Законом суттєво, порівняно з 2003 р., змінено джерела та обсяги формування
спеціального й загального фондів державного бюджету в 2004 р. за рахунок
акцизного збору й збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства.
По-перше, у 2004 р. акцизний збір з вироблених в Україні товарів належатиме
до доходів загального фонду держбюджету, крім 80% акцизного збору з
вироблених в Україні нафтопродуктів i транспортних засобів. Ці 80% формуватимуть
спеціальний фонд держбюджету. У 2003 р. це співвідношення було іншим
— 70% акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів i транспортних
засобів спрямовувалися до спеціального фонду держбюджету, а 30% акцизного
збору з цих товарів — до загального фонду держбюджету.
Аналогічно змінилося співвідношення формування загального й спеціального
фондів держбюджету за рахунок акцизного збору з увезених на територію
України нафтопродуктів i транспортних засобів. До загального фонду держбюджету
у 2004 р. належатиме акцизний збір з увезених на територію України товарів
та 20% акцизного збору з увезених на територію України нафтопродуктів
i транспортних засобів. 80% з увезених на територію України нафтопродуктів
i транспортних засобів формуватимуть спеціальний фонд держбюджету.
По-друге, якщо у 2003 р. згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2003 рік» надходження коштів від збору на розвиток виноградарства,
садівництва i хмелярства формували спеціальний фонд держбюджету, то
в 2004 р. кошти від цього збору належатимуть до доходів загального фонду
держбюджету.
По-третє, як i в 2003 р., у 2004 р. акцизний збір з вироблених в Україні
товарів, який сплачують платники, зареєстровані в АР Крим, повністю
належатиме до доходів бюджету АР Крим. Ураховуючи такі взаємовідносини
між державним i місцевими бюджетами, Верховна Рада Криму своєю постановою
ще в лютому 2002 р. затвердила Положення про економічне стимулювання
підприємств-виробників підакцизних товарів. Воно передбачає виплату
сум фінансової підтримки кримським виробникам, які для цього повинні
збільшувати обсяги реалізації підакцизних товарів i платежі до бюджету
АР Крим порівняно з установленим базовим (плановим) рівнем реалізації
та бюджетних надходжень. Така підтримка встановлюється в розмірі 50%
від суми акцизу, фактично сплаченої підприємством-виробником до бюджету
понад план платежів з акцизного збору до бюджету. Тобто половина суми
сплаченого платником акцизного збору може повертатися йому з бюджету
АР Крим (спеціального фонду Мінфіну) у вигляді фінансової підтримки.
Проте зауважимо, що практично лише одне підприємство спроможне було
дотримуватися встановлених умов i планів й отримувало відповідну підтримку
— фірма «Союз-Віктан». Чи триватиме відповідне стимулювання кримських
виробників підакцизних товарів у 2004 р., покаже реальна робота як кримських
виробників, так i кримських органів державної влади, оскільки фірма
«Союз-Віктан» вже змінила кримську реєстрацію на київську.
Крім того, плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними
напоями й тютюновими виробами в Україні в 2004 р., як i в 2003 р., також
спрямовуватиметься до доходів загального фонду місцевих бюджетів, а
саме до доходів бюджету АР Крим, обласних бюджетів та міських бюджетів
міст Києва й Севастополя.
Залишилися незмінними в 2004 р. «акцизні» джерела доходів загального
фонду держбюджету, за рахунок яких здійснюється перерахування дотацій
вирівнювання місцевим бюджетам, а саме:
акцизний збір з вироблених в Україні товарів (крім акцизного збору з
вироблених товарів, який сплачують платники, зареєстровані в АР Крим,
акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів i транспортних
засобів);
акцизний збір з увезених на територію України товарів (крім акцизного
збору з увезених в Україну нафтопродуктів i транспортних засобів).
Відповідно до ст. 9 Закону з 1 січня 2004 р. продовжується дія повної
ставки акцизного збору в розмірі 60 євро за 1000 кг на бензини моторні
(ГСТУ 320.00149943.015-2000) сумішеві з умістом не менш як п’яти відсотків
високооктанових кисневмісних добавок (ВКД) за ТУУ 30183376.001 або етил-трет-бутилового
ефіру (ЕТБЕ) А-76Ек, А-80Ек, А-92Ек, АІ-93Ек, А-95Ек, А-98Ек. На звичайні
бензини моторні А-72, А-76, А-80, А-90, А-91, А-92, АІ-93, А-95, А-96,
А-98 та інших марок акцизну ставку згідно із Законом України від 11.07.96
р. № 313 «Про ставки акцизного збору i ввізного мита на деякі товари
(продукцію)» встановлено в такому самому розмірі.
Законом України від 24.12.2002 р. № 347 «Про внесення змін до деяких
законів України з питань оподаткування підакцизних та деяких інших товарів»
ставка акцизного збору в розмірі 60 євро за 1000 кг на бензини моторні
сумішеві встановлювалася тимчасово з 1 січня 2003 р. до 1 січня 2004
р. Запровадження єдиної ставки акцизного збору на сумішеві та звичайні
бензини спрямовано на ліквідацію умов для виникнення схем мінімізації
сплати акцизного збору з нафтопродуктів до бюджету, фальсифікованої
заміни (за документами тощо) одних бензинів іншими i ухилення від сплати
акцизного збору за рахунок різниці в ставках.
