З 01.01.2004 р. з набранням чинності Законом № 889-IV втрачає чинність
Декрет № 13-92 (крім розділу IV), яким регулювався порядок оподаткування
доходів громадян. Разом з тим, оскільки в 2003 р. оподаткування доходів
громадян провадилось згідно з положеннями Декрету № 13-92, всі підприємства,
установи, організації та фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності
після закінчення 2003 р., в термін до 01.03.2004 р., повинні провести
перерахунок (остаточний розрахунок) прибуткового податку з сукупних
річних сум оподатковуваних доходів, виплачуваних працівникам за місцем
основної роботи.
Відповідно до статей 8 i 9 Декрету № 13-92 оподаткування доходів громадян
(нарахування, утримання та перерахування до бюджету прибуткового податку),
отримуваних ними за місцем основної роботи (служби, навчання), провадилось
у джерела виплати таких доходів, тобто підприємствами, установами, організаціями
всіх форм власності, фізичними особами — суб’єктами підприємницької
діяльності, з якими громадяни перебували у трудових відносинах, за умови
обов’язкового ведення в цьому місці трудової книжки i проведення відрахувань
до Фонду соціального страхування.
Обчислення податку протягом 2003 р. провадилось виходячи із суми місячного
сукупного оподатковуваного доходу за основною шкалою ставок, встановленою
Указом № 519.
Сукупний оподатковуваний дохід для обчислення прибуткового податку визначається
у цілих гривнях без копійок, соті частини гривні (від 1 коп. до 99 коп.
включно) не враховуються, прибутковий податок визначається у гривнях
з копійками (див. таблицю).
Місячний сукупний оподатковуваний дохід |
Ставки і розміри податку |
До 17 грн. (з доходу в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму
доходів громадян) |
не оподатковується |
18 грн. — 85 грн.(від одного до п’яти неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян) |
10% із суми доходу, що пере-вищує розмір одного неопо-датковуваного
мінімуму доходів громадян (17 грн.) |
86 грн. — 170 грн. (від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян) |
6 грн. 80 коп. + 15% із суми, що перевищує 85 грн. |
171 грн. — 1020 грн. (від 10 до 60 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян) |
19 грн. 55 коп. + 20% із суми, що перевищує 170 грн. |
1021 грн. — 1700 грн. (від 60 до 100 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян) |
189 грн. 55 коп. + 30% із суми, що перевищує 1020 грн. |
1701 грн. і вище (понад 100 неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян) |
393 грн. 55 коп. + 40% із суми, що перевищує 1700 грн. |
Обчислення прибуткового податку із суми місячного сукупного оподатковуваного
доходу громадян, які мають право на отримання пільг згідно зі ст. 6
Декрету № 13-92, провадиться після виключення розміру цих пільг. У разі
якщо платник має право на отримання декількох пільг, йому надається
тільки одна (найбільша) за його вибором.
При цьому слід пам’ятати, що місячний сукупний оподатковуваний дохід
громадян, які підпадають під дію Закону № 3551-ХІІ (учасники бойових
дій, інваліди війни, учасники війни та особи, на яких поширюється чинність
зазначеного Закону (ст. 10)), зменшувався до 15 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян, включаючи вирахування, встановлені пунктами 1 i 2
ст. 6 Декрету № 13-92. Розмір неоподатковуваного доходу становив 17
грн. на місяць.
У громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи i віднесені
до 1 та 2 категорій, місячний сукупний оподатковуваний дохід зменшувався
до 10 неоподатковуваних мінімумів, у громадян, віднесених до 3 та 4
категорій, — до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
у інвалідів з дитинства, інвалідів І та ІІ груп (включаючи інвалідів
1 та 2 груп по зору), крім тих, які відносяться до зазначених вище,
— до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
у батьків i одного з подружжя військовослужбовців, які загинули чи померли
або пропали безвісти при виконанні службових обов’язків, — до 5 неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян;
сукупний місячний оподатковуваний дохід зменшувався до 5 неоподатковуваних
мінімумів також у одного з батьків, який виховує інваліда з дитинства,
i обох батьків, які виховують двох i більше інвалідів з дитинства, які
проживають разом з ними i потребують постійного догляду.
