ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 14.06.2006 N 11159/7/17-0717 Щодо оподаткування регресних сум та компенсацій Державна податкова адміністрація України розглянула <...> запит <...> щодо оподаткування регресних сум та сум компенсацій, виплачуваних за несвоєчасну виплату таких сум, і повідомляє. Згідно із абзацом другим пп. "д" 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону України від 22.05.03 р. N 889 ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889) не підлягають включенню до складу оподатковуваного доходу платника податку регресні виплати. Разом з тим чинне законодавство України не містить чіткого визначення поняття "регресні виплати". Зокрема, Цивільний кодекс України ( 435-15 ) (ст. 1191) визначає, що особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою, має право зворотної вимоги (регресу) до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування, якщо інший розмір не встановлений законом. В зв'язку з цим немає законодавчих підстав розглядати виплати, що здійснюються працедавцем фізичній особі як відшкодування шкоди, заподіяної їй каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням трудових обов'язків, як регресні виплати. Водночас згідно із ст. 9 Закону України "Про охорону праці" ( 2694-12 ) відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або у разі смерті працівника, здійснюється Фондом соціального страхування від нещасних випадків відповідно до Закону України від 23.09.99 р. N 1105 ( 1105-14 ) "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон N 1105). Крім цього, працедавець може за рахунок власних коштів здійснювати потерпілим та членам їх сімей додаткові виплати відповідно до колективного чи трудового договору. Стаття 21 Закону N 1105 ( 1105-14 ) встановлює перелік обов'язків, які у разі настання страхових випадків Фонд соціального страхування від нещасних випадків повинен виконати у встановленому законодавством порядку, зокрема, своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерті, виплачуючи йому або особам, які перебували на його утриманні: - допомогу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю до відновлення працездатності або встановлення інвалідності; - одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого; - щомісяця грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого; - грошову суму за моральну шкоду за наявності факту заподіяння цієї шкоди потерпілому. Суми виплат та вартість соціальної допомоги, зазначених у ст. 21 Закону N 1105 ( 1105-14 ), не підлягають оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб на підставі пп. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону N 889 ( 889-15 ). Саме на зазначені у ст. 9 Закону "Про охорону праці" ( 2694-12 ) виплати розповсюджувався і пп. "л" п. 1 ст. 5 Декрету КМУ "Про прибутковий податок з громадян" ( 13-92 ). Враховуючи наведене, якщо зазначені виплати відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або у разі смерті працівника, здійснюються у періоди дії Закону N 889 ( 889-15 ), але за періоди до набрання ним чинності (до 1 січня 2004 року), суми таких виплат на підставі п. 22.6 ст. 22 Закону N 889 не підлягають оподаткуванню, оскільки такий порядок було передбачено Декретом ( 13-92 ). Щодо оподаткування сум компенсацій за несвоєчасні виплати зазначених сум відшкодування, то якщо їх було нараховано у податкові періоди до 2004 року та лише виплачено після 2004 року, то ці суми не підлягають оподаткуванню на підставі пп. "г" п. 1 ст. 5 Декрету ( 13-92 ) незалежно від джерела їх виплати (кошти Фонду, бюджету чи власні кошти працедавця). Якщо ж суми компенсацій нараховуються у періоди дії Закону N 889 ( 889-15 ) за податкові періоди до 1 січня 2004 року, то при розгляді питання їх оподаткування слід враховувати наступне. При здійсненні таких компенсаційних виплат за рахунок коштів Фонду соціального страхування або бюджетів їх суми не є об'єктом оподаткування на підставі пп. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону N 889 ( 889-15 ). У разі коли такі виплати здійснюються за рахунок коштів працедавця, зокрема за рішенням суду, слід керуватися наступним. Згідно із ст. 3 та 4 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв'язку з порушенням строків їх виплати" ( 2050-14 ) сума компенсації обчислюється шляхом множення суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць на індекс інфляції в період невиплати доходу (інфляція місяця, за який виплачується дохід, до уваги не береться). Виплата громадянам суми компенсації провадиться у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць. Тобто компенсацію за несвоєчасну виплату сум відшкодування розраховують з застосуванням індексу інфляції, що склався у період дії Закону N 889 ( 889-15 ). В зв'язку з цим такі суми компенсацій не можна розглядати як такі, що нараховані за податкові періоди до 2004 року, і тому на них не може бути розповсюджено дію п. 22.6 ст. 22 Закону N 889. Враховуючи наведене, якщо компенсація за несвоєчасну виплату сум, передбачених ст. 21 Закону N 1105 ( 1105-14 ), виплачується за рахунок коштів працедавця і її нарахування здійснено у період дії Закону N 889 ( 889-15 ), то сума такої компенсації підлягає оподаткуванню на загальних підставах за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону N 889 (13% до 1 січня 2007 року) працедавцем - податковим агентом. Заступник Голови С.Лекарь