УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КОЛЕГІЯ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 25-1 від 03.12.99 Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ юстиції України
21 грудня 1999 р.
vd991203 vn25-1 за N 891/4184
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Колегії
Рахункової палати
N 28-6 ( z0115-05 ) від 27.12.2004 )
Про розгляд Інструкції про порядок проведення
перевірок, ревізій Рахунковою палатою
Колегія Рахункової палати, розглянувши (у робочому порядку)
Інструкцію про порядок проведення перевірок, ревізій Рахунковою
палатою, П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Інструкцію про порядок проведення перевірок, ревізій
Рахунковою палатою затвердити (додається).
2. Директорам департаментів неухильно дотримуватись вимог
зазначеної Інструкції при здійсненні перевірок і ревізій.
3. Директору департаменту правового забезпечення діяльності
Рахункової палати Пилипенку В.П. забезпечити реєстрацію Інструкції
про порядок проведення перевірок, ревізій Рахунковою палатою у
Міністерстві юстиції України відповідно до Указу Президента
України від 3 жовтня 1992 року N 493/92 "Про державну реєстрацію
нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої
влади".
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого
заступника Голови Рахункової палати Малікова В.В.
Голова Рахункової палати В.Симоненко
Секретар Рахункової палати Б.Хропатий
Затверджено
Постанова Колегії
Рахункової палати
03.12.99 N 25-1
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 грудня 1999 р.
за N 891/4184
Інструкція
про порядок проведення перевірок,
ревізій Рахунковою палатою
1. Загальні положення
1.1. Інструкція про порядок проведення перевірок, ревізій
Рахунковою палатою, розроблена у відповідності з Конституцією
України ( 254к/96-ВР ), Законом України "Про Рахункову палату"
( 315/96-ВР ), іншими актами чинного законодавства, визначає
завдання та порядок проведення Рахунковою палатою перевірок,
ревізій.
1.2. Дія цієї Інструкції поширюється на відносини, які
виникають у зв'язку з виконанням Рахунковою палатою України
завдань та функцій, передбачених Конституцією України, Законом
України "Про Рахункову палату", іншими актами чинного
законодавства.
1.3. Система контролю Рахункової палати - це комплекс
передбачених Законом України "Про Рахункову палату"
експертно-аналітичних, інформаційних, перевірочних, ревізійних та
інших видів і методів діяльності, що забезпечують виконання
Рахунковою палатою покладених на неї завдань. До таких видів та
методів контрольної діяльності належать: перевірка, ревізія,
аналіз, експертиза, обслідування.
1.4. Терміни, що вживаються у цій Інструкції:
Перевірка - це обстеження та вивчення окремих ділянок
адміністративно-розпорядчої та фінансової діяльності об'єкта
перевірки та його посадових осіб щодо видання ними нормативних,
адміністративних, розпорядчих, інших актів і відомчих документів
та здійснюваних на підставі них розпорядчих і фінансових операцій
щодо направлення, отримання та використання коштів державного
бюджету, загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів у
відповідності до Конституції України ( 254к/96-ВР ), актів чинного
законодавства України, закону України про Державний бюджет України
на відповідний рік з точки зору правильності документального
оформлення фінансових операцій та відображення їх у
бухгалтерському обліку. У ході перевірки досліджуються також
питання ефективного та доцільного витрачання бюджетних коштів і
коштів позабюджетних фондів. Перевірка є способом документального
викриття незаконного та нецільового використання коштів і
матеріальних цінностей, їх недостач, розтрат, розкрадань та
привласнення, попередження фінансових зловживань, інших порушень
чинного законодавства. Результати перевірки оформляються довідкою,
а в разі виявлення фактів нецільового використання коштів та
матеріальних цінностей, недостач, розтрат, розкрадань, привласнень
та інших зловживань - актом.
Ревізія - це метод документального контролю фінансової
діяльності об'єкта перевірки та його посадових осіб, який
передбачає комплексне, системне, повне та об'єктивне вивчення
первинних документів з отримання та використання за цільовим
призначенням коштів державного бюджету, загальнодержавних
цільових, позабюджетних фондів, відповідності цих документів актам
чинного законодавства та відображення їх у бухгалтерському обліку;
спосіб документального викриття недостач, розтрат, розкрадань,
привласнень коштів і матеріальних цінностей, попередження
фінансових зловживань. Результати ревізії оформляються актом.
1.5. Головним завданням Рахункової палати при проведенні
перевірок та ревізій є здійснення контролю за адміністративним,
розпорядчим, касовим та фактичним виконанням Державного бюджету
України. У першому випадку перевіряється законність
(правомірність) та доцільність прийняття, підписання та видання
нормативних, адміністративних, розпорядчих, інших документів
органами державної влади та управління, головними та іншими
розпорядниками коштів Державного бюджету України,
загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів. У другому
випадку перевіряється правильність документального відображення
усіх фінансових операцій з бюджетними коштами та коштами
позабюджетних фондів, ефективного розпоряджання ними, використання
за цільовим призначенням у відповідності з актами чинного
законодавства - в Управлінні справами Верховної Ради України,
Адміністрації Президента України, Секретаріаті Уповноваженого
Верховної Ради України з прав людини, апараті Ради національної
безпеки і оборони України, апараті Кабінету Міністрів України,
Національному банку України, Фонді державного майна України,
Міністерстві фінансів України, органах Державного казначейства
України, міністерствах, інших центральних органах виконавчої
влади, Конституційному Суді України, Верховному суді України,
Вищому арбітражному суді України, Вищій раді юстиції України,
Генеральній прокуратурі України, Центральній виборчій комісії
України, інших судових, правоохоронних, контрольних органах,
органах національної безпеки і оборони, загальнодержавних
цільових, позабюджетних та недержавних фондах, місцевих державних
адміністраціях та органах місцевого самоврядування, підприємствах,
установах і організаціях, банках, кредитних установах,
господарських товариствах, страхових компаніях, інших фінансових
установах і їх спілках, асоціаціях та інших об'єднаннях незалежно
від форм власності, об'єднаннях громадян та інших недержавних
некомерційних громадських організаціях, інших суб'єктах
підприємницької діяльності, які отримують кошти з Державного
бюджету України.
2. Предмет, об'єкти та суб'єкти перевірок, ревізій
2.1. Предметом перевірок, ревізій є:
нормативно-правові, адміністративні, розпорядчі, інші відомчі
акти та документи (постанови, рішення, розпорядження, накази,
положення, порядки, стандарти, інструкції, вказівки, інструктивні
листи тощо), порядок їх розроблення, прийняття, підписання та
видання Управлінням справами Верховної Ради України,
Адміністрацією Президента України, апаратом Ради національної
безпеки і оборони України, Уповноваженим Верховної Ради України з
прав людини, Кабінетом Міністрів України, Національним банком
України, Фондом державного майна України, Антимонопольним
комітетом України, Міністерством фінансів України, органами
Державного казначейства України, міністерствами, іншими
центральними органами виконавчої влади, загальнодержавними
цільовими, позабюджетними фондами, місцевими державними
адміністраціями та органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами і організаціями, банками,
кредитно-фінансовими установами, господарськими товариствами,
страховими компаніями, іншими фінансовими установами і їх
спілками, асоціаціями та іншими об'єднаннями незалежно від форм
власності, об'єднаннями громадян, недержавними некомерційними
організаціями, іншими розпорядниками коштів та їх посадовими
особами з питань щодо виконання Державного бюджету України з точки
зору відповідності їх Конституції України ( 254к/96-ВР ), актам
чинного законодавства, вимогам положень закону України про
Державний бюджет України на відповідний рік, а також доцільності
та ефективності використання бюджетних коштів та коштів
позабюджетних фондів;
кошти Державного бюджету України, їх рух та використання за
цільовим призначенням, доцільність і ефективність їх витрачання у
відповідності з актами чинного законодавства, правильність
відображення фінансових операцій у бухгалтерському обліку;
кошти загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів;
кошти, спрямовані на здійснення загальнодержавних програм; кредити
і позики, які отримує Україна від іноземних держав, банків і
міжнародних фінансових організацій; валютні та фінансово-кредитні
ресурси державного бюджету, які надаються на зворотній основі;
кошти, що надходять від приватизації державного майна; ресурси
державного матеріального резерву, рух зазначених коштів та
матеріальних ресурсів, їх використання за цільовим призначенням,
доцільність і ефективність витрачання у відповідності з актами
чинного законодавства, правильність відображення фінансових
операцій у бухгалтерському обліку;
кошторис Національного банку України, правильність його
складання, законність та ефективність виконання, відповідність
актам чинного законодавства;
державні кредити, а також кошти, виділені на безоплатній
основі іноземним державам і міжнародним організаціям, законність
та доцільність їх надання;
кошти державних установ, що діють за кордоном і фінансуються
за рахунок Державного бюджету України, їх рух, використання за
цільовим призначенням, доцільність і ефективність витрачання у
відповідності з актами чинного законодавства та правильність
відображення фінансових операцій у бухгалтерському обліку;
інші кошти та матеріальні ресурси Державного бюджету України,
їх рух, використання за цільовим призначенням, доцільність та
ефективність витрачання у відповідності з актами чинного
законодавства, правильність відображення фінансових операцій у
бухгалтерському обліку.
