Якщо марковані алкогольні напої чи тютюнові вироби визнані непридатними
для споживання i підлягають повторній переробці або знищенню, сплачені
суми акцизного збору відшкодовуються покупцям марок відповідно до Правил
виготовлення, зберігання i продажу марок акцизного збору та маркування
алкогольних напоїв та тютюнових виробів (п. 13 Положення № 849/95).
Однак Положенням № 567 про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного
збору нового зразка з голографічними захисними елементами i маркування
алкогольних напоїв та тютюнових виробів не передбачено повернення чи
зарахування в рахунок майбутніх платежів сум акцизного збору, сплачених
з алкогольної продукції, що повертається підприємствами торгівлі в разі
її зіпсування. Пунктом 17 Положення № 567 встановлено повний перелік
умов (випадків), за яких покупцю акцизних марок можуть бути відшкодовані
(повернуті чи зараховані в рахунок майбутніх платежів) сплачені суми
акцизного збору.
По-перше, сплачені суми акцизного збору можуть відшкодовуватися (повертатися)
покупцям акцизних марок або за їх бажанням зараховуватися в рахунок
майбутніх платежів за умови:
повернення продавцю марок невикористаних (внаслідок пошкодження) акцизних
марок, що мають бути наклеєні на окремому аркуші паперу формату А3;
зазначення в акті про списання марок, складеному на підприємстві-виробнику,
фактичної кількості зіпсованих автоматом марок (у разі неможливості
вирівнювання пошкоджених автоматом з наклеювання марок i наклеювання
їх на окремому аркуші паперу).
Однак покупцям не відшкодовується сплачена сума акцизного збору i нові
марки не видаються у разі визначення кількості зіпсованих автоматом
марок розрахунковим шляхом i неможливості встановлення їх фактичної
кількості методом підрахунку.
По-друге, сплачена сума акцизного збору за висновком продавця може бути
відшкодована покупцю або за його бажанням зарахована в рахунок майбутніх
платежів з розрахунку кількості фактично повернутих непошкоджених та
невикористаних марок.
По-третє, у разі повернення як невикористаних (внаслідок пошкодження),
так i непошкоджених та невикористаних акцизних марок суми акцизного
збору, внесені в рахунок погашення податкових векселів, не можуть відшкодовуватися
та зараховуватися в рахунок майбутніх платежів.
Закон № 329/95-ВР як спеціальний закон визначає особливості нарахування
та сплати акцизного збору з алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Законом визначено об’єкти оподаткування акцизним збором (ст. 3) i не
передбачено відшкодування (повернення чи зарахування в рахунок майбутніх
платежів) сум акцизного збору, сплачених з алкогольної продукції, що
повертається у разі її зіпсування підприємствами торгівлі підприємствам-виробникам.
При цьому пунктами 5 та 17 ст. 7 Закону № 329/95-ВР встановлено умови
(випадки), за якими можуть бути відшкодовані (повернуті) сплачені суми
акцизного збору.
У разі реалізації алкогольних напоїв і тютюнових виробів на експорт
чи обміну їх на іншу продукцію у зовнішньоекономічних відносинах, яка
відповідно до чинного законодавства не підлягає оподаткуванню акцизним
збором, платнику податку повертається з бюджету сплачена сума акцизного
збору за умови надходження валютних коштів на валютний рахунок підприємства
або оприбуткування продукції, одержаної в результаті товарообмінної
операції, пред’явлення підтверджувальних документів (п. 5 ст. 7 Закону
№ 329/95-ВР).
Марки акцизного збору, не використані для маркування товарів внаслідок
їх пошкодження, приймаються від покупців марок для утилізації з відшкодуванням
фактично сплачених сум акцизного збору (п. 17 Закону № 329/95-ВР).
Законом № 698-ХІІ визначено, що підприємництво — це безпосередня самостійна,
систематична, на власний ризик діяльність з виробництва продукції, виконання
робіт, надання послуг з метою отримання прибутку, що здійснюється фізичними
та юридичними особами, зареєстрованими як суб’єкти підприємницької діяльності
у порядку, встановленому законодавством. Підприємці мають право без
обмежень приймати рішення i самостійно здійснювати будь-яку діяльність,
що не суперечить чинному законодавству, а одним із принципів підприємницької
діяльності є самостійне формування програми діяльності та вибір постачальників
i споживачів вироблюваної продукції. Збитки, завдані підприємцю внаслідок
порушення громадянами, юридичними особами i державними органами його
майнових прав, що охороняються законом, відшкодовуються підприємцю відповідно
до чинного законодавства.
Відповідно до ст. 4 Закону № 697-ХІІ, статей 10, 22 та 27 Закону № 887-ХІІ
суб’єкти господарювання мають право володіти, користуватися та розпоряджатися
власним майном на свій розсуд, здійснювати реалізацію своєї продукції
самостійно або на підставі ліцензій відповідно до законодавства України.
Тобто у разі повернення в порядку рекламації чи на інших умовах від
підприємств торгівлі неякісних алкогольних напоїв підприємству-виробнику
питання щодо відшкодування збитків i понесених витрат, заміни на інший
товар тощо вирішуються в господарському порядку відповідно до укладених
цивільно-правових договорів.