Водночас перелік нафтопереробних підприємств, що вироблятимуть бензини
моторні сумішеві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України
від 29.01.2003 р. № 127 «Про затвердження переліків нафтопереробних
підприємств, що вироблятимуть бензини моторні сумішеві, та державних
спиртових заводів, що вироблятимуть високооктанові кисневмісні добавки
до бензинів», набирає чинності з 1 січня 2004 р. До цього переліку увійшли
всі сім нафтопереробних підприємств України — ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття»,
ВАТ «НПК — Галичина», ВАТ «Лукойл-Одеський НПЗ», ЗАТ «Укртатнафта»,
ВАТ «Лисичанськнафтооргсинтез», ВАТ «Херсоннафтопереробка», Шебелинський
газопереробний завод ДК «Укргазвидобування». Тобто право виробляти бензини
моторні сумішеві з умістом не менш як 5% ВКД або ЕТБЕ, незважаючи на
продовження дії повної ставки акцизного збору на ці бензини, надано
лише цим нафтопереробним підприємствам. Цією постановою затверджено
й перелік 33 державних спиртових підприємств, які можуть виробляти ВКД
до бензинів.
Статтею 9 Закону встановлено також граничний мінімальний розмір податкового
зобов’язання зі сплати акцизного збору на тютюнові вироби, яке обчислюється
у відсотках до обороту з продажу цих виробів. Розмір такого зобов’язання
не може бути меншим за третину встановленої законодавством ставки акцизного
збору на тютюнові вироби у твердих сумах з одиниці реалізованого товару.
Згідно із Законом України від 06.02.96 р. № 30 «Про ставки акцизного
збору на тютюнові вироби» з 1 січня 2004 р. відповідно вже до кодів
УКТ ЗЕД поряд із твердими ставками акцизного збору на тютюнові вироби
в розмірі 5 грн. за 1000 шт. на сигарети без фільтру з тютюну (цигарки)
(код 2402 20 90 10), 11,5 грн. за 1000 шт. на сигарети з фільтром з
тютюну (код 2402 20 90 20) додатково встановлюються адвалорні акцизні
ставки в розмірі п’яти відсотків до обороту з реалізації тютюнових виробів.
Також i на тютюн для паління з умістом або без умісту замінників у будь-якій
пропорції (код 2403 10) поряд із ставкою в розмірі 10 грн. за 1 кг діятиме
адвалорна акцизна ставка в розмірі 5% до обороту з реалізації.
Таким чином, податкове зобов’язання зі сплати акцизного збору, що обчислюється
в розмірі п’яти відсотків до обороту з продажу тютюнових виробів, не
може бути меншим для сигарет без фільтру з тютюну (цигарки) від 1,66
грн. за 1000 шт., для сигарет з фільтром з тютюну — від 3,83 грн. за
1000 шт. Звичайно, це істотно підвищує для виробників та імпортерів
тютюнових виробів податкові зобов’язання з акцизного збору, що обчислюються
у відсотках до обороту з продажу, оскільки фіксує мінімальний розмір
цього зобов’язання.
З 1 січня 2004 р. об’єкти оподаткування акцизним збором як для тютюнових
виробів, так i для алкогольних напоїв визначатимуться не відповідно
до ст. 3 Закону від 15.09.95 р. № 329/95-ВР «Про акцизний збір на алкогольні
напої та тютюнові вироби», а згідно з Декретом Кабінету Міністрів України
від 26.12.92 р. № 18-92 «Про акцизний збір». Декретом встановлено, що
з 1 січня 2004 р. адвалорна ставка акцизного збору на тютюнові вироби
справлятиметься виходячи з вартості товарів за встановленими виробником
та імпортером максимальними роздрібними цінами. ПДВ та акцизний збір
не враховуватиметься при обчисленні акцизного збору за ставками у відсотках
до обороту з продажу. При цьому для імпортера вартість товару має бути
не меншою від митної вартості цього товару з урахуванням увізного мита.
З метою покриття ризиків втрат бюджету, пов’язаних з проведенням податкової
реформи, та досягнення реальної збалансованості державного й місцевих
бюджетів ст. 80 Закону зупинено на 2004 р. дію зниженої (пільгової)
ставки акцизного збору в розмірі 2 грн. за 1 л 100-% спирту на спирт
етиловий, що використовується закладами та установами охорони здоров’я
для забезпечення лікувально-діагностичного процесу й виконання лабораторних
досліджень, виробниками — суб’єктами підприємницької діяльності для
виготовлення вибухових речовин, парфумів, нітроцелюлози, оцту спиртового,
лікарських засобів (у тому числі компонентів крові i виготовлених з
них препаратів), НВАО «Масандра» в межах квот, встановлених Кабінетом
Міністрів України, для виготовлення марочних виноградних вин, а також
на спирт технічний, що використовується для виробництва продукції за
переліком, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від
29.08.2002 р. № 1266 «Про затвердження Порядку здійснення контролю за
обігом спирту».
Знижену (пільгову) ставку акцизного збору на зазначені спирти встановлено
ст. 3 Закону України від 07.05.96 р. № 178 «Про ставки акцизного збору
на спирт етиловий та алкогольні напої».