2.2. Об'єктами перевірок, ревізій є:
Управління справами Верховної Ради України;
Адміністрація Президента України;
апарат Кабінету Міністрів України;
апарат Ради національної безпеки і оборони України;
Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав
людини;
Національний банк України, уповноважені банки;
Фонд державного майна України;
Антимонопольний комітет України;
Міністерство фінансів України;
органи Державного казначейства України;
Державний комітет України по матеріальних резервах;
Конституційний Суд України;
Верховний суд України;
Вищий арбітражний суд України;
Генеральна прокуратура України;
Вища рада юстиції України;
Центральна виборча комісія України;
інші судові, правоохоронні та контрольні органи;
органи національної безпеки та оборони;
міністерства, державні комітети, інші центральні органи
виконавчої влади; загальнодержавні цільові, позабюджетні фонди;
місцеві державні адміністрації та органи місцевого
самоврядування, підприємства, установи і організації, банки,
кредитні установи, господарські товариства, страхові компанії,
інші фінансові установи і їх спілки, асоціації та інші об'єднання
незалежно від форм власності у частині використання коштів
Державного бюджету України;
об'єднання громадян, недержавні фонди та інші недержавні
некомерційні громадські організації у тій частині їх діяльності,
яка стосується використання коштів Державного бюджету України;
інші розпорядники коштів Державного бюджету України (надалі -
об'єкт перевірки).
2.3. Суб'єктом перевірки, ревізії є:
посадова особа Рахункової палати, особа, залучена Рахунковою
палатою до проведення перевірки чи ревізії як спеціаліст або
експерт з інших установ і організацій, у тому числі контрольних,
податкових чи правоохоронних органів.
2.4. Права, обов'язки та відповідальність суб'єктів
перевірок, ревізій.
2.4.1. Права, обов'язки та відповідальність посадових осіб
Рахункової палати, уповноважених проводити перевірку, ревізію і
залучених до проведення перевірки, ревізії спеціалістів та
експертів інших установ, організацій, контрольних, податкових чи
правоохоронних органів (далі - посадові особи, уповноважені
проводити перевірку, ревізію від імені Рахункової палати)
випливають із Конституції України ( 254к/96-ВР ) та Закону України
"Про Рахункову палату" ( 315/96-ВР ), цієї Інструкції та інших
актів чинного законодавства.
2.4.2. Посадові особи, уповноважені проводити перевірки і
ревізії від імені Рахункової палати, мають право:
а) отримувати та ознайомлюватися з усією без винятку
інформацією та документацією щодо правових , фінансово-економічних
підстав та обгрунтувань підготовки, розгляду, прийняття та видання
нормативно-правових, адміністративних, розпорядчих, інших актів та
документів (постанов, рішень, розпоряджень, наказів, положень,
інструкцій, стандартів, порядків, вказівок, інструктивних листів
тощо) та з самими названими документами, що регулюють
адміністративну, розпорядчу та фінансово-господарську діяльність
об'єкта перевірки у тій її частині, яка стосується використання
коштів Державного бюджету України, їх руху у відповідності з
актами чинного законодавства;
б) отримувати від посадових осіб об'єкта, на якому
проводяться перевірка, ревізія, необхідні довідки, інформацію,
статистичні дані, бухгалтерсько-фінансові звіти, іншу
документацію;
в) безпосередньо входити до приміщень державних органів,
підприємств, організацій, архівів, сховищ, виробничих і допоміжних
приміщень банків, фінансово-кредитних установ та інших об'єктів,
якщо інше не передбачено законами України;
г) безперешкодно отримувати нормативно-правові,
адміністративні, розпорядчі, інші акти (постанови, розпорядження,
рішення, накази, положення, інструкції, вказівки, порядки,
стандарти, інструктивні листи тощо) та первинні фінансові й
бухгалтерські документи, проводити обстеження та огляд окремих
приміщень, сховищ, архівів та предметів; одержувати експертні
висновки, а також письмові пояснення та заяви; робити копії або
виписки з усіх без винятку документів, які стосуються предмета
перевірки, ревізії; вимагати від посадових осіб об'єкта контролю
копії та виписки з документів, інших матеріалів, складати на
основі цих документів розрахунки; достовірність копій, виписок,
розрахунків підтверджує керівник підрозділу об'єкта перевірки
своїм підписом;
ґ) у разі потреби визначення фактичного стану справ проводити
обстеження або огляд документів, матеріалів, предметів, іншого
майна. Обстеження чи огляд проводиться в присутності керівника
підрозділу, відповідального за предмет обстеження чи огляду, а в
разі його відсутності - іншого працівника за дорученням керівника
об'єкта перевірки. За результатами обстеження чи огляду його
учасники складають та підписують відповідний акт;
д) перевіряти і ревізувати грошові та бухгалтерські
документи, звіти, кошториси та інші документи, що підтверджують
виділення, направлення, надходження та витрачання коштів і
матеріальних цінностей, проводити інвентаризацію фактичної
наявності цінностей (грошових сум, цінних паперів, сировини,
матеріалів, готової продукції, устаткування тощо);
е) при потребі вимагати від посадових осіб об'єкта перевірки,
ревізії проведення інвентаризації основних фондів, матеріальних
цінностей, грошових коштів і розрахунків, у необхідних випадках
опечатувати каси та касові приміщення, склади, комори, архіви,
інші сховища, а при виявленні підроблень, інших зловживань - до
закінчення перевірки чи ревізії складати акт щодо наявності
документів, які засвідчують факт порушення, та передавати акт
разом з документами на відповідальне збереження посадовій особі
об'єкта перевірки, залишаючи у справі акт вилучення та копії або
реєстри вилучених документів; у разі потреби вимагати поновлення
бухгалтерського обліку та фінансової звітності за період, що
перевіряється чи ревізується;
є) одержувати від Національного банку України та його
установ, комерційних банків та інших кредитних установ і
фінансових організацій необхідні документальні підтвердження
банківських операцій і стану рахунків об'єкта перевірки, ревізії,
а від інших підприємств і організацій незалежно від форм
власності - довідки і копії документів про операції та розрахунки
з об'єктом перевірки, ревізії;
ж) вимагати і отримувати від посадових та матеріально
відповідальних осіб перевірки, ревізії усні та письмові пояснення
з питань, які стосуються предмета перевірки, ревізії;
з) ставити перед керівником, іншими посадовими особами
об'єкта перевірки, ревізії вимоги щодо невідкладного усунення
виявлених порушень, які потребують негайного реагування, окремо
зазначати про це в акті перевірки, ревізії;
и) у разі потреби дослідити питання, які вимагають
спеціальних знань, ставити перед керівництвом Рахункової палати
питання щодо залучення до перевірки, ревізії на будь-якій її
стадії спеціалістів чи експертів.
