Уявити собі календарний рік без закону про Державний бюджет неможливо.
Депутати традиційно, з року в рік, наповнюють його нормами, які регулюють
порядок сплати різних податків.
Поточний рік не став у цьому плані винятком. Вісім статей Закону України
від 27.11.2003 р. № 1344-IV «Про Державний бюджет України на 2004 рік»
(за текстом — Закон) регулюють питання податку на прибуток підприємств.
Згідно зі ст. 2 Закону у 2004 р., як i у поточному, податок на прибуток
підприємств (крім податку на прибуток підприємств комунальної власності)
належить до доходів загального фонду Державного бюджету України.
Статтею 61 Закону, як i ст. 43 Закону України від 26.12.2002 р. № 380-IV
«Про Державний бюджет України на 2003 рік» (за текстом — Закон № 380-IV),
передбачено, що податок на прибуток підприємств включається до доходів
загального фонду Державного бюджету України, за рахунок яких здійснюється
перерахування дотацій вирівнювання.
Статтею 72 Закону встановлено, що господарські організації:
державні i казенні підприємства та їх об’єднання сплачують за результатами
фінансово-господарської діяльності 2003 р. та щоквартальної фінансово-господарської
діяльності у 2004 р. до загального фонду Державного бюджету України
частину прибутку (доходу);
акціонерні, холдингові, лізингові компанії та інші суб’єкти господарювання,
в статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), сплачують
за результатами фінансово-господарської діяльності 2003 р. та щоквартальної
фінансово-господарської діяльності у 2004 р. до загального фонду Державного
бюджету України частину чистого прибутку відповідно до розміру державної
частки (акцій, паїв) у їх статутних фондах.
Норматив i порядок відрахувань частини прибутку (доходу), визначені
цією статтею, як i у поточному році, встановлюються Кабінетом Міністрів
України.
Суттєвою відмінністю вищезазначеної статті порівняно зі ст. 52 Закону
№ 380-IV є конкретна визначеність суб’єктів господарювання, які сплачують
до загального фонду Державного бюджету України частину чистого прибутку
відповідно до розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних
фондах.
Пунктом 19 ст. 80 Закону зупинено на 2004 р. дію п. 22.3 ст. 22 Закону
України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств»
(у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР, за текстом —
Закон № 334/94-ВР), яким передбачено, що до 1 січня 2006 р. 1,5% сплаченого
до бюджету податку на прибуток зараховується органами державного казначейства
на спеціальний рахунок бюджету Автономної Республіки Крим, обласних,
Київського та Севастопольського міських бюджетів для фінансування житлового
будівництва i придбання житла за ціною, що не може бути вищою від середньої
розрахункової вартості 1 м2 загальної площі житла у відповідному регіоні,
яка визначається в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України,
для військовослужбовців, учасників бойових дій в Афганістані та воєнних
конфліктів у зарубіжних країнах, членів сімей військовослужбовців, що
загинули під час виконання ними службових обов’язків, а також для військовослужбовців,
звільнених у запас або відставку за станом здоров’я, віком, вислугою
років та у зв’язку зі скороченням штатів, які перебувають на квартирному
обліку за місцем проживання.
Крім цього, у разі здійснення платниками податку інвестування на будівництво
житла для військовослужбовців та членів їх сімей, відсутні законодавчі
підстави для зменшення податкового зобов’язання платника, нарахованого
протягом податкового періоду, в якому здійснювалось таке інвестування.
Слід зазначити, що п. 20 ст. 63 Закону № 380-IV також зупинено на 2003
р. дію п. 22.3 ст. 22 Закону № 334/94-ВР.
____________
Від редакції: текст Закону України від 27.11.2003 р. № 1344-IV «Про
Державний бюджет України на 2004 рік» читайте на стор. 29—52.
