У 1997 р. розпочалася реалізація довгострокової Програми модернізації державної податкової служби з метою зміцнення співпраці між органами державної податкової служби та громадськістю, аби діяльність цих органів була неупередженою, підзвітною та відкритою. Передбачалося також створити спеціальну установу, діяльність якої була б зорієнтована на надання різноманітних послуг платникам податків. Все більшої актуальності набувало також питання спрощення подачі звітності до податкових органів, запровадження електронної форми податкової звітності. Вже 27 листопада 1998 р. ДПА України видала наказ № 581 "Про спрощення процедури звітності до податкових органів".
Промислові випробування програмного комплексу по передачі звітності платниками податків до податкових органів в електронному вигляді засвідчили позитивні результати. Нова технологія приймання звітності суттєво скоротила час роботи як податківців, так і платників податків. До податкових інспекцій надходили звітні документи, які автоматично проходили попередню комп'ютерну перевірку.
У податковій звітності активно почали використовувати електронну форму документів. Відповідно до наказу ДПА України від 15 лютого 2001 р. № 60 "Про організацію робіт щодо впровадження та використання системи подання платниками податкової звітності в електронному вигляді" податкову звітність приймають за допомогою системи "Бест-Звіт" у всіх ДПІ.
На перших порах йшлося про подання податкової звітності на дискетах, але з часом виявилося необхідним і, що головне, можливим використання в цьому складному процесі потужних можливостей Інтернету. За ініціативою органів ДПС України було проведено декілька конференцій, семінарів-тренінгів з питань подання звітності через Інтернет за допомогою електронної пошти.
Проте чинна на той час нормативно-правова база не могла врегулювати новітні процеси в податковій звітності, адже відповідно до законодавства України податкова звітність має подаватись на паперових носіях. Такий стан речей дещо посприяв прийняттю законів "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронний цифровий підпис", які набирають чинності з 1 квітня 2004 р. Відтепер електронна форма звітності отримує статус документа. Тобто, якщо платник податків подас свою звітність за допомогою е-таіі, подання паперового варіанту цієї ж звітності необхідне лише тоді, коли є відповідний запит податкового органу.
Розпочата у лютому 2003 р. дослідна експлуатація нових технологій закінчилася у травні. Дослідний період було обрано не випадково, адже саме в цей час можна опрацьовувати різні форми податкової звітності (йдеться про річну, квартальну, місячну звітність).
Нині у всіх спеціалізованих ДПІ по роботі з великими платниками податків з 1 червня 2003 р. система подання податкової звітності за допомогою е-таіі офіційно перебуває в промисловій експлуатації.
Слід зазначити, що в столиці прийняття податкової звітності за допомогою всесвітньої мережі Інтернет запроваджено в податкових інспекціях Голосіївського, Солом'янського, Оборонського районів міста. Чому саме в цих районах? Відповідь дуже проста. У Києві є райони, де кількість зареєстрованих платників податків більша, ніж у декількох разом взятих Областях. Тобто райони обиралися, виходячи з фактичного навантаження роботою. Окрім цього, у зв'язку із недостатнім фінансуванням, дуже важко забезпечити всі податкові органи необхідним технічним устаткуванням. Ось чому лише деякі райони міста забезпечено всіма технологічними умовами для роботи з платниками в режимі оп-ііле.
У першому кварталі 2002 р. після відпрацювання нових технологій, нормативно-технічної документації, розпочався процес реалізації намічених планів. Майже одразу після проведення навчальних семінарів і нарад виникла проблема юридичного оформлення стосунків між платниками податків і податковими органами. Тож визнали за необхідне розробити відповідний договір. Його розробили і предметом договору визначили забезпечення процесу подання звітних документів до податкового органу засобами електронної пошти. Укладаючи такий договір, платник податків бере на себе такі обов'язки:
Відповідний податковий орган зобов'язаний: генерувати ключі для шифрування інформації користувачів — платників податків; забезпечувати приймання та обробку звітних документів у поряд-" ку і терміни, визначені чинним законодавством.