2.4.3. Посадові особи, уповноважені проводити перевірки,
ревізії від імені Рахункової палати, зобов'язані:
а) суворо дотримуватися вимог Конституції України
( 254к/96-ВР ), Закону України "Про Рахункову палату"
( 315/96-ВР ), інших актів чинного законодавства, цієї Інструкції;
б) проводити перевірку, ревізію відповідно до затвердженої
програми та плану проведення названого заходу;
в) суворо дотримуватися принципів законності, повноти,
об'єктивності, достовірності та доказовості результатів перевірки
чи ревізії;
г) не втручатися в оперативну діяльність об'єкта перевірки,
ревізії, не оприлюднювати свої висновки до їхнього завершення,
відповідного оформлення результатів довідкою чи актом та розгляду
колегією Рахункової палати;
ґ) усі без винятку виявлені під час перевірки, ревізії факти
порушень, обставини та причини їх скоєння детально відображати у
довідці (акті) перевірки чи акті ревізії з наведенням відповідних
документів, письмових та усних пояснень посадових осіб та інших
обгрунтувань виявлених фактів; долучати документи, пояснення та
інші обгрунтування до довідок (актів) перевірок, ревізій;
д) в усіх випадках виявлення підробок, зловживань та інших
правопорушень отримувати від посадових та матеріально
відповідальних осіб об'єкта перевірки, ревізії детальні письмові
пояснення щодо обставин, мотивів, причин та умов учинення
порушень, долучати їх до матеріалів перевірки, ревізії;
е) на будь-якій стадії перевірки, ревізії приймати від
посадових, матеріально відповідальних та інших осіб об'єкта
перевірки, ревізії подані за їх ініціативою усні та письмові
заяви, зауваження, пояснення щодо предмета перевірки, ревізії та
при потребі проводити перевірку порушених у зазначених зверненнях
питань;
є) за результатами перевірки складати довідку або акт, а за
результатами ревізії - акт у трьох примірниках, з яким
ознайомлювати в усіх випадках керівників та інших посадових осіб
об'єкта перевірки під розписку. Один примірник довідки, акта
залишати керівнику, а за його відсутності - іншій відповідальній
особі об'єкта перевірки під розписку;
ж) у разі відмови від підписання керівником або іншою
відповідальною посадовою особою довідки (акта) перевірки чи акта
ревізії робити в названих документах спеціальний запис про це з
обов'язковим зазначенням дати, часу, обставин звернення до
керівника чи іншої посадової особи з пропозицією ознайомитися і
підписати довідку чи акт, а також дати, часу і обставин отримання
відмови чи періоду, протягом якого не отримано відповіді від
посадової особи;
з) у разі незгоди керівника чи іншої посадової особи об'єкта
перевірки з фактами, викладеними у довідці чи акті, запропонувати
подати протягом п'яти робочих днів письмові зауваження, які
протягом п'яти робочих днів перевірити і з результатами перевірки
та висновками ознайомити посадових осіб, які подали зауваження.
Зауваження та результати їх перевірки і висновки додати до довідки
чи акта як невід'ємну їх частину;
и) у всіх випадках відмови посадових осіб об'єкта перевірки,
ревізії допустити перевіряльників до проведення перевірки,
ревізії, на сам об'єкт перевірки чи його складові частини, надати
їм необхідну інформацію, документацію чи можливість провести
огляд, обстеження, у разі невиконання або неналежного виконання
інших законних вимог посадової особи, уповноваженої проводити
перевірку, ревізію, складати акт про відмову виконувати законні
вимоги із зазначенням дати, часу, місця, даних посадової особи,
яка припустилася протиправних дій. Невідкладно доповідати про це
керівникові департаменту Рахункової палати або посадовій особі, що
його заміщає, вжити заходів, передбачених чинним законодавством
щодо усунення перешкод для здійснення перевірки та ревізії.
2.4.4. У разі невиконання або неналежного виконання
обов'язків, передбачених Законом України "Про Рахункову палату",
цією Інструкцією, іншими актами чинного законодавства,
необ'єктивного, упередженого, недбалого, поверхового проведення
перевірки, ревізії, викладення в довідці перевірки чи акті ревізії
недостовірних або недоведених фактів та обгрунтувань їх скоєння
посадова особа, яка проводила перевірку, ревізію притягується до
відповідальності на підставі, у межах та у спосіб, що передбачені
чинним законодавством.
2.5. Права, обов'язки й відповідальність посадових та
матеріально відповідальних осіб об'єктів перевірки, ревізії
(далі - посадові особи об'єкта перевірки, ревізії) випливають із
вимог Конституції України ( 254к/96-ВР ), Закону України "Про
Рахункову палату" ( 315/96-ВР ), цієї Інструкції, інших актів
чинного законодавства України.
2.5.1. Посадові особи об'єкта перевірки, ревізії мають право:
а) вимагати від посадових осіб, уповноважених проводити
перевірку, ревізію, пред'явлення доручення на проведення
перевірки;
б) на будь-якій стадії перевірки, ревізії подавати
перевіряльникам усні та письмові заяви, зауваження, пояснення з
питань щодо предмета перевірки, ревізії;
в) відмовлятися від давання пояснень перевіряльнику лише
тоді, коли питання, на які пропонується відповісти, стосуються
державної таємниці, розголошувати яку посадова особа об'єкта
перевірки, ревізії не уповноважена, а також якщо їй запропоновано
дати пояснення щодо фактів та обставин їх скоєння, які тягнуть за
собою кримінальну відповідальність опитуваного, членів його сім'ї
чи близьких родичів, коло яких визначається законом;
г) вимагати від перевіряльників після закінчення перевірки,
ревізії один примірник довідки чи акта для ознайомлення,
підписання та усунення виявлених порушень;
ґ) подавати письмові зауваження до довідки чи акта перевірки,
ревізії у разі незгоди з викладеними там фактами та вимагати їх
розгляду перевіряльниками по суті з доданням їх у вигляді додатка
як невід'ємної частини довідки (акта);
д) оскаржувати дії перевіряльників безпосередньо у керівника
департаменту - головного контролера, відповідального за проведення
перевірки, ревізії, чи керівництва Рахункової палати і вимагати
отримання від них офіційної письмової відповіді;
е) та мають інші права, передбачені Конституцією України
( 254к/96-ВР ) та чинним законодавством України.
2.5.2. Посадові особи об'єкта перевірки, ревізії зобов'язані:
а) допускати посадових осіб, уповноважених проводити
перевірку, ревізію до перевірки, ревізії за наявності відповідного
доручення на проведення перевірки, ревізії;
б) забезпечувати перевіряльникам умови, необхідні для
ефективного проведення перевірки, ревізії, а саме: невідкладно
надавати належну інформацію, матеріали й документи, своєчасно
давати пояснення перевіряльникам, надавати технічне оснащення і
транспортні засоби разом з обслуговувальним персоналом, а також
окремі приміщення з технічним оснащенням та засобами зв'язку;
в) з дотриманням вимог законодавства про державну таємницю на
вимогу перевіряльників надавати всю без винятку інформацію,
документи та матеріали, у тому числі архівні, які стосуються
діяльності посадових осіб та колегіальних органів об'єкта
перевірки щодо підготовки, розгляду, прийняття та підписання
нормативно-правових, адміністративних, розпорядчих та інших актів
(постанов, рішень, розпоряджень, наказів, положень, інструкцій,
стандартів, порядків тощо), а також самі названі акти та документи
з питань виконання закону України про Державний бюджет України на
відповідний рік, інших актів чинного законодавства щодо
використання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних
цільових, позабюджетних фондів;
г) надавати всю без винятку інформацію, документи та
матеріали стосовно фінансово-господарської діяльності об'єкта
перевірки, ревізії, щодо використання бюджетних коштів та коштів
позабюджетних фондів, руху грошових коштів, а також інших
бюджетних та позабюджетних ресурсів, контроль за законним та
ефективним використанням яких належить до компетенції Рахункової
палати;
ґ) надавати інші інформаційні матеріали щодо предмета
перевірки, ревізії - довідки, інформаційні бюлетені, статистичні
дані, бухгалтерсько-фінансові звіти тощо;
д) надавати копії та виписки з документів, інших матеріалів,
завіряти своїм підписом їх достовірність;
е) сприяти перевіряльникам у проведенні ними в разі потреби
обстежень та огляду документів, матеріалів, предметів, іншого
майна об'єкта перевірки, ревізії, підписувати відповідні акти за
результатами проведення зазначених дій;
є) на вимогу перевіряльників проводити інвентаризацію
основних фондів, матеріальних цінностей, грошових коштів і
розрахунків, не перешкоджати опечатуванню кас та касових
приміщень, складів, комор, архівів, інших сховищ, брати на
відповідальне збереження документи, що підтверджують факти
підробок, зловживань або вказують на ознаки інших злочинів; на
вимогу перевіряльників поновлювати бухгалтерський облік та
фінансову звітність за період, що перевіряється чи ревізується;
ж) давати усні та письмові пояснення з питань щодо предмета
перевірки, ревізії, підтверджувати довідку чи акт перевірки,
ревізії. У разі незгоди з викладеними в ньому фактами та доказами
окремо про це зазначати;
з) уживати невідкладних заходів щодо усунення виявлених у
ході перевірки, ревізії правопорушень, відшкодування завданої
шкоди та притягнення до відповідальності осіб, винних у скоєнні
правопорушень.
