висооктанових бензинів.
Обороти з реалізації (передачі) товарів (продукції) для виробництва
підакцизних товарів не є об’єктом оподаткування акцизним збором (п.
«б» ст. 3 Декрету № 18-92). Суб’єкти підприємницької діяльності — виробники,
що придбавають підакцизні товари (крім спирту етилового), які є сировиною
для виробництва інших підакцизних товарів i відповідно до законодавства
не підлягають оподаткуванню акцизним збором, повинні обов’язково мати
довідку податкового органу за місцем реєстрації за формою, наведеною
у додатку 5 до Положення № 111 (п. 6.8 Положення).
Однак однією з умов для надання i використання такої пільги є фактична
наявність у суб’єкта підприємницької діяльності, якому реалізується
продукція для виробництва з неї іншого підакцизного товару, необхідних
можливостей (умов, ресурсів) для здійснення такого виробництва.
Тобто, по-перше, згідно з діючою в Україні нормативною документацією
(ГОСТ 15.001-88 «Система разработки и постановки продукции на производство.
Продукция производственно-технического назначения», ГОСТ 15.302-81 «Постановка
на производство продукции, ранее освоенной на других предприятиях»
та ГОСТ 15.001-73 «Разработка и постановка продукции на производство»,
ГОСТ 2084-77 або ТУУ 00149943.501-98, яким має відповідати виготовлений
бензин тощо) суб’єкту підприємницької діяльності необхідно наробити
дослідну партію бензинів та провести кваліфікаційні випробування, токсикологічні
дослідження та отримати висновок Головного санітарного лікаря, розробити
технологічний регламент на виробництво, документально оформити i здійснити
постановку продукції на серійне виробництво, запровадити систему контролю
за якістю готової продукції, провести в органах Держспоживстандарту
сертифікацію продукції (наказ № 498, Правила № 1442).
По-друге, у підприємства має бути відповідна організаційно-виробнича
інфраструктура, штатна чисельність працівників промислової діяльності
(промисловий персонал, зайнятий в основному та другорядних видах діяльності
підприємства), технічні та інші засоби для забезпечення процесу виробництва.
По-третє, згідно з п. 1.3 Пояснення по заповненню державного статистичного
спостереження за формою № 1-п (термінова) місячна не включається до
обсягу виробленої продукції дохід, одержаний від непромислових видів
діяльності підприємства (наказ № 274), зокрема таких, як:
перепродаж покупних матеріалів, напівфабрикатів, виробів, які відпускаються
на сторону без додаткової промислової обробки на даному підприємстві
(навіть якщо перевіряється їх якість, здійснюється розлив у пляшки,
розфасування, пакування та інші подібні операції);
проведення технічного контролю, лабораторних аналізів, випробувань продукції
тощо;
надання транспортних, вантажно-розвантажувальних послуг;
ремонт транспортних засобів, будівель та споруд.
Крім цього, ст. 18 Закону № 2097-ХІІ передбачено, що переробка або обробка
товарів у даній країні вважається достатньою, якщо:
декларовані товари класифікуються в тарифній позиції іншій, ніж матеріали
чи вироби, що походять з третіх країн i були використані для їх виготовлення;
у вартості декларованих товарів частка добавленої вартості становить
не менш як 50%.
Не можуть визнаватися як достатня переробка товарів такі технологічні
операції:
щодо схоронності товарів під час їх зберігання чи транспортування;
підготовка товарів для продажу i транспортування (подрібнення партії,
формування відправлень, сортування та переупакування);
прості складальні операції;
змішування товарів (компонентів) без надання одержаній продукції характеристик,
що істотно відрізняють її від вхідних складових.
Процес змішування товарних бензинів з іншими товарними бензинами та
їх компонентами, або з присадками, з метою отримання високооктанових
бензинів можна вважати виробництвом у разі проведення комплексу робіт
i дотримання вищезазначених умов. Виробництво якісних бензинів, що відповідають
вимогам діючої нормативної документації, методом змішування компонентів
можливе в умовах нафто- та газопереробних заводів. Взагалі чинне законодавство
визначає виробництво (виготовлення) як діяльність, пов’язану з випуском
продукції, яка включає всі стадії технологічного процесу, а також реалізацію
продукції власного виробництва.
Таким чином, обгрунтовано скористатися пільгою, визначеною п. «б» ст.
3 Декрету № 18-92, i отримати довідку за формою додатку 5 до Положення
№ 111 можливо за наявності умов i ресурсів для здійснення виробництва
з придбаних підакцизних товарів (сировини) інших підакцизних товарів.