КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ П О С Т А Н О В А від 3 серпня 2006 р. N 1092 Київ Про затвердження Державної програми забезпечення безпечного зберігання відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є: 1. Затвердити Державну програму забезпечення безпечного зберігання відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання (далі - Програма), що додається. 2. Державному комітетові ядерного регулювання і Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи разом з Міністерством фінансів, Міністерством економіки передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти для виконання Програми. 3. Державному комітетові ядерного регулювання подавати щороку до 1 березня Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання Програми. Прем'єр-міністр України Ю.ЄХАНУРОВ Інд. 33 ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 р. N 1092 ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА забезпечення безпечного зберігання відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання Загальна частина На даний час підприємствами, установами та організаціями використовується у технологічних процесах, під час проведення пошуково-дослідних, випробувальних, діагностичних та інших робіт або зберігається протягом значного періоду (10 років і більше) близько 1 тис. відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання (далі - відпрацьовані джерела), до яких належать вироблені у період до 1990 року високоактивні джерела, призначені для використання в опромінювальних, терапевтичних, вимірювальних та діагностичних установках і пристроях, термоелектричних генераторах. Дія цієї Програми поширюється на відпрацьовані джерела, які згідно з паспортними даними належать до першої категорії за класифікацією МАГАТЕ. Перелік зазначених джерел наведено у додатку 1. Згідно з вимогами нормативно-правових актів, відпрацьовані джерела, строк експлуатації яких закінчився, підлягають передачі до спеціалізованих підприємств з поводження з радіоактивними відходами, оскільки вони становлять небезпеку для здоров'я працівників підприємств, установ та організацій, які виконують роботи, пов'язані з експлуатацією джерел іонізуючого випромінювання, населення, навколишнього природного середовища. Крім того, відпрацьовані джерела можуть використовуватися у злочинних цілях, їх експлуатація може призвести до виникнення радіаційної аварії. Мета і основні завдання Програми Мета Програми полягає у розробленні і здійсненні заходів щодо створення і сприяння безперервному довгостроковому функціонуванню інфраструктури, що забезпечує поводження з відпрацьованими джерелами та їх зберігання. Основними завданнями Програми є: складення реєстру відпрацьованих джерел на підставі інформації, що міститься у Державному регістрі джерел іонізуючого випромінювання, та за результатами обстеження зазначених джерел; спорудження приповерхневого сховища для тимчасового зберігання відпрацьованих джерел; виготовлення та закупівля сучасного технологічного обладнання для поводження з відпрацьованими джерелами. Етапи виконання Програми Програма виконується трьома етапами. На першому етапі (2007 рік) передбачається складення реєстру відпрацьованих джерел, проектування приповерхневого сховища для їх тимчасового зберігання. На другому етапі (2007-2008 роки) провадиться вилучення відпрацьованих джерел, спорудження зазначеного сховища. На третьому етапі (2008-2009 роки) відпрацьовані джерела перевозяться та розміщуються у спорудженому сховищі. Способи розв'язання проблеми Основними способами розв'язання проблеми є: забезпечення діяльності у сфері поводження з відпрацьованими джерелами відповідно до законодавства та рекомендацій міжнародних організацій, членом яких є Україна; введення в експлуатацію сховища для тимчасового зберігання відпрацьованих джерел; технічне переоснащення спеціалізованого підприємства з поводження з радіоактивними відходами, на майданчику якого будується сховище. Заходи, спрямовані на забезпечення зберігання відпрацьованих джерел, наведено у додатку 2. Очікувані результати Виконання Програми дасть змогу: запобігти значним економічним збиткам, пов'язаним з витратами з ліквідації наслідків радіаційної аварії, що може виникнути у разі подальшого зберігання відпрацьованих джерел