2.5.3. Посадові особи об'єкта перевірки, ревізії у разі:
невиконання або неналежного виконання законних вимог посадових
осіб, уповноважених від імені Рахункової палати проводити
перевірку, ревізію; порушення Закону України "Про Рахункову
палату" ( 315/96-ВР ), вимог цієї Інструкції, інших актів чинного
законодавства; зловживань коштами Державного бюджету України,
інших бюджетних правопорушень, завдання шкоди Державному бюджету
України притягуються до відповідальності на підставі, у межах і в
спосіб, що передбачені чинним законодавством.
3. Мета та основні завдання перевірок і ревізій
3.1. Мета перевірки, ревізії полягає у встановленні на
об'єкті перевірки, ревізії посадовою особою, уповноваженою її
проводити, фактичного стану справ з точки зору своєчасності,
повноти, об'єктивності, достовірності та доказовості виявлених
фактів та зроблених оцінок щодо законності, ефективності та
доцільності використання коштів Державного бюджету України,
загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів, кредитів та
позик, наданих Україні іноземними державами, банківськими
установами та міжнародними фінансовими організаціями, валютних
ресурсів, наданих на зворотній основі, кошторису Національного
банку, майна, яке належить до об'єктів державної власності,
ресурсів матеріального резерву України.
3.2. Основними завданнями при проведенні перевірок, ревізій в
Управлінні справами Верховної Ради України, Адміністрації
Президента України є:
3.2.1. Перевірка дотримання Конституції України
( 254к/96-ВР ), вимог актів законодавства з питань бюджету, закону
України про Державний бюджет України на відповідний рік при
прийнятті та виданні нормативних, адміністративних, розпорядчих та
інших актів і документів з питань дотримання та виконання як
окремих положень закону України про Державний бюджет України на
відповідний рік, так і названого Закону в цілому, дотримання
Положень про Управління справами Верховної Ради України та
Адміністрацію Президента України з питань, що стосуються предмета
перевірки.
3.2.2. Перевірка дотримання вимог чинного законодавства щодо
складання кошторису, правильності та обгрунтованості кошторисних
призначень, законності та ефективності спрямування та використання
коштів Державного бюджету України, витрачання їх за цільовим
призначенням, дотримання при цьому посадовими та матеріально
відповідальними особами зазначених органів державної влади актів
законодавства України та правильності відображення первинних
документів у бухгалтерському обліку.
3.2.3. Перевірка обгрунтованості розрахунків витрат на
утримання апаратів зазначених державних органів, дотримання вимог
актів чинного законодавства щодо використання бюджетних коштів та
коштів позабюджетних фондів на їх утримання за цільовим
призначенням.
3.3. Основними завданнями при проведенні перевірки, ревізії в
апараті Кабінету Міністрів України, міністерствах, інших
центральних органах виконавчої влади є:
3.3.1. Перевірка дотримання Конституції України
( 254к/96-ВР ), актів чинного законодавства України з питань
бюджету, вимог закону України про Державний бюджет України на
відповідний рік при прийнятті та виданні посадовими особами чи
колегіальними органами зазначених об'єктів перевірки
нормативно-правових, адміністративних, розпорядчих та інших актів
і документів (постанов, рішень, розпоряджень, наказів, положень,
порядків, стандартів, інструкцій, вказівок, інструктивних листів
тощо) з питань виконання Державного бюджету України.
3.3.2. Перевірка законності, доцільності та ефективності
отримання, спрямування та використання коштів Державного бюджету
України, відповідності здійснюваних фінансових операцій з коштами
та іншими ресурсами Державного бюджету України, закону України про
Державний бюджет України на відповідний рік, актам чинного
законодавства, правильності відображення фінансових операцій у
бухгалтерському обліку.
3.3.3. Перевірка дотримання вимог чинного законодавства щодо
складання кошторису, правильності та обгрунтованості кошторисних
призначень, правильності розрахунків витрат на утримання апарату
міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади,
дотримання актів чинного законодавства щодо використання бюджетних
коштів та коштів позабюджетних фондів за цільовим призначенням.
3.4. Основними завданнями при проведенні перевірки, ревізії в
органах Державного казначейства України є:
3.4.1. Перевірка законності, своєчасності та повноти
виконання Державного бюджету України.
3.4.2. Перевірка ефективності управління бюджетними коштами
та коштами позабюджетних фондів.
3.4.3. Перевірка законності, обгрунтованості та ефективності
проведення взаємозаліків, операцій з казначейськими векселями та
іншими цінними паперами.
3.4.4. Перевірка ефективності управління державним внутрішнім
та зовнішнім боргом.
3.4.5. Перевірка дотримання Конституції України
( 254к/96-ВР ), актів чинного законодавства України з питань
бюджету, закону України про Державний бюджет України на
відповідний рік при прийнятті та виданні нормативних,
адміністративних, розпорядчих, інших актів та відомчих документів
(наказів, інструкцій, положень, вказівок, інструктивних листів
тощо) з питань організації виконання положень закону України про
Державний бюджет України на відповідний рік та конкретних
бюджетних призначень, передбачених цим Законом.
3.4.6. Перевірка правильності відображення фінансових
операцій у бухгалтерському обліку.
3.4.7. Ревізія реєстраційних рахунків та рахунків
розпорядників коштів Державного бюджету України.
3.4.8. Перевірка законності та ефективності використання
коштів на утримання Головного управління Державного казначейства
України та його органів на місцях.
3.5. Основними завданнями при проведенні перевірки, ревізії
Національного банку України, уповноважених банків і кредитних
установ є:
3.5.1. Перевірка дотримання посадовими особами та
колегіальними органами зазначених об'єктів Конституції України,
актів чинного законодавства України, закону України про Державний
бюджет України на відповідний рік при прийнятті нормативних,
адміністративних, розпорядчих актів (рішень, розпоряджень,
постанов, наказів, інструкцій, положень, вказівок, інструктивних
листів тощо) у частині обслуговування Державного бюджету України
та обслуговування державного боргу України.
3.5.2. Перевірка законності складання кошторису Національного
банку України, правильності і обгрунтованості розрахунків
кошторисних призначень, своєчасності, повноти, законності та
ефективності виконання кошторису.
3.6. Основними завданнями при проведенні перевірок, ревізій
бюджетних установ, організацій є:
3.6.1. Перевірка забезпечення виконання посадовими особами та
колегіальними органами зазначених установ, організацій закону
України про Державний бюджет України на відповідний рік, актів
чинного законодавства з питань бюджету при здійсненні нормативної,
адміністративної та розпорядчої діяльності з розробки та видання
актів (рішень, розпоряджень, наказів, інструкцій, інструктивних
листів тощо) з питань використання бюджетних коштів та коштів
позабюджетних фондів за цільовим призначенням, доцільного та
ефективного їх витрачання.
