П О С Т А Н О В А ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ Про Рекомендації парламентських слухань "Про законодавче забезпечення розвитку бурякоцукрового комплексу в Україні та заходи щодо його покращання" ( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2005, N 12, ст.227 ) Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Про законодавче забезпечення розвитку бурякоцукрового комплексу в Україні та заходи щодо його покращання" (додаються). 2. Кабінету Міністрів України до 1 грудня 2005 року проінформувати Верховну Раду України про стан виконання цієї Постанови. 3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин. Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м. Київ, 3 березня 2005 року N 2465-IV Схвалено Постановою Верховної Ради України від 3 березня 2005 року N 2465-IV РЕКОМЕНДАЦІЇ парламентських слухань "Про законодавче забезпечення розвитку бурякоцукрового комплексу в Україні та заходи щодо його покращання" Учасники парламентських слухань, що відбулися у Верховній Раді України 16 лютого 2005 року, розглянувши питання "Про законодавче забезпечення розвитку бурякоцукрового комплексу в Україні та заходи щодо його покращання", відзначають таке. Бурякоцукрове виробництво є стратегічно пріоритетною галуззю народного господарства. До 1991 року вона забезпечувала до 13 відсотків грошових надходжень до бюджету країни, займала провідне місце у світі по обсягах виробництва (понад 5 млн тонн) та експорту цукру. Природно-кліматичні та ґрунтові умови України сприяють вирощуванню цукрових буряків, що разом із географічними, транспортними та соціальними факторами зумовлює оптимальне розміщення і розвиток підприємств цукрової промисловості. Реалізація прийнятого у 1999 році Закону України "Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру" ( 758-14 ) започаткувала здійснення позитивних зрушень щодо відродження бурякоцукрового комплексу в Україні. Формування Кабінетом Міністрів України квот та встановлення мінімальних цін на цукрові буряки та цукор, запроваджені з 2000 року, дозволили частково призупинити демпінг цін на ринку, сформувати ознаки товарного ринку цукру та призупинити катастрофічний спад виробництва у галузі. Однак ряд положень Закону ( 758-14 ) не виконується. Не вирішено питання запровадження ліцензування оптової торгівлі цукром на внутрішньому ринку і пільгового кредитування підприємств галузі, не відпрацьовані механізми здійснення інтервенційних закупівель цукру та ефективні заходи підтримки мінімальної ціни на цукор, цукрові буряки та їх насіння, що унеможливлює виконання у повному обсязі основних положень Закону ( 758-14 ) і не сприяє поліпшенню фінансового стану галузі, який залишається надзвичайно складним. У період 2001-2004 років в Україні площі, зайняті під цукровими буряками, щороку становили в середньому лише 740 тис. га, що в структурі ріллі становило лише 4 відсотки. У цілому скорочення площ і виробництво цукру відбулося більше ніж у 2,5-3 рази. В Україну, починаючи з 2001 року, відповідно до законів України щорічно в середньому ввозилось 260 тис. тонн цукру-сирцю з тростини для переробки та реалізації виробленого з нього цукру на внутрішньому ринку. Крім того, щорічно ввозилось понад 100 тис. тонн білого цукру та цукрових сиропів у рамках угод про вільну торгівлю з країнами СНД. Усе це негативно впливало на цінову ситуацію на внутрішньому ринку цукру, економіку всіх учасників бурякоцукрового виробництва. Органи виконавчої влади самоусунулись від управління стратегічною для народного господарства галуззю. За період з 1990 року по 2004 рік демонтовано і повністю ліквідовано більше 30 цукрових заводів. Внаслідок зменшення площ під вирощування цукрових буряків та закриття цукрових заводів втратили роботу понад 400 тис. чоловік, що спричинило високу соціальну напругу в бурякосіючих регіонах країни. Основними причинами, що зумовили такий незадовільний стан бурякоцукрової галузі країни, на думку учасників парламентських слухань, є: відсутність державного контролю та управління галуззю, недостатні та малоефективні дії органів виконавчої влади щодо врегулювання проблем галузі; серйозні недоліки при приватизації підприємств галузі і штучне доведення їх до банкрутства; розповсюдження бартерних та давальницьких схем переробки цукрової сировини між сільськогосподарськими виробниками, постачальниками паливно-енергетичних ресурсів та переробними підприємствами; відсутність дієвих механізмів регулювання та захисту внутрішнього ринку цукру, втрата традиційних зовнішніх ринків збуту цукру, цукромістких продуктів та насіння цукрових буряків у країнах СНД та дальнього зарубіжжя; відсутність дієвих економічних механізмів державної підтримки бурякоцукрового виробництва й ефективної системи середньо- та довгострокового кредитування галузі; відсутність обґрунтованої концепції реформування бурякоцукрової галузі країни, безсистемне, неконтрольоване виведення надлишкових виробничих потужностей цукрових заводів; недостатнє матеріально-технічне забезпечення бурякосіючих господарств і переробних підприємств, старіння основних виробничих фондів; несвоєчасне законодавче забезпечення проведення реформи, неналежне виконання прийнятих законодавчих актів; відсутність стандартизованого технологічного обліку виробництва та державної статистичної звітності про стан реалізації цукру; високий рівень тінізації на ринку насінництва цукрових буряків; низька урожайність та висока собівартість вирощування цукрових буряків і виробництва цукру. Враховуючи значимість бурякоцукрового комплексу для забезпечення продовольчої безпеки держави, зміцнення національної економіки та зважаючи на необхідність вжиття невідкладних заходів щодо комплексного вирішення питань розвитку бурякоцукрового комплексу, учасники парламентських слухань рекомендують: 1. Верховній Раді України розглянути в першочерговому порядку: проект Закону України про галузеві формування (асоціації, союзи, спілки) (реєстр. N 5702); проект Закону України про введення мораторію на демонтаж або розкомплектування цукрових заводів (реєстр. N 6113); інші проекти законів України, подані на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України на виконання цих Рекомендацій. 