на підприємствах, в установах та організаціях; забезпечити захист життя та здоров'я працівників підприємств, установ та організацій, які виконують роботи, пов'язані з експлуатацією джерел іонізуючого випромінювання, населення та навколишнього природного середовища від негативного впливу іонізуючого випромінювання, спричиненого експлуатацією відпрацьованих джерел, можливою радіаційною аварією; створити додаткові робочі місця на спеціалізованих підприємствах з поводження з радіоактивними відходами; мінімізувати потенційну небезпеку в результаті вивільнення виробничих майданчиків підприємств, установ та організацій від відпрацьованих джерел; забезпечити ведення відповідно до норм та правил радіаційної безпеки обліку відпрацьованих джерел та їх зберігання; створити інфраструктуру, що забезпечує поводження з відпрацьованими джерелами та їх зберігання. Фінансове забезпечення Програми Фінансування Програми здійснюється за рахунок державного бюджету, а також інших джерел. Орієнтовний обсяг фінансування становить 12,475 млн. гривень, у тому числі з державного бюджету - 11,977 млн., інших джерел - 0,498 млн. гривень. Додаток 1 до Програми ПЕРЕЛІК високоактивних джерел іонізуючого випромінювання першої категорії за класифікацією МАГАТЕ 1. Джерела гамма-випромінювання на основі радіонуклідів 137Cs (період напіврозпаду дорівнює 30,07 року), 60Co (5,27 року), 226Ra (1600 років) - з активністю від 10(в ступ. 13) до 10(в ступ. 17) Бк. 2. Джерела бета-випромінювання на основі радіонуклідів 90Sr (період напіврозпаду дорівнює 28,4 року), 147Pm (2,62 року), 204Tl (3,78 року) - з активністю від 10(в ступ. 14) до 2,5*10(в ступ. 16) Бк та поверхневим потоком бета-частинок до 10(в ступ. 12) (бета*част)/сек. 3. Джерела альфа-випромінювання на основі радіонуклідів 238Pu (період напіврозпаду дорівнює 87,7 року), 240Pu (6564 роки), 241Am (432,2 року) - з активністю від 10(в ступ. 12) до 10(в ступ. 13) Бк та з поверхневим потоком альфа-частинок до 10(в ступ. 9) (альфа*част)/сек. 4. Нейтронні джерела на основі суміші з берилієм або бором альфа-випромінюючих радіонуклідів 226Ra (період напіврозпаду дорівнює 1600 років), 252Cf (2,64 року), 210Pb (22,2 року), 210Po (210Pb) (22,2 року) - з активністю до 10(в ступ. 13) Бк. 5. Нейтронні джерела на основі радіонуклідів, що спонтанно діляться, 252Cf (період напіврозпаду дорівнює 2,64 року), 240Pu (6564 роки) - з активністю до 10(в ступ. 13) Бк. Додаток 2 до Програми ЗАХОДИ, спрямовані на забезпечення зберігання відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого випромінювання --------------------------------------------------------------------- |Найменування заходу| Джерело | Орієнтовний | У тому числі за | | |фінансування| обсяг | роками | | | |фінансування,|--------------------| | | |тис. гривень | 2007 | 2008 | 2009 | | | | | | | | |-------------------------------------------------------------------| | Держатомрегулювання | |-------------------------------------------------------------------| |1. Складення на |державний |в обсязі, | | | | |підставі |бюджет |передбаченому| | | | |інформації, що | |органу | | | | |міститься у | |виконавчої | | | | |Державному | |влади | | | | |регістрі джерел | | | | | | |іонізуючого | | | | | | |випромінювання, | | | | | | |вихідного реєстру | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел, що | | | | | | |зберігаються (не | | | | | | |використовуються) | | | | | | |на підприємствах, | | | | | | |в установах та | | | | | | |організаціях | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |2. Визначення на | -"- | -"- | | | | |тендерній основі | | | | | | |виконавця робіт з | | | | | | |обстеження | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел для | | | | | | |визначення їх | | | | | | |фактичного стану | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |3. Збирання і | -"- | -"- | | | | |аналіз паспортної, | | | | | | |проектної та | | | | | | |експлуатаційної | | | | | | |документації, що | | | | | | |стосується | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел, які | | | | | | |включені до | | | | | | |Державного | | | | | | |регістру джерел | | | | | | |іонізуючого | | | | | | |випромінювання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |4. Складення | -"- | -"- | | | | |графіка