Апеляційне узгодження податкових зобов'язань в адміністративному порядку та оскарження рішень органів державної податкової служби

У «Віснику» № 47/2004 розглядалися правові засади оскарження рішень органів державної податкової служби та апеляційне узгодження податкових зобов'язань, порядок подання скарги та обов'язки органів державної податкової служби у зв'язку з надходженням скарги, порядок розгляду скарг (заяв) платників податків та прийняття рішень. Також роз'яснювалися особливості оскарження постанов по справах про адміністративні правопорушення та права особи, що подала скаргу.

У продовження теми пропонуємо увазі читачів зразки скарг (заяв) платників податків на податкові повідомлення-рішення податкових органів, зразки заяв у разі відкликання або анулювання поданої скарги (заяви), а також зразки рішень органів ДПС про розгляд заяв (скарг) платників податків тощо.

У разі коли платник податків вважає, що орган державної податкової служби неправильно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до органу державної податкової служби, податкове повідомлення або рішення якого оскаржується, зі скаргою про перегляд цього рішення, яка подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками і доказами, які платник податків вважає за потрібне надати (пп. 4.1 п. 4 Положення № 82).

Скарга (заява) повинна бути викладена в письмовій формі та надіслана до органу державної податкової служби поштою або передана фізичною чи юридичною особою — платником податку через представника (абзац шостий п. З Положення № 82).

Дата подання скарги (заяви) — день фактичного подання скарги (заяви) до відповідного органу державної податкової служби, а в разі відправлення скарги (заяви) поштою — дата відправлення скарги (заяви), зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті (абзац десятий п. З Положення № 82).

У разі відсутності повідомлення про вручення і опису вкладення поштового відправлення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги (заяви), — датою подання скарги (заяви) вважається дата фактичного надходження заяви (скарги) до органу державної податкової служби (абзац одинадцятий п. 3 Положення № 82).

Вимоги до оформлення скарги (заяви) визначені абзацом четвертим п. 3 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби.

Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» і Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби не містять вичерпного переліку підстав, за яких керівник органу ДПС або його заступник може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги (заяви) платника податків.

Абзацом другим п. 8 зазначеного Положення передбачено, що підставою для прийняття такого рішення може бути: відсутність доданих до скарги (заяви) документів (акта перевірки, розрахунків до акта перевірки, податкового повідомлення-рішення (рішення), прийнятого за розглядом акта перевірки, рішення, прийнятого за розглядом скарги (заяви), інших документів, необхідних для розгляду скарги (заяви); необхідність додаткової перевірки наданих бухгалтерських документів податкового обліку; необхідність документів інших організацій, що входять до їх компетенції для з'ясування обставин справи тощо.

Звичайно, неподання платником податку разом із первинною скаргою ксерокопії акта перевірки і розрахунків до акта перевірки та інших додатків до нього і податкового повідомлення-рішення не може бути підставою для прийняття органом ДПС, який безпосередньо здійснював перевірку платника і надіслав податкове повідомлення-рішення або

у випадках, передбачених законодавством, надіслав податкове повідомлення-рішення (рішення) за розглядом акта перевірки, одержаного від інших контролюючих органів, у тому числі від іншого органу державної податкової служби, рішення про продовження терміну розгляду первинної скарги.

У разі коли керівник юридичної особи — платника податків або фізична особа — платник податків у скарзі (заяві) висловлює бажання бути присутнім при розгляді скарги (заяви), то у рішенні про продовження строку розгляду скарги (заяви) необхідно також вчинити запис такого змісту: «Одночасно повідомляємо, що скарга (заява) буде розглядатися (зазначити дату) в приміщенні будинку за адресою (зазначити повну адресу, № службового кабінету або кімнати)», або у рішенні можна зазначити: «Для з'ясування дати і місця розгляду скарги (заяви) та з питань участі у розгляді скарги (заяви) необхідно зателефонувати (зазначити номер телефону і номер телефонного коду).

Бути присутньою при розгляді скарги (заяви) має право особа, яка подала скаргу (заяву) на податкове повідомлення-рішення або на рішення органу ДПС, а також користуватися послугами адвоката або уповноваженого представника, оформивши це уповноваження в установленому Законом порядку (підпункти 4 і 5 п. 15 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби),

Підпунктом 9 п. 1 5 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби (затверджено наказом ДПА України від 02.03.2001 р. № 82 і зареєстровано в Мін'юсті України 15.03.2001 р. за № 238/5429, зі змінами та доповненнями) передбачено, що особа, яка подала скаргу (заяву) має право в будь-який час до прийняття рішення за розглядом скарги (заяви) відкликати або анулювати подану скаргу (заяву). Відкликання або анулювання скарги (заяви) проводиться за письмовою заявою особи, яка подала скаргу (заяву).

За розглядом скарги (заяви) платника податків або посадової особи платника податків чи громадянина приймається рішення, яке оформляється відповідно до вимог законодавства про мови. Зміст рішення складається зі вступної, описової, мотивувальної та резолютивної частин.

Рішення оформляється на бланку органу державної податкової служби, який розглядав скаргу (заяву).

Отримане органом державної податкової служби вищого рівня повідомлення відділення зв'язку про вручення рішення, прийнятого за розглядом повторної скарги (заяви) платника податків, необхідно з супровідним листом надіслати органу ДПС, податкове повідомлення-рішення (рішення) якого оскаржувалося. У справі з розгляду скарги (заяви) залишаються ксерокопії повідомлення відділення зв'язку (лицевої й зворотної сторін повідомлення) та супровідного листа.

З урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити до суду рішення контролюючого органу про нарахування податкового зобов'язання у будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення. У цьому випадку зазначене рішення контролюючого органу не підлягає адміністративному оскарженню (пп. 5.2.5 п. 5.2 ст. 5 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Зразок рішення (відповіді) платнику податків, у разі коли під час розгляду його скарги (заяви) з'ясовано, що на оскаржене ним в адміністративному порядку податкове повідомлення-рішення також подана платником податків позовна заява до господарського суду (суду) про визнання недійсним цього самого податкового повідомлення-рішення (тієї самої суми податкового зобов'язання).

Іван ЛОНЮК, директор Департаменту апеляцій ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 48 / 2004