Доходи, зокрема плата за оренду земельних паїв, котрі одержували громадяни протягом 2003 р., підлягали обкладенню прибутковим податком з громадян у порядку, встановленому Декретом Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. №13-92 "Про прибуткЬвий податок з громадян" та Інструкцією про прибутковий податок з громадян, затвердженою наказом ГДПІ України від 21 квітня 1993 р. (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.06.93 р. за №64). Так, за п.2.1 Інструкції утриманий прибутковий податок перераховували до бюджету із нарахованої суми місячного сукупного оподатковуваного доходу.
Особливості оподаткування доходів, одержуваних громадянами не за місцем основної роботи (служби, навчання), встановлено ст. 11 і 12 розділу III Декрету. На підприємства, установи та організації, котрі виплачували доходи громадянам, покладався обов'язок своєчасно і в повному обсязі нараховувати, утримувати й перераховувати до бюджету прибутковий податок з громадян, а також своєчасно подавати податковим органам відомості за встановленою формою №8-ДР у разі виплати доходів громадянам не за місцем їхньої основної роботи.
Після закінчення календарного року громадяни, крім тих, які одержували доходи лише за місцем основної роботи, зобов'язані в терміни, визначені законом (до 1 квітня наступного за звітним роком), подати (надіслати) до податкового органу за місцем проживання декларацію про доходи (форма №1). Так, у 2004 р. в Старокостянтинівську ОДПІ подало декларації про доходи 237 громадян, які живуть на території Огіївської сільської ради. В свою чергу СТОВ "Огіївське" подало до Старокос-тянтинівської ОДПІ довідки за формою №8-ДР, де відображено суму одержаного громадянином доходу за оренду паю.
З 1 січня 2002 р. на виконання ст.78 Бюджетного кодексу України запроваджено казначейське обслуговування місцевих бюджетів за доходами і перерахуванням міжбюджетних трансфертів. Податки, збори (обов'язкові платежі) та інші доходи місцевого бюджету зараховуються безпосередньо на рахунок відповідного бюджету, відкритого органами Державного казначейства України.
Наказом Державного казначейства України від 17.01.2002 р. №17 затверджено Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів за доходами і перерахуванням міжбюджетних трансфертів, яким регламентовано організаційні відносини між органами Державного казначейства України, фінансовими органами, платниками податків, зборів (обов'язкових платежів), що належать місцевим бюджетам у процесі казначейського обслуговування органами Державного казначейства України місцевих бюджетів за доходами під час функціонування внутрішньої платіжної системи Державного казначейства України.
Згідно з п.2.1 Порядку однією з функцій державного казначейства є підготовка платіжних документів і повернення надміру та/або помилково сплачених до місцевих бюджетів платежів на підставі висновків органів виконавчої влади, яким відповідно до закону надано право стягувати до бюджету податки, збори (обов'язкові платежі) та інші надходження. Висновки щодо повернення в готівковій формі надміру сплачених до місцевих бюджетів платежів подають органи стягнення, в тому числі й державні податкові інспекції на місцях, на виконання до відповідних органів Державного казначейства України. Органи Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів виконують отримані висновки.
За п.3.3 Порядку платежі повертають з відповідного аналітичного рахунка в межах поточних надходжень за день.
У разі недостатності або відсутності коштів на відповідному аналітичному рахунку роблять підкріплення з відповідного рахунка 3142 "Кошти загального фонду місцевих бюджетів" на підставі меморіальних документів на перерахування коштів на відповідний аналітичний рахунок 3141 "Надходження до загального фонду місцевих бюджетів". Детальний механізм повернення коштів громадянам за результатами проведення річного перерахунку відображено в п.З Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 р. №226.
Перевіркою СТОВ "Огіївське", проведеною податковим органом, установлено, що сільськогосподарським підприємством справді в 2003 р. виплачено громадянам за оренду паїв по 5 кг цукру на суму 12.50 грн. кожному.
Єдиним платником податку з доходів фізичних осіб на території Огіївської сільської ради є СТОВ "Огіївське", борг якого з цього податку на 1 січня 2004 р. становив 183 981 грн. Протягом 2004 р., попри вжиті податковою інспекцією заходи, СТОВ "Огіївське" на рахунок сільської ради було перераховано лише 591,20 грн. податку з доходів громадян.
26 лютого 2004 р. за заявою Старокостянтинівської ОДПІ Господарським судом Хмельницької області порушено провадження в справі про банкрутство СТОВ "Огіївське" за №17/56-Б.
У результаті проведених перерахунків громадянам Огіївської сільської ради підлягало поверненню 21057,64 грн. прибуткового податку. На 14 жовтня 2004 р. громадянам уже повернено 13380 грн. прибуткового податку.
Отже, Старокостянтинівська ОДПІ виконує функції, передбачені чинним законодавством, а саме: обчислює суми зайво сплаченого податку громадянами, надає відділенням державного казначейства України висновки про їхнє повернення, а не знімає кошти з рахунків сільських рад.
Роз'яснюють податківці державних податкових адміністрацій
"ПРАЦЯ І ЗАРПЛАТА" № 45 грудень