КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ П О С Т А Н О В А від 4 червня 1999 р. N 968 Київ Про стан надходження податків, зборів (обов'язкових платежів) до бюджету у I кварталі 1999 року Кабінет Міністрів України відзначає, що внаслідок скорочення у I кварталі 1999 р. порівняно з аналогічним періодом минулого року обсягів валового внутрішнього продукту на 4,8 відсотка, промислового виробництва на 2,4 відсотка, невиконання багатьма суб'єктами підприємницької діяльності податкових зобов'язань створились серйозні труднощі в наповненні дохідної частини бюджетів усіх рівнів і фінансуванні заходів, пов'язаних з утриманням об'єктів соціальної сфери, виплатою заробітної плати, пенсій та інших соціальних виплат. Не повністю профінансовано інші важливі заходи державного значення. За I квартал ц.р. до зведеного бюджету України мобілізовано 6160 млн. гривень, що становить 89 відсотків прогнозних показників на цей період і 18 відсотків річних призначень, а також платежів, які контролюються органами державної податкової служби, у сумі 4886,8 млн. гривень, або 83,6 відсотка загальних надходжень, що на 788,7 млн. гривень, або на 19,2 відсотка більше, ніж за відповідний період минулого року. Касове виконання державного бюджету досягло 99 відсотків. Центральні органи виконавчої влади та органи, уповноважені управляти державним майном, забезпечили надходження лише 10 відсотків платежів порівняно з річним завданням, визначеним постановою Кабінету Міністрів України від 26 січня 1999 р. N 88 ( 88-99-п ). Значно відстають у цьому Український державний концерн по виробництву цементу і азбестоцементних виробів, Міністерство агропромислового комплексу та Міністерство енергетики (відповідно 3, 6 і 6 відсотків). Керівники центральних органів виконавчої влади недостатньо працюють над фінансовим оздоровленням, забезпеченням розрахунків з бюджетом підприємств, що належать до сфери їх управління. Зокрема, податкова заборгованість підприємств Міністерства енергетики за січень-березень ц.р. зросла на 78,8 відсотка і становить 1142 млн. гривень, Міністерства транспорту - відповідно 41 і 224, Державного комітету лісового господарства - 28 і 20, підприємств колишнього Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості - в 2,1 раза і досягла 162,7 млн. гривень. Передбачуваного поліпшення розрахунків з бюджетом у зв'язку із створенням Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" не сталося. За 4 місяці ц.р. керівництво Компанії не створило чіткої схеми управління підприємствами, не визначило юридичних осіб, які здійснюватимуть платежі до бюджетів. Недоїмка підприємств, що входять до її складу, на 1 квітня 1999 р. становила 2,8 млрд. гривень, або збільшилась на 56 відсотків. У Волинській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Сумській, Чернігівській областях через скорочення обсягів промислового виробництва також зменшилися надходження до бюджетів і збільшилась недоїмка. У цілому податкова заборгованість у I кварталі зросла на 3,7 млрд. гривень, або на 37 відсотків, і досягла 13,6 млрд. гривень. Найбільше зросла недоїмка з відрахувань від плати за транзит природного газу (151,7 відс.), податку на прибуток (139,1 відс.), акцизного збору (127,2 відс.), податку на додану вартість (123,6 відсотка). Мають місце факти порушення фінансової дисципліни, нецільового та неефективного використання бюджетних коштів. З перевірених у I кварталі ц.р. органами Головного контрольно-ревізійного управління 16 тис. підприємств, установ та організацій у 7,3 тис. виявлено незаконних витрат, нестач, привласнень коштів і матеріальних цінностей на суму понад 420 млн. гривень. Майже кожна друга з перевірених бюджетних установ (3,1 тис.) допустила незаконні витрати, загальна сума яких становить близько 90 млн. гривень. Поширеними фінансовими порушеннями є безпідставне проведення взаємозаліків, завищення обсягів і вартості робіт, недотримання штатнокошторисних призначень, неповернення бюджетних позичок тощо. Через велику кількість органів виконавчої влади, що видають спеціальні дозволи (ліцензії) на здійснення підприємницької діяльності, немає єдиного підходу до справляння та використання плати за видачу таких дозволів (ліцензій). Знижуються економічні показники, погіршується стан розрахунків підприємств Міністерства промислової політики. За останній рік у 2 рази зросла дебіторська заборгованість за відвантажені ними товари. Тільки у IV кварталі минулого року втрачено 4 млрд. гривень власних обігових коштів і на 1 січня 1999 р. їх величина мала від'ємне значення в сумі 4,6 млрд. гривень. Збитки минулих років досягли 13,1 млрд. гривень, або 48 відсотків статутних фондів підприємств. Не внесені до бюджету платежі та не виплачена працівникам заробітна плата стали, як правило, джерелом функціонування підприємств. З метою забезпечення виконання дохідної частини Державного бюджету України та місцевих бюджетів у 1999 році Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є: 1. Визнати недостатньою роботу у I кварталі ц.р. центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щодо реалізації рішень Кабінету Міністрів України з питань виконання зобов'язань перед бюджетом. 2. Центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям: розглянути підсумки фінансово-господарської діяльності відповідних галузей, підприємств, що мають важливе значення у галузі (регіоні) для наповнення дохідної частини бюджету, розробити і затвердити конкретні економічні та організаційно-технічні заходи, спрямовані на поліпшення їх роботи і забезпечення розрахунків з бюджетом у II - IV кварталах поточного року; не допускати на підприємствах, в установах і організаціях, що належать до сфери їх управління, виплати заробітної плати товарами без одночасного перерахування до бюджету відповідно до законодавства прибуткового податку та внесків до Пенсійного фонду; дати принципову оцінку роботі керівників підприємств-боржників і розглянути питання про розірвання контрактів з ними; постійно перевіряти стан виконання податкових зобов'язань підприємствами, що належать до сфери їх управління, вживати заходів для фінансового оздоровлення шляхом санації або реструктуризації підприємств, що мають велику заборгованість перед бюджетом та державними цільовими фондами; подати Кабінетові Міністрів України до 20 липня 1999 року узагальнену інформацію про проведену роботу. 3. Міністерству внутрішніх справ забезпечити погодження з Державною податковою адміністрацією проектів нормативно-правових актів, що можуть вплинути на сплату до бюджету податку з власників транспортних засобів. 4. Рекомендувати сільським, селищним та міським радам переглянути ставки місцевих податків і зборів з метою їх збільшення в межах граничних ставок, передбачених законодавством, та скасувати економічно не обгрунтовані пільги окремим платникам. 5. Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України": розробити у тижневий термін порядок розрахунків з бюджетом з визначенням конкретних платників з усіх видів податків (крім рентної плати) та погодити його з Державною податковою адміністрацією: подати у тижневий термін Кабінетові Міністрів України відповідні матеріали разом з пропозиціями щодо визначення та передачі боргів ліквідованих Державної акціонерної холдингової компанії "Укргаз" та акціонерного товариства "Укргазпром" із зазначенням конкретних правонаступників боргу; доповідати щомісяця Кабінетові Міністрів України про стан сплати відрахувань від плати за транзит природного газу через територію України, рентної плати за нафту та природний газ, податків і зборів (обов'язкових платежів) до остаточного погашення заборгованості та забезпечення належних розрахунків з бюджетом. 6. Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України", Державній податковій адміністрації терміново узгодити графік погашення податкової заборгованості станом на 1 квітня 1999 р. дочірніми підприємствами Компанії, передбачивши в ньому рівномірне щомісячне її погашення протягом поточного року. 7. Державному комітетові по земельних ресурсах, Міністерству фінансів та Міністерству економіки у місячний термін доповісти про стан індексації грошової оцінки земель і доведення коефіцієнтів індексації до відома власників земельних ділянок та землекористувачів. 8. Національному агентству з управління державними корпоративними правами, Фонду державного майна, Міністерству економіки, Міністерству фінансів та Державній податковій адміністрації організувати у червні-серпні 1999 р. перевірки за результатами діяльності господарських товариств, частки (акції) у майні яких належать державі, щодо правильності прийняття рішень про виплату дивідендів та своєчасності перерахування належних державі коштів. 9. Міністерству агропромислового комплексу, Державній акціонерній компанії "Хліб України", відкритому акціонерному товариству "Агрохімцентр", Державному комітетові по матеріальних резервах, Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації разом з іншими заінтересованими органами виконавчої влади забезпечити погашення заборгованості з платежів до бюджету, яка виникла у зв'язку з поставками сільськогосподарським виробникам мінеральних добрив, пально-мастильних матеріалів і наданням послуг з їх транспортування в 1998 та 1999 роках. 