КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ П О С Т А Н О В А від 17 серпня 2001 р. N 1058 Київ Про затвердження Типового статуту державної аварійно-рятувальної служби ( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 313 ( 313-2004-п ) від 11.03.2004 N 1607 ( 1607-2004-п ) від 30.11.2004 ) З метою удосконалення нормативно-правового регулювання діяльності аварійно-рятувальних служб Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є: 1. Затвердити Типовий статут державної аварійно-рятувальної служби (додається). 2. Рекомендувати органам місцевого самоврядування, громадським організаціям, а також керівникам підприємств, установ та організацій усіх форм власності під час затвердження статутів (положень) аварійно-рятувальних служб керуватися положеннями Типового статуту державної аварійно-рятувальної служби. 3. Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи внести проект постанови Кабінету Міністрів України щодо визначення переліку платних послуг, які надаються державними аварійно-рятувальними службами. 4. Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи разом з Міністерством фінансів та Міністерством економіки за погодженням з Державним комітетом з питань регуляторної політики та підприємництва і Антимонопольним комітетом визначити в місячний термін після затвердження переліку, передбаченого у пункті 3 цієї постанови, розміри плати за послуги, що надаються державними аварійно-рятувальними службами, та установити порядок її справляння. Прем'єр-міністр України А.КІНАХ ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2001 р. N 1058 ТИПОВИЙ СТАТУТ державної аварійно-рятувальної служби Загальні положення 1. Державна аварійно-рятувальна служба (далі - служба) утворюється відповідним центральним органом виконавчої влади (далі - засновник). 2. Служба здійснює постійне та обов'язкове обслуговування на договірній основі потенційно небезпечних об'єктів і територій (далі - об'єкти і території), на яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру. Права та обов'язки сторін щодо здійснення такого обслуговування визначаються договорами. ( Абзац перший пункту 2 в редакції Постанови КМ N 313 ( 313-2004-п ) від 11.03.2004 ) Припинення службою обслуговування можливе у разі закриття об'єкта та ліквідації причин, які зумовлюють його небезпечність, що підтверджується актом спеціально утвореної міжвідомчої комісії. 3. Залучення служби до виконання аварійно-рятувальних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій державного і регіонального рівня здійснюється відповідно до законодавства, а за межами України - за рішеннями Кабінету Міністрів України на підставі міжнародних договорів. 4. Служба набуває статусу юридичної особи з дня її державної реєстрації у центральному органі виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи. Служба має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в установах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням. 5. Правові та соціальні гарантії особовому складу служби, сім'ям рятувальників, пенсіонерам з числа рятувальників, у тому числі інвалідам, забезпечуються згідно із законодавством. Принципи і мета діяльності служби 6. Принципи діяльності служби є: пріоритетність завдань, пов'язаних з рятуванням життя і охороною здоров'я людей та збереженням довкілля; безумовне надання переваги забезпеченню раціональної та превентивної безпеки життєдіяльності населення; обов'язковість своєчасної реалізації заходів, спрямованих на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і мінімізацію їх негативних наслідків; ефективне і комплексне використання наявних сил і засобів, призначених для організації запобігання надзвичайним ситуаціям і реагування на них; забезпечення комплексного обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування об'єктів і територій, що знаходяться в зоні відповідальності служби; взаємодія з іншими службами. 7. Метою діяльності служби є: запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, мінімізація їх наслідків та захист населення і територій; термінове реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, проведення аварійно-рятувальних робіт на об'єктах і територіях; захист навколишнього природного середовища та локалізація зон впливу шкідливих і небезпечних факторів, що виникають під час аварій та катастроф. Права та обов'язки служби 8. Служба має право: обстежувати об'єкти і території, що нею обслуговуються, з метою профілактики виникнення аварій та надзвичайних ситуацій; подавати керівникам підприємств, установ та організацій, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо поліпшення протиаварійного стану об'єктів і територій та усунення виявлених порушень вимог безпеки життєдіяльності працюючих і населення; скасовувати власні погодження планів локалізації та ліквідації аварій (планів ліквідації аварій) або окремі їх позиції у разі невідповідності фактичному стану безпеки об'єкта чи території, вносити пропозиції центральному органу виконавчої влади з питань праці та соціальної політики; використовувати в установленому порядку, у тому числі на договірних засадах, засоби зв'язку, транспорту та інші матеріально-технічні ресурси підприємств, установ та організацій для рятування людей і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, доставки особового складу і спеціального оснащення на постраждалі об'єкти і території; залучати в установленому порядку необхідних спеціалістів, у тому числі з науково-дослідних установ та навчальних закладів, для надання консультацій щодо проведення аварійно-рятувальних робіт; вимагати від осіб, які перебувають у зоні надзвичайної ситуації, додержання правил, запроваджених установленими заходами безпеки; одержувати вичерпну та достовірну інформацію, у тому числі про об'єкти, на яких проводяться аварійно-рятувальні роботи, необхідну для виконання своїх обов'язків. Працівники служби мають право безперешкодного доступу на об'єкти і території з метою виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією надзвичайної ситуації. 