ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                               Л И С Т

                   12.11.2004  N 22060/7/15-1117

                                      Державні податкові
                                      адміністрації в Автономній
                                      Республіці Крим, областях,
                                      містах Києві та Севастополі


                         Щодо оренди ЦМК


     У зв'язку із запитами платників податків та органів державної
податкової служби на місцях,  а також з метою належної організації
адміністрування    податку    на   прибуток   Державна   податкова
адміністрація України повідомляє.

     Відповідно до абзацу  третього  ст.  1  Закону  України  "Про
систему  оподаткування"  ( 1251-12 )  ставки,  механізм справляння
податків і зборів (обов'язкових платежів),  за винятком  особливих
видів  мита та збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу
на електричну та теплову енергію,  і пільги щодо оподаткування  не
можуть  встановлюватися  або  змінюватися іншими законами України,
крім законів про оподаткування.

     Щодо справляння податку на прибуток підприємств таким Законом
є   Закон  України  "Про  оподаткування  прибутку     підприємств"
( 334/94-ВР ) (далі - Закон).

     Статтею  15  Закону  ( 334/94-ВР )   встановлено,  що  ставки
податку  на прибуток,  пільги щодо податку.  об'єкт оподаткування,
порядок обчислення оподатковуваного  прибутку,  строки  і  порядок
сплати  та  зарахування податку до бюджетів можуть встановлюватися
та змінюватися лише шляхом внесення змін до цього Закону.

     Пунктом  3.1  ст.  3  Закону  ( 334/94-ВР )  встановлено,  що
об'єктом   оподаткування  є  прибуток,  який  визначається  шляхом
зменшення суми скоригованого  валового  доходу  звітного  періоду,
визначеного згідно з пунктом 4.3 цього Закону на:
     суму валових витрат платника податку,  визначених  статтею  5
цього Закону;
     суму амортизаційних  відрахувань,   нарахованих   згідно   із
статтями 8 і 9 цього Закону.

     Враховуючи, що амортизаційні відрахування є складовою об'єкта
оподаткування, які визначаються статтями 8 та 9 Закону, то порядок
їх  нарахування  не  може  встановлюватися  іншими законами,  крім
законів про внесення змін до  Закону  України  "Про  оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ),  зокрема, змінами до ст. 8 та
9 цього Закону.

     Крім того,  посилання окремих платників податку на пункт 1.18
ст.  1  Закону  ( 334/94-ВР ),   із зазначенням,  що підставою для
нарахування  орендарем   в   податковому   обліку   амортизаційних
відрахувань  є норма цього пункту,  якою зазначено,  що операції з
лізингу   (оренди)   цілісних   майнових   комплексів    державних
підприємств  регулюються відповідним законодавством,  некоректна з
наступних підстав.

     По-перше, у  зазначеному  пункті  наведено  лише   визначення
лізингової  (орендної)  операції  та її різновиди,  одним з яких є
оренда цілісних майнових комплексів державних підприємств.

     По-друге, відповідно до частини першої ст.  1 Закону  України
"Про  оренду  державного  та  комунального  майна" ( 2269-12 ) цей
Закон регулює організаційні відносини,  пов'язані  з  передачею  в
оренду  майна  державних підприємств та організацій,  підприємств,
заснованих на майні,  що належить Автономній Республіці  Крим  або
перебуває  у  комунальній  власності  (далі  -  підприємства),  їх
структурних   підрозділів,   а   також   майнові   відносини   між
орендодавцями   та  орендарями  щодо  господарського  використання
державного майна,  майна,  що належить Автономній Республіці  Крим
або  перебуває у комунальній власності.  При цьому не встановлено,
що цей Закон регулює питання оподаткування прибутку підприємств.

     По-третє, згідно зі ст.  23 Закону "Про оренду державного  та
комунального  майна"  ( 2269-12 )   передача   майна  в  оренду не
припиняє права власності на це майно.

     Разом з   цим,   зазначеною   статтею   встановлено    окремі
особливості майнових відносин між орендодавцями та орендарями щодо
права власності на  продукцію,  дохід  від  виробленої  продукції,
амортизаційні   відрахування,   майна,   збудованого   за  рахунок
амортизаційних  відрахувань,  тощо,  а  також  обумовлено  цільове
використання амортизаційних відрахувань,  зокрема,  на відновлення
орендованих основних фондів.

     Так, зокрема,  зазначеною статтею встановлено,  що орендареві
належить право власності на виготовлену продукцію,  в тому числі у
незавершеному виробництві,  та  доход  (прибуток),  отриманий  від
орендованого  майна,  амортизаційні  відрахування  на майно,  що є
власністю орендаря,  а також на  набуте  орендарем  відповідно  до
законодавства інше майно.