За невиконання або неналежне виконання зазначених обов'язків сторони несуть відповідальність відповідно до законодавства України. При цьому ніхто з них не несе відповідальності за перебої в обміні інформації, що виникли внаслідок несправності каналів зв'язку, відключення та перебоїв у мережах живлення, несправності апаратних засобів.
Безумовно, звітність, яка подається в електронному вигляді чи надсилається електронною поштою, має бути оформлена належним чином. У платників податків і податкових органів є ключі шифрування та дешифрування звітної інформації, якими вони обмінюються. Вже створено програмне забезпечення для видачі та обміну такими ключами. Але як можна отримати ці ключі та добровільно перейти на нову форму податкової звітності? Для цього необхідно послідовно здійснити такі операції. Насамперед: укласти договір з відповідним податковим органом. Далі відбувається передача ДПА України регіональним ДПА, а звідти — районним ДПІ через кур'єра довгострокових елементів для кодування. Після цього створюються закриті та відкриті ключі ДПІ для платника, при цьому відкриті ключі передаються представнику платника для формування його ключів. Формуються закриті і відкриті ключі платника податків; відкриті ключі передаються посередником до ДПІ. Отже, існує асинхронна система захисту, коли керівник підприємства і головний бухгалтер підписують документи своїми закритими ключами; після цього інформація шифрується відкритим ключем ДПА України. Для того, щоб прочитати інформацію, треба мати закритий ключ ДПА України і відкриті ключі платника податків. Ключ ДПА України шифрується Центром сертифікації видачі ключів. Тобто можливість-підробки закритих і відкритих ключів майже прирівнюється до нуля.
Впровадження нової технології потребує здійснення додаткових витрат. Так, у Греції в 2002 р. податкові органи звернулися до платників податків з пропозицією використовувати е-таіі при поданні податкової звітності. З метою стимулювання і часткового компенсування витрат на придбання програмного забезпечення платникам податків зменшували податкові зобов'язання за рахунок зниження ставок деяких податків на 3—5 відсотків. Експеримент пройшов дуже вдало і дав "зелене світло" широкому впровадженню його результатів.
У США, наприклад, фірми зобов'язали при сплаті податків віддавати ще й певний відсоток свого доходу, а натомість безкоштовно отримувати програмне забезпечення.
У Російській Федерації надання податкової звітності електронною поштою користується неабиякою популярністю, зокрема в столиці. Так, у Москві діє компанія "Такском" — спеціалізований оператор зв'язку управлінь міністерства по податках і зборах (далі — МПЗ) по м. Москві та Московській області, міжрегіональних інспекцій МПЗ Росії, яка надає послуги "безпаперової технології" подачі звітності через канали зв'язку.
Наказами МПЗ Російської Федерації затверджено Порядок подання податкової декларації в електронному вигляді через телекомунікаційні канали зв'язку та Методичні рекомендації щодо організації і функціонування системи подання податкової декларації і бухгалтерської звітності в електронному вигляді через телекомунікаційні канали зв'язку; затверджено відповідний типовий договір про сумісні дії щодо організації та функціонування такої системи.
В Україні поки що не вжито подібних заходів. Більше того, платники податків ще не дуже активно переходять до нової форми звітності. Чомусь дехто вважає, що Інтернет — це не надійна система, краще власноруч передавати необхідну інформацію. Нині лише близько 200 платників податків подають свою звітність через Інтернет.
Платник податків, як правило, прагне звести до мінімуму своє перебування у приміщенні податкової інспекції. Вирішення даної проблеми — перехід на електронну систему звітності. Крім того, це дає можливість одразу перевірити звітні форми на предмет арифметичних помилок і подати цю звітність не виходячи зі свого офісу. Податкові органи виграють у тому, що для них спрощується процедура електронної обробки податкових звітів, прискорюється процес занесення інформації до електронної бази даних.
* * *
Автор висловлює вдячність начальнику відділу ведення податкової звітності та автоматизації функціональних підрозділів управління інформаційно-аналітичних систем адміністрування податків Павлу Мядяру і заступник директора департаменту автоматизації процесів оподаткування Богдану Миськіву, які сприяли створенню цього матеріалу.