9. До обов'язків служби належать: організація функціонування структурних підрозділів у режимі постійної готовності до виконання необхідного комплексу аварійно-рятувальних робіт в умовах надзвичайної ситуації або загрози її виникнення; постійне підтримання високого рівня професіоналізму особового складу для проведення аварійно-рятувальних робіт; забезпечення можливості тридобового проведення аварійно-рятувальних робіт в автономному режимі, створення для цього відповідних матеріально-технічних резервів; підтримання взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності під час проведення аварійно-рятувальних робіт, координація дій у процесі використання сил і засобів інших аварійно-рятувальних служб; участь у проведенні експертизи проектних рішень щодо поліпшення захисту об'єктів і територій на випадок виникнення надзвичайних ситуацій; створення інформаційного банку даних про стан небезпечності об'єктів підвищеної небезпеки, що нею обслуговуються; участь в оцінці стану готовності об'єктів, що нею обслуговуються, до проведення робіт з ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків, виконання заходів щодо посилення їх протиаварійного захисту і підвищення ступеня підготовленості персоналу об'єктів до дій в умовах надзвичайної ситуації; участь у визначенні прийнятних рівнів ризику за можливими наслідками надзвичайних ситуацій у процесі експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки; участь у роботі комісій з прийняття в експлуатацію об'єктів, які потребують аварійно-рятувального обслуговування; визначення разом з центральним органом виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, відповідними місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування складу та обсягів, рівня оснащення, місць розташування сил і засобів, призначених для ліквідації надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо підвищення безпеки життєдіяльності населення і зменшення збитків у випадках виникнення надзвичайних ситуацій та практична їх реалізація за рішеннями органів виконавчої влади; участь у роботі комісій з розслідування причин виникнення надзвичайних ситуацій та розробленні заходів щодо їх запобігання; участь у розробленні та виконанні державних цільових, регіональних і галузевих програм попередження надзвичайних ситуацій і підвищення рівня техногенної безпеки. ( Абзац пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 1607 ( 1607-2004-п ) від 30.11.2004 ) Структура служби 10. Робота служби організовується за територіальним або галузевим принципом. Вирішення покладених на службу завдань забезпечують органи управління та аварійно-рятувальні формування і допоміжні підрозділи. Дислокація та організаційна структура підрозділів служби визначаються засновником. 11. Орган управління службою: здійснює загальне керівництво формуваннями і підрозділами служби; управляє силами підпорядкованих аварійно-рятувальних формувань та допоміжних підрозділів; приймає в установленому порядку рішення про утворення, реорганізацію або ліквідацію аварійно-рятувальних формувань та допоміжних підрозділів; затверджує статути (положення) підпорядкованих аварійно-рятувальних формувань, допоміжних підрозділів та органів управління ними. 12. Орган управління службою має право разом з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування виступати співзасновником зведених регіональних професійних аварійно-рятувальних формувань з метою забезпечення постійного обслуговування об'єктів і територій. Майно служби та її фінансування 13. Майно служби становлять основні фонди та оборотні кошти, а також цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі служби. 14. Майно служби є державною власністю і закріплюється за нею на праві повного господарського відання або оперативного управління. 15. Джерелами формування майна служби є: майно передане їй засновником; кошти державного та місцевих бюджетів на виконання окремих програм; кошти, одержані в установленому порядку від плати за постійне обов'язкове обслуговування на договірній основі, надані послуги, виконані роботи; інші джерела, не заборонені законодавством. 16. Служба має право утворювати фонди (розвитку, споживання, соціального забезпечення тощо), призначені для покриття витрат, пов'язаних з її діяльністю. 17. Збитки, завдані службі фізичними і юридичними особами, відшкодовуються в установленому порядку. Управління службою 18. Управління службою здійснює начальник (командир) служби, який призначається на посаду і звільняється з посади засновником. 19. Начальник (командир) служби: несе персональну відповідальність за виконання покладених на службу завдань і функцій; укладає і розриває контракти з працівниками служби; затверджує організаційну структуру, штатний розпис та кошториси на утримання служби, розподіляє функціональні обов'язки між своїми заступниками та керівниками підрозділів; представляє службу в органах виконавчої влади, діє від імені служби у відносинах з підприємствами, установами та організаціями; у межах своєї компетенції видає накази (розпорядження), дає вказівки, обов'язкові для підпорядкованих підрозділів та працівників, і організовує та контролює їх виконання; виконує інші функції, передбачені статутом (положенням) про службу. Ліквідація і реорганізація служби 20. Ліквідація і реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення) служби здійснюється за рішенням засновника, погодженим з центральним органом виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, а також рішенням суду. 21. Ліквідація служби здійснюється ліквідаційною комісією, яка утворюється і діє у порядку, визначеному законодавством.