П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про здійснення Кабінетом Міністрів України конституційних повноважень у сфері оборони Заслухавши й обговоривши інформацію Кабінету Міністрів України, Верховна Рада України відмічає, що Уряд України, реалізуючи повноваження, визначені Конституцією України ( 254к/96-ВР ), законами України, актами Президента України, щодо забезпечення обороноздатності України, спрямовує діяльність міністерств та інших органів виконавчої влади на створення сучасної моделі Збройних Сил України, спроможних за будь-яких умов виконати покладені на них Конституцією України завдання; вдосконалення управління ними; перетворення інших ланок Воєнної організації держави (військ Цивільної оборони, прикордонних, залізничних, внутрішніх військ) на невійськові структури; впровадження демократичного цивільного контролю над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави; поступову інтеграцію до міжнародних інститутів безпеки. Проте реальний стан Воєнної організації держави, насамперед її Збройних Сил, потребує прискорення реформування, усунення негативних явищ, що накопичилися за останні роки у сфері безпеки. На сьогодні Збройні Сили України оснащені бойовою технікою і озброєнням 70-80 років минулого століття, які морально і фізично застаріли. За 13 років практично не відбувалося їх оновлення. Модернізація та створення нових зразків і систем зброї, особливо високоточної і інтелектуальної, через брак фінансування практично не проводилися. В той же час арсенали, бази та склади перевантажені на 120-150 відсотків застарілими зразками озброєння, техніки, ракет і боєприпасів, утримання яких потребує значних коштів. Досі не затверджена Державна програма розвитку озброєнь та військової техніки до 2015 року, фактично відсутня міжнародна кооперація з постачання готових зразків озброєння, техніки, комплектуючих виробів, сировини та матеріалів за імпортом. Однією з найгостріших соціальних проблем, що виникла ще в перші роки існування Збройних Сил України, залишається забезпечення військовослужбовців житлом. У черзі на отримання житла перебувають більше 46 тисяч сімей офіцерів і прапорщиків, понад 23 тисячі сімей пенсіонерів із числа колишніх військовослужбовців. Зволікання із законодавчим врегулюванням реформування Збройних Сил України, зокрема з приведенням їх структури і чисельності у відповідність із сучасними умовами та встановленням системи державних гарантій соціального захисту військовослужбовців, які звільняються зі служби, непоодинокі випадки формально-бюрократичного підходу до вирішення кадрових питань у процесі реформування небезпечно загострили морально-психологічну обстановку в армійському і ветеранському середовищі. На розвитку Збройних Сил України, вирішенні нагальних проблем, пов'язаних з переоснащенням їх бойовою технікою, підвищенням ефективності бойової підготовки, забезпеченням безпечного збереження і утилізацією величезної кількості боєприпасів, необхідністю посилення соціального захисту військовослужбовців, підвищенням престижу військової служби, негативно позначаються неузгодженість дій органів державної влади у підході до реформування Воєнної організації держави, невиконання вимог Закону України "Про оборону України" ( 1932-12 ), а також затверджених указами Президента України рішень Ради національної безпеки і оборони України стосовно обсягів фінансування потреб оборони. Протягом усіх років існування Збройних Сил України їх бюджетне фінансування не перевищувало 60 відсотків від мінімальної потреби. При цьому більше 90 відсотків коштів спрямовувалося на утримання Збройних Сил України. Це призвело до серії надзвичайних подій з трагічними наслідками. Армія - один з базових державних інститутів, складний соціальний механізм виявився найменше захищеним від негативів періоду соціальних трансформацій, що створює загрозу національній безпеці України. Справедливе невдоволення в суспільстві викликають диспропорції у пенсійному забезпеченні військовослужбовців залежно від часу звільнення з військової служби. Верховна Рада України висловлює глибоке занепокоєння тим, що хоча на ці й інші проблеми, на недоліки і упущення у діяльності Кабінету Міністрів України у сфері оборони зверталася увага у постановах, які приймалися за підсумками парламентських слухань - "Реформування Збройних Сил України. Політико-правові і соціально-економічні аспекти" (від 14 липня 1999 року N 931-XIV ( 931-14 ), Днів Уряду - "Про інформацію Кабінету Міністрів України про хід реформування Збройних Сил України" та "Про інформацію Кабінету Міністрів України про хід виконання вимог чинного законодавства та заходи, які вживаються Кабінетом Міністрів України, щодо посилення соціального захисту військовослужбовців, пенсіонерів Збройних Сил і ветеранів військової служби, членів їхніх сімей, поліпшення їх пенсійного, медичного, житлового, транспортного забезпечення" (від 28 листопада 2002 року N 277-IV ( 277-15 ) і N 278-IV ( 278-15 ), Урядом України не було зроблено належних висновків і не вжито необхідних заходів до повної реалізації вимог і рекомендацій парламенту. Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Визнати роботу Кабінету Міністрів України з виконання конституційних повноважень, здійснюваних ним у сфері оборони, недостатньою. Уряду України вжити заходів для забезпечення системного, комплексного підходу до радикального реформування Збройних Сил України та інших складових Воєнної організації держави, проведення цієї роботи у правовому полі. 2. Вважати невідкладними завданнями у сфері оборони і національної безпеки завершення розробки, з метою адаптації до сучасних геополітичних умов, і затвердження Стратегії національної безпеки України та її складових - Стратегії військової безпеки України, уточненої Програми реформування Воєнної організації держави, а також Концепції військово-технічного співробітництва з іноземними державами ( 913/2003 ) та Державної програми розвитку озброєння та військової техніки на період до 2015 року. 3. Запропонувати Кабінету Міністрів України: визначити з метою забезпечення надійної оборони держави, на основі положень Воєнної доктрини ( 3529-12 ) та з урахуванням світового досвіду, пріоритетні напрями фінансування та шляхи оптимізації бюджетних витрат на утримання і розвиток складових Воєнної організації держави; передбачати при формуванні Державного бюджету України на 2005 і наступні роки видатки на потреби оборони відповідно до вимог Закону України "Про оборону України" ( 1932-12 ) в обсягах, не нижчих за прогнозні показники, визначені на період до 2015 року, можливість поступового збільшення питомої ваги цих видатків із загального фонду державного бюджету з урахуванням додаткової потреби у зв'язку із здійсненням заходів з реформування та розвитку Збройних Сил України; враховуючи вкрай небезпечну ситуацію, що склалася із збереженням і утилізацією ракет, боєприпасів та вибухових речовин, передбачати в повному обсязі необхідні асигнування для забезпечення живучості та вибухопожежобезпеки арсеналів, баз, складів, озброєння та боєприпасів, вибухових речовин, утилізації ракет, боєприпасів, високоотруйних речовин, не придатних для подальшого використання і зберігання, з внесенням цих витрат до захищених статей видатків Державного бюджету України; радикально поліпшити управління оборонно-промисловим комплексом в умовах його реструктуризації і зростаючих потреб у забезпеченні Збройних Сил України сучасною бойовою технікою та озброєнням; завершити розробку мобілізаційного плану України на особливий період з визначенням необхідних обсягів і конкретних шляхів фінансування заходів мобілізаційної підготовки держави для планування та проведення мобілізації в різних умовах; вжити заходів щодо формування, розміщення, фінансування та виконання державного оборонного замовлення на поставку (закупівлю) продукції, виконання робіт, надання послуг для потреб Збройних Сил України, інших військових формувань; вжити заходів щодо приведення озброєння та військової техніки Збройних Сил України у справний стан та готовність до застосування за призначенням; забезпечити неухильне виконання вимог Закону України "Про державні гарантії соціального захисту військовослужбовців, які звільняються із Збройних Сил України у зв'язку з їх реформуванням, та членів їхніх сімей" ( 1763-15 ), звернувши особливу увагу на забезпечення житлом військовослужбовців, які звільняються, адаптацію їх до цивільного життя. Для вирішення житлової проблеми впровадити довгострокове пільгове кредитування будівництва (придбання) житла, створити потужний фонд службового житла для військовослужбовців та умови для активного залучення інвестицій на ці цілі; зважаючи на скорочення чисельності та перегляд інфраструктури Збройних Сил України у процесі їх реформування, забезпечити постійний моніторинг та контроль за ліквідацією зайвих військових структур, вилученням та реалізацією застарілого і надлишкового озброєння та військової техніки, іншого військового майна. Прискорити вирішення долі військових містечок, які вивільняються; забезпечити послідовне і ефективне запровадження вимог Закону України "Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави" ( 975-15 ); оприлюднити розроблений за підсумками Оборонного огляду Стратегічний оборонний бюлетень і забезпечити введення його в дію. 4. Кабінету Міністрів України вжити невідкладних заходів для визначення порядку усунення диспропорцій у пенсійному забезпеченні військовослужбовців залежно від часу звільнення їх з військової служби. Верховна Рада України надає цьому надзвичайно важливого значення як акту відновлення соціальної справедливості і неодмінній умові збереження стабільності і спокою в суспільстві. 