ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ


1 липня 2004 року набрав чинності Закон України їм "Про державну реєстрацію юридичних осіб та Ц фізичних осіб-підпришців" від 15052003 року № 755-ІV. дія якого поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаціпно-правової форми, форм власності та підпорядкування, а також фізичних осіб-підприємців.

Протягом 2004-2005 років відбуватиметься перереєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. тобто безоплатна заміна раніше виданих свідоцтв про державну реєстрацію на відповідні документи єдиного зразка.


Треба зазначити, що встановлені окремими спеціальними законами особливості державної реєстрації таких суб'єктів, як об'єднання громадян (у тому числі професійні спілки), біржі,' благодійні організації, політичні партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, комерційні банки, торгово-промислові палати, інші фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), та деяких інших установ і організацій, залишаються. Однак набути статусу юридичної особи такі структури зможуть лише після реєстрації у порядку нового Закону.

Головна ж особливість Закону для суб'єктів господарювання, які не належать до "спеціальних груп", полягає у тому, що необхідні документи подаються державному реєстратору в "одне вікно", а інші суб'єкти державної влади (державна податкова служба, Пенсійний фонд, органи статистики, фонди соціального страхування) отримують відповідні відомості від державного реєстратора. Підставою для взяття на облік юридичної особи є надходження повідомлення державного реєстратора про проведення такої реєстрації та відомостей з відповідної реєстраційної картки (п. 2 ст. 26).

Передбачається, що усі облікові дані міститимуться в Єдиному державному реєстрі — автоматизованій системі збирання, накопичення, захисту, обліку та надання відповідної інформації. Цей реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Щодо ідентифікаційних кодів ЄДРПОУ, що повинні бути внесені до реєстраційної картки, то за п. 7 ст. 25 надавати їх державному реєстратору повинні органи, які їх присвоюють, а не самі суб'єкти господарювання.

За проведення державної реєстрації юридичної особи справляється реєстраційний збір у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (п. 1 ст. 10).

Відповідно до ст. 24 Закону для проведення державної реєстрації засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні подати державному реєстратору низку документів. Якщо документи надсилатимуть рекомендованим листом (з описом вкладення), то усі підписи повинні бути нотаріально посвідчені. У разі, якщо законом встановлено ще додаткові вимоги щодо реєстрації установчих документів, то вони подаються до державного реєстратора з відміткою про їх реєстрацію в органі, визначеному законом.

За загальним правилом для реєстрації подається: заповнена реєстраційна картка встановленого зразка; копія рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів; документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення такої реєстрації (копія квитанції, виданої банком або копія платіжного доручення з відміткою банку).

Установчими документами суб'єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання (п. 1 ст. 57 Господарського кодексу України). Цією самою статтею визначено відомості, що повинні містити різні документи. Вимоги до установчих документів визначає і ст. 88 Цивільного кодексу України.

Для державної реєстрації суб'єкта господарювання подаються, серед інших, такі документи: установчі документи, передбачені законом для відповідного виду юридичних осіб; документ (документи), що засвідчує сплату засновником (засновниками) внеску до статутного фонду суб'єкта господарювання в розмірі, встановленому законом (п. З ст. 58 ГК).

Установчим документом повного товариства і командитного товариства є засновшшький договір. Установчим документом акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю і товариства з додатковою відповідальністю є статут (п. 1 ст. 82). Вимоги до змісту кожного з цих документів містяться у названій статті, а також у відповідних положеннях Цивільного кодексу (ст. 120; ст. 134; ст. 143; ст. 154 та ст. 164).

Відповідно, копії рішень засновників необхідно подавати тим господарським товариствам, де вони мають відмінний від установчих документів вигляд, а саме: договір про заснування товариства з обмеженою відповщальтстіо (ст. 142 ЦК); договір про створення акціонерного товариства (ст. 153 ЦК).

В окремих випадках, що передбачені законом, крім названих документів, додатково подається копія рішення Антимонопольного комітету або Кабінету Міністрів про надання дозволу на узгоджені дії або на концентрацію суб'єкта господарювання (ст. 10, ст. 24, ст. 25 Закону "Про захист економічної конкуренції" від 11.01.2001 року №2210-ІІІ).