3.6.2. Перевірка дотримання актів чинного законодавства при
складанні кошторису витрат, правильності і обгрунтованості
кошторисних призначень, своєчасності і повноти їх виконання,
використання коштів Державного бюджету України за цільовим
призначенням, дотримання фінансової дисципліни, правильності
відображення первинних документів у бухгалтерському обліку.
3.7. Завданням перевірки, ревізії суб'єкта підприємництва,
незалежно від форм власності, є встановлення фактичного стану
справ щодо дотримання положень закону України про Державний бюджет
України на відповідний рік, використання коштів Державного бюджету
України за цільовим призначенням у відповідності з актами чинного
законодавства, відображення фінансових операцій у бухгалтерському
обліку і звітності в Україні, доцільного та ефективного їх
витрачання.
4. Планування та порядок проведення перевірки, ревізії
4.1. Перевірки, ревізії Рахунковою палатою проводяться
планово та позапланово.
4.2. Планові перевірки, ревізії проводяться на підставі
річних, піврічних, квартальних планів роботи колегії Рахункової
палати, річних, піврічних, квартальних планів роботи
департаментів та інших структурних підрозділів. Позапланові
перевірки, ревізії проводяться за рішенням колегії Рахункової
палати на підставі постанов або протокольних доручень Верховної
Ради України, звернень Комітетів Верховної Ради України та запитів
народних депутатів України, за якими Верховна Рада України приймає
рішення, звернень та пропозицій Президента України та Кабінету
Міністрів України.
4.3. Підготовка до проведення перевірки, ревізії.
4.3.1. Обов'язковою умовою проведення перевірки, ревізії є
наявність затвердженої програми перевірки, ревізії. Проект
програми розробляється в департаменті або іншому підрозділі
Рахункової палати під керівництвом директора департаменту або
іншого члена Рахункової палати, відповідального за проведення
перевірки, ревізії на підставі затверджених планів робіт та рішень
колегії Рахункової палати про проведення позапланових контрольних
заходів.
4.3.2. Перед складанням програми перевірки, ревізії
департамент, відповідальний за її проведення, аналізує:
інформацію, документацію, нормативно-правову базу, яка
стосується предмета перевірки, ревізії та її об'єктів і яка є в
департаменті, а також отриману від інших департаментів та
структурних підрозділів Рахункової палати інформацію щодо
характеристики предмета та об'єктів перевірки, ревізії;
дані щодо бюджетних призначень та фактичного фінансування з
Державного бюджету України згідно з діючою бюджетною
класифікацією ( v0265201-97 ), надані контрольно-аналітичними
департаментами, управліннями Рахункової палати інформаційного та
комп'ютерного забезпечення і аналітично-методичного;
при потребі отриманий від департаменту правового забезпечення
діяльності Рахункової палати висновок щодо правового механізму, що
регулює питання, які є предметом перевірки, та діяльність об'єктів
перевірки щодо використання бюджетних коштів та коштів
позабюджетних фондів;
отриману від інших контрольних та правоохоронних органів
інформацію щодо раніше проведених ними контрольних та інших
заходів на визначених Рахунковою палатою об'єктах перевірки,
ревізії тощо.
Департаменти та інші структурні підрозділи Рахункової палати
зобов'язані надавати за наявності названу інформацію та
статистичні дані на вимогу департаменту, відповідального за
проведення перевірки, ревізії.
4.3.3. Програма перевірки, ревізії складається у
відповідності з чинним законодавством, з урахуванням внутрішніх
нормативних документів Рахункової палати та визначає:
мету проведення перевірки, ревізії;
її предмет;
перелік об'єктів перевірки, ревізії;
перелік конкретних питань, які підлягають перевірці, ревізії
з урахуванням особливостей предмета;
термін проведення перевірки, ревізії та термін, протягом
якого після закінчення перевірки, ревізії потрібно скласти звіт
про її результати;
перелік базових нормативно-правових актів, що регулюють
предмет перевірки, ревізії, з чого доцільно почати перевірку,
ревізію і на які питання слід звернути особливу увагу в ході її
проведення;
планові трудовитрати;
склад контрольної групи.
Термін перевірки, ревізії, склад контрольних груп
визначаються з урахуванням обсягу та особливостей проведення
перевірки, ревізії.
4.3.4. Програма перевірки, ревізії підписується директором
відповідального за проведення перевірки, ревізії департаменту та
затверджується Головою Рахункової палати, Першим заступником,
заступником Голови, а в разі потреби - колегією Рахункової палати.
4.3.5. Якщо в ході проведення перевірки, ревізії виникає
потреба доповнення або скорочення програми перевірки, ревізії, то
внесення таких змін проводиться у порядку, в якому затверджується
програма.
Термін проведення перевірки, ревізії та термін складання за
її результатами звіту може бути змінено в кожному конкретному
випадку рішенням Голови Рахункової палати або його заступників на
клопотання директора департаменту (головного контролера).
4.3.6. На підставі програми перевірки, ревізії директором
відповідального за проведення перевірки або ревізії департаменту
підписується доручення на право проведення перевірки, ревізії, в
якому зазначаються назва контрольного заходу, термін проведення
перевірки, ревізії, посадова особа, яка очолює контрольну групу,
склад контрольної групи.
4.4. Проведення перевірки, ревізії
4.4.1. Перед початком проведення перевірки, ревізії керівник
контрольно-ревізійної групи пред'являє відповідальній посадовій
особі об'єкта перевірки доручення на право проведення перевірки,
ревізії, вивчає умови роботи та особливості
фінансово-господарської діяльності об'єкта, стан справ із
збереженням грошових коштів і матеріальних цінностей та здійснює
інші дії щодо організації та створення умов для проведення
перевірки, ревізії.
4.5. Перевірка діяльності посадових осіб чи колегіальних
органів об'єкта перевірки щодо підготовки, розгляду, прийняття,
підписання та видання нормативно-правових, адміністративних,
розпорядчих та інших актів і відомчих документів (постанов,
рішень, розпоряджень, наказів, положень, стандартів, порядків,
інструкцій, вказівок, інструктивних листів тощо) з питань
виконання Державного бюджету України з точки зору законності,
тобто відповідності цієї діяльності та прийнятих в її результаті
актів і документів вимогам Конституції України ( 254к/96-ВР ),
закону України про Державний бюджет України на відповідний рік та
іншим актам чинного законодавства здійснюється таким чином:
4.5.1. Перевірку, ревізію слід почати з вивчення
нормативно-правових, адміністративних, розпорядчих та інших актів,
виданих посадовими особами і колегіальними органами об'єкта
перевірки, ревізії з питань виконання Державного бюджету України
відповідність їх Конституції України, актам чинного законодавства,
положенням закону України про Державний бюджет України на
відповідний рік.