Пунктом 45 ст. 80 Закону зупинено застосування підвищених норм амортизації,
встановлених Законом України від 24.12.2002 р. № 349-IV «Про внесення
змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (за
текстом — Закон № 349-IV) для основних фондів груп 1, 2, 3, тобто продовжено
норми, що діяли протягом 2003 р., крім дії цих норм до амортизації витрат,
здійснених платником податку після 1 січня 2004 р. у зв’язку з придбанням
(виготовленням) нових основних фондів груп 1, 2, 3, які використовуються
у виробничій діяльності платника податку та які раніше не були в експлуатації,
а також витрат на поліпшення зазначених новопридбаних (виготовлених)
основних фондів, понесених платником податку після 1 січня 2004 р.
Пунктом 50 ст. 80 Закону вноситься найбільше змін стосовно діючих на
сьогодні податкових пільг щодо податку на прибуток для окремих категорій
суб’єктів підприємницької діяльності. Його положеннями зупиняється ряд
норм, які негативно впливали на наповнення державного та місцевих бюджетів.
1. Так, відповідно до підпунктів 5.2.2 та 5.2.14 п. 5.2 ст. 5 та п.
7.18 ст. 7 Закону № 334/94-ВР платники податку мали можливість включати
до складу валових витрат:
суми коштів або вартість товарів (робіт, послуг) у розмірі, що становить
не менше 2 та не більше 5% оподатковуваного прибутку попереднього звітного
року, добровільно перерахованих (переданих) протягом звітного року до
Державного бюджету України або бюджетів місцевого самоврядування, до
неприбуткових організацій, визначених у п. 7.11 ст. 7 цього Закону,
за винятком відрахувань, визначених п. 5.8 ст. 5, та внесків, передбачених
пп. 5.2.17 п. 5.2 ст. 5;
суми витрат, пов’язаних з придбанням, добудовою об’єкта незавершеного
будівництва та введенням його в експлуатацію, які виникають у платника
податку — покупця об’єкта незавершеного будівництва протягом строку
будівництва, визначеного умовами приватизації;
а також суми, спрямовані на реінвестування або інвестування розвитку
виробництва боєприпасів, їх елементів та виробів спецхімії. При цьому
ця сума не повинна перевищувати суми прибутку, яку одержав би платник
податку, не включаючи цю суму реінвестування, інвестування до валових
витрат (п. 7.18).
Із введенням у дію Закону з 1 січня 2004 р. зазначені суми не відноситимуться
платниками податку до валових витрат i, відповідно, на ці суми не зменшиться
у них об’єкт оподаткування.
2. Положеннями пп. 7.13.5 п. 7.13 ст. 7 передбачено звільнення від оподаткування
доходів заготівельних підприємств від продажу відповідно до закону окремих
видів відходів як вторинної сировини за переліком, визначеним Кабінетом
Міністрів України,
а пп. 7.13.7 звільняється від оподаткування прибуток видавництв, видавничих
організацій та підприємств поліграфії, отриманий від видавничої діяльності,
діяльності з виготовлення i розповсюдження книжкової продукції, виробленої
в Україні, крім видань рекламного та еротичного характеру.
При цьому суми коштів, вивільнених у зв’язку з наданням податкових пільг,
мали спрямовуватися суб’єктом господарської діяльності — платником податків
на переоснащення видавничо-поліграфічної бази, розроблення i запровадження
новітніх технологій, розширення виробництва книжкової продукції в порядку,
визначеному Кабінетом Міністрів України.
Слід зазначити, що всі ці зміни не стосуються підприємств, які уклали
контракти до моменту набрання чинності Законом, якщо перерахована сума
авансових платежів перевищує 20% вартості контракту.
3. Пунктом 50 ст. 80 Закону також зупинено дію п. 7.14 ст. 7 Закону
№ 334/94-ВР.
Як у 2003, так i у 2004 р. не застосовуватимуться деякі положення ст.
21 Закону України від 04.07.2002 р. № 40-IV «Про інноваційну діяльність»
у частині пільгового оподаткування податком на прибуток інноваційних
підприємств. Цією статтею передбачено, що впродовж строку чинності свідоцтва
про державну реєстрацію інноваційного проекту i за умови, що виконання
проекту розпочато не пізніше 18 місяців від дати його державної реєстрації,
оподаткування об’єктів інноваційної діяльності здійснюється у порядку,
за яким 50% податку на прибуток, одержаний від виконання цих проектів,
залишається у розпорядженні платника податків, зараховується на його
спеціальний рахунок i використовується ним виключно на фінансування
інноваційної, науково-технічної діяльності i розширення власних науково-технологічних
i дослідно-експериментальних баз.