Пільги щодо прибуткового податку зазначеним та іншим громадянам, які
мають право на них, надавалися на підставі відповідних документів. При
виникненні права на пільгу протягом 2003 р. пільга надається починаючи
з місяця, в якому було подано документи, що є підставою для її одержання.
У разі несвоєчасного подання документів з поважних причин пільга надається
з місяця виникнення такого права за рішенням власника або уповноваженого
ним органу або керівника податкового органу, але не раніш як з початку
календарного року. Цей порядок зберігається при проведенні остаточного
розрахунку прибуткового податку за відповідний період 2003 р.
Підприємства, установи, організації та фізичні особи — суб’єкти підприємницької
діяльності, які провадили протягом 2003 р. виплати доходів громадянам
за місцем їхньої основної роботи, зобов’язані до 01.03.2004 р. провести
перерахунок прибуткового податку за сукупним річним оподатковуваним
доходом, а у терміни, визначені законом (протягом 60 календарних днів
за останнім календарним днем звітного (податкового) року), подати до
податкової інспекції (за місцем реєстрації) звіт про закінчення річних
перерахунків відповідно до штатної чисельності та їх загальні результати
— суми до утримання та повернення за такою формою:
Файл. PDF (17 kb)
Підприємства, установи, організації та фізичні особи — суб’єкти підприємницької
діяльності результати такого перерахунку оформляють довідкою (ф. № 3),
яка зберігається на підприємстві.
Ця довідка видається працівникам на їхню вимогу, а також податковим
органам за їхнім офіційним письмовим запитом.
Прибутковий податок з громадян з сукупного річного оподатковуваного
доходу визначається з середньомісячного доходу з урахуванням сплаченого
(утриманого) протягом року податку з місячного доходу. Розрахунок провадиться
в такому порядку:
визначення суми річного сукупного оподатковуваного доходу;
визначення середньомісячного доходу (шляхом ділення суми річного сукупного
оподатковуваного доходу на 12);
визначення прибуткового податку з середньомісячного оподатковуваного
доходу за діючою вище наведеною шкалою ставок оподаткування.
Розмір прибуткового податку, який підлягає утриманню i перерахуванню
до бюджету з доходів громадян, отриманих ними за рік за основним місцем
роботи (служби, навчання), визначається шляхом множення значення прибуткового
податку з середньомісячного оподатковуваного доходу на 12 місяців.
Якщо протягом року за місцем основної роботи було утримано більше, ніж
визначено за річним перерахунком, то зайво утримана сума податку повертається
працівнику, а якщо менше — доутримується.
Зайво утримані суми податку можуть бути враховані при оподаткуванні
доходів таких працівників у січні та протягом інших місяців 2004 р.,
якщо сума податку значна. У такому випадку зменшується розмір прибуткового
податку, що підлягає перерахуванню до бюджету за ці місяці.
Якщо протягом року громадяни змінили місце основної роботи, то річний
перерахунок податку провадиться з урахуванням даних про одержані ними
доходи й утримані суми прибуткового податку за попереднім (попередніми)
місцем (місцями) роботи на підставі поданої ними довідки (довідок) за
ф. № 3. У разі неподання такими громадянами до бухгалтерії за новим
місцем роботи довідки за ф. № 3 обчислення річної суми належного до
сплати прибуткового податку здійснюється виходячи з кількості фактично
відпрацьованих місяців на рік.
При звільненні громадян протягом 2003 р. з місця основної роботи (служби,
навчання) (там, де велась трудова книжка) бухгалтерія такого підприємства,
установи, організації повинна була скласти остаточний розрахунок (перерахунок)
прибуткового податку за відпрацьований період та видати громадянину
довідку за ф. № 3 про суми нарахованого за відпрацьований період сукупного
доходу та утриману суму податку, тобто зробити остаточний перерахунок
податку, але не з 12 календарних місяців, а з розрахунку кількості повних
місяців, відпрацьованих працівником на цьому підприємстві до звільнення.
