КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
                  від 11 травня 2006 р. N 263-р
                               Київ

                Про схвалення Концепції Державної
              програми реформування системи закладів
              для дітей-сиріт та дітей, позбавлених
                     батьківського піклування


     1. Схвалити Концепцію Державної програми реформування системи
закладів  для  дітей-сиріт  та  дітей,  позбавлених  батьківського
піклування, що додається.

     Визначити Мінсім'ямолодьспорт державним замовником Програми.

     2. Мінсім'ямолодьспорту   разом   з  іншими  заінтересованими
центральними органами виконавчої влади розробити проект  Державної
програми  реформування  системи закладів для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування,  і  подати  його  Кабінетові
Міністрів України до 1 жовтня 2006 року.


     Прем'єр-міністр України                            Ю.ЄХАНУРОВ

     Інд. 28

                                          СХВАЛЕНО
                         розпорядженням Кабінету Міністрів України
                               від 11 травня 2006 р. N 263-р

                            КОНЦЕПЦІЯ
             Державної програми реформування системи
          закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених
                     батьківського піклування

             Проблеми, що існують в системі закладів
              для дітей-сиріт та дітей, позбавлених
                     батьківського піклування

     За останні десять років на 60 відсотків збільшилася кількість
дітей, влаштованих до закладів усіх форм власності для дітей-сиріт
та  дітей,  позбавлених батьківського піклування (далі - заклади).
Тільки протягом 2004 року до будинків дитини  влаштовано  5  тис.,
дитячих  будинків  -  2,4 тис.  і до інтернатних закладів - 3 тис.
дітей.

     На даний час  державні  заклади  займають  провідне  місце  в
системі  утримання та виховання,  хоча статтею 5 Сімейного кодексу
України ( 2947-14 ) визначено пріоритет сімейних форм виховання.

     Перевантаженість закладів   не   дає   можливості    створити
сприятливі умови для повноцінного виховання дітей.

     У випускників  інтернатних  закладів виникають проблеми через
відсутність житла,  постійного місця роботи,  а також труднощі  із
створенням власної сім'ї. Діти молодих одиноких матерів - колишніх
випускниць закладів виховуються  у  тих  самих  закладах,  в  яких
перебували їх матері.

     В основу  функціонування  системи  закладів покладено віковий
принцип.  Це означає, що до досягнення повноліття дитина перебуває
в   двох-трьох   закладах   -  будинок  дитини,  дитячий  будинок,
інтернатний  заклад,  пристосовуючись  кожного  разу   до   нового
середовищ ,  педагогічного та дитячого колективу,  що спричиняє їх
психологічне  травмування  і  ускладнює  в  подальшому   соціальну
адаптацію.

     Державна програма    реформування    системи   закладів   для
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (далі -
Програма), поширюється на заклади усіх форм власності і спрямована
на  створення  умов  для  реалізації   державної   політики   щодо
забезпечення  державних гарантій і конституційних прав дітей-сиріт
та дітей,  позбавлених батьківського піклування (далі - діти),  їх
соціального  захисту,  створення закладів нового типу із сімейними
формами виховання.

                          Мета Програми

     Метою Програми є:

     створення умов   для   реалізації   державних   гарантій    і
конституційних прав кожної дитини;

     реалізація права   на  розвиток  у  сім'ї,  в  територіальній
громаді, тобто виховання дітей насамперед за місцем їх походження;

     створення умов для фізичного, розумового і духовного розвитку
кожної дитини;

     забезпечення соціального   захисту   дітей,   здобуття   ними
належної освіти та опанування навичок до самостійного життя;

     сприяння поширенню сімейних форм виховання дітей;

     запобігання дитячій   безпритульності    і    бездоглядності,
правопорушенням,  жорстокому  поводженню з дітьми,  насильству над
ними;

     забезпечення захисту прав дітей на спілкування з батьками  та
іншими родичами;

     розвиток здібностей кожної дитини;

     виховання братів і сестер в одному закладі;

     забезпечення надання   дітям   індивідуальних  психологічних,
соціально-педагогічних, соціально-медичних, соціально-економічних,
юридичних та інформаційних послуг;

     утворення закладів   нового   типу   із   сімейними   формами
виховання;

     запобігання поширенню сирітства;

     посилення відповідальності місцевих органів виконавчої  влади
та  органів  місцевого  самоврядування за забезпечення соціального
захисту дітей.

              Порівняльний аналіз можливих варіантів
               розв'язання проблем та обґрунтування
                      оптимального варіанта

     Реформування системи закладів може проводитися з  урахуванням
місця походження та місця проживання дітей.

     У процесі  реформування  системи  закладів  слід  враховувати
місце  походження  дітей,   оскільки   при   цьому   більш   повно
забезпечується  захист їх прав на спілкування з батьками та іншими
родичами.

     В Україні,  зокрема   в   Дніпропетровській,   Закарпатській,
Київській  і  Львівській  областях,  накопичений  певний  досвід з
розукрупнення інтернатних та утворення  малокомплектних  закладів,
вихованцями   яких   є   діти,  що  народилися  в  місцевості,  де
розташовані такі заклади.  Діти,  що виховуються в малокомплектних
закладах,   навчаються   у   середніх   загальноосвітніх   школах,
підтримують стосунки з батьками та іншими родичами.