Якщо реєструється юридична особа, для якої законом встановлено вимоги щодо формування статутного фонду (статутного або складеного капіталу), подається також документ, що підтверджує внесення засновниками своїх вкладів. Крім того, для державної реєстрації відкритих акціонерних товариств повинно бути подано звіт про проведення підписки на акції, який засвідчено Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Для державної реєстрації селянського (фермерського) господарства необхідно подати копію державного акта на право постійного користування землею засновником або нотаріально посвідчену копію договору про право користування землею засновником на інших умовах (приміром, оренди).

У тому разі, якщо засновником юридичної особи виступає іноземна юридична особа, додатково подається легалізований у встановленому порядку документ про підтвердження п реєстрації в країні місцезнаходження, зокрема, витяг з торговельного, банківського або судового реєстру (постанова Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 р. № 61 "Про надання повноважень на проставлення апостиля, передбаченого Конвенцією, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів"; наказ Міністерства закордонних справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства юстиції України від 05.12.2003 року № 237/803/151/5 "Про затвердження Правил проставлення апостиля на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав").

Вимагати інших документів державному реєстратору заборонено. Щоправда при особистому поданні необхідно надати паспорт та документ, що засвідчує повноваження (для представника засновників).

Датою державної реєстрації юридичної особи є дата внесення до Єдиного державного реєстру відповідного запису. На наступний день повинно бути видано свідоцтво про державну реєстрацію та один примірник із відміткою державного реєстратора. Заміна такого свідоцтва проводиться при внесенні змін до установчих документів юридичної особи, якщо ці зміни пов'язані із зміною найменування та/або місцезнаходження юридичної особи; втрати або пошкодження (п. 6 ст. 9).

Які документи необхідно подати для державної реєстрації змін до установчих документів? За загальним правилом: заповнену реєстраційну картку на проведення реєстрації змін; нотаріально посвідчену копію рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, яким затверджено такі зміни; оригінал установчих документів юридичної особи із відміткою про їх державну реєстрацію; два примірники змін до установчих документів або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору.

Якщо зміни пов'язані із зменшенням статутного фонду (складеного або статутного капіталу), додатково подається або копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників) або нотаріально посвідчений документ про передання права засновникам іншій особі тощо. Необхідно подавати додаткові документи при реєстрації зміни складу засновників (учасників) юридичної особи; при зміні найменування або місцезнаходження, а також мети установи.

За проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи справляється збір у розмірі тридцяти відсотків від суми державної реєстрації (п. 2 ст. 10).

Законом також встановлено особливості державної реєстрації юридичної особи, що створюється шляхом виділу (ст. 32), порядок реєстрації відокремлених підрозділів юридичної особи (ст. 28).

Встановлено також, що юридична особа щорічно, починаючи з наступного року з дати її державної реєстрації, протягом одного місяця зобов'язана подати державному реєстратору реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу (п. 7 ст. 19). Якщо відповідні відомості не надходять, а також у разі, якщо направлене державним реєстратором повідомлення повернулося, до Єдиного державного реєстру вноситься запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.

Окрім того, до Єдиного державного реєстру вноситься запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи, якщо остання припиняється внаслідок передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам-правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або у результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) або уповноваженим ними органом, за рішенням суду або за відповідним рішенням органу влади.

Документи, що подаються для внесення такого запису при прийнятті рішення засновників або уповноваженим ним органом та відповідний порядок, визначені у статтях 34, 35 Закону. Встановлено також окремий порядок для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (ст. 36), у результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення (ст. 37), на підставі судового рішення, що не пов'язане із банкрутством юридичної особи (ст. 38) та судового рішення щодо визнання юридичної особи банкрутом (ст. 39).

Державна реєстрація юридичних осіб проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи-підприємця.

Необхідно зазначити, що державний реєстратор — це посадова особа, яка призначається на посаду та звільняється з неї міським головою міста обласного значення або головою районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації за погодженням із Державним комітетом з питань регуляторної політики та підприємництва. У разі виявлення факту порушення порядку проведення реєстрації з боку такого посадовця Держпідприєм-ництва має право звернутися до відповідного міського голови або голови державної адміністрації з поданням про звільнення державного реєстратора.

Тетяна НІКОЛАЄВА

По материалам газеты "Юридичний вісник України" від 10-16 липня 2004 р. № 28