МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ Р О З ' Я С Н Е Н Н Я 02.07.2004 N 06ю-261/1095 Щодо сплати штрафних санкцій підприємствами, що застосовують спрощену систему оподаткування З метою правильного і однакового застосування Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 р. N 1767 ( 1767-2001-п ), Фонд соціального захисту інвалідів вважає за необхідне дати такі роз'яснення. Указом Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку і звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.98 р. N 727 ( 727/98 ) (далі - Указ N 727) суб'єктам малого підприємництва, що відповідають вимогам пункту 1 Указу N 727 (у даному випадку йдеться про підприємства, у яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень), надано право обирати спрощену систему оподаткування. Перехід на спрощену систему оподаткування дає можливість таким підприємствам перейти на сплату єдиного податку взамін сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), перерахованих в пункті 6 Указу N 727. Зокрема, до таких податків і зборів (обов'язкових платежів) включено внески до Фонду України соціального захисту інвалідів. При вирішенні питання, чи поширює свою дію Указ N 727 ( 727/98 ) на відносини, що регулюються статтями 19 та 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.91 р. N 875-XII ( 875-12 ) (далі - Закон N 875), необхідно звернути увагу на таке: 1. Статтею 19 Закону N 875 ( 875-12 ) встановлено обов'язковий для виконання всіма підприємствами (об'єднаннями), установами та організаціями норматив робочих місць для інвалідів, що необхідно створити (при кількості працюючих від 15 до 25 чоловік - 1 робоче місце для інвалідів, при кількості працюючих від 25 чоловік - 4 % робочих місць для інвалідів від загальної кількості працюючих). У разі невиконання цього нормативу підприємства (об'єднання), установи та організації згідно з частиною 1 статті 20 цього Закону ( 875-12 ) зобов'язані сплачувати відповідним територіальним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції в розмірі середньорічної заробітної плати на відповідному підприємстві (об'єднанні), установі та організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. Отже, наведені вище норми Закону N 875 ( 875-12 ) дають підстави говорити про такі обов'язки підприємств: обов'язок дотримання ними нормативів щодо створення визначеної цим законом кількості робочих місць для інвалідів; обов'язок сплати ними штрафних санкцій у разі недотримання зазначених нормативів. Своєю чергою, Указ N 727 ( 727/98 ) надає право підприємствам обирати спрощену систему оподаткування, що полягає в можливості заміни сплати низки податків і зборів (обов'язкових платежів), у тому числі внесків до Фонду України соціального захисту інвалідів, сплатою єдиного податку. Проте Указ N 727 ( 727/98 ) не містить норм щодо звільнення підприємств від обов'язку виконання нормативу створення робочих місць для інвалідів, установленого Законом N 875 ( 875-12 ), а внески до Фонду України соціального захисту інвалідів (про які йдеться у пункті 6 Указу N 727) не є штрафними санкціями (про які йдеться у частині 1 статті 20 Закону N 875). 2. У статті 92 Конституції ( 254к/96-ВР ) зазначено, що система оподаткування, податки і збори встановлюються виключно законами України. Частиною 6 статті 1 Закону України "Про систему оподаткування" від 25.06.91 р. N 1251-XII ( 1251-12 ) (далі - Закон N 1251) встановлено, що "податки і збори (обов'язкові платежі), справляння яких не передбачено цим Законом, крім визначених Законом України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України", сплаті не підлягають" ( 1562-12 ). У частині 1 статті 2 Закону N 1251 зазначено, що "під податком і збором (обов'язковим платежем) до бюджетів та до державних цільових фондів слід розуміти обов'язковий внесок до бюджету відповідного рівня або державного цільового фонду, здійснюваний платниками у порядку і на умовах, що визначаються законами України про оподаткування". Однак статті 14 та 15 Закону N 1251 ( 1251-12 ) не містять такого податку чи збору (обов'язкового платежу), як внесок до Фонду України соціального захисту інвалідів, а Закон N 875 ( 875-12 ) не є законом України про оподаткування. 3. Верховний Суд України, досліджуючи матеріали справи N 2-6/3401-2001 ( v3401700-03 ) (постанова від 15.01.2003 р.), дійшов таких висновків: "В Україні окремими законодавчими актами врегульовано відносини, що складаються щодо сплати податків, передбачених Законом України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ), і щодо сплати єдиного податку, передбаченого Указом і Законом України "Про підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ). Це дає підстави вважати, що в Україні запроваджено дві самостійні системи оподаткування: звичайну і спрощену. Звичайна система запроваджена Законом України "Про систему оподаткування" та конкретними законами про податки, збори (обов'язкові платежі) (далі - податки), які зобов'язують платників податків справляти загальнодержавні й місцеві податки, що передбачені статтями 13, 14 зазначеного Закону. Спрощена система запроваджена Указом і закріплена в Законі "Про підтримку малого підприємництва", суть якої відповідно до статті 11 цього Закону полягає в заміні сплати передбачених звичайною системою оподаткування податків сплатою єдиного податку. Запровадження спрощеної системи оподаткування є економічним питанням, яке до цього не було врегульоване законами України. Заміна сплати звичайних податків сплатою єдиного податку відповідно до статті 5 Закону України "Про підтримку малого підприємництва" є одним з напрямів державної підтримки малого підприємництва поряд, зокрема, з встановленням системи пільг для зазначених платників податків". А у справі N 2-6/9337-2001 ( v9337700-02 ) (постанова від 03.09.2002 р.) Верховний Суд України звернув увагу на обмеження застосування пункту 6 Указу N 727 ( 727/98 ) сферою підприємницької діяльності суб'єкта малого підприємництва. "Тобто, як зазначено у статті 1 Закону України "Про підприємництво" ( 698-12 ), - у сфері безпосередньої самостійної систематичної, на власний ризик діяльності з виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг з метою отримання прибутку". Зазначені вище висновки Верховного Суду України дають підстави говорити про те, що Указ N 727 ( 727/98 ) та Закон N 875 ( 875-12 ) мають різні сфери застосування, а відповідно до цього зазначені акти законодавства регулюють властиві тільки їм правовідносини і застосування норм одного акта не впливає на застосування норм іншого. З урахуванням викладеного вище підприємства, що обрали спрощену систему оподаткування (платники єдиного податку), зобов'язані виконувати норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, установлений Законом N 875 ( 875-12 ), а в разі його невиконання - сплачувати штрафні санкції до обласних відділень Фонду соціального захисту інвалідів у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 р. N 1767 ( 1767-2001-п ) "Про затвердження Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів". Директор М.Хобзей