4.5.2. При перевірці правомірності видання Кабінетом
Міністрів України або центральним органом виконавчої влади
нормативно-правових актів, які змінюють положення закону України
про Державний бюджет України на відповідний рік, видатки
Державного бюджету України або регулюють питання використання
інших коштів, контроль за використанням яких належить до
повноважень Рахункової палати, необхідно:
в апараті Кабінету Міністрів України або в центральному
органі виконавчої влади встановити обставини та причини видання
неправомірного акта, у тому числі наявність фінансово-економічного
обгрунтування Міністерства фінансів України та Міністерства
економіки України і відповідних правових служб, пропозицій щодо
покриття проведених витрат, копії листів, клопотань тощо;
визначити коло посадових осіб об'єкта перевірки, причетних до
підготовки та видання неправомірного нормативного,
адміністративного, розпорядчого чи іншого акта;
порівняти суми, використання яких передбачалося нормативним
документом, із фактично перерахованими, з'ясувати причини
відхилень;
перевірити цільове використання виділених коштів, провести
зустрічні перевірки на об'єктах використання цих коштів;
проаналізувати вплив та наслідки прийнятого нормативного акта
на виконання Державного бюджету України в цілому та окремих статей
закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
4.6. Проведення перевірки, ревізії використання коштів
Державного бюджету України загальнодержавних цільових,
позабюджетних фондів за цільовим призначенням, доцільності та
ефективності їх витрачання у відповідності з чинним
законодавством, відображення фінансових операцій у бухгалтерському
обліку здійснюється таким чином:
4.6.1. До порушень фінансової дисципліни, незаконного та
нецільового витрачання бюджетних коштів, коштів позабюджетних
фондів і матеріальних цінностей належать:
видання нормативного, адміністративного, розпорядчого чи
іншого акта, яким порушуються норми закону про Державний бюджет
України на відповідний рік, інші акти чинного законодавства щодо
використання бюджетних коштів та коштів позабюджетних фондів;
факти витрат, проведених з порушенням чинного законодавства
при умові їх списання за касовими видатками бюджетної установи, а
також витрат, здійснених понад затверджені ліміти на відповідний
період;
наявність завищених асигнувань та зайво одержаних бюджетних
коштів та коштів позабюджетних фондів у зв'язку з неправильним
обрахуванням норм витрат;
заниження в обліку вартості основних засобів та інших
товарно-матеріальних цінностей;
неоприбуткування за бухгалтерськими обліком суми вартості
матеріальних цінностей і коштів, які є в наявності, без ознак
розкрадань;
зайве нарахування заробітної плати за виконані роботи,
послуги тощо;
суми, витрачені бюджетними організаціями понад виділені на
заробітну плату асигнування;
незаконно виплачені суми премій, пенсій, компенсацій,
допомоги, стипендій;
видатки внаслідок безпідставного списання підзвітних сум на
відрядження;
витрати бюджетних коштів та коштів позабюджетних фондів,
допущені внаслідок завищення обсягів фактично виконаних робіт,
послуг, установлених норм витрат;
витрати коштів Державного бюджету України не за цільовим
призначенням;
витрати бюджетних коштів та коштів позабюджетних фондів на
утримання апарату міністерства понад затверджений кошторис у межах
загальних бюджетних асигнувань за системою цього міністерства, у
тому числі за рахунок коштів, виділених на утримання підвідомчих
організацій;
суми, недоотримані державними підприємствами і організаціями
при реалізації основних засобів, інших матеріальних цінностей
внаслідок порушення встановленого порядку визначення їх вартості
(продажу за заниженими цінами);
незаконне списання дебіторської заборгованості за неотримані
послуги;
інші незаконні витрати бюджетних коштів, коштів позабюджетних
фондів, матеріальних цінностей, що завдали шкоди об'єкту
перевірки, ревізії та Державному бюджету України, за скоєння яких
передбачено притягнення до відповідальності згідно з чинним
законодавством України.
4.6.2. При проведенні перевірки, ревізії законності,
доцільності та ефективності використання коштів Державного бюджету
України, коштів загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів,
правильності відображення фінансових операцій в бухгалтерському
обліку в цілому необхідно встановити:
наявність єдиного кошторису доходів і видатків, законність,
обгрунтованість та своєчасність його складання і затвердження;
правомірність списання на витрати грошових коштів і
матеріальних цінностей за кожного із статтею кошторису, наявність
належно оформлених касових, банківських та інших бухгалтерських
документів, їх достовірність;
збереження грошових коштів і матеріальних цінностей та
правильність ведення їх обліку;
правильність установлення і застосування посадових окладів
(ставок) заробітної плати, доплат, надбавок, виплат за заміщення і
сумісництво та премій відповідно до чинних нормативних актів;
чи не допускались порушення при виплаті заробітної плати;
цільове використання отриманих з державного бюджету коштів на
покриття заборгованості із заробітної плати та інших соціальних
виплат;
чи забезпечувались відшкодування витрат за користування
комунальними послугами орендарями;
ефективність використання бюджетних коштів та коштів
позабюджетних фондів. Для цього необхідно вивчити правові та
фінансово-економічні обгрунтування потреби виділення та
використання цих фондів, бізнес-плани, листи, клопотання тощо та
порівняти отриманий результат витрачання коштів з очікуваним;
дотримання встановлених лімітів на утримання службових
легкових автомобілів, правильність застосування норм витрат
пально-мастильних матеріалів, заповнення маршрутних листів,
використання автотранспорту за призначенням;
витрати на поточний ремонт, які визначаються шляхом вивчення
правильності складання кошторисів на такий ремонт, обгрунтованість
застосування розцінок, відповідності списання матеріалів обсягу
виконаних робіт на його проведення;
канцелярські і поштово-телеграфні витрати перевіряються,
виходячи з потреби максимальної ощадливості в їх використанні;
чи забезпечено ощадливе витрачання та збереження коштів на
придбання устаткування, обладнання та інвентарю, чи не витрачались
вони на придбання зайвого і взагалі непотрібного інвентарю,
устаткування і обладнання, які тривалий час знаходяться на складі
і не використовуються, чи не видавався інвентар і обладнання в
особисте користування окремим працівникам установи чи організації;
чи не допущено при оплаті капітального ремонту приміщень і
споруд приписок до фактично виконаних обсягів робіт та
неправильного застосування розцінок і зайвого списання матеріалів.
Перевірка документів щодо обсягів виконаних робіт та їх оплати, а
також контрольне обмірювання виконаних робіт проводиться з
обов'язковою участю в них відповідальних представників замовника і
підрядника. Якщо ремонтно-будівельні роботи проводились
господарським способом, то слід особливо ретельно перевірити
правильність нарахування і виплати заробітної плати та
переконатись, чи не нараховувалась і не сплачувалась заробітна
плата на підставних і вигаданих осіб та чи не надміру списувались
на витрати будівельні матеріали;
чи правильно, відповідно до чинних нормативних актів,
списувались кошти на устаткування, обладнання та інвентар, чи не
мали місця факти заміни щойно придбаного інвентарю зношеним; яких
було вжито заходів до матеріально відповідальних осіб при
виявленні в них нестач матеріальних цінностей, зокрема, в яких
розмірах стягувались ці нестачі;
чи не було фактів використання бюджетних коштів на приховане
кредитування суб'єктів підприємницької діяльності, використання
грошових коштів та матеріальних цінностей на госпрозрахункову
діяльність, чи не залучаються з цією метою бюджетні кошти на
укладання різних угод, чи не допускались факти, коли бюджетні
кошти, замість витрачання їх на першочергові і невідкладні заходи,
спрямовувались на депозитні рахунки; законність формування та
правильність використання спеціальних коштів; яким був стан
розрахункової дисципліни, зокрема дебіторської і кредиторської
заборгованості;
законність і обгрунтованість проведення розрахунків із
застосуванням векселів Держказначейства України, цільове
використання векселів та дотримання при цьому інтересів бюджету;
при проведенні ревізії використання бюджетних коштів
підлягають перевірці документи, які пов'язані з касовими
операціями, операціями за реєстраційними та іншими відкритими в
банківських установах рахунками за час, який минув після
попередньої ревізії, а при виявленні зловживань - і за більш
тривалий період;
інші порушення, що виникатимуть у ході перевірки, ревізії.
4.6.3. При проведенні перевірки, ревізії касового та
фактичного виконання бюджету, фінансово-господарської діяльності
міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яка
стосується використання коштів Державного бюджету, з'ясовуються:
чи забезпечується виконання ними завдань щодо законного та
ефективного використання коштів державного бюджету,
загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів;
фінансовий стан галузі, кількість збиткових підприємств і
організацій, розрахунки з бюджетом, загальний розмір дебіторської
і кредиторської заборгованості, повернення підпорядкованими їм
підприємствами коштів із-за кордону;
розмір коштів, отриманих з Державного бюджету України на
фінансування цільових комплексних науково-технічних програм та
забезпечення їх використання за призначенням;
економічний ефект від упровадження у виробництво закінчених
науково-технічних розробок;
чи не мали місця факти припинення робіт за окремими
загальнодержавними програмами, причини припинення робіт та розмір
витрачених на ці програми бюджетних коштів;
чи отримувалися за рішенням Кабінету Міністрів України
кредити, які їх розміри, спрямування і використання, чи не
припускалися у їх використанні порушення;
суми коштів, отримані у зв'язку з видачею суб'єктам
підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на
здійснення окремих видів діяльності та за державну реєстрацію
суб'єктів підприємництва, правомірність спрямування цих коштів за
призначенням;
правильність і ефективність використання іноземної валюти, її
конвертації, витрачання її на відрядження за кордон, дотримання
при цьому чинних нормативних актів;
стан контролю за збереженням та ефективним використанням
державного майна, закріпленого за організаціями та підприємствами
галузі; чи має місце сприяння його роздержавленню і
демонополізації відповідно до чинного законодавства;
доцільність і ефективність використання коштів на капітальні
вкладення;
обгрунтованість використання коштів на капітальний та
поточний ремонти;
наявність фактів незаконного відвертання коштів Державного
бюджету України на створення підприємств, організацій, проведення
благодійних заходів тощо;
законність і обгрунтованість проведення розрахунків шляхом
взаємозаліків заборгованості та казначейськими векселями;
правомірність укладення угод (контрактів), розрахунків,
проведених у вільно конвертованій валюті; отримані доходи від
розміщення коштів в установах банків, у тому числі за кордоном, та
напрями їх подальшого спрямування;
правильність витрачання коштів на утримання апарату
управління;
інші питання, що виникатимуть у ході перевірок, ревізій.
4.6.4. Основними завданнями при проведенні перевірок, ревізій
підприємств, установ, організацій, які отримують кошти з
Державного бюджету України, законного та ефективного їх
використання у відповідності з вимогами чинного законодавства,
правильного відображення фінансових операцій у бухгалтерському
обліку є з'ясування:
чи витрачаються бюджетні кошти за цільовим призначенням;
чи привело витрачання зазначених коштів до очікуваного
результату. З цією метою дослідити правові, фінансово-економічні
та інші обгрунтування у вигляді висновків, бізнес-планів, листів,
клопотань тощо. Який конкретний результат передбачалося досягти
внаслідок використання коштів, його соціально-економічні здобутки.
Порівняти з досягнутим результатом;
чи не перераховувалися бюджетні кошти на депозитні рахунки та
на рахунки комерційних структур;
чи не допускалися факти безгосподарності, марнотратства,
непродуктивного витрачання бюджетних коштів і матеріальних
цінностей;
скільки і які рахунки відкрито в установах банків, ретельно
перевірити касу, касові і банківські операції щодо руху бюджетних
коштів;
наявність заборгованості внаслідок нестач, розтрат і крадіжок
бюджетних коштів та коштів позабюджетних фондів, яка обліковується
за бухгалтерським обліком підприємства, причини її утворення, які
вживалися заходи до відшкодування цієї заборгованості;
інші питання, що виникатимуть у ході перевірки, ревізії, щодо
законного, ефективного та цільового використання бюджетних коштів.
4.6.5. При перевірці використання коштів з резервного фонду
Кабінету Міністрів України потрібно:
установити наявність нормативного документа (постанови,
розпорядження) Кабінету Міністрів України, обгрунтувань виділення
коштів, поданих міністерствами, іншими органами державної
виконавчої влади, висновків Міністерства фінансів України та
Міністерства економіки України щодо економічної доцільності
виділення коштів для фінансування видатків за рахунок резервного
фонду Кабінету Міністрів України, чи не суперечать ці документи
Положенню про резервний фонд Кабінету Міністрів України
( 62/96-ВР );
коло причетних до підготовки, прийняття та видання незаконних
рішень посадових осіб об'єкта перевірки;
з'ясувати причини прийняття та підписання актів, які
суперечать чинному законодавству, та встановити посадових осіб,
відповідальних за прийняття зазначених рішень;
порівняти суми, які були передбачені нормативним документом
Кабінету Міністрів України, з фактично перерахованими Головним
управлінням Державного казначейства України, з'ясувати обставини
та причини відхилень;
перевірити цільове використання виділених коштів, наявність
затверджених програм, титульних списків, кошторисів, угод тощо,
провести зустрічні перевірки на об'єктах використання цих коштів;
установити, чи призвело витрачання коштів резервного фонду до
очікуваного результату, передбаченого правовими та
фінансово-економічними обгрунтуваннями;
перевірити, чи не відверталися кошти на інші цілі (депозити
та інше). При виявленні фактів відвертання цільових коштів не за
призначенням визначити причини відвертання, розміри цих коштів та
причетних до цього посадових осіб;
перевірити, чи поверталися залишки невикористаних коштів
резервного фонду після завершення робіт до Державного бюджету
України і як здійснювався контроль за надходженням та
використанням цільових коштів;
дослідити інші питання, що виникатимуть у ході перевірки,
ревізії.
4.6.6. При перевірці використання коштів загальнодержавних
цільових, позабюджетних фондів необхідно:
проаналізувати ефективність та економічну обгрунтованість
проектів, що фінансуються з цих фондів, та визначити їх
пріоритетність;
перевірити наявність відповідних документів (угод, програм,
кошторисів), які повинні своєчасно оформлятися і затверджуватися;
проаналізувати структуру видатків і порівняти з нормативними
вимогами;
з'ясувати інші питання, передбачені програмою перевірки,
ревізії.
4.6.7. При перевірці бюджетних позичок (кредитів), які надані
установам і організаціям, необхідно:
проаналізувати умови надання і обгрунтованість розмірів
бюджетних позичок, перевірити пакет документів на їх отримання;
проаналізувати дотримання інтересів Державного бюджету при
укладанні угод, гарантії і можливості повернення, доцільність
надання цих позичок;
перевірити відповідність рішень про надання позичок чинному
законодавству з питань бюджету та вимогам закону України про
Державний бюджет України на відповідний рік;
перевірити спрямування видатків на погашення і
обслуговування, розмір витрат з виплати відсотків, порівняти з
рівнем інфляції, перевірити відображення цих операцій у
бухгалтерському обліку;
перевірити цільове спрямування цих коштів, законність,
доцільність і ефективність їх використання;
перевірити дотримання термінів повернення позички, чи існує
прострочена заборгованість та які вживаються заходи щодо її
погашення.
4.7. Оформлення результатів проведення перевірок, ревізій
4.7.1. За результатами перевірки складається довідка або акт,
а за результатами ревізії - акт у трьох примірниках, який
підписується всіма перевіряльниками, керівником та головним
бухгалтером об'єкта перевірки, а за їх відсутності - особами, що
їх заміщають. Один примірник довідки (акта) залишається керівнику
об'єкта перевірки, а за його відсутності - посадовій особі, що
його заміщає, під розписку.
4.7.2. У разі відмови від підписання довідки (акта)
керівником або іншою відповідальною посадовою особою об'єкта
перевірки, ревізії керівник контрольної групи (посадова особа,
уповноважена проводити перевірку, ревізію) здійснює про це
спеціальний запис у довідці (акті) з обов'язковим зазначенням
дати, часу і обставин звернення до керівника чи іншої посадової
особи з пропозицією ознайомитися і підписати довідку чи акт, а
також дати, часу і обставин отримання відмови чи періоду, протягом
якого від керівника об'єкта перевірки чи посадової особи, що його
заміщає, не отримано письмової відповіді.
4.7.3. У разі незгоди керівника об'єкта перевірки, ревізії з
фактами та їх обгрунтуванням, викладеним у довідці (акті), він
протягом п'яти робочих днів подає конкретні, аргументовані
письмові зауваження стосовно питань, з якими не погоджується.
Зазначені зауваження повинні бути розглянуті і перевірені
перевіряльниками протягом п'яти робочих днів. Результати перевірки
викладаються окремою довідкою і підписуються керівником
контрольної групи. Зауваження і довідка про результати їх
перевірки додаються до довідки (акта) перевірки чи акта ревізії і
є їх невід'ємними частинами. Відмова від підписання довідки (акта)
не припиняє їх подальшого розгляду. Керівник, головний бухгалтер,
інша відповідальна посадова особа об'єкта перевірки не
допускаються до ознайомлення з довідкою чи актом, не підписаних
перевіряльниками.
