• Розрахунки на автогазозаправних та автозаправних станціях

 


 

Підприємство відкрило автогазозаправну станцію (АГЗС). Які РРО повинні застосовуватись при відпусканні газу? Чи повинно підприємство застосовувати РРО при відпусканні газу за талонами та відомостями i які санкції передбачено за проведення розрахунків без застосування РРО в таких випадках?

На території України роздрібна торгівля скрапленим вуглеводневим газом (СВГ) здійснюється СПД через АГЗС. Відпускання СВГ на АГЗС провадиться відповідно до Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту, затвердженої наказом № 332
(за текстом — Інструкція).
Нормами Інструкції передбачено, що паливно-роздавальні колонки, які встановлено на комерційних АГЗС, повинні функціонувати в системі з РРО, тип якого включено до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій (за текстом — Державний реєстр) за сферою застосування АЗС.
РРО, що застосовуються, повинні відповідати Технічним вимогам до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій, затвердженим протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем i засобів контролю та управління товарним i грошовим обігом від 27.06.2002 р. № 13 (за текстом — рішення № 13).
Зазначеним документом встановлено перелік додаткових вимог щодо реалізації фіскальних функцій РРО — спеціалізованими ЕККА, що призначені для реєстрації на автозаправних станціях продажу пального (бензину, дизельного пального, скрапленого газу тощо), супутніх товарів i послуг.
Зокрема, спеціалізований ЕККА повинен забезпечувати:
в єдиному нерозривному технологічному циклі управління відпусканням пального, реєстрацію об’єму (в літрах) та вартості (у гривнях) відпущеного пального кожного найменування окремо за готівковою та кожною безготівковою формою оплати;
формування та друкування звітів установленої форми. При цьому чеки X-звіту та Z-звіту ЕККА повинні додатково містити такі дані:
загальні об’єм (у літрах) i вартість (у гривнях) пального кожного найменування, відпущеного за готівковою та кожною безготівковою формою оплати протягом звітного періоду;
фактичні залишки пального (у літрах) кожного найменування (у кожному з розхідних резервуарів) на момент формування звітів та інше.
При продажу СВГ за готівку або при розрахунках у безготівковій формі із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо СПД зобов’язані дотримуватись норм Закону № 265/95-ВР.
Статтею 3 Закону 265/95-ВР передбачено, що суб’єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані:
провадити розрахункові операції на повну суму покупки через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
застосовувати РРО, що включені до Державного реєстру, з додержанням встановленого порядку їх застосування.
Порядком реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженим наказом № 614, встановлено, що РРО може застосовуватись лише в тій господарській одиниці, назву та адресу якої зазначено в реєстраційному посвідченні, та у сфері застосування, визначеній Державним реєстром.
Таким чином, суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють реалізацію СВГ, повинні застосовувати РРО при всіх формах оплати.
У разі відпускання СВГ на АГЗС при безготівковій формі оплати без використання реєстраторів розрахункових операцій СПД несуть відповідальність, передбачену ст. 17 Закону № 265/95-ВР.

Чи правомірні вимоги податкових інспекцій щодо скасування реєстрації окремих моделей касових апаратів, які використовуються на АЗС, зареєстрованих у попередні роки?

Обов’язок застосування суб’єктами підприємницької діяльності РРО (у тому числі ЕККА) при проведенні розрахунків за продані товари та надані послуги встановлено Законом № 265/95-ВР.
Зокрема, ст. 1 Закону № 265/95-ВР передбачено, що РРО застосовуються фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності або юридичними особами (їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами), які здійснюють операції з розрахунків у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Статтями 3 та 12 зазначеного Закону встановлено дозвіл на застосування лише тих реєстраторів, які внесені до Державного реєстру.
Статтею 2 Закону визначено, що Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій — це перелік моделей РРО та їх модифікацій, які відповідають вимогам нормативних актів України, сертифіковані у державній системі сертифікації на відповідність вимогам діючих державних стандартів i дозволені для застосування у сфері, визначеній цим Законом.
Державний реєстр містить окремий розділ «Спеціалізовані електронні контрольно-касові апарати для автозаправних станцій», до якого включені реєстратори, що відповідають Вимогам щодо реалізації фіскальних функцій РРО для різних сфер застосування, затвердженим постановою № 199, та Технічним вимогам до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій, затвердженим рішенням № 13.
Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженим наказом № 614, встановлено, що реєстратори можуть застосовуватись лише у сфері, визначеній Державним реєстром. Більше того, п. 2.12 зазначеного Порядку передбачено примусове скасування реєстрації в органах державної податкової служби таких реєстраторів, які застосовуються не за сферою, визначеною Державним реєстром.
Постановою № 121, прийнятою відповідно до ст. 11 Закону № 265/95-ВР, встановлено терміни переведення СПД на облік розрахункових операцій у готівковій та безготівковій формі із застосуванням РРО.
Так, для роздрібної торгівлі нафтопродуктами (крім роздрібної торгівлі через контейнерні автозаправні станції) у містах Києві та Севастополі, адміністративних центрах областей до 1 квітня 2003 р., на магістральних автомобільних дорогах або на відстані до 0,2 км від них до 1 червня 2003 р., на регіональних дорогах або на відстані до 0,2 км від них до 1 серпня 2003 р., в адміністративних центрах районів та в містах обласного підпорядкування до 1 вересня 2003 p., на територіальних автомобільних дорогах або на відстані до 0,2 км від них до 1 листопада 2003 р., в інших місцях 1 січня 2004 р. Таким чином, останній термін переведення АЗС на використання при продажу нафтопродуктів РРО 1 січня 2004 р.
Враховуючи вищезазначене, вимоги державних податкових інспекцій щодо заміни касових апаратів, які використовуються на АЗС за сферою, визначеною Державним реєстром, на РРО, внесені в Державний реєстр за сферою застосування «АЗС», цілком обгрунтовані.

Який порядок проведення розрахунків на АЗС у разі виходу з ладу спеціалізованого реєстратора розрахункових операцій?

Відповідно до ст. 5 Закону № 265/95-ВР на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту проведення розрахункових операцій може здійснюватися з використанням КОРО i розрахункової книжки або із застосуванням резервного РРО.
Водночас згідно з п. 3 ст. 3 зазначеного Закону СПД зобов’язані застосовувати лише ті РРО, що включені до Державного реєстру.
РРО, що призначені для застосування на АЗС, включаються до Державного реєстру на підставі відповідності їх Технічним вимогам до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій, затверджених рішенням № 13.
Пунктом 21 зазначених Технічних вимог встановлено, що відпуск пального повинен блокуватися у разі від’єднання механізму друкування чеків, контрольної стрічки та звітів або відсутності електроживлення РРО. Саме такі обставини й виникають при виході реєстратора з ладу.
Отже, якщо на АЗС застосовується згідно із законодавством спеціалізований РРО, який відповідає вищезазначеним Технічним вимогам, то у разі його поломки паливно-роздавальні колонки не працюють. Для організації безперебійної роботи АЗС СПД повинен зареєструвати резервний РРО та використовувати його в період ремонту основного реєстратора.

Консультують фахівці Департаменту податкового аудиту та валютного контролю ДПА України