Громадянин, в свою чергу, при влаштуванні протягом цього ж року на іншу
роботу (постійно, тимчасово) зобов’язаний був подати цю довідку до бухгалтерії
за новим місцем роботи, оскільки після закінчення календарного року
перерахунок з сукупного річного доходу провадиться за новим місцем роботи
(служби, навчання) з урахуванням одержаних доходів i утриманого податку
за попереднім (попередніми) місцем (місцями) роботи.
У разі якщо після звільнення працівника йому виплачувалися премія чи
інші виплати, пов’язані з виконанням ним трудових обов’язків, утримання
податку з цих виплат провадиться згідно з п. 3 ст. 7 Декрету № 13-92,
тобто у розмірі 20%, крім звільнення громадянина з поважних причин (наприклад,
у зв’язку з виходом на пенсію, призовом в армію, хворобою, скороченням
штату).
При визначенні суми річного оподатковуваного доходу громадян, які відповідно
до чинного законодавства мають право на пільги у вигляді зменшення сукупного
оподатковуваного місячного доходу до 5, 10 i 15 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян, при обчисленні прибуткового податку з сукупного оподатковуваного
доходу слід виключити відповідно 4, 9 або 14 неоподатковуваних мінімумів
доходів громадян на місяць, оскільки до шкали ставок прогресивного оподаткування
вже внесено один неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Сукупний оподатковуваний дохід одного з батьків (опікунів, піклувальників),
які мають дітей віком до 16 років, зменшується на суму, що не перевищує
за кожен місяць календарного року розміру одного неоподатковуваного
мінімуму доходів громадян на кожну дитину (за умови, що місячний сукупний
оподатковуваний дохід не перевищує 10 мінімальних заробітних плат).
Пільга надається починаючи з доходів того місяця, в якому до бухгалтерії
було подано копії свідоцтв про народження дітей, а в разі якщо пільга
надається батьку дитини, подається довідка з місця роботи матері про
те, що вона не користується цією пільгою.
При наданні пільг з прибуткового податку багатодітним громадянам, які
мають трьох i більше дітей віком до 16 років, слід мати на увазі, що
коли сукупний місячний оподатковуваний дохід не перевищує 10 мінімальних
заробітних плат, то надається пільга на кожну дитину віком до 16 років,
передбачена п. 2 ст. 6 Декрету № 13-92. Потім сума прибуткового податку,
розрахована за основною шкалою ставок, зменшується на 50%.
У разі коли сукупний місячний дохід перевищує розмір 10 мінімальних
заробітних плат, то відповідно до пп. «б» п. 1 постанови № 470 (зазначена
постанова втратила чинність з 01.01.2004 р.). Зменшення прибуткового
податку на 50% провадиться лише з доходів, отриманих багатодітними громадянами
за місцем їхньої основної роботи.
При проведенні річних перерахунків прибуткового податку за 2003 р. за
місцем основної роботи громадян та/або податковими органами (на підставі
поданої громадянами декларації про доходи) слід враховувати, що із сукупного
річного оподатковуваного доходу вираховуються фактично виплачені юридичною
особою, фізичною особою чи громадською організацією сума допомоги, вартість
подарунків (призів), але не більше розміру прожиткового мінімуму, встановленого
законом на працездатну особу із розрахунку на місяць (пп. «ч» п. 1 ст.
5 Декрету № 13-92).
На 2003 р. розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу було встановлено
у сумі 365 грн.
Сума допомоги, вартість подарунка (призу), що перевищують зазначений
розмір прожиткового мінімуму, включаються до річного сукупного оподатковуваного
доходу громадян з метою оподаткування прибутковим податком.