     Реформування системи   закладів   повинне    проводитися    з
дотриманням вимог щодо граничної чисельності дітей, що перебувають
у них, з урахуванням місця походження з метою забезпечення їх прав
на  розвиток,  спілкування з батьками та іншими родичами,  а також
захисту відповідно до статті 33 Закону  України "Про  забезпечення
організаційно-правових  умов  соціального  захисту  дітей-сиріт та
дітей, позбавлених батьківського піклування" ( 2342-15 ), житлових
і майнових прав після досягнення дітьми повноліття. Право на житло
зберігається за кожною дитиною, що влаштована до загальноосвітньої
школи-інтернату, згідно з житловим законодавством.

               Етапи реформування системи закладів

     Реформування системи закладів проводиться у чотири етапи:

     перший -  розроблення  і  затвердження  Програми,  вивчення і
запровадження  відповідного  міжнародного  досвіду,  удосконалення
діяльності  закладів,  запровадження сімейних форм виховання дітей
(один рік);

     другий - створення нормативної бази,  регулювання  діяльності
закладів,   пошук  додаткових  джерел  для  фінансування  заходів,
визначених  Програмою,  в  тому  числі   за   участю   міжнародних
організацій (один-два роки);

     третій -  утворення закладів нового типу,  переведення до них
дітей,  перепідготовка педагогічних та соціальних працівників (три
роки);

     четвертий -    перепрофілювання    закладів   та   оптимальне
використання їх приміщень (сім-вісім років).

     Реформування системи закладів проводиться шляхом  переведення
дітей,  що в них виховуються,  до закладів нового типу,  утворених
місцевими органами виконавчої влади за місцем походження дітей,  з
урахуванням їх віку та соціального статусу.

     У результаті  реформування  передбачається  утворити  заклади
нового типу, в яких виховуватиметься не більш як 50 дітей віком до
18  років.  Навчання  в  середніх загальноосвітніх школах дасть їм
змогу здобути належну освіту,  опанувати навички  до  самостійного
життя.  До  закладів  нового  типу в першу чергу переводяться діти
віком до 7 років,  а також діти,  що перебували  тривалий  час  за
соціальними показаннями у закладах охорони здоров'я.

     Під час переведення до закладів нового типу дітей віком від 7
до 18 років враховуються час їх перебування в закладі,  готовність
до  зміни  місця  перебування та бажання продовжити навчання.  При
цьому діти віком до 10 років переводяться до закладів нового типу,
а діти віком від 10 років,  як правило,  продовжують перебувати та
навчатися у тих закладах, де вони виховувалися раніше, і вибувають
з них за віком або у зв'язку із закінченням навчання. Усі діти, що
влаштовуються до закладів уперше, направляються тільки до закладів
нового типу.

     Умови для  проживання,  розвитку  та  виховання створюються з
урахуванням індивідуальних потреб кожної дитини, досвіду її життя.
Територіальне  наближення дітей до місця їх походження дасть змогу
забезпечити їх спілкування з батьками та іншими родичами  у  разі,
коли це не суперечить інтересам дітей.

                     Строк виконання Програми

     Орієнтовний строк  здійснення  заходів з реформування системи
закладів - 2007-2017 роки.

     Строк реформування  встановлюється  з  урахуванням   періоду,
необхідного для випуску вихованців з числа дітей,  що на даний час
навчаються і виховуються у загальноосвітніх школах-інтернатах і  з
певних причин не переводяться до закладів нового типу.

                       Очікувані результати

     Виконання Програми дасть можливість:

     зменшити кількість   дітей,  які  виховуються  в  інтернатних
закладах;

     створити умови для утримання та виховання дітей відповідно до
вимог Конвенції ООН про права дитини ( 995_021 );

     удосконалити механізм  своєчасного  виявлення безпритульних і
бездоглядних  дітей   та   їх   влаштування,   запобігти   дитячій
безпритульності і бездоглядності;

     забезпечити спілкування дітей з батьками та іншими родичами;

     провадити ефективну   діяльність  щодо  повернення  дітей  до
рідних батьків, підвищення їх відповідальності за виховання дітей;

     забезпечити розвиток   системи   сімейних   форм    виховання
(усиновлення,  встановлення  опіки  і піклування,  прийомна сім'я,
дитячий будинок сімейного типу);

     підвищити рівень освіти дітей шляхом організації  навчання  в
середніх   загальноосвітніх   школах,   забезпечити   їх  подальше
працевлаштування та розв'язання житлових проблем;

     підвищити ефективність  роботи  і  відповідальність   органів
опіки та піклування, місцевих органів виконавчої влади;

     забезпечити соціальне   супроводження  випускників  закладів.

            Фінансове забезпечення виконання Програми

     Для виконання Програми необхідно забезпечити:

     запровадження механізму  фінансування  витрат,  пов'язаних  з
утриманням дітей незалежно від форми їх влаштування,  за принципом
"гроші ходять за дитиною";

     виділення коштів для перебудови,  реконструкції та обладнання
близько 600 інтернатних закладів;

     залучення іноземних інвесторів з  метою  реалізації  проектів
розвитку сімейних форм виховання.