10. Державній податковій адміністрації встановити постійний контроль за надходженням до бюджету орендної плати за землю, що перебуває у державній та комунальній власності, відповідно до Закону України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) та про його результати поінформувати Кабінет Міністрів України до 1 вересня 1999 року. 11. Міністерству економіки, Державній податковій адміністрації, Міністерству фінансів, Міністерству юстиції підготувати у місячний термін пропозиції щодо запровадження розроблення державними підприємствами фінансових планів (бізнес-планів). 12. Міністерству фінансів, Міністерству економіки, Державній податковій адміністрації, Міністерству агропромислового комплексу, Міністерству юстиції прискорити подання Кабінетові Міністрів України проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо ставок акцизного збору і ввізного мита та порядку сплати акцизного збору", яким передбачається підвищення ставок на вітчизняний спирт та лікеро-горілчані вироби до рівня ставок, врахованих у бюджеті на 1999 рік. 13. Державній податковій адміністрації, Міністерству фінансів, Міністерству економіки до 15 липня 1999 р. проаналізувати ефективність застосування законодавства про списання і реструктуризацію заборгованості до бюджетів та державних цільових фондів. 14. Довести до відома центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, що Кабінет Міністрів України не розглядатиме звернень про внесення змін до законодавчих актів, які можуть призвести до зменшення доходів бюджету або збільшення бюджетних асигнувань. 15. Ліцензійній палаті, Міністерству економіки, Комітету з питань стандартизації, метрології та сертифікації, Міністерству фінансів, Міністерству юстиції, Державній податковій адміністрації, Антимонопольному комітетові, Державному комітетові з питань розвитку підприємництва до 1 липня 1999 р. вивчити практику роботи центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо видачі ними спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення підприємницької діяльності та підготувати пропозиції про вдосконалення нормативно-правової бази, систематизацію та уніфікацію плати за видачу таких дозволів (ліцензій). 16. Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Міністерству економіки, Міністерству юстиції разом з Українським союзом промисловців і підприємців розглянути у II кварталі 1999 р. питання щодо впорядкування розмірів оплати послуг державного спеціалізованого підприємства "Укрспецфін", пов'язаних з використанням казначейських векселів. 17. Міністерству економіки, Агентству з питань банкрутства, Фонду державного майна, Міністерству юстиції разом з Вищим арбітражним судом активізувати роботу із супроводження у Верховній Раді України Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про банкрутство". 18. Міністерству агропромислового комплексу сприяти формуванню вітчизняного ринку сільськогосподарської продукції, створенню кооперативів з її виробництва, заготівлі, переробки та реалізації, вдосконаленню та подальшому розвиткові біржової торгівлі, оптових продовольчих ринків, матеріально-технічного постачання і надання послуг, передусім приватним сільськогосподарським виробникам, а також розвиткові інтеграційних процесів в агропромисловому комплексі. 19. Міністерству фінансів, Головному контрольно-ревізійному управлінню: продовжити здійснення у плановому порядку контролю за дотриманням фінансової, бюджетної дисципліни, виконанням бюджетів усіх рівнів. Розробляти і подавати місцевим органам виконавчої влади пропозиції щодо поліпшення фінансового становища підприємств та організацій, вишукання додаткових джерел збільшення доходів бюджету, раціонального використання фінансових ресурсів; активізувати роботу із супроводження у Верховній Раді України проекту Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні", яким передбачено, зокрема, запровадження механізму економічних санкцій за нецільове використання бюджетних коштів. 20. Зобов'язати Голову Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій в обов'язковому порядку розглядати матеріали ревізій виконання місцевих бюджетів, вживати заходів впливу та притягати до відповідальності осіб, винних у нецільовому використанні бюджетних коштів, незабезпеченні збереження майна та інших порушеннях фінансової дисципліни. Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО Інд. 67