4.7.4. У довідці перевірки, акті ревізії повинні бути
зазначені:
підстава, мета, предмет перевірки, ревізії, тобто, що саме
перевіряється; забезпечення законності, своєчасності, доцільності
виділення коштів, їх цільове використання за конкретною програмою;
ефективність використання коштів тощо); об'єкти перевірки,
ревізії; фактичні трудовитрати в людино-годинах; посадові особи
Рахункової палати та залучені Рахунковою палатою особи, які брали
участь у проведенні перевірки, ревізії;
період, за який проводяться перевірка, ревізія;
перелік нормативних, адміністративних, розпорядчих актів та
інших досліджених у ході перевірки, ревізії відомчих документів,
які не відповідають актам чинного законодавства;
перелік вивчених об'єктів, дані яких порівнювалися з даними
документів;
перелік документів і матеріалів, у наданні яких
перевіряльникам було відмовлено, із зазначенням причин відмови,
інших фактів, що перешкоджали роботі, із зазначенням конкретних
посадових осіб, які припустилися таких дій, з посиланням на
складені про це акти;
перелік усіх без винятку фактів порушень чинного
законодавства з питань виконання Державного бюджету України,
загальнодержавних цільових, позабюджетних фондів, обставини та
причини їх вчинення з посиланням на повну назву, дату прийняття,
конкретні положення законів та інших нормативних актів, вимоги
яких було порушено, обгрунтування скоєння цих правопорушень та
встановлення конкретних посадових осіб об'єкта перевірки, ревізії,
які до цього причетні;
перелік усіх без винятку фактів нецільового та (або)
неефективного використання фінансових та матеріальних ресурсів
Державного бюджету України з посиланням на оформлені довідки,
акти, з обов'язковим зазначенням розміру шкоди, завданої
Державному бюджету України, із зазначенням конкретних посадових
осіб, причетних до цього;
перелік усіх без винятку фактів недостач, розкрадань,
привласнення грошових коштів, цінних паперів, матеріальних
цінностей, підробок, інших зловживань; обставини, причини їх
скоєння та коло причетних до цього посадових осіб об'єкта
перевірки, ревізії;
розмір заподіяних збитків Державному бюджету України, причини
їх виникнення;
прізвища та посади конкретних осіб, відповідальних за скоєння
правопорушень.
4.7.5. При оформленні результатів контрольних заходів повинна
додержуватися об'єктивність, достовірність, обгрунтованість,
ясність і вичерпність опису виявлених фактів і даних. Не
допускається включення до акта різного роду висновків, припущень
та непідтверджених даних про адміністративну, розпорядчу та
фінансову діяльність об'єкта контрольного заходу.
4.7.6. Якщо в ході проведення контрольного заходу виявлені
порушення, які не пов'язані з виконанням Державного бюджету
України, але мають ознаки злочину , а їх перевірка не входить до
повноважень Рахункової палати, то керівник групи, що проводить
контрольний захід, повідомляє про це керівництво Рахункової палати
та правоохоронні органи.
5. Реалізація матеріалів перевірок, ревізій та організація
контролю за усуненням виявлених у ході перевірок, ревізій
порушень
5.1. Підсумки проведених перевірок, ревізій, як правило,
розглядаються на засіданні колегії Рахункової палати у вигляді
звітів. Порядок складання, заслуховування звітів та вимоги до
названих документів регулюються нормами регламенту Рахункової
палати.
5.2. Постанови та висновки колегії Рахункової палати, що
приймаються та затверджуються за результатами розгляду звіту ,
направляються об'єктам, які перевірялися, для відповідного
реагування і вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень,
відшкодування збитків, завданих державі, та притягнення винних
осіб до відповідальності, передбаченої чинним законодавством
України.
5.3. Постанови та висновки колегії Рахункової палати повинні
бути розглянуті в установлений нею термін, але не пізніше 15
календарних днів з дня їх отримання. Про заходи реагування на
отримані постанови і висновки колегію Рахункової палати
повідомляють негайно.
5.4. Про наслідки розгляду на колегії Рахункової палати
результатів перевірок, ревізій, про факти порушення закону, а
також заподіяння шкоди державі, привласнення грошових або
матеріальних ресурсів Рахункова палата інформує Верховну Раду
України або її комітети. Така інформація подається в письмовій
формі в термін, установлений колегією Рахункової палати.
5.5. У разі виявлення під час проведення контрольних заходів
фактів порушення чинного законодавства Рахункова палата надсилає
листи Президенту України, Кабінету Міністрів України, іншим
органам виконавчої влади щодо потреби притягнення до
відповідальності посадових осіб, винних у порушенні чинного
законодавства України та завданні матеріальної шкоди інтересам
держави.
5.6. У разі виявлення під час проведення перевірок, ревізій
фактів привласнення коштів Державного бюджету України, інших
матеріальних цінностей, а також виявлення фактів корупції та інших
зловживань, пов'язаних з використанням зазначених коштів і за
скоєння яких передбачено притягнення до кримінальної
відповідальності, за рішенням колегії Рахункової палати матеріали
перевірок, ревізій передаються до Генеральної прокуратури України
у визначеному порядку.
5.7. У разі безпідставної відмови в порушенні кримінальної
справи, прийняття постанови про закриття кримінальної справи,
порушеної за матеріалами проведених контрольних заходів, Рахункова
палата оскаржує це рішення в порядку, установленому чинним
законодавством.
5.8. У разі невиконання посадовими особами об'єктів
перевірок, ревізій установлених законодавством України вимог щодо
збереження, використання об'єктів державного майна або
несвоєчасної сплати до Державного бюджету України коштів,
отриманих від розпоряджання та управління майном, що є об'єктами
права державної власності, у зв'язку з чим державі або юридичним
особам заподіяні матеріальні збитки, колегія Рахункової палати
порушує питання перед керівником цього об'єкта або органами
прокуратури про подання цивільних позовів до винних посадових осіб
і сама вживає заходів, передбачених чинним законодавством.
5.9. Директори департаментів разом з керівниками інших
структурних підрозділів Рахункової палати здійснюють контроль за
результатами розгляду результатів перевірок, ревізій
уповноваженими органами та установами в межах і в спосіб, які
передбачені Законом України "Про Рахункову палату" ( 315/96-ВР ),
іншими актами чинного законодавства, цією Інструкцією.
5.10. Якщо вжитими заходами не забезпечено повне усунення
виявлених порушень, то посадові особи Рахункової палати, які
проводили перевірки, ревізії , готують керівництву перевіреного
об'єкта за підписом Голови Рахункової палати вимогу про усунення
виявлених порушень та вжиття заходів щодо притягнення посадових
осіб, винних у невиконанні або неналежному виконанні законних
вимог Рахункової палати, до відповідальності на підставах, у межах
та в спосіб, які визначені чинним законодавством, або вживають
інших заходів впливу, передбачених чинним законодавством.
5.11. Департаменти, відповідальні за проведення перевірок,
ревізій систематично вивчають та узагальнюють матеріали перевірок,
ревізій і на підставі цього вносять пропозиції до колегії
Рахункової палати, а при потребі - інформацію до Верховної Ради
України, Президента України, Кабінету Міністрів України щодо
вдосконалення актів чинного законодавства, організації проведення
перевірок, ревізій, усунення причин і умов, що призвели до
порушень чинного законодавства.
5.12. Контроль за реалізацією рішень колегії Рахункової
палати щодо проведених контрольних заходів здійснюється відповідно
до порядку супроводження документів, надісланих органам державної
влади за рішенням колегії Рахункової палати. Супроводження
матеріалів перевірок, ревізій, направлених до Генеральної
прокуратури та інших правоохоронних органів, здійснює департамент
правового забезпечення діяльності Рахункової палати.
Директор департаменту
правового забезпечення
діяльності Рахункової палати В.П.Пилипенко