На яких підставах податківці можуть проводити виїзні позапланові перевірки? Чи зобов'язані вони повідомляти про їх проведення?
Підстави та порядок проведення податківцями планових і позапланових виїзних перевірок визначені у ст. 11і Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ (далі — Закон). Зокрема, передбачено, що позапланова виїзна перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких обставин:
за наслідками перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків законів України про оподаткування, валютного законодавства, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;
платником податків не подано в установлений строк податкову декларацію або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом;
виявлено недостовірність даних, що містяться у податковій декларації, поданій платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;
платник податків подав у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими особами органу державної податкової служби під час проведення планової чи позапланової виїзної перевірки, в якій вимагає повного або часткового скасування результатів відповідної перевірки;
у разі виникнення потреби у перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;
проводиться реорганізація (ліквідація) підприємства;
стосовно платника податків (посадової особи платника податків) у порядку, встановленому законом, податковою міліцією заведено опера-тивно-розшукову справу, у зв'язку з чим є потреба у проведенні позапланової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності такого платника податків;
у разі коли орган державної податкової служби вищого рівня в порядку контролю за достовірністю висновків органу державної податкової служби нижчого рівня здійснив перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або висновків акта перевірки, складеного органом державної податкової служби нижчого рівня, та виявив їх невідповідність вимогам законів, що призвело до ненадходження до бюджетів сум податків та зборів (обов'язкових платежів). Позапланова виїзна перевірка в цьому випадку може ініціюватися органом державної податкової служби вищого рівня лише в тому разі, коли стосовно посадових або службових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня, які проводили планову або позапланову виїзну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або порушено кримінальну справу;
платником подано декларацію з від'ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Позапланова виїзна перевірка може здійснюватися лише на підставі рішення суду і за рішенням керівника органу державної податкової служби, оформленого Наказом. Орган державної податкової служби, який ініціює проведення позапланової виїзної перевірки, подає до суду письмове обґрунтування підстав такої перевірки та дати її початку і закінчення, склад осіб, які будуть проводити таку перевірку, документи, які свідчать про виникнення підстав для проведення такої перевірки, інформацію про вид та кількість перевірок, проведених органами державної податкової служби щодо суб'єкта господарської діяльності та наслідки таких перевірок за попередні три роки, а також на вимогу суду — інші відомості. У розгляді питання про надання дозволу на проведення позапланової виїзної перевірки мають право брати участь представники суб'єкта господарської діяльності. Повідомлення про місце, дату та час розгляду питання про надання дозволу на проведення позапланової виїзної перевірки направляється не пізніше ніж за гри робочі дні до дати такого розгляду.
Отже, фактично податківці не зобов'язані повідомляти Вас про проведення виїзної позапланової перевірки. Вони повинні лише повідомити не пізніше ніж за три робочі дні до дати розгляду судом питання про надання дозволу на проведення позапланової виїзної перевірки про місце, дату та час розгляду цього питання (щодо перевірок, які проводяться на підставі рішення суду).
Позаплановими перевірками вважаються також перевірки в межах повноважень органів державної податкової служби, визначених законами України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" і проводяться за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом керівника органу державної податкової служби. Органи податкової служби мають право проводити позапланові перевірки на підставі рішення керівника податкового органу у випадку отримання інформації щодо порушення вищезазначених законів.
Важливим моментом є і те, що відповідно до ч. 1 ст. 112 Закону посадові особи органу державної податкової служби мають право приступити до проведення планової або позапланової' виїзної перевірки за наявності підстав для їх проведення та за умови надання платнику податків під розписку:
направлення на перевірку, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу державної податкової служби, мета, вид (планова або позапланова), підстави, дата початку та дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб органу державної податкової служби, які проводитимуть перевірку. Направлення на перевірку є дійсним за умови наявності підпису керівника органу державної податкової служби, скріпленого печаткою органу державної податкової служби;
2) копії наказу керівника органу державної податкової служби про проведення позапланової виїзної перевірки, в якому зазначаються підстави проведення позапланової виїзної перевірки, дата її початку та дата закінчення.
Ненадання цих документів платнику податків або їх надання з порушенням вимог є підставою для недопущення посадових осіб органу державної податкової служби до проведення планової або позапланової виїзної перевірки.