ЦІННІСТЬ ЗНАКА ДЛЯ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ


Чи потрібно реєструвати знак для товарів і послуг? У чому полягає його економічна цінність?


Знаком для товарів і послуг (торговельною маркою, товарним знаком) відповідно до Закону "Про охорону знаків для товарів і послуг" визнаються позначення, здатні відрізняти товари і послуги одних юридичних і фізичних осіб від товарів і послуг інших юридичних і фізичних осіб.

Походження товарного знака походить з далекого минулого, коли ремісники відтворювали свої підписи або "знаки" на створених ними художніх або утилітарних виробах. З часом ці знаки поступово оформилися в сучасну систему охорони і реєстрації товарних знаків. Система допомагає споживачам ідентифікувати вироби або послуги, походження яких засвідчені відмітним товарним знаком, шо найкраще відповідають їх потребам.

Товарний знак надає його власникові охорону у вигляді виключного права на користування знаком для ідентифікації його товарів і послуг серед інших або на надання такого права іншій особі в обмін на винагороду.

Термін охорони становить 10 років від дати подання заявки і продовжується за клопотанням власника майнових прав, поданим протягом останнього року дії свідоцтва на знак для товарів і послуг, щоразу на 10 років. Кількість продовжень законодавством не обмежена.

Товарний знак супроводжує господарську діяльність власника доти, поки вона продовжується.

Цінність товарного знака з часом може зростати і втрачається тільки з падінням цінності продукту. Таким чином, значення товарного знака безпосередньо зв'язано з економічними досягненнями власника, і прагнення одержати правову, охорону пояснюється можливістю затвердити продукт на ринку, закріпити відмінність певного товару або послуги у свідомості споживачів і, тим самим, домогтися переваги над конкурентами.

Поводження споживачів підтверджує виняткову роль товарного знака для орієнтації у визначенні якості пропонованої продукції. Звідси випливає необхідність забезпечення ефективної правової охорони товарного знака. Товарний знак відіграє важливу роль в економіці країни в цілому і в господарській діяльності зокрема. Використання товарних знаків за умов конкуренції дозволяє підприємцям певним чином виділити свої товари з маси аналогічних, протиставити їх товарам конкурента, щоб полегшити покупцеві вибір товару (послуги) і тим самим прискорити й розширити їх збут.

Свідоцтво на знак для товарів і послуг надає його власнику право використовувати знак та інші права, визначені законом та зазначені у конкретному свідоцтві.

Власник може наносити його на будь-який товар чи упаковку, в якій міститься такий товар, розмішувати його на вивісці чи етикетці, застосовувати під час пропонування та надання будь-якої послуги, для якої знак зареєстровано. Закон надає власникові виключне право застосовувати знак в діловій документації чи в рекламі та в мережі Інтернет, у тому числі в доменних іменах.

Закон визначає, що знак визнається використаним, якщо його застосовано у формі зареєстрованого знака (зображення, що зазначено у свідоцтві), а також у формі, що відрізняється від зареєстрованого знака лише окремими елементами, якщо це не змінює в цілому відмітності знака.

Власник майнових прав на знак може вимагати усунення з товару або його упаковки незаконно використаного знака або позначення, схожого з ним настільки, що їх можна сплутати, або знищення виготовлених зображень знака або позначення, схожого з ним настільки, що їх можна сплутати.

Оскільки закон надає виключне право на використання знака та на заборону щодо здійснення цих дій іншими особами тільки власнику майнових прав на знак для товарів і послуг, то доцільність реєстрації очевидна. Крім того, у судових спорах, пов'язаних із неправомірним використанням знаків для товарів і послуг, наявність свідоцтва є вирішальним та непереборним доказом прав власника на використання знака.

Сторінку підготувала Наталія МЕЩЕРЯКОВА

По материалам газеты "Юридичний вісник України" від 13-19 листопада 2004 р. № 46