5. Міністерству оборони України, іншим державним органам, причетним до проблем оборони і національної безпеки: при розробці і реалізації програм реформування Воєнної організації держави виходити з необхідності підвищення ефективності і боєздатності Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, забезпечити оптимальне співвідношення чисельності особового складу бойових частин і частин забезпечення Збройних Сил України, а також співвідношення старших і молодших офіцерів. Виключити факти неуважного, казенно-бюрократичного ставлення до вирішення кадрових питань у процесі реформування Збройних Сил України; фінансові ресурси, що вивільнятимуться в результаті оптимізації структури і чисельності Збройних Сил України, інших військових формувань, ліквідації зайвих структур, реалізації надлишкового озброєння, військової техніки, іншого майна, спрямовувати у встановленому законом порядку на бойову підготовку військ (сил), проведення науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, закупівлю високотехнологічного озброєння та військової техніки нових поколінь; зважаючи на особливу роль Об'єднаних Сил швидкого реагування Збройних Сил України як прообразу майбутніх Збройних Сил України, першочергову увагу приділяти повномасштабній підготовці та постійному нарощуванню боєздатності їх компонентів; з урахуванням світового досвіду, а також труднощів, що виявилися під час реформування Збройних Сил України, підготувати пропозиції стосовно корегування програми переходу до комплектування їх особового складу за контрактом та інших цільових програм у сфері оборони і національної безпеки; вжити заходів щодо підвищення ролі військової науки у дослідженні актуальних проблем оборони і національної безпеки, підготовці практичних рекомендацій. Переглянути, виходячи з реальних і перспективних потреб, систему підготовки військових кадрів у військових навчальних закладах та на військових кафедрах цивільних вузів; приділити особливу увагу забезпеченню безпеки, збереженню життя і здоров'я військовослужбовців Збройних Сил України, які беруть участь у міжнародних миротворчих операціях, забезпеченню їх соціальних гарантій та заходів адаптації; реалізуючи програми міжнародного співробітництва у військовій сфері, інтеграції України у системи міжнародної і регіональної безпеки, зокрема у європейські і євроатлантичні структури, виходити насамперед з національних інтересів України, необхідності зміцнення її безпеки, міжнародних позицій. 6. Верховна Рада України вважає за необхідне підвищити роль Ради національної безпеки і оборони України у здійсненні визначених Конституцією України ( 254к/96-ВР ) і Законом України "Про Раду національної безпеки і оборони України" ( 183/98-ВР ) завдань з координації і контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері оборони і національної безпеки, передусім у справі радикального реформування і створення оптимальної, такої, що відповідатиме сучасним умовам, Воєнної організації держави, ліквідації дублюючих структур, вдосконаленні співпраці усіх її ланок в умовах розвитку кризових ситуацій в країні і у світі, підвищенні ефективності боротьби з новими зовнішніми і внутрішніми загрозами, реагуванні на нетрадиційні виклики і загрози, які можуть дестабілізувати внутрішню ситуацію та негативно вплинути на авторитет України у світі, її міжнародні зв'язки, посиленні ефективності державного регулювання військово-технічного співробітництва України з іноземними державами з метою забезпечення державної підтримки просування на зовнішні ринки продукції військового призначення і подвійного використання. 7. Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони разом з іншими комітетами Верховної Ради України забезпечити своєчасну розробку та попередній розгляд законопроектів з питань оборони і національної безпеки, які подаються на розгляд Верховної Ради України. Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м. Київ, 22 червня 2004 року N 1824-IV