Якщо така допомога протягом 2003 р. надавалась юридичною особою, громадською
організацією чи фізичною особою громадянам не за місцем їхньої основної
роботи, її розмір у межах зазначеного прожиткового мінімуму не оподатковується
у джерела виплати допомоги чи надання подарунка (призу). Розмір допомоги,
вартість (подарунка) призу, що перевищують зазначений прожитковий мінімум,
повинні оподатковуватися за ставкою 20% як доходи, одержані не за місцем
основної роботи.
При обчисленні річної суми податку з річного сукупного оподатковуваного
доходу ветеранам війни необхідно пам’ятати, що Кабінет Міністрів України
п. 5 постанови № 425 у 2003 р. звільнив від обкладення прибутковим податком
з громадян суми разової грошової допомоги, що надавалась ветеранам війни
у розмірах, установлених Законом № 380-IV, інші виплати, а також вартість
подарунків, отриманих ветеранами з нагоди святкування Дня Перемоги від
підприємств, установ та організацій у розмірах, які не перевищували
15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до Закону № 2117-III, що діє щороку в період з 1 грудня поточного
року до 15 січня наступного року, вартість святкових подарунків та квитків
на новорічно-різдвяні заходи, отриманих дітьми від перелічених у ст.
1 цього Закону установ i організацій, не включається до сукупного оподатковуваного
доходу батьків.
Згідно із Законом № 2117-III дитячі святкові подарунки — це набори товарів,
які містять лише кондитерські вироби, іграшки вітчизняного виробництва
i фрукти загальною вартістю не більше одного неоподатковуваного мінімуму
доходів громадян, тобто 17 грн.
Із сум доходів, одержуваних громадянами не за місцем основної роботи,
податок обчислювався у джерела виплати за ставкою 20%, зокрема за сумісництвом,
за виконання разових та інших робіт, здійснюваних на підставі договорів
підряду та інших договорів цивільно-правового характеру.
При визначенні оподатковуваного доходу у джерела виплати не виключалася
сума встановленого чинним законодавством неоподатковуваного мінімуму
i не надавалися пільги, передбачені законодавством.
Громадянам, які крім доходів, одержуваних за місцем основної роботи,
одержували доходи не за місцем основної роботи, державні податкові органи
на підставі поданих ними декларацій провадять перерахунок податку із
сукупного річного доходу. Після закінчення 2003 р. громадяни, крім тих,
які одержували доходи лише за місцем основної роботи, зобов’язані до
01.04.2004 р. подати до податкового органу за місцем проживання декларацію
про суму сукупного доходу, одержаного протягом 2003 р. як за основним,
так i не за основним місцем роботи. Особи, які одержують доходи не за
основним місцем роботи, зобов’язані були вести облік доходів i витрат,
пов’язаних з одержанням цих доходів, за ф. № 4.
З метою усунення фактів подвійного оподаткування за місцем виплати доходів
не утримувався податок із сум доходів громадян, які підтвердили сплату
податку платіжним повідомленням податкового органу про сплату авансових
платежів прибуткового податку, а також громадян, які є суб’єктами підприємницької
діяльності та підтвердили це оригіналом свідоцтва про державну реєстрацію,
платіжним повідомленням податкового органу про сплату авансових платежів
прибуткового податку, патентом про сплату фіксованого податку або свідоцтвом
про сплату єдиного податку. Якщо громадяни, які виконують роботи на
підставі договорів підряду та інших договорів цивільно-правового характеру,
при укладенні договорів не пред’являють зазначених документів, то з
доходів, які виплачувались громадянам за виконані роботи (надані послуги),
підприємства, установи, організації та фізичні особи — суб’єкти підприємницької
діяльності повинні були утримувати прибутковий податок за ставкою 20%,
оскільки підстав для неутримання податку у підприємства в такому разі
немає.
Утримані за місцем виплати доходів суми прибуткового податку податкові
органи зараховують у рахунок податкових зобов’язань громадян при проведенні
річних перерахунків на підставі поданої ними декларації.
При проведенні річних перерахунків прибуткового податку за 2003 р. підприємства,
установи, організації та фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності
можуть скористатися роз’ясненнями з окремих питань, наданими в спеціальних
та інших випусках «Вісника», зокрема в № 5/2003.