Також до 1 січня 2003 р. інноваційним підприємствам дозволялося застосовувати
прискорену амортизацію основних фондів i встановлювати щорічну 20-відсоткову
норму прискореної амортизації основних фондів групи 3. При цьому амортизація
основних фондів групи 3 проводиться до досягнення балансовою вартістю
групи нульового значення.
Тобто як у поточному році, так i з 1 січня 2004 р. інноваційні підприємства
не матимуть права залишати в своєму розпорядженні 50% нарахованої (сплаченої)
суми податку на прибуток та застосовувати норми прискореної амортизації,
що також дасть змогу збільшити суму чистого оподатковуваного прибутку.
4. Водночас п. 50 ст. 80 Закону зупинено дію п. 22.21 ст. 22 Закону
№ 334/94-ВР (крім підприємств по виробництву автомобілів, автобусів
i комплектуючих виробів до них з інвестицією, що мають інвестиційні
програми, затверджені Кабінетом Міністрів України до моменту набрання
чинності цим Законом).
Діючою редакцією п. 22.21 ст. 22 Закону № 334/94-ВР встановлено, що
для підприємств по виробництву автомобілів, автобусів i комплектуючих
виробів до них з інвестицією, що мають інвестиційні програми, затверджені
Кабінетом Міністрів України:
податковим періодом вважається звітний податковий рік;
валові доходи i валові витрати цих підприємств, отримані (сплачені)
протягом звітного податкового року, підлягають індексуванню;
об’єкт оподаткування, визначений за наслідками звітного податкового
року, зменшується на суму коштів, які спрямовуються на погашення кредитів,
отриманих для реалізації інвестиційної програми, затвердженої Кабінетом
Міністрів України.
Таким чином, дію п. 22.21 ст. 22 зупинено лише для підприємств по виробництву
автомобілів, автобусів i комплектуючих виробів до них з інвестицією,
що мають інвестиційні програми, затверджені Кабінетом Міністрів України
після 01.01.2003 р.
5. Також п. 50 ст. 80 Закону зупинено дію п. 22.28 ст. 22 Закону № 334/94-ВР,
яким встановлено, що на період з 1 січня 2001 р. до 1 січня 2006 р.
податок на прибуток із суб’єктів підприємницької діяльності — підприємств
концерну «Бронетехніка України» стягується з урахуванням особливостей,
встановлених Законом України від 11.01.2001 р. № 2211-III «Про визнання
бронетанкової галузі однією з пріоритетних у промисловості України та
заходи щодо надання їй державної підтримки».
Зазначеним Законом передбачено, що датою виникнення валових доходів
та валових витрат таких підприємств є дата передачі броньованих бойових
машин замовнику.
Слід зазначити, що зупинення дії п. 22.28 ст. 22 не стосується підприємств
концерну «Бронетехніка України», які уклали контракти до 01.01.2003
р., якщо перерахована сума авансових платежів не перевищує 20% вартості
контракту.
Положення п. 51 ст. 80 Закону стосуються особливостей оподаткування
організацій та установ, включених податковими органами до Реєстру неприбуткових
організацій та установ.
Слід нагадати, що норма щодо можливості віднесення до основної діяльності
неприбуткових організацій продажу ними товарів (послуг), які пропагують
принципи та ідеї, для захисту яких було створено таку неприбуткову організацію,
та які є тісно пов’язаними з її основною діяльністю, якщо ціна таких
товарів (послуг) є нижчою за звичайну або коли така ціна регулюється
державою, з’явилася лише з 1 січня поточного (2003) р., тобто фактично
діяла 1 рік.
Враховуючи, що положення п. 7.11 ст. 7 передбачають звільнення від оподаткування
коштів або майна, які надходять деяким неприбутковим організаціям, від
проведення їх основної діяльності, i це, відповідно, є втратами бюджету,
законодавці вирішили таке розширення основної діяльності неприбуткових
організацій для цілей наповнення дохідної частини бюджету зупинити.