     Зокрема, амортизаційні  відрахування  на  орендовані  цілісні
майнові комплекси підприємств,  їх структурні підрозділи нараховує
та   залишає  у  своєму  розпорядженні  орендар,  а  амортизаційні
відрахування на орендоване нерухоме та інше  окреме  індивідуально
визначене  майно  нараховує  та  залишає  у  своєму  розпорядженні
підприємство,  господарське   товариство,   створене   в   процесі
приватизації  (корпоратизації),  на  балансі  якого знаходиться це
майно.

     Одночасно, у  бухгалтерському  обліку  відповідно  до  п.   4
Положення  (стандарту)  бухгалтерського  обліку  під  амортизацією
розуміється систематичний розподіл  вартості,  яка  амортизується,
необоротних  активів  протягом  строку  їх  корисного використання
(експлуатації).

     Отже, в Законі України "Про оренду державного та комунального
майна"  ( 2269-12 )  амортизаційні  відрахування  розглядаються як
частина вартості основних фондів та  джерело  їх  відновлення,  що
цілком відповідає бухгалтерському обліку.

     Підпунктом 8.1.1   п.   8.1   ст.   8   Закону  ( 334/94-ВР )
встановлено, що для цілей оподаткування під терміном "амортизація"
основних  фондів  і нематеріальних активів слід розуміти поступове
віднесення витрат на їх придбання, виготовлення або поліпшення, на
зменшення  скоригованого  прибутку  платника  податку у межах норм
амортизаційних відрахувань, установлених цією статтею.

     Враховуючи вищевикладене,  а також те,  що орендар державного
майна  не  здійснює витрат з придбання або виготовлення державного
майна,  то відповідно він  має  право  нараховувати  амортизаційні
відрахування  у  бухгалтерському  обліку  та не має такого права у
податковому обліку.

     Що стосується  податкового   обліку   операцій   оренди,   то
відповідно  до підпункту 1.18.1 п.  18 ст.  1 Закону ( 334/94-ВР )
оперативний лізинг (оренда) - господарська  операція  фізичної  чи
юридичної   особи,   що   передбачає   передачу   орендарю   права
користування основними фондами на строк, що не перевищує строку їх
повної  амортизації,  з  обов'язковим  поверненням  таких основних
фондів  їх  власнику  після  закінчення  строку   дії   лізингової
(орендної) угоди.

     При цьому,  основні  фонди,  передані  в  оперативний лізинг,
залишаються у складі основних фондів орендодавця.

     Разом з цим,  відповідно до підпунктів 7.9.1 та 7.9.2 п.  7.9
ст.  7  Закону ( 334/94-ВР ) майно,  залучене платником податку на
підставі договору лізингу (оренди),  не  включається  до  валового
доходу у орендаря та не включається до валових витрат орендодавця.

     Згідно із підпунктом 8.1.2 п.  8.2 ст. 8 Закону ( 334/94-ВР )
амортизації підлягають витрати на:  придбання основних  фондів  та
нематеріальних  активів  для  власного  виробничого  використання,
включаючи витрати на  придбання  племінної  худоби  та  придбання,
закладення   і   вирощування  багаторічних  насаджень  до  початку
плодоношення;  самостійне виготовлення основних фондів для власних
виробничих  потреб,  включаючи витрати на виплату заробітної плати
працівникам,  які були  зайняті  на  виготовленні  таких  основних
фондів; проведення всіх видів ремонту, реконструкції, модернізації
та інших  видів  поліпшення  основних  фондів;  поліпшення  якості
земель, не пов'язаних з будівництвом.

     Одночасно, відповідно до підпункту 8.5.1 п.  8.5 ст. 8 Закону
( 334/94-ВР ) балансова вартість відповідної групи основних фондів
не   зменшується   на  вартість  основних  фондів,  які  надаються
платником податку в оперативний лізинг (оренду).

     Враховуючи вищевикладене,  передача об'єкта основних фондів в
оперативний лізинг не призводить до зміни балансової вартості груп
основних фондів у орендаря та орендодавця,  а також не  призводить
до податкової амортизації зазначеного об'єкта оперативного лізингу
(оренди)  у  орендаря,  і  лише  орендна  плата  за  такий  об'єкт
включається  до  складу  валового доходу орендодавця відповідно до
підпункту 4.1.4 п.  4.1 ст.  4  Закону  ( 334/94-ВР )  та  валових
витрат орендаря згідно із підпунктом 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону.

     Інші листи органів державної податкової служби застосовуються
в частині, що не суперечить цьому листу.

     Головам державних  податкових  адміністрацій   в   АР   Крим,
областях,  містах Києві та Севастополі забезпечити доведення цього
листа до підпорядкованих органів державної  податкової  служби  та
платників податку.

 Заступник голови ДПА України                            В.Копилов