обстеження | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел, що не | | | | | | |використовуються, | | | | | | |на підприємствах, | | | | | | |установах та | | | | | | |організаціях | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |5. Обстеження |державний | 702 | 702 | | | |відпрацьованих |бюджет |-------------+------+------+------| |джерел, що не |інші джерела| 198 | 198 | | | |використовуються, | | | | | | |на підприємствах, | | | | | | |в установах та | | | | | | |організаціях | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |6. Складення |державний |в обсязі, | | | | |реєстру |бюджет |передбаченому| | | | |відпрацьованих | |органу | | | | |джерел на підставі | |виконавчої | | | | |інформації, що | |влади | | | | |міститься у | | | | | | |Державному | | | | | | |регістрі джерел | | | | | | |іонізуючого | | | | | | |випромінювання, та | | | | | | |за результатами | | | | | | |обстеження таких | | | | | | |джерел | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |7. Визначення на | -"- | -"- | | | | |тендерній основі | | | | | | |виконавця робіт з | | | | | | |вилучення та | | | | | | |попереднього | | | | | | |кондиціонування | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |8. Розроблення | -"- | 331,2| 331,2| | | |технологій | | | | | | |вилучення, | | | | | | |визначення | | | | | | |характеристик і | | | | | | |контейнеризації | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел та їх | | | | | | |попереднього | | | | | | |кондиціонування до | | | | | | |стану, придатного | | | | | | |для перевезення | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |9. Проведення | -"- | 29,2| 29,2| | | |державної | | | | | | |експертизи, | | | | | | |узгодження та | | | | | | |затвердження | | | | | | |технологічних | | | | | | |рішень щодо | | | | | | |вилучення | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел та їх | | | | | | |попереднього | | | | | | |кодиціонування | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |10. Визначення | -"- |в обсязі, | | | | |місць остаточного | |передбаченому| | | | |кондиціонування | |органу | | | | |відпрацьованих | |виконавчої | | | | |джерел та | |влади | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |радіоактивних | | | | | | |відходів | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |11. Складення та |державний |в обсязі, | | | | |затвердження |бюджет |передбаченому| | | | |графіка вилучення, | |органу | | | | |визначення | |виконавчої | | | | |характеристик і | |влади | | | | |контейнеризації | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел та їх | | | | | | |попереднього | | | | | | |кондиціонування, а | | | | | | |також графіка | | | | | | |перевезення таких | | | | | | |джерел на | | | | | | |спеціалізоване | | | | | | |підприємство з | | | | | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |12. Оформлення | -"- | -"- | | | | |дозволу на | | | | | | |вилучення | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел та їх | | | | | | |попереднє | | | | | | |кондиціонування | | | | | | |-------------------------------------------------------------------| | МНС | |-------------------------------------------------------------------| |13. Класифікація |державний | 1100 | 280 | 820 | | |обладнання за |бюджет | | | | | |цільовим | | | | | | |призначенням для | | | | | | |всіх типів | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел, його | | | | | | |закупівля, | | | | | | |розроблення | | | | | | |необхідної | | | | | | |документації та | | | | | | |виготовлення | | | | | | |нестандартного | | | | | | |обладнання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |14. Вилучення, | -"- | 3000 | |3000 | | |визначення | | | | | | |характеристик і | | | | | | |контейнеризація | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел або їх | | | | | | |попереднє | | | | | | |кондиціонування до | | | | | | |стану, придатного | | | | | | |для перевезення | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |15. Розроблення | -"- | 330,3| 198,2| 132,1| | |проекту | | | | | | |спорудження | | | | | | |(розширення) | | | | | | |сховища | | | | | | |спеціалізованого | | | | | | |підприємства з | | | | | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами для | | | | | | |тимчасового їх | | | | | | |зберігання | | | | | | |відповідно до | | | | | | |вибраної | | | | | | |технології | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |16. Проведення |державний | 33 | | 33 | | |державної |бюджет | | | | | |експертизи, | | | | | | |узгодження та | | | | | | |затвердження | | | | | | |проекту | | | | | | |спорудження | | | | | | |(розширення) | | | | | | |сховища | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |17. Спорудження | -"- | 3700 | |3700 | | |(розширення) | | | | | | |сховища | | | | | | |спеціалізованого | |-------------+------+------+------| |підприємства з |інші джерела| 300 | | 300 | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання таких | | | | | | |відходів | | | | | | |(кондиціонованих | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел) | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |18. Оформлення |державний |в обсязі, | | | | |дозволу на |бюджет |передбаченому| | | | |перевезення | |органу | | | | |контейнеризованих | |виконавчої | | | | |відпрацьованих | |влади | | | | |джерел на | | | | | | |спеціалізоване | | | | | | |підприємство з | | | | | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |19. Перевезення | -"- | 408 | | 360 | 48 | |контейнеризованих | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел на | | | | | | |спеціалізоване | | | | | | |підприємство з | | | | | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |20. Приймання та | -"- | 6,4| | 5,7| 0,7| |розміщення | | | | | | |контейнеризованих | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел на | | | | | | |спеціалізованому | | | | | | |підприємстві з | | | | | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання або | | | | | | |підготовки їх до | | | | | | |кондиціонування до | | | | | | |стану, придатного | | | | | | |для тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |21. Визначення на |державний |в обсязі, | | | | |тендерній основі |бюджет |передбаченому| | | | |виконавця робіт з | |органу | | | | |кондиціонування | |виконавчої | | | | |відпрацьованих | |влади | | | | |джерел до стану, | | | | | | |придатного для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |22. Розроблення | -"- | 330,6| 198,2| 132,4| | |технологій | | | | | | |кондиціонування | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел до стану, | | | | | | |придатного для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |23. Проведення | -"- |в обсязі, | | | | |державної | |передбаченому| | | | |експертизи та | |органу | | | | |затвердження | |виконавчої | | | | |технологічних | |влади | | | | |рішень щодо | | | | | | |кондиціонування | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел до стану, | | | | | | |придатного для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |24. Складення | -"- | -"- | | | | |графіка | | | | | | |кондиціонування | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел до стану, | | | | | | |придатного для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |25. Оформлення | -"- | -"- | | | | |дозволу на | | | | | | |кондиціонування | | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел та | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |радіоактивних | | | | | | |відходів | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |26. |державний | 2000 | |1000 |1000 | |Кондиціонування |бюджет | | | | | |відпрацьованих | | | | | | |джерел до стану у | | | | | | |повному обсязі | | | | | | |контрольованих | | | | | | |паспортизованих | | | | | | |радіоактивних | | | | | | |відходів | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |27. Розміщення у | -"- | 6,4| | 1,6| 4,8| |повному обсязі | | | | | | |контрольованих | | | | | | |паспортизованих | | | | | | |радіоактивних | | | | | | |відходів у сховищі | | | | | | |спеціалізованого | | | | | | |підприємства з | | | | | | |поводження з | | | | | | |радіоактивними | | | | | | |відходами для | | | | | | |тимчасового | | | | | | |зберігання | | | | | | |-------------------+------------+-------------+------+------+------| |Усього | -"- | 11977,1|1738,8|9184,8|1053,5| | |------------+-------------+------+------+------| | |інші джерела| 498 | 198 | 300 | | ---------------------------------------------------------------------