Абзацом першим ст. 83 Закону передбачено встановити для платників податку
на прибуток у 2004 р. сплату податку на прибуток за результатами 11
місяців 2004 р. за правилами, встановленими для повного податкового
періоду, з урахуванням від’ємного значення об’єкта оподаткування попередніх
періодів та приросту (убутку) матеріальних запасів за 11 місяців 2004
р. та суми амортизаційних відрахувань, нарахованих за три квартали 2004
р., та двох третин амортизаційних відрахувань четвертого кварталу 2004
р. Сплата податку на прибуток за 11 місяців 2004 р. здійснюється у строки,
встановлені законом для місячного податкового періоду.
Таким чином, вищезазначена норма продублювала вимоги пп. «б» п. 14 розділу
II «Перехідні положення» Закону № 349-IV, що діяли у поточному році.
Статтею 95 Закону встановлено, що в 2004 р. при визначенні об’єкта оподаткування
податком на прибуток від’ємне значення об’єкта оподаткування (балансові
збитки), яке обліковувалось у платника податку станом на 1 січня 2002
р. i не було погашене на 1 січня 2004 р. у порядку, визначеному п. 11
розділу II «Перехідні положення» Закону № 349-IV, не враховується у
зменшення об’єкта оподаткування з податку на прибуток за наслідками
податкових періодів (кварталів) 2004 податкового року.
Тобто від’ємне значення об’єкта оподаткування (балансові збитки), що
виникло у платника податку протягом 2001 р. i не погашено прибутками
2003 р., востаннє буде відображено в рядку 09 декларації про прибуток
підприємства, затвердженої наказом ДПА України від 29.03.2003 р. № 143
за 2003 р.
Таким чином, у рядку 09 декларації про прибуток підприємства протягом
2004 р. може відображатися від’ємне значення об’єкта оподаткування,
що виникло у платника податку протягом 2002 р. та не погашене прибутками
2003 р. i відповідно протягом 2004 р. повинно зменшуватися:
на суми отриманих прибутків i не може збільшуватися у зв’язку з отриманням
збитків у поточних звітних періодах;
у зв’язку із закінченням 12-квартального періоду з моменту виникнення
балансових збитків.
Від’ємне значення об’єкта оподаткування, що виникло у платника податку
протягом поточного року та не перекрито прибутками за результатами фінансово-господарської
діяльності за 2003 р., підлягає включенню до складу валових витрат I
кварталу 2004 р.
Статтею 96 Закону зупинено дію положень п. 16 розділу II «Перехідні
положення» Закону № 349-IV щодо включення до складу валових витрат витрат
у розмірі 50% суми понесених витрат, пов’язаних із забезпеченням основної
діяльності об’єктів соціальної інфраструктури, визначених у пп. 5.4.9,
та пунктів медичного огляду, передбачених пп. 5.4.10 п. 5.4 ст. 5 Закону
№ 334/94-ВР.
Законом № 349-IV передбачалось у 2003 р. включення до складу валових
витрат витрат у розмірі 50% суми понесених витрат, пов’язаних із забезпеченням
основної діяльності об’єктів соціальної інфраструктури, а у 2004 р.
— у розмірі 100%.
Стаття 96 Закону продовжила чинність норми, яка діяла в 2003 р.
Статтею 97 Закону встановлено, що з метою розвитку автомобільних доріг,
літакобудування та компенсації виплат за пільгове перевезення пасажирів
у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у 2004 р. суми сплаченого
податку на прибуток підприємствами, які знаходяться у сфері управління
Міністерства транспорту України, понад нараховані з урахуванням приросту
не менше 15% порівняно з аналогічним періодом минулого року, спрямовуються
як додаткові видатки понад обсяги, визначені у додатку № 3 до Закону.
Таким чином, якщо підприємства, що знаходяться у сфері управління Міністерства
транспорту України, за результатами фінансово-господарської діяльності
I кварталу 2004 р. нарахують та сплатять на 20% податку на прибуток
більше, ніж за результатами фінансово-господарської діяльності I кварталу
2003 р., то 5% сплаченого податку на прибуток буде спрямовано на вищезазначені
цілі.