2. Кабінету Міністрів України: 2.1. Підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України проекти законів України: про внесення змін до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" в частині запровадження ліцензування оптової торгівлі цукром; про внесення змін до статті 19 Закону України "Про Єдиний митний тариф" у частині заборони ввезення в Україну без сплати ввізного мита цукру та цукромістких продуктів, які походять з митної території України і вивозились за її межі; про внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість" щодо оподаткування операцій при взаєморозрахунках фізичних осіб з переробними підприємствами за здану сировину; про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" щодо оподаткування прибутку переробних підприємств сільськогосподарської продукції з сезонним характером виробництва; про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру" в частині застосування штрафних санкцій за реалізацію цукру за цінами, нижчими мінімальних, та розподілу квот на виробництво цукру та цукрових буряків. 2.2. При підготовці проекту Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та проекту Закону України про Державний бюджет України на 2006 рік передбачити виділення коштів на: здійснення інтервенційних закупівель цукру в обсязі 180 тис. тонн; формування резервного та страхового фондів насіння цукрових буряків; дотування вирощування цукрових буряків; фінансування "Програми виробництва технологічних комплексів машин і обладнання для агропромислового комплексу на 1998-2005 роки" і "Державної програми розвитку виробництва складної сільськогосподарської техніки на 2004-2006 роки" ( 906-2004-п ); закупівлю на пільгових умовах сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва для вирощування цукрових буряків, насіння цукрових буряків та технологічного обладнання цукрових заводів; завершення до 1 січня 2006 року передачі об'єктів соціальної сфери, які знаходяться на балансі цукрових заводів, на баланс місцевих громад; збільшення фінансування науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт у буряківництві та в цукровій промисловості, розробку та організацію виробництва комплексу машин вітчизняного виробництва для вирощування та переробки цукрових буряків і насіння; відновлення функціонування Українського науково-дослідного інституту цукрової промисловості та експериментальної бази Українського науково-дослідного інституту цукрової промисловості в м. Яготині (Яготинський експериментальний завод); розробку державних стандартів і технічних регламентів, інтегрованих до вимог ЄС, у зв'язку із вступом України до СОТ. 2.3. Розробити та затвердити Комплексну програму реструктуризації та розвитку бурякоцукрової галузі України до 2010 року з урахуванням вимог природоохоронного законодавства. 2.4. Розглянути питання щодо створення державного органу управління харчовою та переробною промисловістю України. Реформувати управління бурякоцукровою галуззю для більш чіткої взаємодії та відповідальності за результати праці державних структур, учасників вирощування і переробки цукрових буряків, операторів цукрового ринку і постачальників ресурсів. 2.5. Внести зміни до Порядку використання коштів Державного бюджету України на виконання програм селекції в рослинництві щодо фінансування вирощування оригінального насіння цукрових буряків. Передбачити через механізм здешевлення кредитів комерційних банків кредитування витрат цукрових заводів, пов'язаних з авансуванням вирощування, заготівлі цукрових буряків, підготовки цукрових та насіннєвих заводів до виробничого сезону, та кредитування виробництва продукції (цукру і насіння цукрових буряків). 2.6. Розробити і затвердити механізм квотування виробництва цукрових буряків з урахуванням традиційних зон бурякосіяння та ефективності вирощування цукросировини. 2.7. Провести інвентаризацію і переатестацію насінницьких господарств і насіннєвих переробних підприємств усіх форм власності та перевірку обґрунтованості видачі ліцензій на право оптової торгівлі насінням. 2.8. Розробити ефективні заходи щодо повного переходу взаємовідносин між суб'єктами бурякоцукрового комплексу у грошовій формі, ліквідації давальницьких схем і бартерних операцій. 2.9. Розглянути питання про створення в Україні системи державних лабораторій по визначенню технологічної якості цукрових буряків, включаючи визначення арбітражних зразків цукрових буряків. 2.10. Запровадити дію пільгових тарифів на перевезення залізничним транспортом цукрових буряків та вапнякового каменю для виробників цукру. 2.11. У рамках переговорів про вступ України до СОТ, з метою захисту національних інтересів України, скасувати попередні погодження щодо ввезення в Україну цукру-сирцю тростинного та лібералізації торгівлі цукром. 2.12. Вжити заходів, спрямованих на повернення традиційних ринків збуту вітчизняного цукру, цукромістких продуктів та насіння цукрових буряків у країнах СНД. 2.13. З метою ефективного наукового супроводу розвитку бурякоцукрового виробництва забезпечити створення належних умов функціонування та фінансування профільних науково-дослідних установ: Українського науково-дослідного інституту цукрової промисловості, Інституту цукрових буряків Української академії аграрних наук, Національного університету харчових технологій та створеного на його базі технологічного парку "Агротехнопарк". Передбачити збільшення щорічних обсягів бюджетних коштів на розвиток їх матеріально-технічної бази. Скасувати чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 9 липня 2004 року N 452-р ( 452-2004-р ) щодо передачі будинку Українського науково-дослідного інституту цукрової промисловості по вул. Лютеранській, 20 у м. Києві в оперативне управління Центрвиборчкому. 2.14. Вжити заходів щодо кадрового забезпечення бурякоцукрової галузі, закріплення молодих спеціалістів та працівників робочих професій на виробництві, запровадження дієвої системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів.